Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till 99 – vi knyter ihop det digitala vardagslivet

Tråden skapades och har fått 251 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-04 00:26

Eller denna...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-09-04 07:44
Ursprungligen av IngoX:

Förresten, angående den nya 99-loggan.
Fick mig att tänka på ett känt apotek!
(Jo, jag har fuskat. Apotek Hjärtat har inte en vattenmelonröd logga. De kör traditionellt apoteksgrönt.

Jag tycker inte heller att nya loggan är bra, den andra nian saknar ju lite av avslutningen i loopen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-09-04 07:46

Länkar uppför sej inte som förr. Då öppnades interna länkade sidor i samma fönster, och externa i ett nytt fönster. Nu öppnas även externa i samma fönster (vilket jag tycker är sämre).

Ursprungligen av IngoX:

Förresten, angående den nya 99-loggan.
Fick mig att tänka på ett känt apotek!
(Jo, jag har fuskat. Apotek Hjärtat har inte en vattenmelonröd logga. De kör traditionellt apoteksgrönt.

Tyckte den väl var bekant. Tycker dock den är ?

  • Medlem
  • 2017-09-04 19:23

I Safari i Iphone 5s med IOS 10.3.3 så måste jag ladda om sidan Nya inlägg för att ikonerna ska ändras (= visa om nya inlägg kommit) sedan jag sist var inne. Kan inte påminna mig att det var så innan forumet gjordes om och blev https. Sedan tidigare är det lite si och så om jag är fortsatt inloggad när jag klickar mig vidare.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2017-09-05 07:11
Ursprungligen av egonprint:

Denna ikonen kanske borde uppdateras.

Yayy, den är uppdaterad!

Edit*
När man trycker på gå till inlägget här ovan så kommer man inte till rätt inlägg!
(Inte på en 7plus iaf, funkar på desktop)

Senast redigerat 2017-09-05 08:12
Ursprungligen av EnDumEn:

Yayy, den är uppdaterad!

Så ja. Snyggt! ??

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-05 21:08

Vore intressant att kika på regex:et för att er ersätta 99mac till 99. Överallt. För visst var det bara att köra ett script och namnbytet var biff?
PS. På http://www.geeks.se/ står det fortfarande 99mac. DS.
PPS. Imponerande att allt fungerar efter bytet. DDS.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-05 22:24
Ursprungligen av IngoX:

Nya 99.se-adressen ger dåliga länkar i google-sökningar. Om man gör en "site:99.se"-sökning genereras en felaktig länk, medan en gammal "site:99mac.se"-sökning ger gamla länkar men som länkar vidare korrekt.
Exempel: googlesökningen [site:99.se mac pro 4,1 till 5,1] ger träff på artikeln
https://www.99.se/content.php?r=2523-Förvandl... - som ger 404-fel.

Gör jag samma sökning med "site:99mac.se" hittas motsvarande artikel på den gamla adressen www.99mac.se/artikel/2523 och man länkas vidare till den nya https://www.99.se/artikel/2523-forvandla-din-...

Något script som är fel någonstans? För det är samma fel i forumtråden som hör till artikeln:
https://www.99.se/forum/t/287035-forvandla-di...
Länken till artikeln i första inlägget är ändrad till 99.se men ändå trasig:
http://www.99.se/content.php?r=2523-Förvandla...

Jag svarar mig själv. Någon (eller något) verkar jobba i bakgrunden. Exemplen i mitt förra inlägg funkar nu. Även länken i forumtråden till artikeln, den är inte längre trasig. Men en del andra googleträffar blir fortfarande fel när man söker med site:99.se men korrekta med site:99mac.se.

Ursprungligen av reboot81:

Vore intressant att kika på regex:et för att er ersätta 99mac till 99. Överallt. För visst var det bara att köra ett script och namnbytet var biff?
PS. På http://www.geeks.se/ står det fortfarande 99mac. DS.
PPS. Imponerande att allt fungerar efter bytet. DDS.

