Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlösa möss och tangentbord.

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Det är svårt att hitta rätt ämnesområde eftersom min tråd har med flera olika saker att göra som ändå hör ihop med varandra. Sedan är det svårt att räkna ut vad som är lagom mycket text eller inte så alla blir nöjda. Därför använder jag sunt förnuft.
Min första dator över huvud tag var en iMac med tangentbord och mus med egna usb-kablar. Ungefär samtidigt tipsade en granne med egen iMac och proffs på datorer (Han var orsaken till varför jag köpte min iMac) att jag bara måste lära mig göra animeringar i 3D programmet Blender. Han visad sina animeringar och jag blev verkligen imponerad. Han hjälpt mig att ladda ner Blender för mac sedan gjorde jag ingenting annat än arbetade med Blender. Under alla år med min första mac hade jag inte en enda gång gått in i några inställningar om tangentbord eller musinställningar varken i macen eller i Blender. Det bara flöt på, trots att jag gjorde nästan allt med kortkommandon och olika tryck med musen. Så samspelta var mac och Blender.
Men!
När jag köpte min nuvarande iMac mid 2011, var det slut på det roliga, smidiga, trevliga och enkla som Apple alltid skrytit över. Det trådlösa tangentbordet och den trådlösa musen inte bara käkade batterier utan dom löd inte mina tangntkommandon eller följde mina musrörelser i Blender.. Nu säger kanske någon. Du får väl prata med Blender. Nej det kommer jag absolut inte göra av den enkla anledningen att jag tidigare aldrig behövt ringa till Blender. Problemet ligger således inte hos Blender.

I december kommer jag att köpa en ny iMac (Kom gärna med förslag) Vis efter allt strul har jag lärt mig följande.
Till min nya iMac skall det finnas mus och tangentbord med kablar, dom skall dessutom vara gjorda samma år som datorn 2017 och ha samma proffsiga kvalitet, tillförlitlighet och känsla som Razer och andra möss på marknaden fast bättre eftersom det är Appleprodukter. Gamla Mighty Mouse kändes verkligen billig och sladdrig med världens sämsta scrollhjul ändå var det den dyraste på marknaden. Typiskt Apple. Har Apple tagit till sig kritiken som nu inför nya släppet av iMac och High Sierra gjort sprillans nya möss och tangentbord med kablar 2017 som folk kommer att berömma Apple för.
Ingen kan väl påstå att kablarna skulle vara i vägen på tunga iMacdatorer som står still på samma ställe. Apple kan ju göra kablarna 20 cm längre för dom som kräver längre, men visst känns det som att Apple medvetet gjort kablarna för korta för att folket skall klaga och tvingas köpa trådlöst.

Kommer jag att kunna köpa en ny iMac med allt nytt, även musen och tangentbordet som båda är med kablar som både jag och Blender blir nöjda med.

Tacksam för användbara och trevliga tips.

Ursprungligen av Waran10:

...prata med Blender. Nej det kommer jag absolut inte göra av den enkla anledningen att jag tidigare aldrig behövt ringa till Blender. Problemet ligger således inte hos Blender...

Så bara för att ett område inte har orsakat problem tidigare, så hävdar du att det aldrig någonsin kan uppstå problem på det området? Mycket märklig slutsats.

Du har kanske inte samma version av macOS nu, som du hade när kombinationen macOS+Blender fungerade felfritt. Det kan mycket väl vara Blender som behöver uppdatera något, för att fungera med nuvarande macOS.

Vilken version av macOS, och vilken version av Blender, kör du?

Ursprungligen av Waran10:

...som nu inför nya släppet av iMac och High Sierra gjort sprillans nya möss och tangentbord med kablar 2017 som folk kommer att berömma Apple för...

"Inför nya släppet"? Vilket släpp? iMac har precis uppdaterats (juni).

Och att Apple skulle släppa nya möss och tangentbord med kabel ska du nog inte räkna med. Kommer aldrig att hända, om du frågar mig.

Senast redigerat 2017-08-29 13:46

Uppgraderingar.

När man ser att du äntrat trådar så bör man hålla sig borta, för ditt syfte känns mer som att förnedra och göra andra tråddeltagare till åtlöje än att lösa problemen deltagaren ber om. Det som förvånar mig du som anser dig som proffs är att du trampar själv i klaveret. Läs vidare så ser du några exempel.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Så bara för att ett område inte har orsakat problem tidigare, så hävdar du att det aldrig någonsin kan uppstå problem på det området? Mycket märklig slutsats.

Du har kanske inte samma version av macOS nu, som du hade när kombinationen macOS+Blender fungerade felfritt. Det kan mycket väl vara Blender som behöver uppdatera något, för att fungera med nuvarande macOS.

