Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med nyckelringen

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

"Accountsd vill använda nyckelringen lokala objekt. " dyker upp regelbundet på min mac och ber om lösenord, vilket man måste skriva in. Däremot kommer det inte någon låsskärm fram efter viloläge heller.

Har ni några ideer vad jag kan prova?

Jag har:
Bytt lösenord
bytt lösenord i nyckelhanteraren för "inloggning"

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-26 13:48

Flytta mappen med ett långt alfanumeriskt namn från ~/Library/Keychains till skrivbordet. Starta om.

Ursprungligen av reboot81:

Flytta mappen med ett långt alfanumeriskt namn från ~/Library/Keychains till skrivbordet. Starta om.

Hej Bo!

Jag har också lite svårigheter med ungefär samma sak.
Har problem med flera saker på min iMac = iMac 20 tum, tidigt 2008. OS X El Capitan Version10.11.6.
Först har jag en ruta som säger så här:
Denna Mac kan inte ansluta till iCloud p.g.a. ett problem med ”e-post”.

Sen finns en ruta som säger så här:
Messages Agent vill använda nyckelringen ”inloggning”.

Jag har tagit bort Nyckelringen, men inte gjort omstart. Alltså den ligger i papperskorgen.
Vågar man göra omstart nu över huvud taget? Funkar mitt admin. lösenord att kunna komma in efter det eller är det också något annat?

Vete sjutton hur ska jag bete mig att få Nyckelringen och alla dessa saker att fungera igen! Den är jättebra när det funkar, men lite då och då stöter man på problem. Men det är säkert lite annorlunda för er, som är riktigt duktiga på Mac.

Varför har Apple gjort det omöjligt att komma in åt Nyckelringen när man har tappat lösenordet?
Men det borde finnas något sätt att kringgå problemet.
Är det även så att låset till Nyckelringen ska vara öppet eller hur ska det vara?

Har sett på vissa sajter att man kan försöka använda sitt Apple ID Lösenord, för att återställa Nyckelringen. Som det är nu, kommer jag inte in alls!
Hoppas att du kan hjälpa mig.

P.S. Nu ser jag också att datorn har skapat en ny Nyckelring. Det här systemet är bland det svåraste jag har stött på en Mac.

Problemet löst.
Jag googlade lite och hittade bra hjälp. Engelska instruktioner var bättre och tydligare för att logga in när man hade glömt lösenordet.

Vilket jävla jox det är med Macens alla lösenord! Först ett att logga in, sen en till Nyckelhanterare och en annan till Apple-ID.
Man kanske lär sig hur det hela fungerar på sikt, men nu känns det oerhört korkat.

Ursprungligen av pick-me-up:

...Jag googlade lite och hittade bra hjälp...

En länk, kanske? Om någon annan med samma eller liknande problem hittar fram till den här tråden.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

En länk, kanske? Om någon annan med samma eller liknande problem hittar fram till den här tråden.

Så klart, Jesper!
Det fanns en svensk site också, men den var INTE lika noggrant förklarad, varför jag missade en viktig detalj hur ska man göra.
Den här är helt suverän, och så enkel, att även jag klarade av att göra det! Och jag är ingen ”superhacker”, det ska gudarna veta.
https://www.macobserver.com/tmo/article/os-x-...

Läs ifrån Procedure och vidare!

Annars finns det flera andra sätt att göra det, men när du INTE har något annat val, det här är ganska enkelt sätt om du har antingen glömt ditt lösenord, eller råkat sabba det på något annat sätt. (Som jag lyckades att göra)
Tänk känslan, när du inte kan logga in på din Mac! Inte roligt alls. Men sen när jag hade lyckats, vilken lättnad.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-09-11 17:00
Ursprungligen av pick-me-up:

Problemet löst.
Jag googlade lite och hittade bra hjälp. Engelska instruktioner var bättre och tydligare för att logga in när man hade glömt lösenordet.

