Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skydda data

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett antal dokument /word dokument - med privat info, lösenord och dylikt som jag vill gärna skydda (framförallt ifall en av mina enheter bli stulen). Dokumenten finns att öppna på datorn med även på mina enheter via app. Hur ska jag göra för att skydda den?
MS Word har lösenord-skydd på dokument - räcker det som skydd?
Evernote har någon form av krypteringsvariant av text. Är det bättre eller lika bra?
Finns det bättre lösningar?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-08-29 09:03

Jag tror hellre på att du använder en dedicerad app för detta, typ 1Password etc.

Ursprungligen av frazze:

Jag tror hellre på att du använder en dedicerad app för detta, typ 1Password etc.

Tack för tipset. Dock skulle jag vilja veta om det fungerar ändå säkert med ovan-alternativ ifall man inte vill använda sig av en specifik app som förvaltar sådant.

  • Medlem
  • 2017-08-29 10:20
Ursprungligen av calinou:

Jag har ett antal dokument /word dokument - med privat info, lösenord och dylikt som jag vill gärna skydda (framförallt ifall en av mina enheter bli stulen). Dokumenten finns att öppna på datorn med även på mina enheter via app. Hur ska jag göra för att skydda den?
MS Word har lösenord-skydd på dokument - räcker det som skydd?
Evernote har någon form av krypteringsvariant av text. Är det bättre eller lika bra?
Finns det bättre lösningar?

Jag använder Anteckningar där en anteckning kan krypteras. En sådan kan jag öppna både på min Mac och min Iphone (synkad via Icloud). Man kan kopiera och klistra in både text och bilder på alla synkade enheter.

Använd FileVault på din Mac och lösenkod/TouchID på din iOS-enhet så är allt krypterat på enheterna och ingen obehörig kan komma åt informationen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-08-29 17:18

MS Word och dess Word-filer är inte avsett för att skydda information. Använd istället en app avsedd för ändamålet. Det finns troligen många som fungerar på multipla plattformar. Sök i respektive app-store/play/etc.

Ursprungligen av frazze:

MS Word och dess Word-filer är inte avsett för att skydda information. Använd istället en app avsedd för ändamålet. Det finns troligen många som fungerar på multipla plattformar. Sök i respektive app-store/play/etc.

Det hade varit bra att kunna kryptera men det verkar inte finnas i MS Word. Då får jag använda Evernote i stället - eller menar du en krypterings-app?

Ursprungligen av keptang:

Använd FileVault på din Mac och lösenkod/TouchID på din iOS-enhet så är allt krypterat på enheterna och ingen obehörig kan komma åt informationen.

Bra tips/tack för länkarna! Bra att ha det som komplement. Lite fundersam över hur det kan bli att det krypteras på alla enheter fast enbart aktiverat på datorn? Mina dokument/filerna som ska krypteras finns inte i iCloud utan i Dropbox. Bara bilderna finns i iCloud.
ps: länkarna leder utanför 99.se - Ska det vara så?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-08-29 22:17

Följ @Frazze tips ovan. Använd rätt verktyg. 1password är utmärkt för att spara lösenord och känsliga anteckningar på ett säkert sätt. Jag har använt det i många år och det är alldeles utmärkt. Konkurrenten LastPass är gratis, inte lika Mac/iOS-anpassat, men det fungerar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-29 22:33
Ursprungligen av jahve:

Följ @Frazze tips ovan. Använd rätt verktyg. 1password är utmärkt för att spara lösenord och känsliga anteckningar på ett säkert sätt. Jag har använt det i många år och det är alldeles utmärkt. Konkurrenten LastPass är gratis, inte lika Mac/iOS-anpassat, men det fungerar.

Instämmer, rätt verktyg till en viss uppgift.
Jag använder 1Password privat och LastPass i jobbet. Båda två är bra, men 1P erbjuder mer funktioner.

FileVault har nämnts ovan, och det finns ingen anledning till att inte aktivera det. Lösenord för att logga in på datorn är som att stänga ytterdörren, FileVault är som att göra ditt hem till ett kassavalv.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-08-30 06:52
Ursprungligen av reboot81:

Instämmer, rätt verktyg till en viss uppgift.
Jag använder 1Password privat och LastPass i jobbet. Båda två är bra, men 1P erbjuder mer funktioner.

FileVault har nämnts ovan, och det finns ingen anledning till att inte aktivera det. Lösenord för att logga in på datorn är som att stänga ytterdörren, FileVault är som att göra ditt hem till ett kassavalv.

Viktigt alltid, men i synnerhet om du använder diskkryptering som FileVault är pålitliga säkerhetskopieringsrutiner! Exempel: Om du skulle glömma ditt lösenord till datorn är det närmast trivialt att återställa det. Om du kör FileVault är du rökt. Om din hårddisk/SDD skulle krascha är det dyrt men ofta inte omöjligt att rädda dina data. Om du kör FileVault är det förmodligen kört.

@reboot81 analogi ovan haltar därför lite. Att bara använda lösenord är som att låsa in dina data i en kassalåda (du vet en sådan där plåtlåda med enkelt lås). Att använda FileVault är som att placera data i ett kassaskåp, med en lynnig självförstörelsefunktion.