Du vet att jag har de senaste uppgraderingarna som behövs och det lärde jag mig första året och att man skall vänta några uppgraderingar så nybuggar och betaproblem hunnit åtgärdats. Ändå måste du tala om det för mig ifall att jag var dum i huvudet och att då var det bra att du kan komma in som en hjälpande hand. Fast det tyckte jag du inte var.

Vilken version av macOS, och vilken version av Blender, kör du? '

Innan jag öppnar upp nytt projekt i Blender går jag in på deras hemsida och kollar om det finns några användbara uppgraderingar jag missat sedan sist. Det visste du att jag gjort efter alla år, men har man bestämt sig för att göra folk till åtlöje bryr man sig inte om sånt.

"Inför nya släppet"? Vilket släpp? iMac har precis uppdaterats.

Alla vi andra har läst i alla datorforum och tidningar att det kommer ett sprillans nytt macconcept i december. Har du missat det. Ingår inte ny iMac i det.

Och att de skulle släppa nya möss och tangentbord med kabel ska du nog inte räkna med. Kommer aldrig att hända, om du frågar mig.

Så folket får fortsätta klaga på batteristrul och allt annat som trådlöst ställer till med. Typiskt Apple.

Ursprungligen av Waran10:

...Du vet att jag har de senaste uppgraderingarna som behövs...

Hur skulle jag veta det? Sådant måste man berätta i samband med varje tråd. En frågeställare kan inte lita på att alla andra medlemmar kommer ihåg något som kanske har nämnts i en helt annan tråd tidigare.

Ursprungligen av Waran10:

...Det visste du att jag gjort efter alla år...

Vadå "efter alla år"? Enligt din profil så har du varit medlem sedan 2017-07-15.

Du har kanske haft en annan identitet här tidigare, men hur skulle jag kunna veta det och koppla ihop dig med någon tidigare profil?

Ursprungligen av Waran10:

...ett sprillans nytt macconcept i december... ...Ingår inte ny iMac i det...

Nja, det nya är ju en iMac Pro, och inget annat. Jag vet inte om jag skulle kalla det ett sprillans nytt Mackoncept, men det är väl en tolkningsfråga.

Att döma av bilderna vi såg vid den presentationen så kommer det "space grey"-färgade versioner av Magic Trackpad och Magic Keyboard. Att det samtidigt skulle komma tangentbord och mus med kabel finner jag ytterst osannolikt.

Och till sist - att jag kritiserar din slutsats, och ställer några frågor, är inte att göra till åtlöje.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-29 19:30
Ursprungligen av Waran10:

Hej. Det är svårt att hitta rätt ämnesområde eftersom min tråd har med flera olika saker att göra som ändå hör ihop med varandra. Sedan är det svårt att räkna ut vad som är lagom mycket text eller inte så alla blir nöjda. Därför använder jag sunt förnuft.
Min första dator över huvud tag var en iMac med tangentbord och mus med egna usb-kablar. Ungefär samtidigt tipsade en granne med egen iMac och proffs på datorer (Han var orsaken till varför jag köpte min iMac) att jag bara måste lära mig göra animeringar i 3D programmet Blender. Han visad sina animeringar och jag blev verkligen imponerad. Han hjälpt mig att ladda ner Blender för mac sedan gjorde jag ingenting annat än arbetade med Blender. Under alla år med min första mac hade jag inte en enda gång gått in i några inställningar om tangentbord eller musinställningar varken i macen eller i Blender. Det bara flöt på, trots att jag gjorde nästan allt med kortkommandon och olika tryck med musen. Så samspelta var mac och Blender.
Men!
När jag köpte min nuvarande iMac mid 2011, var det slut på det roliga, smidiga, trevliga och enkla som Apple alltid skrytit över. Det trådlösa tangentbordet och den trådlösa musen inte bara käkade batterier utan dom löd inte mina tangntkommandon eller följde mina musrörelser i Blender.. Nu säger kanske någon. Du får väl prata med Blender. Nej det kommer jag absolut inte göra av den enkla anledningen att jag tidigare aldrig behövt ringa till Blender. Problemet ligger således inte hos Blender.

