Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur rensa och förbereda flytt av gammal hårddisk till ny hårddisk?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Under tiden jag väntar på att ny iMac anländer, kan ja lära mig bästa knepet hur jag rensar bort allt onödigt (Skräp) från nuvarande backuppdisk innan resten överförs till ny backuppdisk genom Flyttassistenten.

Dessutom tycker jag inte att allt jag gjort i 6 år på nuvarande iMac borde backas upp varje halvtimme dygnet runt.
Finns det ingen inställning i nya Porsche-disken där jag bestämmer vad som skall sparas och inte, för att slippa backa upp allt onödigt.

Tack.

Senast redigerat 2017-09-08 15:24

Det framgår ju inte i din frågeställning hur du tar backup, men jag antar att du använder Time Machine.

Här finns instruktioner (Det står El Capitan där, men det fungerar likadant i andra system):
Utesluta objekt vid säkerhetskopiering med Time Machine

Rensa BD inför flytt till ny BD disk.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det framgår ju inte i din frågeställning hur du tar backup, men jag antar att du använder Time Machine.

Här finns instruktioner (Det står El Capitan där, men det fungerar likadant i andra system):
Utesluta objekt vid säkerhetskopiering med Time Machine

Tack för länken, det är nog den jag letar efter.
Det framgår redan i överskriften vad jag vill ha hjälp med. Rensa gamla BD inför flytt till nya iMac:ens nya BD
Det borde innebära att jag öppnar gamla BD TM-Disk och där raderar allt som jag anser är skräp. När detta är klart och nya Porsche-disken är installerad aktiverar jag Flyttassistenten som överför innehållet till nya BD.
Lätt som en plätt.

Ursprungligen av Waran10:

...Det framgår redan i överskriften vad jag vill ha hjälp med. Rensa gamla BD inför flytt till nya iMac:ens nya BD...

Jo, det framgår att du vill ha hjälp med något som gäller backup. Men det finns många sätt att ta backup – och du berättar inte vilket av dessa sätt du har använt.

Våra svar skiljer sig kanske en del, beroende på om du har använt Time Machine, Carbon Copy Cloner, Arq, eller något annat.

Tillägg:
Och dessutom så brukar väl "BD" oftast betyda "bluray disc" (eller kanske "big data" eller "baud"). Att du verkar ha en egen definition av akronymen gör ju också frågeställningen lite luddig.

Senast redigerat 2017-09-07 21:03

Backuppdiskdefinitioner.

Citat:
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, det framgår att du vill ha hjälp med något som gäller backup. Men det finns många sätt att ta backup – och du berättar inte vilket av dessa sätt du har använt.

Våra svar skiljer sig kanske en del, beroende på om du har använt Time Machine, Carbon Copy Cloner, Arq, eller något annat.

Tillägg:
Och dessutom så brukar väl "BD" oftast betyda "bluray disc" eller kanske "big data". Att du verkar ha en egen definition av akronymen gör ju också frågeställningen lite luddig.

Nej, jag har aldrig hört talas om annant än Time Machine när det gäller Backupp. Ej heller har jag hört att BD skulle betyda någonting annat än Backup Disk framför allt inte när ma pratar om Backuppdiskar.

Jag fixar detta själv.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-08 12:00

Du kan/bör inte gå in och ändra på en TM-disk. Låt den vara.

Inte ändra på en TM disk?

Ursprungligen av reboot81:

Du kan/bör inte gå in och ändra på en TM-disk. Låt den vara.

Då är nya iMac inhandlad och betald. När jag frågade killen i butiken menade han på att jag skulle låta gamla Backuppdisken- TM stå avstängd och urkopplad med allt innehåll kvar så att inte det du pratade om trasig fil som styr bokstaven E/e kan föra problemet vidare in i nya iMac och dess BD Porsche.
Jag har för mig att TM tillhandahåller egen disk där allt sparas. Det borde innebära att jag har två TM-diskar, en i varje iMac.

Ett bevis på det du pratade om hände mig igår. Det är ungefär ett år sedan jag köpte Razer med kabel. När den efter några månader lade av letade jag överallt efter en avinstallerare. Överallt, utan att Razer ikonen försvann från menyraden.
Igår när jag ville hämta äldre version av Gimp öppnade jag TM och bläddrade tillbaks ett år ungefär. Vad låg där tror du. En mapp med namnet Razer. Jag raderade mappen och vips var Razerikonen i menyraden borta. Det borde finnas en mapp som har med E/e problemet att göra, men var ligger den och vad heter den. Nu spelar det ingen roll längre.

Trevlig helg.