Tack för alla er bra tips och råd som hjälper mig att sortera detta. 1password trodde jag (eftersom vet inte hur det ser ut) att man använde enbart för att förvalta lösenord och som jag kan förstå kan man även lägga in anteckningar dvs andra saker än lösenord?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-08-30 10:31

Ja, det finns mallar för en stor mängd olika information som du kan lagra. Sedan har du också möjligheten att fritt skriva in det du behöver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-30 11:04
Ursprungligen av jahve:

Viktigt alltid, men i synnerhet om du använder diskkryptering som FileVault är pålitliga säkerhetskopieringsrutiner! Exempel: Om du skulle glömma ditt lösenord till datorn är det närmast trivialt att återställa det. Om du kör FileVault är du rökt. Om din hårddisk/SDD skulle krascha är det dyrt men ofta inte omöjligt att rädda dina data. Om du kör FileVault är det förmodligen kört.

Jag instämmer. Men om man betraktar hela sin hårddisk så känslig att den behöver krypteras med FileVault så bör man nog också fundera över om inte backupsystemet också ska vara krypterat. Så att inte backuperna "läcker" okrypterad information. Och vad konsekvenserna blir om man glömmer nycklar eller lösenord för backupen.

Man får tänka igenom sitt säkerhetsbehov helt enkelt och välja rätt verktyg efter läge.

En möjlighet som inte nämnts är att göra en krypterad skivavbild. Denna kommer att fungera lite som en krypterad mapp i filsystemet där man kan lägga känsliga filer. Den krypterade skivavbilden kan enkelt kopieras mellan enheter (endast macOS).

https://support.apple.com/kb/PH22247?locale=s...

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-08-30 11:30
Ursprungligen av keptang:

Använd FileVault på din Mac och lösenkod/TouchID på din iOS-enhet så är allt krypterat på enheterna och ingen obehörig kan komma åt informationen.

Kan man aktivera FileVault när som helst på en hårddisk?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-30 12:32
Ursprungligen av andas:

Kan man aktivera FileVault när som helst på en hårddisk?

Ja. Men hela processen kan ta en dag eller två.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-30 12:34
Ursprungligen av pesc:

Jag instämmer. Men om man betraktar hela sin hårddisk så känslig att den behöver krypteras med FileVault så bör man nog också fundera över om inte backupsystemet också ska vara krypterat. Så att inte backuperna "läcker" okrypterad information. Och vad konsekvenserna blir om man glömmer nycklar eller lösenord för backupen.

Man får tänka igenom sitt säkerhetsbehov helt enkelt och välja rätt verktyg efter läge.

En möjlighet som inte nämnts är att göra en krypterad skivavbild. Denna kommer att fungera lite som en krypterad mapp i filsystemet där man kan lägga känsliga filer. Den krypterade skivavbilden kan enkelt kopieras mellan enheter (endast macOS).

https://support.apple.com/kb/PH22247?locale=s...

Jo man får analysera sitt behov. För mig är det troligare att laptopen eller datorn hemma blir stulen, än att min Nas som står gömd blir snodd.

Ursprungligen av reboot81:

Jo man får analysera sitt behov. För mig är det troligare att laptopen eller datorn hemma blir stulen, än att min Nas som står gömd blir snodd.

Jag har faktiskt min Time Capsule -Wifi/backup utrustning mycket synlig och lätt att ta med sig för en tjuv. Det finns väl inget lösenord på den apparat - vad jag vet......?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-30 19:59

Jo, du kan ha ett lösenord för hela disken, eller per användare.

Ursprungligen av kenjon:

Jo, du kan ha ett lösenord för hela disken, eller per användare.

Menar du TC? Det finns ett lösenord för nätverket/basstation kom jag på. Trodde att det gällde bara för Wifi inloggning vilken jag hade nog fel.

Ursprungligen av calinou:

Menar du TC? Det finns ett lösenord för nätverket/basstation kom jag på. Trodde att det gällde bara för Wifi inloggning vilken jag hade nog fel.

Det här säger Apple om saken:
https://support.apple.com/kb/PH18852?locale=e...

Ursprungligen av barbapappa_86:

Det här säger Apple om saken:
https://support.apple.com/kb/PH18852?locale=e...

Förstår ingenting. ? Kanske bättre att ringa supporten så att det blir rätt.

Ursprungligen av calinou:

Förstår ingenting. ? Kanske bättre att ringa supporten så att det blir rätt.

Vad är det du inte förstår? Står ju i klartext hur du gör om du vill kryptera din backup.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-08-31 08:47

Det är lite av en textvägg på den där sidan. Men det kanske ska sägas att det räcker med att läsa under den första rubriken, och följa de fyra punkterna. Tänk på att dina nuvarande säkerhetskopior går förlorade när du gör detta, vilket framgår av instruktionerna. Rent konkret innebär det att du kommer inte att kunna gå tillbaka längre än dagens datum i Time Machine i framtiden.

Tyvärr förstår jag ingenting av vad man ska göra och vet egentligen varför man ska hålla på så där. Det ser inte ut som enligt beskrivning i min TM. Tack i alla fall men vill hellre låta bli än att strula till. 1password ska jag definitivt skaffa mig.

1
Bevaka tråden