I december kommer jag att köpa en ny iMac (Kom gärna med förslag) Vis efter allt strul har jag lärt mig följande.
Till min nya iMac skall det finnas mus och tangentbord med kablar, dom skall dessutom vara gjorda samma år som datorn 2017 och ha samma proffsiga kvalitet, tillförlitlighet och känsla som Razer och andra möss på marknaden fast bättre eftersom det är Appleprodukter. Gamla Mighty Mouse kändes verkligen billig och sladdrig med världens sämsta scrollhjul ändå var det den dyraste på marknaden. Typiskt Apple. Har Apple tagit till sig kritiken som nu inför nya släppet av iMac och High Sierra gjort sprillans nya möss och tangentbord med kablar 2017 som folk kommer att berömma Apple för.
Ingen kan väl påstå att kablarna skulle vara i vägen på tunga iMacdatorer som står still på samma ställe. Apple kan ju göra kablarna 20 cm längre för dom som kräver längre, men visst känns det som att Apple medvetet gjort kablarna för korta för att folket skall klaga och tvingas köpa trådlöst.

Kommer jag att kunna köpa en ny iMac med allt nytt, även musen och tangentbordet som båda är med kablar som både jag och Blender blir nöjda med.

Tacksam för användbara och trevliga tips.

Att mus och tangentbord skall vara av samma årsmodell som datorn, jag tvivlar på att det ligger någon nytta med det. Ett tangentbord är ett tangentbord. En mus är en mus. Så länge de stödjer HID (?) standarderna och kontakterna passar så är det bara att köra på.

Det låter lite som om dina enheter störs av en annan radiokälla.

Själv har jag en en sån här som sitter bakom datorn. Två batterier i musen, två i laddaren. Och nya musen från Apple håller sig i veckor, månader? på en laddning.

Scrollen på Mighty Mouse är det jag älskar med musen. Sen gillar jag inte formen, den är för liten.

Är det bara i Blender som det strular? Vad har du försökt med? Är musen fri från hårstrån, där under vid sensorn? Prova att blåsa rent, lite damm eller ett katthårstrå kan få musen att bli knäpp!

Hoppas du blir nöjd med dina nya grejjer!

Strul med olika gamla möss.

Ursprungligen av reboot81:

Att mus och tangentbord skall vara av samma årsmodell som datorn, jag tvivlar på att det ligger någon nytta med det. Ett tangentbord är ett tangentbord. En mus är en mus. Så länge de stödjer HID (?) standarderna och kontakterna passar så är det bara att köra på.

Det låter lite som om dina enheter störs av en annan radiokälla.

Själv har jag en en sån här som sitter bakom datorn. Två batterier i musen, två i laddaren. Och nya musen från Apple håller sig i veckor, månader? på en laddning.

Scrollen på Mighty Mouse är det jag älskar med musen. Sen gillar jag inte formen, den är för liten.

Är det bara i Blender som det strular? Vad har du försökt med? Är musen fri från hårstrån, där under vid sensorn? Prova att blåsa rent, lite damm eller ett katthårstrå kan få musen att bli knäpp!

Hoppas du blir nöjd med dina nya grejjer!

Hej "reboot81"
Du är alltid trevlig och saklig i dina inlägg och svar. Därför är det lite synd att du här och nu pratar rena smörjan.

Så utskälld som gamla "Apple mighty mouse" blivit som jag har en hel hög av , både med och utan kabel. Känns som den är gjord i Tibet på 50 talet, med smäckig känsla och svajigt scrollhjul som alla klagat på. Jag löste mina scrollproblem genom att lägga den mot byxbenet och dra fram och tillbaks. Scrollhjulsaxeln är en bit ojämn ståltråd och inte en svarvad slät axel som i alla andra möss.

Vad jag menade med samma tillverkningsår på mus och tangentbord var för att jag hoppades på att Apple som inte ägnat mer än en minut på sina möss sedan Apple mighty mouse kom för 20 år sedan. Om dom kommit med nya möss 2017 hade dom sett ut som Razers proffsiga möss med svarvade skrollaxlar och stora anatomiska muskroppar med riktiga scrollhjul gjorda för mänskliga händer som man aldrig behöver dra över byxbenet. Det skiter Apple i som tycker att stenålder duger åt Appleanvändarna,men ta betalt för skräpet som kostar mer än dubbelt så mycket än alla de andra fabrikernas möss, det kan dom.
Jag testade Razer med kabel och den fungerade i Blender men det var segt. Jag pratade med deras Supporter för jag trodde att jag behövde drivrutiner, men det behövdes inte på Razer. Så jag raderade Razer från programmappen och i biblioteket under Alt Application Supportmappen och slängde plistfilen i preferencemappen för Razer och startade om datorn, men Razers ikon ligger fortfarande kvar i menyraden Hur kan den ligga kvar i menyraden när ingenting finns kvar av den på min iMac.

Jo jag har också Apples egna Batteriladdare med två batterier under laddning och två i musen och två i tangentbordet när jag kör trådlöst men mina batterier håller i högst två veckor.

