Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som har testat USB-C TRIPLE DISPLAY DOCKING STATION

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den verkar ha det mesta man behöver och har ett hyfsat pris om man jämför med liknande dockningsstationer.

Men jag undrar om någon har testat den. Jag tänker använda den till min Mac Book Pro 15 2017 som är på väg.

http://plugable.com/2016/11/21/plugables-awar...

Inte testat den, men Plugable gör bra prylar.
Hade jag varit ute efter en USB-C dock så hade det blivit Dell eller Plugable.

Ursprungligen av keptang:

Inte testat den, men Plugable gör bra prylar.
Hade jag varit ute efter en USB-C dock så hade det blivit Dell eller Plugable.

Jag behöver bl a DVI till min gamla Cinema HD Display 30". Vilken Dell menar du?
Tycker den verkar väldigt prisvärd. Är ju betydligt mer kompetent än Belking Thunderbolt 3 Express som är dubbelt så dyr.

Sådana här spörsmål vore ju fenomenalt om @Redaktionen gjorde sammanställningar av någon gång om året. Tyvärr är ju dockningsstationer och/eller dongles ett måste för väldigt många som köper en ny MB/MBP nuförtiden. Inte nog med att man kanske måste ut med drygt 30 papp för en ny dator, man måste dessutom lägga på en icke försumbar summa på tillbehör.

Typ så här fast kanske mindre snackesaligt: https://nerdtechy.com/best-usb-c-docking-stat... (inkl Plugable-dockan ovan).
Självklart med Apple-vinkel (Windows only-prylar göre sig icke besvär) och vad som kan köpas i Sverige. Glöm inte de vanliga teknikkrämarna som Clas och Kjell!

Efter ett år kan man ju göra en ny sammanställning efter samma mall för att spara tid och redaktionell kraft.

För det är ju inte sällan man läser om någon intressant pryl på en utländsk sajt som hänvisar till exvis Amazon. Som kanske inte ens säljer till Sverige. Har man tur upptäcker man efter ett tag att exakt samma pryl säljs under annat namn av kanske just Kjelle. Sådant är inte alltid så lätt att klura ut för mindre tekniskt bevandrade. Satt själv i somras och letade runt på nätet som en tok för att avgöra 1) vilka usb wifi-adapters som är bra/prisvärda; 2) passar till Mac och nyaste MacOS; 3) går att köpa i Sverige; och 4) om de märken jag hittat möjligen kunde motsvaras av de svenska kedjornas prylar med liknande specs, utseende och pris för att kunna gå in och köpa över disk för snabbast leverans.

#nyhetstips.

(För någon sådan sammanställning av usb-c dockningsstationer har väl inte gjorts? Jag kommer inte ihåg att jag sett någon, och sökfunktionen ger som vanligt inget resultat... Det var skrevs ju en massa i bamsetråden om nya MBP förra året, men den infon är ju väldigt svåranvänd i efterhand)

Ursprungligen av johan_tanying:

Sådana här spörsmål vore ju fenomenalt om @Redaktionen gjorde sammanställningar av någon gång om året. Tyvärr är ju dockningsstationer och/eller dongles ett måste för väldigt många som köper en ny MB/MBP nuförtiden. Inte nog med att man kanske måste ut med drygt 30 papp för en ny dator, man måste dessutom lägga på en icke försumbar summa på tillbehör.

Typ så här fast kanske mindre snackesaligt: https://nerdtechy.com/best-usb-c-docking-stat... (inkl Plugable-dockan ovan).
Självklart med Apple-vinkel (Windows only-prylar göre sig icke besvär) och vad som kan köpas i Sverige. Glöm inte de vanliga teknikkrämarna som Clas och Kjell!

Efter ett år kan man ju göra en ny sammanställning efter samma mall för att spara tid och redaktionell kraft.

