Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny tjänst genererar pengar till välgörenhet när du handlar på nätet

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Svenska tjänsten Robin Good genererar gratis pengar till välgörenhet när du handlar på nätet. Att använda tjänsten är gratis, dina köp blir inte dyrare, det krävs inget konto och du får själv välja var pengarna ska gå.

Läs hela artikeln här

Intressant. Men risken finns kanske att det drabbar mindre sajter och bloggar som lever på provisioner? För det är ju inte en vinstmarginal i största allmänhet som används, utan just den provision som ges till anknytna "affiliates".

Ursprungligen av Robin Good:

Vi använder oss av något som heter affiliatemarknadsföring. Det är en tekniskt ganska komplicerad lösning. Men i korthet går det ut på att webshoppar erbjuder kommission till de sajter som kan hjälpa dem få kunder.

Det betyder att om en sajt kan hänvisa en besökare till en webshop, och den besökaren sedan lägger en beställning, så får den sajten några procent i provision. För att butiken skall veta vilken sajt en besökare kom ifrån, så använder man sig av cookies. När du klickar på en butiksknapp på Robin Good, så sätts en cookie, så butiken du besöker vet att det var via oss du kom. Om du sedan gör ett köp, så får vi provision, och det är det som blir pengarna som går till välgörenhet

Blir ju knappt något kvar om de ska ta 50% av pengarna redan innan välgörenhetsorganisationer får ta upp till 25% i lön osv.
Så handla för 1000kr på cdon som har 0,8-4% så blir det i bästa fall 15kr till ändamålet.

Tror jag står över att använda detta.

Några av de som ligger bakom detta är med i "en pod om teknik" podcasten där de pratat om detta.

Inför butikerna detta själva så slipper man en mellanhand som snor hälften.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2017-08-31 13:16

Tydligen så känner tjänsten av att man kör Add-blockare och vill att man stänger av den. Kommer aldrig att hända

Ursprungligen av Jonatatatan:

Blir ju knappt något kvar om de ska ta 50% av pengarna redan innan välgörenhetsorganisationer får ta upp till 25% i lön osv.
Så handla för 1000kr på cdon som har 0,8-4% så blir det i bästa fall 15kr till ändamålet.

Tror jag står över att använda detta.

Några av de som ligger bakom detta är med i "en pod om teknik" podcasten där de pratat om detta.

Inför butikerna detta själva så slipper man en mellanhand som snor hälften.

Rättar mig själv var inte helt påläst. Procenten som står på deras hemsida är vad som går till välgörenheten avdragen är redan beräknade. Betydligt bättre glöm det jag skrev i förra inlägget.

Senast redigerat 2017-09-02 01:57
1
Bevaka tråden