Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avchd i iCloud photo library - ios11

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Jag vill få in alla mina klipp från vår gamla digitala filmkamera, där formatet på klippen är avchd med filändelsen mts, i Photos. Fungerar utmärkt att lägga in dessa i Photos på macen, dock saknar iCloud photo library stöd för formatet vilket resulterat i att jag endast får stillbilder av klippen när jag tittar på min iPhone.

En lösning är ju att i stället importera konverterade klipp med filändelsen mov, men innan jag börjar med det så tänkte jag bara kolla om någon som kört betan av ios11 sett om det blivit någon förändring här, stöder kanske de nya versionerna avchd-formatet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-06 19:55
Ursprungligen av dfox:

Tjena!

Jag vill få in alla mina klipp från vår gamla digitala filmkamera, där formatet på klippen är avchd med filändelsen mts, i Photos. Fungerar utmärkt att lägga in dessa i Photos på macen, dock saknar iCloud photo library stöd för formatet vilket resulterat i att jag endast får stillbilder av klippen när jag tittar på min iPhone.

En lösning är ju att i stället importera konverterade klipp med filändelsen mov, men innan jag börjar med det så tänkte jag bara kolla om någon som kört betan av ios11 sett om det blivit någon förändring här, stöder kanske de nya versionerna avchd-formatet?

Kopiera mediaströmmarna till en ny MP4-container med FFmpeg.

Ursprungligen av iSweden:

Kopiera mediaströmmarna till en ny MP4-container med FFmpeg.

Ok, jag får läsa på lite mer där. Går det att få loseless med denna metod?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-08 10:45
Ursprungligen av dfox:

Ok, jag får läsa på lite mer där. Går det att få loseless med denna metod?

Så kan man säga. Det är ingen re-encode, utan kopior. Bästa lösningen. Går snabbt och med exakt bibehållen kvalitet. Vissa containers är "smartare" och är enklare för datorn att spela upp. MP4 brukar uppföra sig bra, FLV lite sämre osv.

Kolla på iFFmpeg om du behöver du ett bra GUI.

Ursprungligen av iSweden:

Så kan man säga. Det är ingen re-encode, utan kopior. Bästa lösningen. Går snabbt och med exakt bibehållen kvalitet. Vissa containers är "smartare" och är enklare för datorn att spela upp. MP4 brukar uppföra sig bra, FLV lite sämre osv.

Kolla på iFFmpeg om du behöver du ett bra GUI.

Stort tack!

Ursprungligen av iSweden:

Kolla på iFFmpeg om du behöver du ett bra GUI.

Den känns inte så seriös. Skickar ju inte ens med ffmpeg-binären.
Jag hade provat med handbrake först innan jag hade gått på betalda lösningar

Kan man inte gå direkt på denna?
https://www.ffmpeg.org

Ursprungligen av dfox:

Kan man inte gå direkt på denna?
https://www.ffmpeg.org

Det kan du om du vill göra allt manuellt via terminalen, använd handbrake som @suddgummi tipsar om.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-09 15:28
Ursprungligen av suddgummi:

Den känns inte så seriös. Skickar ju inte ens med ffmpeg-binären.
Jag hade provat med handbrake först innan jag hade gått på betalda lösningar

Hahaha. Inte seriöst
Finns inget bättre GUI till FFmpeg, iFFmpeg visar hur du laddar hem senaste binären.

Ursprungligen av iSweden:

Hahaha. Inte seriöst
Finns inget bättre GUI till FFmpeg, iFFmpeg visar hur du laddar hem senaste binären.

Må så vara, men betalar man €18.50 (+moms, så totalt €23.12 för europeiska kunder) för ett program som helt uppenbart parasiterar på FFmpegs namn, utan att få med själva FFmpeg-binären, ja, då tycker inte jag att det är seriöst att kalla det iFFmpeg. Oavsett är det säkert ett kompetent GUI, men de skulle ha kallat det för något annat som inte hade FFmpeg i namnet.
Dessutom verkar det vara en väl bevarad hemlighet vilka det är som ligger bakom, inga namn, inget VAT nummer, inte ens om du går till checkout. Eller har du sett nåt annat?

Hela anledningen till att de inte distribuerar binären är ju för att de skulle falla under GPL antar jag..

Ursprungligen av iFFmpeg:

In order to comply with applicable laws and licenses which may vary from country to country, no FFmpeg binary is included.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-09 16:23
Ursprungligen av suddgummi:

Må så vara, men betalar man €18.50 (+moms, så totalt €23.12 för europeiska kunder) för ett program som helt uppenbart parasiterar på FFmpegs namn, utan att få med själva FFmpeg-binären, ja, då tycker inte jag att det är seriöst att kalla det iFFmpeg. Oavsett är det säkert ett kompetent GUI, men de skulle ha kallat det för något annat som inte hade FFmpeg i namnet.
Dessutom verkar det vara en väl bevarad hemlighet vilka det är som ligger bakom, inga namn, inget VAT nummer, inte ens om du går till checkout. Eller har du sett nåt annat?

Hela anledningen till att de inte distribuerar binären är ju för att de skulle falla under GPL antar jag..

Försöker du skapa problem?

Ursprungligen av iSweden:

Försöker du skapa problem?

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Allt jag försökte göra var att förklara varför jag inte tycker att det känns seriöst. Jag vill i vart fall veta vem som står bakom något innan jag betalar för det.

1
Bevaka tråden