För det är ju inte sällan man läser om någon intressant pryl på en utländsk sajt som hänvisar till exvis Amazon. Som kanske inte ens säljer till Sverige. Har man tur upptäcker man efter ett tag att exakt samma pryl säljs under annat namn av kanske just Kjelle. Sådant är inte alltid så lätt att klura ut för mindre tekniskt bevandrade. Satt själv i somras och letade runt på nätet som en tok för att avgöra 1) vilka usb wifi-adapters som är bra/prisvärda; 2) passar till Mac och nyaste MacOS; 3) går att köpa i Sverige; och 4) om de märken jag hittat möjligen kunde motsvaras av de svenska kedjornas prylar med liknande specs, utseende och pris för att kunna gå in och köpa över disk för snabbast leverans.

#nyhetstips.

(För någon sådan sammanställning av usb-c dockningsstationer har väl inte gjorts? Jag kommer inte ihåg att jag sett någon, och sökfunktionen ger som vanligt inget resultat... Det var skrevs ju en massa i bamsetråden om nya MBP förra året, men den infon är ju väldigt svåranvänd i efterhand)

Det här är ett mycket bra tips! Ska lyfta upp det med redaktionen och se vad vi kan göra. Tack!

Det här var förresten ett lite ovanligt grepp: väska med inbyggd dockningsstation (från MacRumors):

http://www.dockcase.com/

Själv hade jag nog sett att den haft ett bärhandtag.

Kanske mest en fiffig idé än så länge, men kanske det innebär att vi får se lite fler nyskapande prylar inom det här området. I det här fallet slipper man ju problemet med att en dockningsstation normalt sett tar en del plats i väskan – här är den väskan. Men strömadaptern får ju fortfarande inte plats. Kanske något för ver 2?

Ursprungligen av johan_tanying:

Det här var förresten ett lite ovanligt grepp: väska med inbyggd dockningsstation (från MacRumors):

http://www.dockcase.com/

Själv hade jag nog sett att den haft ett bärhandtag.

Kanske mest en fiffig idé än så länge, men kanske det innebär att vi får se lite fler nyskapande prylar inom det här området. I det här fallet slipper man ju problemet med att en dockningsstation normalt sett tar en del plats i väskan – här är den väskan. Men strömadaptern får ju fortfarande inte plats. Kanske något för ver 2?

Hehe ja jag har sett den. Produkten finns inte ännu men är på gång. Jo det är en fiffig ídé.
Har sett något liknande fast man ställer datorn ovanpå. Där fick man en extra batteripack också.
Jag kommer nog köpa den jag frågade efter. Den verkar täcka allt man behöver och kan tänkas behöva

Ursprungligen av schröder:

Hehe ja jag har sett den. Produkten finns inte ännu men är på gång. Jo det är en fiffig ídé.
Har sett något liknande fast man ställer datorn ovanpå. Där fick man en extra batteripack också.
Jag kommer nog köpa den jag frågade efter. Den verkar täcka allt man behöver och kan tänkas behöva

En fördel med Plugable är ju att den har inbyggd nätdel vilket ju ursäktar den relativa "klumpigheten". Men synd att den skall behöva ha en grov jordad kabel med tre pluppar i änden som en gammal tänkpadda eller HP. Bara kabeln tar ju mer plats/väger mer än en MB exvis... En vanlig apparatsladd (Europakontakt, bergsprängarkabel) hade ju varit mycket smidigare.

Tillägg: Det påminner mig om mitt favoritirritationsmoment: När vi på jobbet (pre-Macbook Air-eran) skulle ta med en netbook för presentationer hos beställare o dyl. Visst var datorn liten men kablar och transformatorer tog upp tre gånger så mycket plats! En knubbig och tung väska blev det varenda gång...

Ursprungligen av johan_tanying:

En fördel med Plugable är ju att den har inbyggd nätdel vilket ju ursäktar den relativa "klumpigheten". Men synd att den skall behöva ha en grov jordad kabel med tre pluppar i änden som en gammal tänkpadda eller HP. Bara kabeln tar ju mer plats/väger mer än en MB exvis... En vanlig apparatsladd (Europakontakt, bergsprängarkabel) hade ju varit mycket smidigare.

Tillägg: Det påminner mig om mitt favoritirritationsmoment: När vi på jobbet (pre-Macbook Air-eran) skulle ta med en netbook för presentationer hos beställare o dyl. Visst var datorn liten men kablar och transformatorer tog upp tre gånger så mycket plats! En knubbig och tung väska blev det varenda gång...

