Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips om trådlösa Applemöss.

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Värdefullt tips till er som funderar på att köpa mac med trådlös Applemus.

Min första dator var en iMac med en Apple Magic Mouse och Apple Alu Tangentbord med egna usb-kablar som arbetade på utan några som helst problem.
När man kollade på webbsidor så scrollades sidorna med stadiga förflyttningar utan fladder på grund av att dom inte var känsliga för trådlöshetens påfund.

Nutidens Applemöss är trådlösa som känns svajiga och fladdriga , framför allt om du arbetar med precitionsarbeten. Visserligen kan man bocka ur Horisionell Scrollning, men det fungerar sällan eller aldrig.

Att webbsidor fladdrar åt alla håll några millimeter det gör inte så mycket. Värre är, om du är animerare som måste få objekt att inte flytta på sig. Det kommer efter ett tag att frustrera dig enormt.

En enkel lösning är att köpa kabelförsedd mus, men det har Apple bestämt att de får inte finnas mer.
Så du måste köpa grejer från PC sidan för att kunna arbeta med din Macdator.

Idag pratade jag med Applesupportern som bekräftade att alla nya iMacs kommer att ha fladdriga och sladdriga möss en bra tid framöver.

Bara så ni vet när ni skall köpa ny dator.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-12 17:47
Ursprungligen av Waran10:

Värdefullt tips till er som funderar på att köpa mac med trådlös Applemus.

Min första dator var en iMac med en Apple Magic Mouse och Apple Alu Tangentbord med egna usb-kablar som arbetade på utan några som helst problem.
När man kollade på webbsidor så scrollades sidorna med stadiga förflyttningar utan fladder på grund av att dom inte var känsliga för trådlöshetens påfund.

Nutidens Applemöss är trådlösa som känns svajiga och fladdriga , framför allt om du arbetar med precitionsarbeten. Visserligen kan man bocka ur Horisionell Scrollning, men det fungerar sällan eller aldrig.

Att webbsidor fladdrar åt alla håll några millimeter det gör inte så mycket. Värre är, om du är animerare som måste få objekt att inte flytta på sig. Det kommer efter ett tag att frustrera dig enormt.

En enkel lösning är att köpa kabelförsedd mus, men det har Apple bestämt att de får inte finnas mer.
Så du måste köpa grejer från PC sidan för att kunna arbeta med din Macdator.

Idag pratade jag med Applesupportern som bekräftade att alla nya iMacs kommer att ha fladdriga och sladdriga möss en bra tid framöver.

Bara så ni vet när ni skall köpa ny dator.

Apples möss är superresponsiva. Speciellt vad gäller scrollningen, där finns det ingen som kommer i närheten.

Det är inget fel på Apples möss. Olika program däremot agerar olika (bra) på dess känslighet och att musen även erbjuder scrollning i sidled.

Min gissning är att du har en dålig yta för musen eller att du har interferens som om du bodde uppe på Kaknästornet.

Dessutom tror jag att du ljuger, för PR-tränade Applesupporten skulle aldrig häva ur sig något liknande.

Ljuger. Ja varken ljuger eller hittar på saker för att vinna en diskussioner som du.

Ursprungligen av reboot81:

Apples möss är superresponsiva. Speciellt vad gäller scrollningen, där finns det ingen som kommer i närheten.
1
Det är inget fel på Apples möss. Olika program däremot agerar olika (bra) på dess känslighet och att musen även erbjuder scrollning i sidled.
2
Min gissning är att du har en dålig yta för musen eller att du har interferens som om du bodde uppe på Kaknästornet.

Dessutom tror jag att du ljuger, för PR-tränade Applesupporten skulle aldrig häva ur sig något liknande.