Så jag antar att det är ett något som jobbar, ett script som inte riktigt hunnit jobba klart?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-09-11 15:46

Jag hörde att självaste Joakim Melin tyckte att förändringen var hål i huvudet och önskade sitt konto borttaget. Det tycker jag säger en del =/

Ursprungligen av zinned:

Jag hörde att självaste Joakim Melin tyckte att förändringen var hål i huvudet och önskade sitt konto borttaget. Det tycker jag säger en del =/

Vem är Joakim Melin och varför säger det en del?

(För oss som inte är så initierade)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-09-11 17:01

Han har jobbat på 99mac.se tidigare. Han driver även en egen sajt.
https://www.macpro.se

  • Medlem
  • 2017-09-11 17:11
Ursprungligen av carlsson:

Vem är Joakim Melin och varför säger det en del?

(För oss som inte är så initierade)

Melin och Ida tog över sajten efter efter Björnström & co runt 2012. Idag driver han Macpro.se.
I hans podcast tycker jag att han summerar det ganska bra, även om ljudkvaliteten är mer än bedrövlig. (spola fram till 52:27)

Nej. 99 är likt Östersjön på väg att dö ut helt pga föroreningarna. Jag har inte besökt sidan sedan den "nya" inriktningen presenterades. Och jag har inte saknat det eller känt behov av att logga in för att läsa. Har nu scrollar lite bland nyheterna och det är i 9 fall av 10 bara Samsung, Microsoft, Android, Tesla osv. Att Apple har event i morgon har knappt nämnts. Kommer det ens att bevakas? Kommer 99s läsare att kunna läsa om vad som presenteras, eller måste besökarna ut på andra sidor för att få reda på vad som har presenterats?

Mycket tråkigt, för att inte säga bedrövligt med den utveckling som sidan har tagit. Och för mig är det obegripligt hur likriktning kan vara en väg till fler besökare. Varför ska folk besöka 99 när det finns 437 andra likriktade sajter som skriver om allt från smarta kaffebryggare till wifi-anslutna led-lampor? Det som gjorde 99.se "unikt" en gång i tiden var att det handlade uteslutande om Apple, den tiden är sedan länge förbi.

För mig är intresset över. Det blev knappt 13 år som medlem. Nästa år när man enligt lag ska kunna radera sitt medlemskap så återkommer jag för att göra just detta. Tycker att fler öppet borde visa sitt missnöje över den utveckling som sidan har tagit.
Hoppas att någon har tiden och drivet att starta upp ett nytt supportforum för Mac-nördar, det skulle uppskattas av många tror jag.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2017-09-11 18:35
Ursprungligen av zinned:

Jag hörde att självaste Joakim Melin tyckte att förändringen var hål i huvudet och önskade sitt konto borttaget. Det tycker jag säger en del =/

Gör det? Går man in på hans egen blogg kan man läsa den här texten:

”Med tanke på att Apple när detta skrivs (november 2016) under en längre tid har haft stadigt minskande intresse för avancerade Apple-användare har Macpro under de senaste åren kommit att handla om lite vad som helst med avstamp i informationsteknikens underbara värld.”

Han har alltså själv gått precis samma väg som 99.se!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-09-11 19:04
Ursprungligen av Dalle:

Melin och Ida tog över sajten efter efter Björnström & co runt 2012. Idag driver han Macpro.se.
I hans podcast tycker jag att han summerar det ganska bra, även om ljudkvaliteten är mer än bedrövlig. (spola fram till 52:27)

Nej. 99 är likt Östersjön på väg att dö ut helt pga föroreningarna. Jag har inte besökt sidan sedan den "nya" inriktningen presenterades. Och jag har inte saknat det eller känt behov av att logga in för att läsa. Har nu scrollar lite bland nyheterna och det är i 9 fall av 10 bara Samsung, Microsoft, Android, Tesla osv. Att Apple har event i morgon har knappt nämnts. Kommer det ens att bevakas? Kommer 99s läsare att kunna läsa om vad som presenteras, eller måste besökarna ut på andra sidor för att få reda på vad som har presenterats?