Som du säkert förstår så har jag blåst, torkat och även tagit bort tangenterna för att få bort eventuella smulor eller hårstrån. så det är nog perfekt. Men jag pratar faktiskt om två problem. Ett med skrivandet där e uteblir och ett i Blender som inte lyder mina kommandon varken trådlösa musen eller trådlösa tangentbordet. Dom är båda i högsta grad inblandade när man ger kommandon i Blender. Som exempel med kabeltangentbordet om man tryckt ner R en gång så roterar objektet i Blender men bara roterar. Klickar man två gånger på R+R kan man rotera i 360 grader åt vilket håll man vill genom att trycka ner musen och dra den åt det håll du vill. Detta fungerar inte med trådlösa tangentbordet. (Förutsatt att man roterar musen) ett bevis på att båda behövs.
Grannen med egen mac och proffs på datorer tipsade mig att när jag arbetar i Blender så kopplar jag ur trådlösa tangentbordet och in med det med kabel. Så får det bli, men jag kräver att 2017 skall jag kunna köra allt jag gör med ett och samma tangentbord och mus även kabellösa. Allt annat är stenålder.

Här en skärmdump på menyraden och Razer som jag vill ha bort.

Tack för att du engagerade dig.

Senast redigerat 2017-08-29 21:31
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-29 23:12
Ursprungligen av Waran10:

Hej "reboot81"
Du är alltid trevlig och saklig i dina inlägg och svar. Därför är det lite synd att du här och nu pratar rena smörjan.

Så utskälld som gamla "Apple mighty mouse" blivit som jag har en hel hög av , både med och utan kabel. Känns som den är gjord i Tibet på 50 talet, med smäckig känsla och svajigt scrollhjul som alla klagat på. Jag löste mina scrollproblem genom att lägga den mot byxbenet och dra fram och tillbaks. Scrollhjulsaxeln är en bit ojämn ståltråd och inte en svarvad slät axel som i alla andra möss.

Vad jag menade med samma tillverkningsår på mus och tangentbord var för att jag hoppades på att Apple som inte ägnat mer än en minut på sina möss sedan Apple mighty mouse kom för 20 år sedan. Om dom kommit med nya möss 2017 hade dom sett ut som Razers proffsiga möss med svarvade skrollaxlar och stora anatomiska muskroppar med riktiga scrollhjul gjorda för mänskliga händer som man aldrig behöver dra över byxbenet. Det skiter Apple i som tycker att stenålder duger åt Appleanvändarna,men ta betalt för skräpet som kostar mer än dubbelt så mycket än alla de andra fabrikernas möss, det kan dom.
Jag testade Razer med kabel och den fungerade i Blender men det var segt. Jag pratade med deras Supporter för jag trodde att jag behövde drivrutiner, men det behövdes inte på Razer. Så jag raderade Razer från programmappen och i biblioteket under Alt Application Supportmappen och slängde plistfilen i preferencemappen för Razer och startade om datorn, men Razers ikon ligger fortfarande kvar i menyraden Hur kan den ligga kvar i menyraden när ingenting finns kvar av den på min iMac.

Jo jag har också Apples egna Batteriladdare med två batterier under laddning och två i musen och två i tangentbordet när jag kör trådlöst men mina batterier håller i högst två veckor.

Som du säkert förstår så har jag blåst, torkat och även tagit bort tangenterna för att få bort eventuella smulor eller hårstrån. så det är nog perfekt. Men jag pratar faktiskt om två problem. Ett med skrivandet där e uteblir och ett i Blender som inte lyder mina kommandon varken trådlösa musen eller trådlösa tangentbordet. Dom är båda i högsta grad inblandade när man ger kommandon i Blender. Som exempel med kabeltangentbordet om man tryckt ner R en gång så roterar objektet i Blender men bara roterar. Klickar man två gånger på R+R kan man rotera i 360 grader åt vilket håll man vill genom att trycka ner musen och dra den åt det håll du vill. Detta fungerar inte med trådlösa tangentbordet. (Förutsatt att man roterar musen) ett bevis på att båda behövs.
Grannen med egen mac och proffs på datorer tipsade mig att när jag arbetar i Blender så kopplar jag ur trådlösa tangentbordet och in med det med kabel. Så får det bli, men jag kräver att 2017 skall jag kunna köra allt jag gör med ett och samma tangentbord och mus även kabellösa. Allt annat är stenålder.

Här en skärmdump på menyraden och Razer som jag vill ha bort.

Tack för att du engagerade dig.

Ursäkta, jag har blandat ihop Mighty med Magic. För viss är det en Magic Mouse vi pratar om? Mig veterligen finns det ingen mus med lika avancerad scroll/pekyta.