1b
Det är inget fel på Apples möss ?
I morse ringde jag Applesupportern där jag hade turen att få prata med en Senior Supporter (Expert på macdatorer) Han drog igång fjärrappen och vi begav oss tillsamans ner i systeminställningar-Mus och sedan Hjälp där vi bockade ur Sidoscrollen, men det hjälpte inte. Vi öppnade terminalen och klistrade in din länk som inte avhjälpte problemet. Men det har jag blivit van vid, att dina tips inte löser några problem. Att skylla på olika program som jag haft i 6 år är bara nonsens.

2b
Min musmatta köpte jag samtidigt med min iMac i samma macbutik. Att bo uppe i Kaknästornet vore nog bästa plats utan störande hinder, men tyvärr bor jag högt upp i en fastighet på Kungsholmen med milsvid utsikt. Hela tiden en massa ursäkter.

3b
Nej jag varken ljuger eller överdriver men det är vad jag förstår ditt syfte att sprida sådana rykten. Tvärtom. När Applesupporten var klar med alla undersökningar som tog flera timmar, berättar han att jag tyvärr får leva med problemet att musen fladdrar och att problemet inte kommer att åtgärdas inom de närmaste 5 åren.

Då återstod att få ett neutralt tips och råd från honom. Om jag skall låta köpet gå igenom och bita i det sura äpplet för att göra butiken nöjd eller återta köpet och begära pengarna tillbaks.

Applesupportern visste att mitt krav när jag beställde datorn var att den köps för att bara användas till Blender och att Blenders problem på min nuvarande iMac inte får finns i nya iMac:en.. Då ger han följande tips och råd.

Om det var jag, skulle jag avsluta affären för jag har inte fått det jag beställde och krävde och hänvisa till Köprättslagen som ger kunden rätt att återlämna varan inom två veckor. Det är fyra dagar sedan beställningen gjordes.

Så jag mejlade butiksägaren och bad honom ta tillbaks beställningen och ge mig tillbaks pengarna. Tio minuter senare mejlade han tillbaks och bekräftade att beställningen var hävd och att pengarna sätts i på mitt konto.

Vi alla ha sett inlägg i olika trådar om kunder som klagar på trådlösa möss som tvingats köpa hos PC butiker för att över huvudtaget kunna använda Apples prylar. Min mest kvalificerade gissning är den att Apples ingenjörer inom en snar framtid vaknar upp och inser att massor av iMacanvändare hellre vill ha möss med kabel än kabellöst.

Ursprungligen av Waran10:

1b
Det är inget fel på Apples möss ?
I morse ringde jag Applesupportern där jag hade turen att få prata med en Senior Supporter (Expert på macdatorer) Han drog igång fjärrappen och vi begav oss tillsamans ner i systeminställningar-Mus och sedan Hjälp där vi bockade ur Sidoscrollen, men det hjälpte inte. Vi öppnade terminalen och klistrade in din länk som inte avhjälpte problemet. Men det har jag blivit van vid, att dina tips inte löser några problem. Att skylla på olika program som jag haft i 6 år är bara nonsens.

2b
Min musmatta köpte jag samtidigt med min iMac i samma macbutik. Att bo uppe i Kaknästornet vore nog bästa plats utan störande hinder, men tyvärr bor jag högt upp i en fastighet på Kungsholmen med milsvid utsikt. Hela tiden en massa ursäkter.

3b
Nej jag varken ljuger eller överdriver men det är vad jag förstår ditt syfte att sprida sådana rykten. Tvärtom. När Applesupporten var klar med alla undersökningar som tog flera timmar, berättar han att jag tyvärr får leva med problemet att musen fladdrar och att problemet inte kommer att åtgärdas inom de närmaste 5 åren.

Då återstod att få ett neutralt tips och råd från honom. Om jag skall låta köpet gå igenom och bita i det sura äpplet för att göra butiken nöjd eller återta köpet och begära pengarna tillbaks.

Applesupportern visste att mitt krav när jag beställde datorn var att den köps för att bara användas till Blender och att Blenders problem på min nuvarande iMac inte får finns i nya iMac:en.. Då ger han följande tips och råd.