Vilket jävla jox det är med Macens alla lösenord! Först ett att logga in, sen en till Nyckelhanterare och en annan till Apple-ID.
Man kanske lär sig hur det hela fungerar på sikt, men nu känns det oerhört korkat.

Att logga in och visa Nyckelhanteraren görs väl med samma lösenord.

Ursprungligen av kenjon:

Att logga in och visa Nyckelhanteraren görs väl med samma lösenord.

Jag vet inte, men det här är alla fall för mig det svåraste man kan ta itu med sin Mac.

1. Ska Nyckelhanteraren vara öppet hela tiden? Alltså låset till den?
När jag stängde låset till den, så var det som att släppa jävulen lös …
2. Och sen har vi även Apple-ID. På något sätt hade jag plötsligt ändrat även mitt lösenord till iMac när jag trodde ha ändrat något annat.
Allt det här verkar så oerhört svårt och krångligt att jag fattar nästan ingenting.
Kan inte 99 göra en lathund om hur man ska hantera just dessa tre bitar? Det är just dem jag ogillar med Apple! Allt annat kan jag hantera eller lära mig att hantera, men inte just den här biten. Och jag är knappast ensam med dessa funderingar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-09-11 17:16

Menar du att du har Nyckelhanteraren igång hela tiden? Med ett fönster synligt? Den startar jag kanske två gånger om året om jag letar efter något jag har glömt.
Jag förstår inte vad du har problem med. Ett namn och lösenord för datorn, ett AppleID och lösenord för resten (lösenorden kan vara samma även om det inte är det säkraste).

Ursprungligen av kenjon:

Menar du att du har Nyckelhanteraren igång hela tiden? Med ett fönster synligt? Den startar jag kanske två gånger om året om jag letar efter något jag har glömt.
Jag förstår inte vad du har problem med. Ett namn och lösenord för datorn, ett AppleID och lösenord för resten (lösenorden kan vara samma även om det inte är det säkraste).

Jag undrar bara vilket lösenord har jag till Nyckelhanteraren OM jag stänger låset till programmet, och även om det ska vara olåst eller låst? Är det samma som huvudlösenord eller samma som Apple-ID, eller har de båda samma lösenord?
Sådan lathund skulle vara oerhört hjälpsam för de flesta.

När jag stängde låset till Nyckelhanteraren, så började Macen att bete sig konstigt. Fråga hela tiden lösenord för otaliga olika saker och jag visste inte vilket lösenordet var. Hur ska man veta det, när man har aldrig gett över huvud taget något lösenord till Nyckelhanteraren?

Var är logiken om man ska kunna lösenordet när det aldrig efterfrågas ens i början. Programmet skapar hela tiden nytt Nyckelhanterare, men ingenstans står det vilket är lösenord till den!
Fattar inte logiken alls. Jag förstår att det är rörigt, men jag kan inte förklara bättre.

Idiotiskt system är det, enligt mig. Om man inte själv kan bestämma vilket ska vara lösenord till Nyckelhanteraren.
Eller om det är samma som något annat lösenord. Hur fan ska jag kunna veta det, när jag får inte själv välja vilket lösenordet ska vara.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-09-11 17:43

Det är samma som din inloggning till datorn.
Att den frågar efter att du stängt den har jag inte varit ute för. När jag startar min nu så är låset öppet. Jag avslutar bara nyckelhanteraren utan att låsa den. Troligen låses den upp "automatiskt" när du loggar in till datorn. Loggar du ut (och någon annan kanske loggar in som en annan användare) så låses din Nyckelhanterare. Så ja, den ska vara upplåst när du är inloggad. Däremot behöver du inte ha programmet igång.
Normalt ska du aldrig behöva starta Nyckelhanteraren alls.