Hade du provat med en annan användare?

Vad gäller ev smörja så ställer jag mig helt oförstående. Du har ett par grymt irriterande problem med din dator, så det är ingen som vill reta upp dig mer.

Vill minnas att Razer var svår att bli av med. Du kan kontakta dem här.

Men som @IngoX skrev:

Citat:

Vi behöver din hjälp för att kunna isolera om det är hårdvarufel (trasigt tangentbord), kontaktproblem (radiostörningar i bluetoothkommunikationen) eller mjukvarufel (någon inställning i macOS)

Först punkten är att identifiera vilken hårdvara det gäller.
Nästa är att se om det är mjukvara, där kan man utesluta allt som har med ditt konto att göra genom att skapa en ny användare på datorn.
Har du möjlighet att prova dina prylar på grannens dator? Eller någon annan dator för den delen?

Trådlösa saker kan alltid påverkas av störningar. Har du provat att para om grejjerna?

Kör du senaste macOS / Blender?

Utredningssvar.

Ursprungligen av reboot81:

Ursäkta, jag har blandat ihop Mighty med Magic. För viss är det en Magic Mouse vi pratar om? Mig veterligen finns det ingen mus med lika avancerad scroll/pekyta.

Hej igen mitt i natten.

Jo Razer var bra men slö för den gillade inte min iMac.

Jag blev också konfunderad när jag skull skriva vilken mus det var, men Mighty kändes igen på namnet tyckte jag. Det fanns inga kabellösa prylar till macdatorerna på den tiden, utan bara med kablar så jag lärde mig Blender att bara använda möss och tangentbord med kablar.
När jag efter flera år köpte nuvarande iMac mid 2011 som efter en hög med uppgraderingar heter OS X Sierra 10.12.6 med 32 GB ram. Se skärmdumpen längst ner.

Hade du provat med en annan användare?

Det har jag nämt tidigare att jag är livrädd för. Orsaken är att Apple har skrämt upp mig så enormt efter att jag registrerade Apple ID och iCloud. Trots att jag fick lösenorden av dem som jag skev in i adressboken och även i min anteckningsbok på bokyllan bredvid mig ifall min dator får galna kosjukan. Trots att jag kopierade och klistrade in lösenorden så där 6896 gånger fick jag röda meddelanden om att dom var fel trots att det var Apple som gav mig dom. Så när jag äntligen fick grönt ljus att lösenordet fungerade så trodd jag att det alltid skulle fungera. så nästa gång Apple- ID rutan dök upp och krävde att jag skall logga in med lösenordet som jag kan i huvudet innantill. För säkerhets skull hade jag det nerskrivet i anteckningsboken.
Vad hände, jo jag fick som vanligt ett ilsket rött meddelande om att det var fel lösenord. Jag har därmed lärt mig att man måste ha både hängslen och livrem när man har med Apple att göra, ändå fungerar det inte. Vad trött man blir.

Det låter faktiskt intressant att byta användare, förutsatt att inte iMac,en går bananas. Skall jag radera mitt användarnamn som fungerat perfekt i alla år och sedan klicka på + och där skriva in nytt namn och sedan starta om datorn. Har vi då tur så funkar bokstaven e. Jag gör ingenting förrän jag får instruktioner från dig. Tror jag att det kommer att funka. Ja varför inte, men varför har tio experter från Applesupportern som med fjärrkontroll gick in på min iMac inte föreslagit detta. Spännande.

Vad gäller ev smörja så ställer jag mig helt oförstående. Du har ett par grymt irriterande problem med din dator, så det är ingen som vill reta upp dig mer.

Vill minnas att Razer var svår att bli av med. Du kan kontakta dem här.

Tack.Jo, jag kontaktade dem och dom skickade en urproffsig instruktion på tio punkter hur man avinstallerar Razer och 7 steg gick galant men 8,9, och 10 kunde jag bara inte klura ut. Det hade med att under Alt scrolla ner till Gå till mappar men där fanns ingen mapp om Razer så jag gav upp och låter ikonen ligga i menyraden som ett minne.

Men som @IngoX skrev:
Först punkten är att identifiera vilken hårdvara det gäller.

Jo det vore ju bra om man kunde göra det, men var gör man det. Mitt problem ligger i något kretskort som har med tangentbordet gissar jag. Går det att spåra ett problem. Intressant.

Nästa är att se om det är mjukvara, där kan man utesluta allt som har med ditt konto att göra genom att skapa en ny användare på datorn.

OK det gör vi i morgon efter att du gett mig instruktioner. Tack.

Har du möjlighet att prova dina prylar på grannens dator? Eller någon annan dator för den delen?