Flytta över rensad HD

För att knyta ihop säcken och avsluta tråden behöver jag få svar på några ytterligare funderingar som jag inte får ihop.
1.
Om ni tittar på min bifogade skärmdump ser ni innehållet på mitt Finder- Huset som också borde vara KalleHD. Mapparna är rensade på allt skräp som jag med Flyttassistentens hjälp vill få överflyttad till min nya iMac:s HD. Samtidigt skulle jag vilja radera alla program jag själv lagt in som jag hämtar tillbaks med senaste uppgraderingarna efter att jag uppgraderat till High Sierran för att få allt på min nya iMac nytt och fräscht.

Alltså. Öppnar jag upp Flyttassistenten och överför bara det jag vill och sedan raderar resten, sedan uppgradera till High Sierra som fyller HD med High Sierrans prylar.
2.
Om ni kollar ser ni att jag har tre diskar under Enheter. Kalle HD som är datorns hårddisk. Jag har också en disk det står TM på som är själva backuppdisken som lagrar sakerna i Western Digital.
Den tredje disken Karls iMac förstår jag inte varför den finns. Förmodligen är den, den riktiga backuppdisken för där kan jag gå in ända bort till 2012 och hämta saker. Har jag en backuppdisk för mycket som borde raderas eller är det bra som det är. Följer dom med vid flytten.

Tack.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-09-11 10:09
Ursprungligen av Waran10:

För att knyta ihop säcken och avsluta tråden behöver jag få svar på några ytterligare funderingar som jag inte får ihop.
1.
Om ni tittar på min bifogade skärmdump ser ni innehållet på mitt Finder- Huset som också borde vara KalleHD. Mapparna är rensade på allt skräp som jag med Flyttassistentens hjälp vill få överflyttad till min nya iMac:s HD. Samtidigt skulle jag vilja radera alla program jag själv lagt in som jag hämtar tillbaks med senaste uppgraderingarna efter att jag uppgraderat till High Sierran för att få allt på min nya iMac nytt och fräscht.

Alltså. Öppnar jag upp Flyttassistenten och överför bara det jag vill och sedan raderar resten, sedan uppgradera till High Sierra som fyller HD med High Sierrans prylar.
2.
Om ni kollar ser ni att jag har tre diskar under Enheter. Kalle HD som är datorns hårddisk. Jag har också en disk det står TM på som är själva backuppdisken som lagrar sakerna i Western Digital.
Den tredje disken Karls iMac förstår jag inte varför den finns. Förmodligen är den, den riktiga backuppdisken för där kan jag gå in ända bort till 2012 och hämta saker. Har jag en backuppdisk för mycket som borde raderas eller är det bra som det är. Följer dom med vid flytten.

Tack.

Karls Imac är ingen HD utan din dator (på windowsspråk heter den "min dator" om jag inte missminner mig). Den ligger på ett sätt överordnad din HD och inkluderar även dina nätdiskar, DVD-spelare osv. Om du inte gillar att se den går du in i Finder preferences, sidebar och klickar bort den.

Ju fler kockar desto sämre soppa verkar det som, som gjort att tråden snart är en halvmil lång. Här kommer mera.

Eftersom mina frågor i första inlägget klart och tydligt berättade om att jag skulle överföra saker från min gamla iMac till nya iMac,en, men att jag misstänker att jag har en del skräp som är onödigt att ta med sig in i nya dator och undrade hur jag både kan föra över och radera och hur jag gör så att jag inte efteråt märker att allt är raderat. Jag kunde säkert formulerat mig annorlunda, men en del av forumets individer som mycket väl visste vad jag ville ha hjälp med föredrog att sprida osämja som inte hjälpte mig ett dugg.
Hade det funnits något "Proffsstuk" på dessa individer så hade dom sagt. "Glöm allt som har med backuppdiskar att göra" Du överför innehållet från den gamla datorns HD till nya datorns HD och att i Sierran kan man som i Snölejoparden radera allt på hårddisken utom det man själv lagt in där som ligger kvar när man uppgraderar till High Sierra. Har man då som jag raderat bort allt skräp så finns bara sånt jag vill ha med i överföringen. Hade individerna tipsat och ägnat sig åt detta hade inläggen blivit färre och tråden avslutats.

Diskar som förvillar.

Ursprungligen av andas:

Karls Imac är ingen HD utan din dator (på windowsspråk heter den "min dator" om jag inte missminner mig). Den ligger på ett sätt överordnad din HD och inkluderar även dina nätdiskar, DVD-spelare osv. Om du inte gillar att se den går du in i Finder preferences, sidebar och klickar bort den.

Tack för tipset. Jo Jag vet att man kan gömma diskarna i Finder, men annars hade jag ingen aning om at det finns flera diskar som håller koll på varandra. Som Säpo ungefär. Om man raderar hårddisken försvinner innehållet i Karls Imac samtidigt. Det borde det nog göra. Jag vill passa på att berätta en konstig händelse som har med just Karls Imac disk att göra.