Mycket tråkigt, för att inte säga bedrövligt med den utveckling som sidan har tagit. Och för mig är det obegripligt hur likriktning kan vara en väg till fler besökare. Varför ska folk besöka 99 när det finns 437 andra likriktade sajter som skriver om allt från smarta kaffebryggare till wifi-anslutna led-lampor? Det som gjorde 99.se "unikt" en gång i tiden var att det handlade uteslutande om Apple, den tiden är sedan länge förbi.

För mig är intresset över. Det blev knappt 13 år som medlem. Nästa år när man enligt lag ska kunna radera sitt medlemskap så återkommer jag för att göra just detta. Tycker att fler öppet borde visa sitt missnöje över den utveckling som sidan har tagit.
Hoppas att någon har tiden och drivet att starta upp ett nytt supportforum för Mac-nördar, det skulle uppskattas av många tror jag.

Om du har besökt förstasidan den senaste veckan borde det varit svårt att missa att Apple har ett event i morgon, våra önskelistor inför eventet och att vi avser att täcka eventet live med en timmes försnack. Vi täcker Apples event lika entusiastiskt som tidigare, och likt vi gjort sedan en tid tillbaka täcker vi också betydligt fler företag än Apple i vår nyhetsbevakning.

Ursprungligen av Dalle:

Nej. 99 är likt Östersjön på väg att dö ut helt pga föroreningarna. Jag har inte besökt sidan sedan den "nya" inriktningen presenterades. Och jag har inte saknat det eller känt behov av att logga in för att läsa. Har nu scrollar lite bland nyheterna och det är i 9 fall av 10 bara Samsung, Microsoft, Android, Tesla osv. Att Apple har event i morgon har knappt nämnts. Kommer det ens att bevakas? Kommer 99s läsare att kunna läsa om vad som presenteras, eller måste besökarna ut på andra sidor för att få reda på vad som har presenterats?

Mycket tråkigt, för att inte säga bedrövligt med den utveckling som sidan har tagit. Och för mig är det obegripligt hur likriktning kan vara en väg till fler besökare. Varför ska folk besöka 99 när det finns 437 andra likriktade sajter som skriver om allt från smarta kaffebryggare till wifi-anslutna led-lampor? Det som gjorde 99.se "unikt" en gång i tiden var att det handlade uteslutande om Apple, den tiden är sedan länge förbi.

För mig är intresset över. Det blev knappt 13 år som medlem. Nästa år när man enligt lag ska kunna radera sitt medlemskap så återkommer jag för att göra just detta. Tycker att fler öppet borde visa sitt missnöje över den utveckling som sidan har tagit.
Hoppas att någon har tiden och drivet att starta upp ett nytt supportforum för Mac-nördar, det skulle uppskattas av många tror jag.

Jag tycker inte att en bredare täckning nödvändigtvis betyder likriktning. Vår ambition med 99 är att vara ordentligt annorlunda än de "437" andra sajter som finns. Detta genom bland annat unikt material och flera nära samarbeten med forumets engagerade medlemmar. Om vi ett år från nu har samma stil, ton och innehåll som idag, fast med all teknik och inte bara Apple, då har vi misslyckats. Många som är missnöjda här fokuserar helt på att vi släpper Apple-exklusiviteten (vilket vi gjorde för länge sen) men det är inte målet i sig, utan en del av vägen för att nå dit vi vill. Bland annat ett stort fokus på hur olika ekosystem interagerar med varandra, och hur vi kan maxa kraften som finns i vår mobiltelefoner, och göra mer med den där "Facebook-maskinen i fickan".