Det gjorde jag förra gången och grannen kom fram till att alla mina Applemöss var sönder utom det med kabel och att AluTangentbordet med kabel skrev ner alla bokstäver utan problem även e.

Trådlösa saker kan alltid påverkas av störningar. Har du provat att para om grejjerna?

Ja, flera gånger och Bluetooth går igång blixtsnabbt. Men hörru du du. Jag kom förmodligen på orsaken till alla mina strulproblem. Vadå parkoppla?? Om jag har det trådlösa tangentbordet uppkopplat med Bluetooth och musen med kabel som inte behöver BlueTooth då borde inte den kombination fungera, men enligt grannen och mina egna erfarenheter går det perfekt, men med Razermusen med kabel gick det bäst.
Då om vi summerar allihopa får vi fram att allt jag gör med kabelförsedda prylar fungerar perfekt, men ingenting med trådlöst som kräver Bluetooth. Är Bluetooth boven till allt strul ? eller är det så att Blender utan att jag vetat i alla år inte är kompatibel med trådlösa prylar från Apple.

Kör du senaste macOS / Blender?

Se skärmdumpen jag kör på det senaste och om du inte har den senast stabila versionen av Blender så krachar programmet. Det är det första jag gör innan jag drar igång ett nytt Blenderprojekt går in på deras hemsida för att se om det finns några uppgraderingar.

God morgon reboot81.

Eftersom jag kommit på nya saker som du säkert vill veta om, är det dumt att göra nytt inlägg, så jag fyller på här i inlägget.

1.
Flera av Apples Supporterkillar ville att vi tömde min hårddisk och ominstallera Sierran. Smart för då fick vi bort alla buggar som irriterade i min iMac, med förhoppning att kanske få tillbaks e när jag skriver. Men det blev ingen förändring.
2.
Jag använde Razermusen i flera månader när jag arbetade i Blender. Då hände märkliga saker. Helt plötsligt frös musen som tuggade sig spiks rakt upp över skärmen till menyraden där den låg och skakade. Drog jag då i musenpekaren så följde den med men bara någon centimeter och där blev det stopp. Jag blev tvungen att dra ur usb-kabeln på baksidan
och göra en säker omstart med Shift nere och sätta tillbaks kabeln och allt var frid och fröjd i någon vecka innan musen fick galna kosjukan igen.
3.
Ett annat sjukt tilltag min iMac ängnar sig åt, är när jag går in i Finder och öppnar programmappen då dyker en tom sida upp blixtsnabbt med en enda mapp som det står Verktygsmappen på?? Sekunden senare dyker programmappen med alla program upp med Verktygsmappen. Det verkar som att jag har två Verktygsmappar. Jag har försökt markera den första och lägga den i papperskorgen och sedan tömma, men det går så fort så jag hinner inte det. Jag tror att det är en tom mapp som ligger där. Jag har då inte gjort en mapp med namnet Verktygsmapp och varför dyker den upp i eget fönster en sekund innan riktiga programmappen dyker upp.
Mycket strul vill jag påstå som kanske ger dig några idéer

Nu blir det morgonkaffe.
Tack.

Senast redigerat 2017-08-30 08:21

Snälla, skriv inte ny text inne i citaten!

Dels blir det lite svårläst, och dels blir det nästan omöjligt att citera dina inlägg.

Skriv inte inne i Citatrutan

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Snälla, skriv inte ny text inne i citaten!

Dels blir det lite svårläst, och dels blir det nästan omöjligt att citera dina inlägg.

God morgon Jesper.
Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Jag tycker mitt sista inlägg är ovanligt städat. Jag har lärt mig att långa foruminlägg måst man lägga svaren mellan raderna där frågorna ligger med fet stil för att separera frågor och svar. Menar du att jag skall scrolla ner tills jag är utanför citerarutan och där skriva in mitt inlägg och svar. Det om något försvårar väl för läsaren att klura ut vilket som är fråga och vilket som är svar.

Du får förklara lite tydligare vad du vill att jag skall göra.

Tack

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-30 08:31

Jag har inte sagt att du ska byta ut din nuvarande användare, utan att skapa ytterligare en och prova. Helt riskfritt.

Hur man identifierar hårdvaran? Brukar stå under, på kvittot, eller i Äpple-menyn -> Om den här datorn...

Hängslen är bra, jag kallar den för säkerhetskopia.

Blender skiter fullständigt i hur enheterna är inkopplade.

En del lösningar

Ursprungligen av reboot81:

Jag har inte sagt att du ska byta ut din nuvarande användare, utan att skapa ytterligare en och prova. Helt riskfritt.

