Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stäng av wi-fi i kontrollpanelen iOS 11

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2017-09-13 10:29

Har kört iOS 11 sen några betor tillbaka och igår tog jag hem GM. En sak som jag inte får bukt med är att om jag är ansluten till ett wi-fi och sen swipar upp kontrollpanelen och stänger av wi-fi så är funktionen fortfarande igång, det står bara inte ansluten. Så med andra ord så kopplar jag bara ifrån det anslutna nätverket, ikonen är svart så man tänker ju att den är avstängd men måste in och stänga av den aktivt i inställningar. Samma sak med bluetooth.

Är detta korrekt eller har jag missat något?

Om jag är ansluten till ett trådlöst nätverk och swipar upp kontrollpanelen, stänger sedan av Wi-Fi, då får jag en liten text som säger något i stil med "du har kopplats ned från...", samt att WiFi är avstängt under Inställningar -> Wi-Fi. Helt enligt förväntan alltså.

Om det inte fungerar enligt ovan så får du testa med hard reset, återställning etc.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Om jag är ansluten till ett trådlöst nätverk och swipar upp kontrollpanelen, stänger sedan av Wi-Fi, då får jag en liten text som säger något i stil med "du har kopplats ned från...", samt att WiFi är avstängt under Inställningar -> Wi-Fi. Helt enligt förväntan alltså.

Om det inte fungerar enligt ovan så får du testa med hard reset, återställning etc.

Jo men iom IOS 11 så har beteendet ändrats och telefonen kopplar bara ner dig från det anslutna wi-fi nätet men slår inte av wi-fi modemet

Så den sista delen av din beskrivning stämmer inte utan wi-fi är fortfarande påslaget

Ursprungligen av CEk:

Har kört iOS 11 sen några betor tillbaka och igår tog jag hem GM. En sak som jag inte får bukt med är att om jag är ansluten till ett wi-fi och sen swipar upp kontrollpanelen och stänger av wi-fi så är funktionen fortfarande igång, det står bara inte ansluten. Så med andra ord så kopplar jag bara ifrån det anslutna nätverket, ikonen är svart så man tänker ju att den är avstängd men måste in och stänga av den aktivt i inställningar. Samma sak med bluetooth.

Är detta korrekt eller har jag missat något?

Nytt beteende iom IOS11, vi har haft någon diskussion om detta tidigare men jag har inte länkarna till dem

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-09-13 11:57
Ursprungligen av CEk:

Har kört iOS 11 sen några betor tillbaka och igår tog jag hem GM. En sak som jag inte får bukt med är att om jag är ansluten till ett wi-fi och sen swipar upp kontrollpanelen och stänger av wi-fi så är funktionen fortfarande igång, det står bara inte ansluten. Så med andra ord så kopplar jag bara ifrån det anslutna nätverket, ikonen är svart så man tänker ju att den är avstängd men måste in och stänga av den aktivt i inställningar. Samma sak med bluetooth.

Är detta korrekt eller har jag missat något?

Är inte det en ny feature som ska komma? Har för mig att jag läst något om det. Om man verkligen vill stänga ned wifi måste man gå in i inställningarna. Den nya featuren gör att när du kommer hem så ansluter den till Wifi även om du slog av det när du var ute.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jo men iom IOS 11 så har beteendet ändrats och telefonen kopplar bara ner dig från det anslutna wi-fi nätet men slår inte av wi-fi modemet

Så den sista delen av din beskrivning stämmer inte utan wi-fi är fortfarande påslaget

Låter konstigt. Antar att du menar att den inte slår av WiFi på själva enheten/klienten? Jag har iOS 11 (15A5370a) och för mig fungerar det som jag beskrev det. Antar att det inte är GM-versionen (developer ver. 9) jag har installerat.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Låter konstigt. Antar att du menar att den inte slår av WiFi på själva enheten/klienten? Jag har iOS 11 (15A5370a) och för mig fungerar det som jag beskrev det. Antar att det inte är GM-versionen (developer ver. 9) jag har installerat.

Så där har det betett sig länge under betorna enligt uppgift. Jag tyckte också att det var konstigt först när jag hörde talas om det och provade uttryckligen hur det fungerade men provade nog först i developer beta 10.