En del föredrar starkt att ha en sajt som enbart handlar om Apple-produkter. Det är helt okej, och oundvikligt, att tycka olika och vi kan inte göra en sajt som är precis exakt vad alla vill ha. Vi tror däremot att nya 99 ska förvandlas till något som i högsta grad är relevant även för dessa användare.

Att Apple håller event imorgon 12 september har vi rapporterat, och skrivit om flera gånger i artiklar och nyheter. Just nu ligger en stor nedräknare på framsidan, med information om uppesittarkväll och livebevakning. Det har skrivits prognoser om släpp, önskelista och rapporterats om läckorna. För att inte tala om att det tagits upp i nästan alla poddavsnitt. Jag frestas att fråga, på vilket sätt är det "har knappt nämnts"?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-11 19:26

Man kan ha synpunkter på mycket men även jag har noterat att Apple har event i morgon genom denna sida. Med beröm godkänt för det Lite oförskämt att påstå annat .

Sen låt oss alla gå vidare och se framåt precis som Jakob säger om ett år kan vi utvärdera och se vart denna site står. Om man redan från början bara klagar hela tiden så får man väl avsluta sitt konto om så önskas när det fungerar, och försöka leva upp till sina ord i det fallet

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-11 19:33
Ursprungligen av Dalle:

Melin och Ida tog över sajten efter efter Björnström & co runt 2012. Idag driver han Macpro.se.
I hans podcast tycker jag att han summerar det ganska bra, även om ljudkvaliteten är mer än bedrövlig. (spola fram till 52:27)

Nej. 99 är likt Östersjön på väg att dö ut helt pga föroreningarna. Jag har inte besökt sidan sedan den "nya" inriktningen presenterades. …

Trist att höra, du har ju ofta läsvärda inlägg.

Men jag vill, precis som jag själv påmint mig, påminna dig om att sidan till största del består av två delar: nyheter och forumet. Den förstnämnda är utspädd. Vi lever inte i en "Applebubbla" med helt vattentäta skott. Jag läser sällan nyheter på 99, men ibland är det roligt att läsa om Samsungs senaste tokigheter. Det ger ett hum om vad som inte kommer levereras från Cupertino.
99 är ingen ideell sida. Ska de sälja annonser så gäller det att ha sidvisningar. Detta i sin tur ger den andra delen, forumet, en möjlighet att existera. (Rätta mig om jag har fel.)
Inte tycker jag att forumet är utspätt?

Ursprungligen av Dalle:

Hoppas att någon har tiden och drivet att starta upp ett nytt supportforum för Mac-nördar, det skulle uppskattas av många tror jag.…

Vad anser du är fel med forumet på 99?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-09-11 21:36
Ursprungligen av cubeis:

Man kan ha synpunkter på mycket men även jag har noterat att Apple har event i morgon genom denna sida. Med beröm godkänt för det

Wow...hela VÄRLDEN vet att Apple har iPhone-event imorgon. Knappast ens någon svensk som kan tacka 99mac, sorry 99, för det. Common knowledge.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Att Apple håller event imorgon 12 september har vi rapporterat, och skrivit om flera gånger i artiklar och nyheter.

Wow, det var ju verkligen framstående för en Mac-site, eller f d Mac-site.

Ni har som konstaterat massor av gånger inte längre mer djupdykning på Apple-området än vad man hittar hos idg.

Ursprungligen av ekloev:

Om du har besökt förstasidan den senaste veckan borde det varit svårt att missa att Apple har ett event i morgon, våra önskelistor inför eventet och att vi avser att täcka eventet live med en timmes försnack. Vi täcker Apples event lika entusiastiskt som tidigare, och likt vi gjort sedan en tid tillbaka täcker vi också betydligt fler företag än Apple i vår nyhetsbevakning.

Wow. Du menar på allvar att ovanstående gör er till en site som har bra fokus på Apple-området? Ok, säger så.