Senast redigerat 2017-09-12 08:21
Ursprungligen av kenjon:

Det är samma som din inloggning till datorn.
Att den frågar efter att du stängt den har jag inte varit ute för. När jag startar min nu så är låset öppet. Jag avslutar bara nycökelhanteraren utan att låsa den. Troligen låses den upp "automatiskt" när du loggar in till datorn. Loggar du ut (och någon annan kanske loggar in som en annan användare) så låses din Nyckelhanterare. Så ja, den ska vara upplåst när du är inloggad. Däremot behöver du inte ha programmet igång.
Normalt ska du aldrig behöva starta Nyckelhanteraren alls.

Tack, kenjon!

Har aldrig förstått att Apple-ID och att logga in på min dator är det samma. Det är just det som förvillar mig. Trodde att man behövde det bara för att logga in hos Apple, inte logga in på min dator.

Men hur vet jag nu, vad är lösenord till min Nyckelhanterare? Försökte ändra det vid ett tillfälle, men då började badbollen bara att snurra och jag var tvungen att stänga Macen först och starta om!
Och om man skulle vilja ändra lösenordet till Nyckelhanterare, så verkar det inte gå att göra. Märkligt.

De här bitarna är bland det svåraste för mig att fatta. Kan inte förstå logiken bakom det hela alls.
Och nej, naturligtvis har jag inte Nyckelhanteraren öppet hela tiden.

https://support.apple.com/en-us/HT201609
Lite om ämnet, har inte läst ännu allting.

https://support.apple.com/sv-se/HT202860

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-11 19:57
Ursprungligen av pick-me-up:

Tack, kenjon!

Har aldrig förstått att Apple-ID och att logga in på min dator är det samma. Det är just det som förvillar mig. Trodde att man behövde det bara för att logga in hos Apple, inte logga in på min dator.

Men hur vet jag nu, vad är lösenord till min Nyckelhanterare? Försökte ändra det vid ett tillfälle, men då började badbollen bara att snurra och jag var tvungen att stänga Macen först och starta om!
Och om man skulle vilja ändra lösenordet till Nyckelhanterare, så verkar det inte gå att göra. Märkligt.

De här bitarna är bland det svåraste för mig att fatta. Kan inte förstå logiken bakom det hela alls.
Och nej, naturligtvis har jag inte Nyckelhanteraren öppet hela tiden.

https://support.apple.com/en-us/HT201609
Lite om ämnet, har inte läst ännu allting.

https://support.apple.com/sv-se/HT202860

Tror du missförstod @kenjon, det är inloggningslösenordet för datorn och Nyckelhanterarens lösenord som är samma. Apple-ID och logga in på datorn är vanligtvis inte samma.

Du hittade några bra länkar hos Apple, här är en till med lite översikt, kanske den "lathund" du efterfrågar?
OS X El Capitan: Förstå lösenord
Och visst, det är rörigt, men det finns logik bakom. Lösenord är ett tråkigt nödvändigt ont i vår cybervärld. Apple har med Nyckelhanteraren försökt underlätta utan att tumma på säkerheten och utan att man vanligtvis behöver förstå allt som sker under huven. Att skriva ner lösenorden på papper som man gömmer hemma är inte dumt och faktiskt ganska säkert. Eller ett program som 1Password. Båda sätten säkrar upp för det som oftast är största problemet, nämligen att jag själv glömmer och blandar ihop.

Min egen sammanfattning av de tre lösenord du frågar om (med två men och lång utsvävning):

1) Inloggningslösenordet till datorn.
Du väljer det själv och det kan ändras i Systeminställningar > Användare och grupper. (datorn kan ha flera användare med olika rättigheter). Du behöver ange det för att kunna installera program eller göra andra ändringar i ditt användarkonto.

2a) Nyckelhanteraren.
Den använder samma lösenord som till ditt användarkonto. Så när du loggar in på din dator öppnas nyckelhanteraren och sparade lösenord till program, webplatser mm finns tillgängliga och kan fyllas i automagiskt till din hjälp.