Hur man identifierar hårdvaran? Brukar stå under, på kvittot, eller i Äpple-menyn -> Om den här datorn...

Hängslen är bra, jag kallar den för säkerhetskopia.

Blender skiter fullständigt i hur enheterna är inkopplade.

OK. Ny användare är fixad.

Jaså är det det du menar med identifieringen. Då är jag med.

Jo hängslen och kanske även livrem kan vara bra men det borde funka efter första försöket.

Nja. Jag tror att Blender behöver en perfekt koppling till tangentbordet och musens funktioner annars skulle ingenting hända.

Ursprungligen av Waran10:

...Jag förstår faktiskt inte vad du menar...

Det blir ju lite konstigt när din text står inuti en ruta där det står "av Jesper Ohlsson"? För den som inte är uppmärksam så ser det ju ut som om alltihop är ett citat av mitt inlägg, när det i själva verket är en blandning av citat och ny text.

1. Lite otydligt och svårläst.
- Se bifogade bilder, som visar hur du gjorde, och hur jag tycker att det borde se ut.

2. Omöjligt att citera vidare.
- Den text som du har sprängt in inuti citat-rutan kommer inte med om man citerar ditt inlägg. Man får bara med de två styckena som står över och under citat-rutan.

Citerafrågor

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det blir ju lite konstigt när din text står inuti en ruta där det står "av Jesper Ohlsson"? För den som inte är uppmärksam så ser det ju ut som om alltihop är ett citat av mitt inlägg, när det i själva verket är en blandning av citat och ny text.

1. Lite otydligt och svårläst.
- Se bifogade bilder, som visar hur du gjorde, och hur jag tycker att det borde se ut.

2. Omöjligt att citera vidare.
- Den text som du har sprängt in inuti citat-rutan kommer inte med om man citerar ditt inlägg. Man får bara med de två styckena som står över och under citat-rutan.

OK, då vet jag. Får öva.
Tack Jesper.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-30 17:54
Ursprungligen av Waran10:

OK, då vet jag. Får öva.
Tack Jesper.

Om du begränsar sig till ett specifikt problem per tråd så slipper du/vi "special" citera svaren.

Ursprungligen av reboot81:

Om du begränsar sig till ett specifikt problem per tråd så slipper du/vi "special" citera svaren.

Nja, uppdelade citat kan behövas ändå, även om det bara handlar om ett problem.

Problemlösningar

Ursprungligen av reboot81:

Om du begränsar sig till ett specifikt problem per tråd så slipper du/vi "special" citera svaren.

Hej igen. Jo det låter bra och framför allt nu när alla problem är nämnda.
1.
Jag fixade ett nytt Admin som krävde att jag loggade in på Apple ID men det funkade redan efter första försöket. Jag gjorde detta bara för att se om problemet med tangenterna skulle försvinna. Jag skrev ett mejl och en sida i Pages, men tyvärr uteblir e när jag skriver. Om detta problem har med Grafikkortet att göra som låter rimligt så är det inte värt att reparera min iMac utan jag köper en ny iMac.

Här kommer en komisk sanning. Alla skällde på mig när jag berättade att jag brukade bada mina Alu-Tangentbord med kabel och torka dem i två dygn på elementet med en handduk omkring. Det enda av mina tangentbord som funkar perfekt och skriver ner alla bokstäver är det som blev badat, flera gånger dessutom.

Om du vill så får du som tack för hjälpen min iMac som du kan fixa upp och ge till barnet/frun för jag har fått nog av allt strul och jag skulle ändå köpa ny iMac nu i höst. Du får komma hit och hämta datorn. Pirra finns som du kan låna. Du är om jag förstår dina inlägg är rätt kunnig i Blender och Appledatorer och möss och tangentbord som är skräddarsydda för mitt ändamål.
Din enda uppgift blir egentligen bara att tipsa om rätt iMac för mitt ändamål och att leta reda på rätt tangentbord och mus kanske från andra tillverkare men med Applesättning för jag har aldrig jobbat med pc datorer och att du förvissar dig om att prylarna fungerar ihop med min nya iMac och Blender. Självklart måste nya iMac ha SSD disk och förmodligen också Retinaskärm

Jag tycker att summan jag vill lägga på ny iMac får landa på runt 25-27000:-

Kom tillbaks med förslag så får vi se var vi hamnar.

Tack.

Jag köper inte en ny iMac för jag vill ha en ny iMac utan för att kunna arbeta i Blender utan strul.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-30 23:40
Ursprungligen av Waran10:

Hej igen. Jo det låter bra och framför allt nu när alla problem är nämnda.
1.
Jag fixade ett nytt Admin som krävde att jag loggade in på Apple ID men det funkade redan efter första försöket. Jag gjorde detta bara för att se om problemet med tangenterna skulle försvinna. Jag skrev ett mejl och en sida i Pages, men tyvärr uteblir e när jag skriver. Om detta problem har med Grafikkortet att göra som låter rimligt så är det inte värt att reparera min iMac utan jag köper en ny iMac.