Lekstuga. Inget annat. Inga djuplodade, abnorlunda, unika saker här. Noll. Ni är idg 2.0 i sammanhanget. Punkt slut.

Som sagt, när Melin önskar sitt konto raderat så säger det en del.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2017-09-11 21:46
Ursprungligen av zinned:

Wow...hela VÄRLDEN vet att Apple har iPhone-event imorgon. Knappast ens någon svensk som kan tacka 99mac, sorry 99, för det. Common knowledge.

Wow, det var ju verkligen framstående för en Mac-site, eller f d Mac-site.

Ni har som konstaterat massor av gånger inte längre mer djupdykning på Apple-området än vad man hittar hos idg.

Wow. Du menar på allvar att ovanstående gör er till en site som har bra fokus på Apple-området? Ok, säger så.

Lekstuga. Inget annat. Inga djuplodade, abnorlunda, unika saker här. Noll. Ni är idg 2.0 i sammanhanget. Punkt slut.

Som sagt, när Melin önskar sitt konto raderat så säger det en del.

Wow. Håller inte alls med dig, men det är helt okej! ?

  • Medlem
  • 2017-09-11 22:49

Keep calm and carry on with 99.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-11 22:55

Det är lite tråkigt 99(mac) inte växte och blev en större röst i världen och ex rapporterade på plats från Apples diverse event. Det hade varit häftig utveckling.

  • Medlem
  • 2017-09-12 05:36
Ursprungligen av zinned:

Jag hörde att självaste Joakim Melin tyckte att förändringen var hål i huvudet och önskade sitt konto borttaget. Det tycker jag säger en del =/

Samtidigt skriver Melin på sin sida att han inte längre endast kan skriva om Macpro saker då de är för få utan blandar upp det med allmänna teknik nyheter. Är inte det samma sak bara att han inte bytt namn (ännu)?

Citerat nedan
"Med tanke på att Apple när detta skrivs (november 2016) under en längre tid har haft stadigt minskande intresse för avancerade Apple-användare har Macpro under de senaste åren kommit att handla om lite vad som helst med avstamp i informationsteknikens underbara värld."

Ursprungligen av zinned:

Wow...hela VÄRLDEN vet att Apple har iPhone-event imorgon. Knappast ens någon svensk som kan tacka 99mac, sorry 99, för det. Common knowledge.

Wow, det var ju verkligen framstående för en Mac-site, eller f d Mac-site.

Ni har som konstaterat massor av gånger inte längre mer djupdykning på Apple-området än vad man hittar hos idg.

Wow. Du menar på allvar att ovanstående gör er till en site som har bra fokus på Apple-området? Ok, säger så.

Lekstuga. Inget annat. Inga djuplodade, abnorlunda, unika saker här. Noll. Ni är idg 2.0 i sammanhanget. Punkt slut.

Som sagt, när Melin önskar sitt konto raderat så säger det en del.

Nu har jag inte påstått att rapporteringen kring dagens event gör oss unika, utan det var en replik på påståendet att vi knappt skulle ha nämnt det alls.

Precis som du själv verkar uttrycka Zinned, så vill de flesta läsare ha djuplodande, unikt och annorlunda material. Det är precis dit vill komma; mer sånt och mindre försvenskade omskrivningar av korta nyheter som redan funnits ute sex timmar på Macrumors.

  • Medlem
  • 2017-09-12 05:58
Ursprungligen av EnDumEn:

Gör det? Går man in på hans egen blogg kan man läsa den här texten:

”Med tanke på att Apple när detta skrivs (november 2016) under en längre tid har haft stadigt minskande intresse för avancerade Apple-användare har Macpro under de senaste åren kommit att handla om lite vad som helst med avstamp i informationsteknikens underbara värld.”

Han har alltså själv gått precis samma väg som 99.se!

Sorry såg inte att du tagit upp detta innan jag skrev mitt inlägg. Bra notering BTW

Undra när Melin ändrar sitt namn?