Om det var jag, skulle jag avsluta affären för jag har inte fått det jag beställde och krävde och hänvisa till Köprättslagen som ger kunden rätt att återlämna varan inom två veckor. Det är fyra dagar sedan beställningen gjordes.

Så jag mejlade butiksägaren och bad honom ta tillbaks beställningen och ge mig tillbaks pengarna. Tio minuter senare mejlade han tillbaks och bekräftade att beställningen var hävd och att pengarna sätts i på mitt konto.

Vi alla ha sett inlägg i olika trådar om kunder som klagar på trådlösa möss som tvingats köpa hos PC butiker för att över huvudtaget kunna använda Apples prylar. Min mest kvalificerade gissning är den att Apples ingenjörer inom en snar framtid vaknar upp och inser att massor av iMacanvändare hellre vill ha möss med kabel än kabellöst.

när köpte du din mus?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-12 21:29

Apples trådlösa möss är bra för portabilitet, men ingen utför seriöst arbete med dem stationärt. Dålig ergonomi och för få knappar.
Alla pro-users jag sett använder gaming-möss på Mac. Gamers har de kräsnaste mus-användarna. Och många gaming-möss finns sedan länge som trådlösa. Razer gör fina grejer.

Köp möss

Ursprungligen av calinou:

när köpte du din mus?

Hej calinou. Denna trådlösa mus hängde med vid köpet av datorn iMac mid 2011, alltså för snart 7 år sedan.

Eftersom jag är 120 procent säker på att mina problem med fladdrande muspekarrörelser beror på denna trådlösa Applemus som även Applesupportexperten höll med mig om idag, letar jag febrilt efter någon som använder en Imac ungefär i samma ålder som min som också ledsnat på Apples trådlösa mus som köpt annan mus (med kabel) som han är extremt nöjd med. Jag vill veta vad denna mus heter så går jag och köper den bums. Det får bara inte vara en Razer som jag testade men som bara lade av. Enligt Razersupportern fanns inga drivrutiner till musen, det var nog därför den var seg hela tiden innan den lade av.

Tack.

Svära i kylan. Akta dig.

Ursprungligen av iSweden:

Apples trådlösa möss är bra för portabilitet, men ingen utför seriöst arbete med dem stationärt. Dålig ergonomi och för få knappar.
Alla pro-users jag sett använder gaming-möss på Mac. Gamers har de kräsnaste mus-användarna. Och många gaming-möss finns sedan länge som trådlösa. Razer gör fina grejer.

Det finns fler än du och jag som är missnöjda med Apples möss framför allt de trådlösa, men det skall man prata tyst om. Det är ungefär som att svära i kyrkan och då kan man bli avstängd, trots att man säger sanningen och relaterar till andra som också är missnöjda.

Ursprungligen av Waran10:

Det finns fler än du och jag som är missnöjda med Apples möss framför allt de trådlösa, men det skall man prata tyst om. Det är ungefär som att svära i kyrkan och då kan man bli avstängd, trots att man säger sanningen och relaterar till andra som också är missnöjda.

Apple mus har en snygg design. Dom brukar fungera bra i cirka 1 år och sedan blir det fel så 7 år kan du vara ganska nöjd. ?

Jag har aldrig riktigt gillat Apples trådlösa kringutrustningar. Tangentbord som tappar kontakten titt som tätt, möss som hoppar till ibland (mörk musmatta hjälper lite). Detta är dock med äldre (innan 2012) hårdvaror. Alltså inte bluetooth 4 eller senare.

Jag har kört Logitech trådlösa under många år istället och tycker deras produkter funkar bra, trådlöst.
De jag föredrar har en liten dongel som man parar ihop sina enheter, inte bluetooth alltså. Sju enheter på varje är max om jag kommer ihåg rätt.

Det senaste tangentbordskombon jag köpte är dock från lenovo, med sladd och integrerad muspinne (trackpoint), men om jag behöver har jag en sladdmus från Microsoft som säkert är över tio år gammal men som fortfarande funkar bra att koppla in.