Här kommer en komisk sanning. Alla skällde på mig när jag berättade att jag brukade bada mina Alu-Tangentbord med kabel och torka dem i två dygn på elementet med en handduk omkring. Det enda av mina tangentbord som funkar perfekt och skriver ner alla bokstäver är det som blev badat, flera gånger dessutom.

Bra att du fick testat, då vet vi att felet inte är kontospecifikt. Men synd att det inte du inte hittade felet...

Ursprungligen av Waran10:

Om du vill så får du som tack för hjälpen min iMac som du kan fixa upp och ge till barnet/frun för jag har fått nog av allt strul och jag skulle ändå köpa ny iMac nu i höst. Du får komma hit och hämta datorn. Pirra finns som du kan låna. Du är om jag förstår dina inlägg är rätt kunnig i Blender och Appledatorer och möss och tangentbord som är skräddarsydda för mitt ändamål.

Tack, men jag vill (konstigt nog) hellre att du får en fungerande dator än att uppdatera min iMac 2010.

Ursprungligen av Waran10:

Din enda uppgift blir egentligen bara att tipsa om rätt iMac för mitt ändamål och att leta reda på rätt tangentbord och mus kanske från andra tillverkare men med Applesättning för jag har aldrig jobbat med pc datorer och att du förvissar dig om att prylarna fungerar ihop med min nya iMac och Blender. Självklart måste nya iMac ha SSD disk och förmodligen också Retinaskärm.

Jag tycker att summan jag vill lägga på ny iMac får landa på runt 25-27000:-

Kom tillbaks med förslag så får vi se var vi hamnar.

Tack.

Jag köper inte en ny iMac för jag vill ha en ny iMac utan för att kunna arbeta i Blender utan strul.

Är det samma problem med E, dvs om du trycker shift? 85 av 100 gånger?
Om du byter inmatningskälla till "Svensk", samma problem där? (Tangentbord -> Inmatningskälla, "Svensk - Pro" är standard).

Intressant vore om du kan testa ditt problematiska tangentbord i en annan dator.

Du provade mjukvara från Razer, var det för att du ville ha en snabbare muspekare på skärmen?

Problemlösning.

Ursprungligen av reboot81:

Bra att du fick testat, då vet vi att felet inte är kontospecifikt. Men synd att det inte du inte hittade felet...

Tack, men jag vill (konstigt nog) hellre att du får en fungerande dator än att uppdatera min iMac 2010.

Är det samma problem med E, dvs om du trycker shift? 85 av 100 gånger?
Om du byter inmatningskälla till "Svensk", samma problem där? (Tangentbord -> Inmatningskälla, "Svensk - Pro" är standard).

Intressant vore om du kan testa ditt problematiska tangentbord i en annan dator.

Du provade mjukvara från Razer, var det för att du ville ha en snabbare muspekare på skärmen?

Hej igen. Sover du aldrig.

Va, har du äldre iMac än jag. Det var värst.

Jag har inga problem med några andra bokstäver eller tecken än bokstaven e

Tidigare i tråden har jag nämt att jag fick ett tips att radera Svensk Pro och sedan starta om med shift nertryckt och sedan lägga in ett annat språk och starta om. Sedan radera det och lägga tillbaks SvenskPro men det hjälpte inte.

Grannen testade alla möss och tangenbord på sin dator, många av mössen var trasiga och det enda som funkar är Alu-Tangentbordet med kabel, det som gillar att bada, men det är så gammalt så det bör slängas tillsammans med allt annat.

Jag köpte Razer för jag behövde ny mus eftersom alla de andra som är kabellösa inte fungerade i Blender. Efter att jag tryckt in usb kabeln på baksidan av datorn så fungerade allt i Blender någon vecka tills muspekaren började gå bananas och bara lade av. Jag drog ur musen ur kontakten gjorde en säker omstart med shift och sedan satte tillbaks Razermusen som kändes som sirap. Därför tog jag bort den och satte tillbaks min trådlösa Applemus som inte funkar i Blender.

Jag funderar på om det finns andra tillverkare av möss och tangentbord med kablar som är gjorda för Appledatorer som inte är gjorda på stenåldern utan 2015-2017 och att dom fungerar på min nya iMac men också i nästa uppgradering High Sierran och självklart funkar i Blender.

Nu sover vi. God natt.

1
Bevaka tråden