Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mäta hastigheten på WiFi?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som kan rekommendera en bra app som mäter styrka och täckning på det trådlösa nätverket som man är ansluten till?

(Jag har letat en bra stund nu, men det verkar bara finnas appar som mäter hastigheten på bredbandet. Vilket jag i detta fallet inte bryr mig ett dugg om.)

Hjälp!

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2017-09-02 13:13

Network Analyzer - wifi scanner, speed test, tools av Techet
https://itunes.apple.com/se/app/network-analy...

Det finns en gratisvariant men den erbjuder inte speed test av lan.

Ursprungligen av EnDumEn:

Network Analyzer - wifi scanner, speed test, tools av Techet
https://itunes.apple.com/se/app/network-analy...

Det finns en gratisvariant men den erbjuder inte speed test av lan.

Jag har den, har haft i flera år. Men jag hittar inget om hastighet på LAN:et...? ?

iStumbler är bra.

Ursprungligen av carlsson:

Jag har den, har haft i flera år. Men jag hittar inget om hastighet på LAN:et...? ?

Vad menar du med hastighet? Det finns ju många olika mätetal; signal, brus, S/N, bandbredd etc. Sen kan du ju köra bredbandskollen eller pinga routern.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-02 14:33

För att mäta wifi-hastigheten oberoende av en fluktuerande internetförbindelse behöver man mäta mellan två punkter inom ens eget nätverk. Jag har använt WiFi Check som finns* både för macOS, iOS och tvOS. På det sättet kan man isolerat mäta wifi från t.ex iphone till routern och vidare till en trådansluten mac eller AppleTV. Eller kontrollera hastigheten mellan olika punkter i ens ethernetnätverk, även trådar kan vara skadade och ge störningar och sämre hastighet i nätverket.

*) Tyvärr hittar jag för tillfället inte appen i App Store för tvOS eller iOS. Appen uppdaterades senast i mars för alla tre plattformar. Tidigare hette den Wifi Speed Test (vilket flera appar heter). Nu heter den i App Store för macOS WiFi Check (av Evgeny Bogomolov). Förhoppningsvis är den bara tillfälligt borta från iOS pga namnbyte eller annat.

Men den funkar bra. Så här ser det ut när jag testar hastigheten från min iPhone via 2,4GHz Wifi till min AppleTV som är trådansluten till routern:

Och så här ser det ut när jag lägger telefonen i mikrovågsugnen under mätning. (Mikron är alltså inte en perfekt faradays bur på den våglängden)

Prova iperf om du ska mäta. Väldigt simpelt om du vill mäta hastigheten från a till b.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-09-03 17:14

Verkar kräva en serverprogramvara...? Vilken?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-09-03 17:23
Ursprungligen av kenjon:

Verkar kräva en serverprogramvara...? Vilken?

Du kör iperf i båda ändarna, jag brukar köra servern på en dator ansluten via kabel till routern, och klienten på en trådlös maskin.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-09-03 17:41

Jag trodde jag kunde lite om Terminalen, men...

iTunes.app
iperf3
netility.app
pirateplayer.app
rtmpdump
uTorrent.app
unDock.app
vCardConverter for Excel.app
macmini-i7:Applications kent$ iperf3 -s
-bash: iperf3: command not found
macmini-i7:Applications kent$ ../iperf3 -s
-bash: ../iperf3: No such file or directory
macmini-i7:Applications kent$

Första listan är vad jag får efter ls, och där finns iperf3
Borde väl starta med ../iperf3 -s

Edit: ska ju vara en punkt, nu funkar det!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-03 21:45
Ursprungligen av _empty:

Prova iperf om du ska mäta. Väldigt simpelt om du vill mäta hastigheten från a till b.

Tack för tipset. Såg att det finns iOS-appar så att man kan köra iPerf-klient i en iphone.

