Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte flytta filer (felmeddelanden)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försöker ta backup på mina filer som ligger på en förmodligen döende hårddisk. Har kopplat min gamla hårddisk som en extern.

Men hur flyttar jag filer från den till min interna, när Finder säger att "filen används" och terminalen säger "resource busy" eller "input/output error"?

Inget program använder filen enligt "What's keeping me?".

Svårt att ta backup om man inte kan få med alla filer... ?

Det är lite sent nu då hårddisken är trasig. Kan den inte läsa filerna så går det inte. Har du inte haft någon backup alls?

Ursprungligen av keptang:

Det är lite sent nu då hårddisken är trasig. Kan den inte läsa filerna så går det inte. Har du inte haft någon backup alls?

Nej, av olika anledningar så har jag tyvärr inte haft backup på alla filer...

Ajdå, så det är inget att göra då? De filer som kan flyttas - flyttas? De övriga kommer att gå förlorade?

Nu säger du inte exakt vilka filer som inte går att kopiera. Det är inte helt kört utan det finns företag som kan rädda data på skadade diskar. räkna med 20000:- för ett försök av ett proffsigt företag.

Ursprungligen av hummel:

Nu säger du inte exakt vilka filer som inte går att kopiera. Det är inte helt kört utan det finns företag som kan rädda data på skadade diskar. räkna med 20000:- för ett försök av ett proffsigt företag.

Det är mest personliga saker så som bilder från dotterns födelse men också lite från företaget, kreativa saker, musik och så.

Tjoho, det var lite grann...

Jag har lyckats föra över en hel del saker men det är några filer som jag får dessa felmeddelanden på. :/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-09-10 22:32

Ibland kan det hjälpa att starta om och sedan flytta dem (utan att öppna/titta på filerna först).

Du ska kopiera, inte flytta

Ursprungligen av Millhaven:

Försöker ta backup på mina filer som ligger på en förmodligen döende hårddisk. Har kopplat min gamla hårddisk som en extern.

Men hur flyttar jag filer från den till min interna, när Finder säger att "filen används" och terminalen säger "resource busy" eller "input/output error"?

Inget program använder filen enligt "What's keeping me?".

Svårt att ta backup om man inte kan få med alla filer... ?

Du gör nog fel. När du flyttar ska ju originalet raderas efteråt. Det fungerar inte så bra om disken är skadad.
Du ska bara kopiera! Skriv aldrig till en skadad disk.
/Movie42

Ursprungligen av Movie42:

Du gör nog fel. När du flyttar ska ju originalet raderas efteråt. Det fungerar inte så bra om disken är skadad.
Du ska bara kopiera! Skriv aldrig till en skadad disk.
/Movie42

Förlåt, skrev fel. Jag menade att jag försöker kopiera och då från min gamla hårddisk till min nya.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-11 20:48
Ursprungligen av Millhaven:

Men hur flyttar jag filer från den till min interna, när Finder säger att "filen används" och terminalen säger "resource busy" eller "input/output error"?

Ska jag tolka dig som att du redan prövat att gå runt Finder och försökt kopiera via Terminal? Annars testa det!
Using the OS X Terminal instead of the Finder to copy files

Jag är ingen terminal-kille. Någon som vet vilken av cp, rsync eller ditto som har bäst chans att klara trasiga filer och dåliga hd-sektorer?

...och funkar inte terminalen kan du alltid prova med Carbon Copy Cloner! https://bombich.com

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-11 23:07
Ursprungligen av Millhaven:

Det är mest personliga saker så som bilder från dotterns födelse men också lite från företaget, kreativa saker, musik och så.

Tjoho, det var lite grann...

Jag har lyckats föra över en hel del saker men det är några filer som jag får dessa felmeddelanden på. :/

Japp. Sätt det i relation mot vad en backupdisk kostar. ~700kr.
Nej jag vill inte strö salt i dina sår utan visa för andra vad de har att välja mellan.

Och – börjar en disk strula så är det dags att fatta en beslut, och det direkt: Ska jag chansa och se vad som funkar, och samtidigt riskera att sabba disken helt i mina försök? Eller ska jag lämna in disken för en proffsig hantering/prislapp?

Hade det hänt mig, att en disk börjar strula så hade jag stängt ner direkt. Därefter tagit en kopp kaffe och funderar lite, kanske rådfrågat någon här. Hårddiskar är inte motorer som ibland till slut ger sig och startar – nej de kan ta skada för varje minut de är igång.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-11 23:10
Ursprungligen av carlsson:

...och funkar inte terminalen kan du alltid prova med Carbon Copy Cloner! https://bombich.com

CCC lirar väl rsynk i grunden? Som i sin tur går via macOS, precis som Finder? Visst om det är Finder som strular så kanske det är en lösning. Men om disken i sig är knas så är det nog alternativ, såsom en Linux disk på USB, UBCD, MHDD eller nåt man bör satsa på.

+1 för CCC, men då innan disken rasar

1
Bevaka tråden