Ursprungligen av calinou:

Apple mus har en snygg design. Dom brukar fungera bra i cirka 1 år och sedan blir det fel så 7 år kan du vara ganska nöjd. ?

Jo jag vet, det är därför jag letar efter ny, men det är inte därför min fladdrar. Jag har flera Applemöss med kabel som lade av ganska tidigt och ligger bland andra Appleprylar i liklådan.
Det konstiga är att den äldsta Appleprylen jag har är den enda som funkar perfekt och det är gamla Alu Tangentbordet med kabel. Det var bättre förr.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-12 22:38
Ursprungligen av Waran10:

Det finns fler än du och jag som är missnöjda med Apples möss framför allt de trådlösa, men det skall man prata tyst om. Det är ungefär som att svära i kyrkan och då kan man bli avstängd, trots att man säger sanningen och relaterar till andra som också är missnöjda.

De brukar ha en vacker form och vara ett budskap om hur Apple ser på nuläget. Men som möss är de inte mycket att ha.

Dåliga applemöss.

Ursprungligen av iSweden:

De brukar ha en vacker form och vara ett budskap om hur Apple ser på nuläget. Men som möss är de inte mycket att ha.

Vad kör du med för mus, berätta det är kanske någonting för mig. Ju mer tips man får ju närmar rätt mus kommer man.

Tack.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-12 23:20
Ursprungligen av Waran10:

Vad kör du med för mus, berätta det är kanske någonting för mig. Ju mer tips man får ju närmar rätt mus kommer man.

Tack.

Razer Diamondback Pro V1.6
Några år på nacken nu, men fungerar fortfarande perfekt. Bonus för att den är vit och passar färgmässigt ihop med Mac.

Men jag är intresserad av att skaffa en mus med fler knappar och kanske trådlös. Men trådat vinner i princip alltid för stationärt. Sedan så brukar trådlösa möss vara betydligt tyngre. Och det är väldigt viktigt att skrollhjulet är lätt att trycka ner. I många avancerade program så används skrollhjulet flitigt och det finger som trycker på skrollhjulet tröttnar mycket snabbt om det är en felkonstruerad mus.

Razer är bra. Har kollat på deras Mamba, men troligen har den för få knappar för mig.

Roccat Tyon verkar ha bra ergonomi och många knappar på rätt ställen.

Andra bra är:
Logitech G502, Logitech G900, Logitech G700s

En enklare mus som är väldigt fin är Razer DeathAdder. Kanske är det den som mest liknar den utgågna Razer Diamondback Pro.

Hatade Applemöss

Ursprungligen av suddgummi:

Jag har aldrig riktigt gillat Apples trådlösa kringutrustningar. Tangentbord som tappar kontakten titt som tätt, möss som hoppar till ibland (mörk musmatta hjälper lite). Detta är dock med äldre (innan 2012) hårdvaror. Alltså inte bluetooth 4 eller senare.

Jag har kört Logitech trådlösa under många år istället och tycker deras produkter funkar bra, trådlöst.
De jag föredrar har en liten dongel som man parar ihop sina enheter, inte bluetooth alltså. Sju enheter på varje är max om jag kommer ihåg rätt.

Det senaste tangentbordskombon jag köpte är dock från lenovo, med sladd och integrerad muspinne (trackpoint), men om jag behöver har jag en sladdmus från Microsoft som säkert är över tio år gammal men som fortfarande funkar bra att koppla in.

Jag glömde i förra inlägget att nämna att min 7 år gamla trådlösa mus använde jag inte alls de första 3-4 åren eftersom jag var van med kabelförsedd mus och tangentbord och därför använde jag de gamla med kablar. Sen gick de sönder, det bekräftade grannen när vi provade på hans dator. Då letade jag i likboden efter annat att använda och hittade min trådlösa mus som jag använder sedan dess i stället för att göra det Apple vill köpa nytt.