Ursprungligen av Erik.dv:

Det är lite tråkigt 99(mac) inte växte och blev en större röst i världen och ex rapporterade på plats från Apples diverse event. Det hade varit häftig utveckling.

Det är en av mina livsdrömmar, att bli inbjuden till ett Apple-event. Det hade så klart varit större än störst om det inträffat under Steve Jobs tid, men nu ligger ett besök till Steve Jobs Theater riktigt högt upp på önskelistan.

Jag kan inte sluta att häpna över vilket otroligt bygge Apple Park är. Och jag tycker att Apple är bland de bästa om inte rent av de bästa i branschen på produktsläpp.

Senast redigerat 2017-09-14 15:05
  • Medlem
  • International user
  • 2017-09-13 22:37
Ursprungligen av Erik.dv:

Det är lite tråkigt 99(mac) inte växte och blev en större röst i världen och ex rapporterade på plats från Apples diverse event. Det hade varit häftig utveckling.

Risken är väl större att det blir på ett Google-event

Efter att ha försökt vänja mig vid den rosa-färgen på texten så måste jag tyvärr säga att jag har misslyckats. Jag tycker verkligen att den rosa färgen sticker i ögonen och läsbarheten försämras avsevärt. Eller kan det vara så att det finns en hemlig inställning där man kan välja tema? Hur som helst så förstår jag att ni kämpar vidare för att hitta er identitet och det kommer att ta tid. Sen tänkte jag på annonserna, är det meningen att samma annons skall komma två gånger på samma sida?

Jag önskar att ni även sätter igång Google Adsense på era youtube videos för att öka era intäkter. Jag skulle önska att ni ger er in på området kameror, drönare. En variant av "hemma hos" där ni berättar lite mer om er själva, er historia kring den första digitala prylen ni minns.

Sen är jag lite nyfiken på vilka medier ni finns i. De jag känner till är Twitter, Discord, www, Instagram. Det skulle vara kul att få kanske en introduktion (video) till den nya site:n där ni beskriver förändringar och funktionalitet. Kanske också förklarar varför ni har gjort de designval ni gjort.

Utveckligen har gått fort. Själv är jag nöjd över att få vara med i slutet av 80-talet och följt utvecklingen. Förr var det mycket, Amiga vs Atari, Sega vs Nintendo, PC vs Mac, men nu är det sjukt vanligt att se att en it-tekniker sitter med en macbook för att drifta några linuxservrar via remote. Sonic finns på PC osv. Vi befinner oss i en värld där det är okej att vara annorlunda. Att det ena inte behöver utesluta de andra. Därför håller det inte heller att vara så pass smal att endast skriva om Apple-produkter. Dessutom så är det viktigt för objektiviteten att inte vara total-bias-applefans. För då blir det som theverge.com. Apple får alltid högre poäng. Jag gissar att ni har försökt att närma er Apple för att samarbeta och få tillgång till recensionsexemplar. Har ni även försökt med återförsäljarna som typ Sweclockers gör?

Jag tycker även att ni borde ha "Månadens app" dels för iPad och dels för iPhone som knyter an till att underlätta vardagslivet med IT. Jag kör tillexempel Wunderlist och har en lista som heter "att handla" som är utdelad till sambon. Om hon fyller i listan så får jag upp det i min telefon och jag kan handla det som behövs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-18 22:40

Den rosa färgen är hemsk, den gröna färgen är hemskare och den mintgröna är hemskast.

Ser att ni kör en inverterad Apple där! Good, better, best!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-18 23:23
Ursprungligen av Erik.dv:

Den rosa färgen är hemsk, den gröna färgen är hemskare och den mintgröna är hemskast.

Ser att ni kör en inverterad Apple där! Good, better, best!

Slutade läsa efter "inverterad" och inverterade färgerna på mobilen. Såg rätt nice ut faktiskt.

Bevaka tråden