När man ändrar sitt lösenord till datorn i Användare och grupper så ändras samtidigt lösenordet till Nyckelhanteraren så att de alltid är samma.

MEN- det finns tillfällen då de kan bli olika. Om en administratör ändrar inloggningslösenordet åt en annan användare på datorn (som glömt sitt lösenord) så ändras inte Nyckelhanterarens lösenord. Annars kunde administratören låsa upp den andra användarens nyckelringar och komma åt alla lösenord. Nu går inte det, nyckelringarna är krypterade med det gamla löenordet. Användaren som glömt sitt lösenord kommer naturligtvis inte själv kunna låsa upp sina nyckelringar utan får skapa nya (dvs måste knappa in alla olika lösenord till olika webplatser, epostkonton mm igen).

Samma sak händer om man nollställer sitt lösenord via terminalen på det sätt som du länkade till i inlägg #6. Det är ett sätt att återställa lösenord som Apple inte skriver om på sina egna supportsidor. Där går man runt all säkerhet, vem som helst som får fysisk tillgång till din dator kan faktiskt göra detta! Sättet att skydda sig mot det är att kryptera hela sin hårddisk med FileVault. Men om du har en iMac som ändå alltid står hemma och tycker att det här med lösenord är jobbigt rekommenderar jag det inte om du inte har väldigt hemlig information eller extremt opålitliga vänner.

2b) iCloud nyckelring
Är en speciell nyckelring som Nyckelhanteraren på macen kan hantera. Men den finns också krypterad i iCloud-molnet och kan synkas till alla ens iOS-enheter så att man har tillgång till sina sparade lösenord överallt. Ibland får man ange ett särskilt lösenord för iCloud nyckelring så att den får läsas på andra (äldre) iOS-enheter, men oftast på nyare iOS-enheter räcker det med att logga in med sitt Apple-ID.

3) Apple-ID.
Med det loggar du in till allt Apple-relaterat på weben, iCloud-konto, App Store, Apple Music osv.
Det är vanligtvis inte samma som inloggningen på datorn. MEN - när man skapar ett användarkonto på en mac kan man välja att koppla det till sitt Apple-ID, så att man kan nollställa datorns lösenord via sitt Apple-ID.

Ursprungligen av IngoX:

2a) Nyckelhanteraren.
Den använder samma lösenord som till ditt användarkonto. Så när du loggar in på din dator öppnas nyckelhanteraren och sparade lösenord till program, webplatser mm finns tillgängliga och kan fyllas i automagiskt till din hjälp.

När man ändrar sitt lösenord till datorn i Användare och grupper så ändras samtidigt lösenordet till Nyckelhanteraren så att de alltid är samma.
Samma sak händer om man nollställer sitt lösenord via terminalen på det sätt som du länkade till i inlägg #6. Det är ett sätt att återställa lösenord som Apple inte skriver om på sina egna supportsidor.

Wow! Tusen tack, IngoX!

Här fick jag mer information på ett mer enklare och begripligare sätt än jag nånsin har fått.
Har kikat även några videos om Keychain access och sett finesser med den, (alltså samma som Nyckelhanteraren). Rätt så bra litet program trots allt, när man bara förstår grunderna. (Just undrade hur kom det sig att jag kom in så lätt på alla mina domäner där jag rör mig.)

Största kicken jag fick i dag var ändå grejen att jag kunde logga in på min iMac efter att ha förlorat kommandot på den …
Kan mycket väl förstå att Apple vill inte att alla ska få veta hur det går till …

P.S. En tillfällig tjuv är nog inte så haj på datorer och speciellt inte Macar, att han skulle hinna göra den här manövern medans han stjäl prylar i ditt hem. Så frågan uppstår, vem skulle ha is i magen att leka med ens dator när de finns olovligt hos någon?
Kan inte komma på ett vettigt svar på den frågan, om du inte har hyrt lägenheten till någon obekant person i god tro.
P.S.S. Det är ingen statshemlighet och går finna säkert på många sajter på nätet. Vad Apple anser om det, bryr jag mig inte så mycket om. De vill bara värna om sin egen suveränitet och tjäna pengar genom att ta betalt för informationen som är gratis.