Och för oss som inte gillar vara i Terminalen längre än nödvändig hittade jag ett alternativ till appen Wifi Check jag tipsade om i inlägg #6. Network Speed Tester av Lakehorn. Det finns en kombinerad server/klient-version till macOS och separata server (kostar) och klient-versioner (gratis) till både iOS och tvOS.

Jag tycker det är kul att man kan använda sin Apple TV 4 till annat än bara underhållning (kanske en sorts underhållning i sig). Men man får tänka på att AppleTVn bara har 100 Mbit/s på sin ethernetport.

Tack för alla tips. Har inte hunnit att testa något än, men under tiden kan jag snabbt förklara syftet:
Jag vill helt enkelt veta bästa placeringen för min trådlösa accespunkt.

Det är klart att man kan ställa den och gå runt "på känn" var den täcker och levererar bäst. Men det vore betydligt bättre om jag kunde få svart på vitt "Här har du 300 mbit/s, här har du bara 58 mbit/s, här har du ingen täckning alls."
Precis som WiFi Analyzer gör för Android.

Just nu är jag i ett läge där jag vet ungefär var enheten står bäst, men eftersom jag behöver borra genom 50 cm tegelvägg så vore det ju bra att få det svart på vitt innan jag gör det.... ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-09-04 13:48

Aha, intressant! Blev det någon större skillnad mellan det intuitiva stället (lagom högt och centralt) och det optimala stället?

Ursprungligen av jahve:

Aha, intressant! Blev det någon större skillnad mellan det intuitiva stället (lagom högt och centralt) och det optimala stället?

Det intuitiva stället (högt och centralt) är just vid den där tegelväggen då...

Nu står den på köksgolvet, och där har jag okej täckning i hela lägenheten, men det är ju inte en direkt bra placering, och en bit upp i ett skåp skulle bli betydligt snyggare och sannolikt bättre också. Men då hamnar routern på fel sida om den där väggen...

...och sen vet man ju som sagt inte var det optimala stället är...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-05 21:38
Ursprungligen av carlsson:

Jag vill helt enkelt veta bästa placeringen för min trådlösa accespunkt.

Det är klart att man kan ställa den och gå runt "på känn" var den täcker och levererar bäst. Men det vore betydligt bättre om jag kunde få svart på vitt "Här har du 300 mbit/s, här har du bara 58 mbit/s, här har du ingen täckning alls."
Precis som WiFi Analyzer gör för Android.

"WiFi Analyzer" för android gör inte riktigt det du vill. Det är en wifi-skanner som hjälper dig skanna av alla trådlösa nätverk runt dig och vilka wifi-kanaler routrarna är inställda på, samt signalstyrkan i dB. Det är en hjälp för att välja en kanal med minsta möjliga störningar från grannarna. Det finns ingen motsvarande app för iOS om man inte jailbreakar eftersom funktionen är spärrad i iOS.

Däremot finns verktyget inbyggt i macOS! Alt-klicka på wifi-symbolen uppe till höger. Då ser du till att börja med lite mer detaljerad information om wifi-nätverket du är ansluten till. Du får också valet "Öppna trådlös diagnos". Strunta i assistenten som kommer upp (klicka inte på fortsätt) utan välj istället meny Fönster > Avsökning. Du kan behöva trycka på Sök nu några gånger innan så många som möjligt av de omgivande nätverken syns i samma sökning. Du kan avläsa vilka kanaler de omgivande wifi-nätverken använder. Sedan kan du i din routers inställningar testa att ställa in en mer ledig kanal om du bor där det är trångt i etern.

Tillägg: Netspot: Wifi Survey & Wireless scanner är en macOS-app som du kan använda i en bärbar mac för att skanna över din bostad med ett snyggt grafiskt interface. Men det bygger alltså upp kartan utifrån signalstyrkan i dB och inte faktisk hastighet. De har en betydligt dyrare variant Netsopot WiFI reporter som verkar kunna registrera hastighet, men då är det nog mot en server på internet med de felkällor som det kan ge, beroende på internetförbindelse.

Senast redigerat 2017-09-05 21:52
1
Bevaka tråden