Jag trodde att den var den riktiga backuppdisken. När jag gick in i TM med Alt tangenten nere så dyker det upp ett popupfönster. Bläddra på andra skivor. Jag klickade på denna rad och vips så dök Karls Imacdisken upp. Jag klickade vidare och hamnade under en mapp det står HD. Jag öppnade den och ser flera hundra mappar med varsitt datum dag för dag ända tillbaks till 2012. För att testa klickade jag på en mapp från 2012 och där låg allt från den dagens uppbackningar. Men dom låg väl där på grund av Western Digitals backuppdisk. Eller?
Tack.

Ursprungligen av Waran10:

...Huset som också borde vara KalleHD...

Nja, "huset" är en genväg till din användarkatalog. Den ligger visserligen på KalleHD, men den är ju bara en delmängd av KalleHD - den är inte samma sak som KalleHD.

Ursprungligen av Waran10:

...Den tredje disken Karls iMac förstår jag inte varför den finns. Förmodligen är den, den riktiga backuppdisken...

Det är inte en disk. Det är en enhet (troligen en annan dator), som i sin tur kan ha flera diskar och volymer kopplade till sig.

Din gamla dator, kanske? Om den finns i samma nätverk, så lär det vara den.

Gamla datorn

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, "huset" är en genväg till din användarkatalog. Den ligger visserligen på KalleHD, men den är ju bara en delmängd av KalleHD - den är inte samma sak som KalleHD.

Citat:

Det är inte en disk. Det är en enhet (troligen en annan dator), som i sin tur kan ha flera diskar och volymer kopplade till sig.

Din gamla dator, kanske? Om den finns i samma nätverk, så lär det vara den.

OK det förklarar saken. Jag hade en iMac innan den jag har nu, med mus och tangentbord med kablar som aldrig strulade. Det borde innebära att det ligger ytterligare en till om några veckor när nya iMac är installerad. Det lär bli trångt i diskhyllan om man inte gömmer dom.

Ursprungligen av Waran10:

...Jag hade en iMac innan den jag har nu...

"Hade"?

Om den inte finns i ditt nätverk just nu, så ska den inte synas där under "Enheter" i Finder-fönstret.

"Hade"

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"Hade"?

Om den inte finns i ditt nätverk just nu, så ska den inte synas där under "Enheter" i Finder-fönstret.

Just det. "Hade" Du kan knappast hävda att du inte sett mina inlägg om Min gamla iMac, Min nuvarande iMac och min nya iMac.
Jag hade alltså en iMac innan jag köpte min andra iMac mid 2011 den med Mus och Alu-Tangentbordet med kablar som jag samtidigt lärde mig allt om Blender på utan några som helst problemet. Därför efter flera år blev jag överrumplad när nya Imac mid 2011 med trådlösa prylar inte lydde mina order i Blender. Sedan har det skrivits spaltmil om strulet.

Jag gav bort min fösta iMac till en ung grabb som längtade efter en iMac. Tillsammans med hans datorkunnige pappa tömde vi datorns HD på allt. Vad vi gjorde har jag glömt bort, men nöjda blev både pappan, sonen och jag.
Jag köpte då min nuvarande iMac mid 2011 som då var sprillans ny och ingen restprodukt från tidigare år.

Jag bor i en Comhemfastighet och har inget minne av att jag fått mer än ett nätverk för att jag måste, för jag har flera iMacs. Aldrig. Min första iMac försvann från Apples kännedom redan samma vecka, likaså hos Comhem. Gissar jag.

Jag håller med dig. Om disken inte finns, skall den ej heller poppa upp under Enheter, men bevisligen gör det.
Denna iMac har varit med om flera uppgraderingar, ändå finns disken kvar. Märkligt. Jag har för mig att den hette Leopard vid köpet.

Enligt dig gör den ingen skada där den ligger så den får vara kvar eftersom om en månad är denna iMac stendöd.

Vi hörs
Tack.

Tillägg.
Det är väl inte så att jag måste kontakta Comhem och berätta för dem om att nuvarande iMac går till de "Sälla Jaktmarkerna" och att ny är installerad. Jag har ju samma nätverk och fortfarande bara en iMac.

Jag kan inte veta vilken eller vilka datorer du har kvar. Även om det kanske har stått i någon tråd, så är det inget man kan begära att alla forummedlemmar ska komma ihåg.

Nej, du behöver inte kontakta Comhem. De bryr sig inte om hur många eller vilka datorer du har i ditt nätverk.

1
Bevaka tråden