Mitt byggnummer är 15A372. Uppdaterade igår så det borde vara GM.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-09-13 12:35
Ursprungligen av barbapappa_86:

Låter konstigt. Antar att du menar att den inte slår av WiFi på själva enheten/klienten? Jag har iOS 11 (15A5370a) och för mig fungerar det som jag beskrev det. Antar att det inte är GM-versionen (developer ver. 9) jag har installerat.

Låter snarare konstigt om det fungerar som du beskriver, en bugg kanske?

Jag vet inte hur det var i de första betorna, men från 4-5 nån gång lade jag märke till det nya beteendet.
GM kom inatt, samma i den.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2017-09-13 13:12
Ursprungligen av andas:

Är inte det en ny feature som ska komma? Har för mig att jag läst något om det. Om man verkligen vill stänga ned wifi måste man gå in i inställningarna. Den nya featuren gör att när du kommer hem så ansluter den till Wifi även om du slog av det när du var ute.

Verkar vara så ja, tycker dock det suger oavsett hur batterisnålt wifi/bluetooth anses vara. Ibland vill jag kanske inte att den ska automatuppkoppla mot min bil etc. :/

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2017-09-13 13:15
Ursprungligen av barbapappa_86:

Låter konstigt. Antar att du menar att den inte slår av WiFi på själva enheten/klienten? Jag har iOS 11 (15A5370a) och för mig fungerar det som jag beskrev det. Antar att det inte är GM-versionen (developer ver. 9) jag har installerat.

Kanske, 10 och GM är det så i. Googlat runt och verkar som det ska vara en "feature" men jag tycker det är märkligt som sagt att jag ska behöva gå in menyn för att stänga av det helt. (Eller använda Siri) Kontrollpanelen ska ju vara till för sådana snabba lösningar, hade köpt om man kunde forcetoucha och göra det där men inte då heller.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-09-13 18:57

Jag tycker det är en suverän feature. Jag vill inte köra trådlöst på jobbet eftersom de spärrar vissa portar. Men hemma kör jag förstås trådlöst. Nu behöver jag bara koppla från jobbets wifi, och behöver inte bry mej om att slå på wifi igen när jag kommer hem.

Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker det är en suverän feature. Jag vill inte köra trådlöst på jobbet eftersom de spärrar vissa portar. Men hemma kör jag förstås trådlöst. Nu behöver jag bara koppla från jobbets wifi, och behöver inte bry mej om att slå på wifi igen när jag kommer hem.

Jag är på din linje.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2017-09-14 00:18
Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker det är en suverän feature. Jag vill inte köra trådlöst på jobbet eftersom de spärrar vissa portar. Men hemma kör jag förstås trådlöst. Nu behöver jag bara koppla från jobbets wifi, och behöver inte bry mej om att slå på wifi igen när jag kommer hem.

Medans jag som har obegränsad surf hellre har den avstängd för batteritidens skull, även om det hävdas att det drar väldigt lite. Basically, när jag trycker av en funktion vill jag att den ska fungera som just...en avstängning. ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-09-14 13:19

Och det gör den, från Inställningar.
Du får lära dej att göra det från Inställningar, jag får lära mej att göra det från Kontrollpanelen. Hade det varit lika på båda ställena hade en av oss inte varit nöjd. Nu kan vi båda vara nöjda eftersom båda funktionerna finns, som vi vill ha dem.
Jag ser det lite som Notiser på Macen, man kan slå av dem, eller bara slå av dem för resten av dagen (dock hittar jag inte den sistnämnda grejen längre... har för mej att den låg högst upp under Notiser i Menyraden).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2017-09-14 14:15
Ursprungligen av kenjon:

Och det gör den, från Inställningar.
Du får lära dej att göra det från Inställningar, jag får lära mej att göra det från Kontrollpanelen. Hade det varit lika på båda ställena hade en av oss inte varit nöjd. Nu kan vi båda vara nöjda eftersom båda funktionerna finns, som vi vill ha dem.
Jag ser det lite som Notiser på Macen, man kan slå av dem, eller bara slå av dem för resten av dagen (dock hittar jag inte den sistnämnda grejen längre... har för mej att den låg högst upp under Notiser i Menyraden).

Tycker dock det är mest logiskt att man slår av en funktion när man trycker på den, som det är i 99% av telefonerna idag. Men hade i alla fall kunnat sträcka mig till att det borde finnas i force touch-menyn åtminstone. Blir tyvärr för många extra onödiga moment för en sån simpel funktion anser jag.

1
Bevaka tråden