Senast redigerat 2017-09-11 20:36
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-11 22:12
Ursprungligen av pick-me-up:

Största kicken jag fick i dag var ändå grejen att jag kunde logga in på min iMac efter att ha förlorat kommandot på den …
Kan mycket väl förstå att Apple vill inte att alla ska få veta hur det går till …

Det är ingen hemlighet. Alla som ger mac-service vet hur man kan återställa lösenordet. Men det är ju bra att "skojfriske Kalle" som du bjudit hem en fredagkväll inte vet det.

Ursprungligen av pick-me-up:

P.S. En tillfällig tjuv är nog inte så haj på datorer och speciellt inte Macar, att han skulle hinna göra den här manövern medans han stjäl prylar i ditt hem. Så frågan uppstår, vem skulle ha is i magen att leka med ens dator när de finns olovligt hos någon?
Kan inte komma på ett vettigt svar på den frågan, om du inte har hyrt lägenheten till någon obekant person i god tro.

Tyvärr vet nog alla som prånglar ut stulna macar också detta. Vanligtvis är de helt ointresserade av att leta information från datorns tidigare användare utan bara blåser den ren med nytt macOS, och för det behöver de inte återställa lösenordet. Men om din mac blir stulen så KAN alltså hela ditt liv i datorn läsas av en intresserad bov! Men alltså inte dina sparade lösenord i nyckelringen, den är fortfarande krypterad med gamla lösenordet.

Ursprungligen av pick-me-up:

P.S.S. Det är ingen statshemlighet och går finna säkert på många sajter på nätet. Vad Apple anser om det, bryr jag mig inte så mycket om. De vill bara värna om sin egen suveränitet och tjäna pengar genom att ta betalt för informationen som är gratis.

Tvärtom, Apple värnar en hel del om din säkerhet och har lagt ner mycket arbete på den. En iphone där man aktiverat Hitta min iPhone har ett aktiveringslås som gör den oanvändbar vid stöld utan kunskap om ditt Apple-ID.

För att få samma säkerhet på macen får du själv aktivt höja säkerheten. Det rekommenderas på en bärbar mac, men du bör veta vad du gör. Du skyddar informationen från nyfikna ögon genom att kryptera hela hårddisken med FileVault. Och gör maskinen oanvändbar även om tjuven byter hårddisk genom att låsa den med ett Firmware-lösenord. Det finns även Hitta min Mac men det funkar bara om det är en okunnig tjuv som går online med datorn.

Eftersom så mycket privat information nu finns i molnet finns det också möjlighet att höja säkerheten på sitt Apple-ID. Med Tvåfaktorautentisiering räcker det inte för en snokare att luska ut lösenordet till ditt Apple-ID, de måste dessutom ha fysisk tillgång till en av dina betrodda macOS eller iOS-enheter.

Men fortfarande, att skriva ner mina viktiga lösenord, på papper eller i krypterad app, är det bästa skyddet mot den värsta av alla lösenordsmalodörer - jag själv.

Ursprungligen av IngoX:

Men fortfarande, att skriva ner mina viktiga lösenord, på papper eller i krypterad app, är det bästa skyddet mot den värsta av alla lösenordsmalodörer - jag själv.

Det gäller att skydda sitt käraste ägodel med både hängslen och livrem. Sant allting som du säger om datorn. Det finns onekligen en jädra massa grejer i den hos många, som man inte vill att de hamnar i orätta händer.
Men det här är liv, allting kan hända och också gör det. Hela tiden. Vi kan inte skydda oss mot allt onda som finns omkring oss.
Däremot kan vi göra det nödvändigaste för att få någorlunda säkerhet kring mojängen.

1
Bevaka tråden