Gör Lenova sladdtangentbord med Appletangenter. Jag trodde dom bara gjorde prylar för pc-nissar som har helt andra tangenter. Jag skall faktiskt kolla detta.

Nu var det bestämt att jag skulle köpa ny iMac, för en 7 år gammal burk är gammal och det är kul med nytt, men efter att Macproffset på Applesupportern ( Senior Supporter ) berättade att mitt problem med trådlösa möss kommer att finnas även på nya iMac så skyndade jag mig att avbeställa. Det är rent ut sagt ynkligt att Apple inte ger kunderna alternativmöjligheterna att välja själv. Trådlöst eller med tråd.

Tack.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-09-13 12:05

Jag har aldrig haft problem med en trådlös mus från Apple. Och aldrig upplevt sladder. Att det inte passar för användning av vissa specialapplikationer är inget nytt. Och att vissa inte gillar ergonomin är inte heller nyheter.

Att du verkar få leva med sladder betyder inte att alla får göra det, vilket du antyder. Du har uppenbarligen något rejält vajsing i din setup som musen inte hanterar och lösningen är att skaffa en trådad mus. Eftersom du inte heller väljer någon annan trådlös mus istället för en trådad får mig att tro att detta problem är större än apple-musar.

Möss.

Ursprungligen av andas:

Jag har aldrig haft problem med en trådlös mus från Apple. Och aldrig upplevt sladder. Att det inte passar för användning av vissa specialapplikationer är inget nytt. Och att vissa inte gillar ergonomin är inte heller nyheter.

Att du verkar få leva med sladder betyder inte att alla får göra det, vilket du antyder. Du har uppenbarligen något rejält vajsing i din setup som musen inte hanterar och lösningen är att skaffa en trådad mus. Eftersom du inte heller väljer någon annan trådlös mus istället för en trådad får mig att tro att detta problem är större än apple-musar.

Om du läst inläggen i tråden ser du att jag verkligen testat med alla sorters möss till och med Razer. När jag misstänkte att det kunde vara min snart sju år gamla iMac som blivit trött och låg i dödsryckningar köpte jag en ny. Efter 4 dagar började jag undra om problemet skulle följa med till nya iMac:en. Därför kontaktade jag AppleSupportern som efter flera timmars laboreranden kom fram till att det det skulle det göra. Han kom fram till att det var ett slarvjobb från Apples ingenjörer som inte kunde separera sidoscrollfunktionen helt från övriga funktioner när man bockat ur denne. Han tyckte problemet var så pass intressant så han skulle ta kontakt med ingenjörerna på Apple för vidare utredning.

Det hade varit en sak om jag alltid haft problem med fladdrande möss som man fått leva med, men jag har aldrig haft fladdrande möss i alla år jag körde med kabelprylar. Självklart vill jag gå tillbaks till trådat, när det andra (Skräpet) inte fungerar. Bara idioter fortsätter.
Du "Andas" Om du hade tagit dig tid att bara ögnat igenom inläggen så hade fått reda på att jag aldrig haft några som helst problem med musrörelser i Blender eller i webbsidor. Aldrig någonsin.( Innan jag började med trådlösa skräpet, både tangentbord som utelämnade bokstäver och mössen. Då borde du som är jättenöjd med din mus kunna ge mig garantier att jag ej heller får några problem på min nya iMac. Applesupportern gav mig inga garantier alls utan misstänkte att jag får dras med problemet tills ett helt nya koncept kommer om flera år där funktionerna är helt separerade från varandra om man bockar ur dem.

Det finns ingen anledning att fortsätta att älta i tråden. Ja tror mer på utbildade proffs hos Applesupportern, framför allt deras Senior Supporters som i sista minuten fick mig att avboka skräpet för 24000:- innan jag hade suttit där med Svarte Petter.

Tack.

1
Bevaka tråden