He he, jo det kan bli sjukt mycket kablar. Man kan inte få allt här i livet

Den har tyvärr inte inbyggd nätdel. Se bifogad bild...

Dockor i alla ära men kablarna försvinner ju egentligen inte men det blir ju bra mycket enklare att snabbt koppla in sin laptop.
Att Apple inte samtidigt tar fram en snygg docka samtidigt som de tar bort alla portar på nya datorer är jag helt oförstående till. De har ju inte ens själva donglar som täcker upp de vanligaste behov.

Jag har dammsugit massor med produktsidor, kollat på otaliga Youtube-tester. Det är inte lätt att hitta rätt. Har minst lagt 40 timmar på detta. Där är sjukt mycket skräpprodukter. Jag tipsade dem i alla fall om Kjell & Co, Webbhallen och Dustin om de vill hitta en leverantör i Sverige. Amazon levererar tydligen inte till min adress och Ebay lägger på ganska mycket i frakt mm.

Fattar jag det rätt att det inte finns någon svensk distributör av Plugable-dockan?

Vad heter Dells dockningsstation?

Ursprungligen av carlsson:

Fattar jag det rätt att det inte finns någon svensk distributör av Plugable-dockan?

Vad heter Dells dockningsstation?

D3100 heter Dells men är inte helt övertygad att den funkar för Mac. Det står lite olika på olika siter.

Jag har beställt dockninsstationen som jag nämnde i rubriken och får den om en vecka.
Hör av mig här när jag har testat den.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2017-09-02 13:58

Vi har köpt en massa såna här till våra användare när de uppgraderar till USB-C MBP:
https://www.digitalinn.se/7/hyper-thunderbolt...

Problemet är att man tappar en USB-C port då en av portarna inte har full funktionalitet - det går inte att koppla in nätverk, monitor eller ström i den, möjligt att det går att koppla in en extern HD, det har jag inte testat.

Ursprungligen av schröder:

D3100 heter Dells men är inte helt övertygad att den funkar för Mac. Det står lite olika på olika siter.

Jag har beställt dockninsstationen som jag nämnde i rubriken och får den om en vecka.
Hör av mig här när jag har testat den.

Nu har jag fått och testat dockningsstationen.
Ingen adapter för vår standard till vägguttaget fanns med så det får man köpa till.
Allt fungerar förutom att koppla till min Apple Cinema Display 30" men efter en massa läsande på webben så verkar det inte finnas någon lösning att koppla denna till en ny Macbook Pro med Thunderbolt 3 och få full upplösning.
Macen identifierar skärmen som en Apple Cinema 21 tums varför allt blir superstort. Den får användas till eposten vid sidan om.
När travhästarna springer som jag önskar så köper jag en ny skärm.

Det känns som att tiden då allt funkade smidigt att koppla ihop med Apples grejer är förbi. Nu struntar de i oss och så får vi prova oss fram till vilka adaptrar som fungerar för att Apple själva inte har några. När man köper nytt kan alla gamla prylar man hade kan slängas på tippen. Ny telefon nya skal och adaptrar. Ny dator, nytt skal, nya adaptrar. Datorer som inte går att bygga ut eller som man inte enkelt kan laga. Inget skrivarsortiment länge. En router som inte har uppdaterats på länge osv

Apples miljöpolicy är egentligen skrattretande när man tittar på helheten.
Jag tror Apple gräver sin egen grav sakta men säkert om de fortsätter så här.

Bra grej...men hur kunde dom missa ansträngning på designen? Varför så ful? Ser ut som en produkt från 90-talet... Jag tror också man kan göra den mindre...typ 20-30% mindre...känns som man inte riktigt jobbat på detta eller haft bråttom (crowdfunded). Kan vara en av dessa grejer som är fula och bäst...ibland är fulaste grejerna bäst...

Ursprungligen av schröder:

Den verkar ha det mesta man behöver och har ett hyfsat pris om man jämför med liknande dockningsstationer.

Men jag undrar om någon har testat den. Jag tänker använda den till min Mac Book Pro 15 2017 som är på väg.

http://plugable.com/2016/11/21/plugables-awar...

1
Bevaka tråden