Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logga in

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag är en enormt oerfaren MAC-användare, men vi har en dator här på jobbet som en nyanställd ska ta över. Det lösenord, som enligt uppgift, tidigare har funkat för att komma in på adminkontot funkar inte nu. Jag kan således inte rensa datorn och sätta upp ett nytt konto till den nyanställde.

Jag har försökt att logga in på mitt apple-id för att på det sättet kunna komma åt någon info, men det hjälpte inte. Där lyckades jag skapa ett nytt lösenord, men de frågar efter säkerhetsfrågor där svaren är gjort av någon som tidigare jobbet här...

Hjälp mig. Hur kommer jag in på företagets dator och adminkonto snarast möjligt?

Det känns som att du pratar om två olika saker här...

Att logga in på datorn har ingenting med Apple ID att göra.

När du säger att du loggade in på ditt Apple ID så blir jag lite förvirrad - för om du inte ens kan logga in på datorn, hur kunde du då logga in på ditt Apple ID? Beskriv gärna exakt i detalj vad du har gjort, gärna med bilder.

PS. Mac-nördar brukar ofta be Mac-nybörjare att inte skriva MAC, för det är något helt annat (länk).

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det känns som att du pratar om två olika saker här...

Att logga in på datorn har ingenting med Apple ID att göra.

När du säger att du loggade in på ditt Apple ID så blir jag lite förvirrad - för om du inte ens kan logga in på datorn, hur kunde du då logga in på ditt Apple ID? Beskriv gärna exakt i detalj vad du har gjort, gärna med bilder.

PS. Mac-nördar brukar ofta be Mac-nybörjare att inte skriva MAC, för det är något helt annat (länk).

Hej,

tack för ditt svar. Eftersom jag inte kunnat hitta någon information om hur jag går tillväga vid saknat lösenord till datorn så chansade jag på att man kunde styra något via apple id. Men det kunde man uppenbarlligen inte, så glöm det.

Nu har jag efter att ha hittat en tråd i ett forum börjat installera om OS X på datorn och hoppas att det hjälper.

Ursprungligen av BP2017:

...börjat installera om OS X på datorn och hoppas att det hjälper.

Ja, om där inte finns något som måste sparas på datorn, så är det nog enklast att bara radera och installera om.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, om där inte finns något som måste sparas på datorn, så är det nog enklast att bara radera och installera om.

Gjorde en ominstallation precis, men samtliga profiler finns kvar?! Det måste ju innebära att jag inte gjorde en total reboot. Kan du hjälpa mig? Jag kom till ominstallationen genom att starta om datorn och vid uppstart höll jag in cmd+r och sedan valde jag reboot.

Reboot betyder starta om, inte installera om. Så vad var det du gjorde egentligen?

Men oavsett vad det var du gjorde, så finns bra instruktioner för ominstallation här:
https://support.apple.com/sv-se/HT204904
(hoppa inte över avsnittet om att radera startskivan)

Tack, skrev fel. menade ominstallation

1
Bevaka tråden