Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är fördelen med macOS jämfört med Linux?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-13 23:10
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag misslyckades med att installera Linux i en virtuell maskin och orsaken är att mina datakunskaper inte är så bra när det gäller att skapa virtuella maskiner. Jag har aldrig lyckats skapa en enda som funkar bra.
/Maria

Du anser dig inte vara en expert, ändå du kör betydligt fler (och mer komplicerade) system än Svensson. Det är svårt att bemästra flera olika system, betydligt enklare att bli vass på ett, om man bara (eller huvudsakligen) kör ett. Jag kör macOS, och skulle aldrig komma i närheten av effektivitet på någon av dina maskiner, även om jag kan ta mig fram i en Linuxdist och har spenderat många timmar i äldre Windowsversioner. Ett litet tillägg: jag har div win&linux maskiner i VirtualBox, men de kör jag bara när jag måste, för specifika ändamål. Sånt som bara inte går i macOS, vilket sker rätt sällan.

Är det inte besvärligt att hålla koll på alla olika program, tekniker, snabbkommandon? Och hur kan man hålla sig såpass ajour säkerhetsmässigt när man måste bevaka både windows och Linuxsfären?
Att du dessutom kör två olika linuxdistar, det fattar jag inte.

"Det gäller att kolla så att man installerar rätt program till den skrivbordsmiljö som man har valt." skrev du. Det där stämmer väl ändå inte?

Ursprungligen av reboot81:

Du anser dig inte vara en expert, ändå du kör betydligt fler (och mer komplicerade) system än Svensson. Det är svårt att bemästra flera olika system, betydligt enklare att bli vass på ett, om man bara (eller huvudsakligen) kör ett. Jag kör macOS, och skulle aldrig komma i närheten av effektivitet på någon av dina maskiner, även om jag kan ta mig fram i en Linuxdist och har spenderat många timmar i äldre Windowsversioner. Ett litet tillägg: jag har div win&linux maskiner i VirtualBox, men de kör jag bara när jag måste, för specifika ändamål. Sånt som bara inte går i macOS, vilket sker rätt sällan.

Är det inte besvärligt att hålla koll på alla olika program, tekniker, snabbkommandon? Och hur kan man hålla sig såpass ajour säkerhetsmässigt när man måste bevaka både windows och Linuxsfären?
Att du dessutom kör två olika linuxdistar, det fattar jag inte.

"Det gäller att kolla så att man installerar rätt program till den skrivbordsmiljö som man har valt." skrev du. Det där stämmer väl ändå inte?

Inga problem alls med massa OS. Jag kör macOS, Windows och Linux hemma. Sitter dock väldigt lite med macOS nuförtiden då det inte passar mig längre. Körde nästan bara Appleprylar i 10 år innan. Windows 10 hatade jag ibörjan. Nu tycker jag det är ett okey OS. Finns skit med alla OS dock. Håller bra koll på alla och kan dom hyfsat.

Ursprungligen av SweSG:

Inga problem alls med massa OS. Jag kör macOS, Windows och Linux hemma. Sitter dock väldigt lite med macOS nuförtiden då det inte passar mig längre. Körde nästan bara Appleprylar i 10 år innan. Windows 10 hatade jag ibörjan. Nu tycker jag det är ett okey OS. Finns skit med alla OS dock. Håller bra koll på alla och kan dom hyfsat.

Jag tycker inte heller att det är problem.

För att klara av Windows använder jag Total commander mycket. Windows filsystem gör mej knäpp i bland.
/Maria

Ursprungligen av reboot81:

Du anser dig inte vara en expert, ändå du kör betydligt fler (och mer komplicerade) system än Svensson. Det är svårt att bemästra flera olika system, betydligt enklare att bli vass på ett, om man bara (eller huvudsakligen) kör ett. Jag kör macOS, och skulle aldrig komma i närheten av effektivitet på någon av dina maskiner, även om jag kan ta mig fram i en Linuxdist och har spenderat många timmar i äldre Windowsversioner. Ett litet tillägg: jag har div win&linux maskiner i VirtualBox, men de kör jag bara när jag måste, för specifika ändamål. Sånt som bara inte går i macOS, vilket sker rätt sällan.

Är det inte besvärligt att hålla koll på alla olika program, tekniker, snabbkommandon? Och hur kan man hålla sig såpass ajour säkerhetsmässigt när man måste bevaka både windows och Linuxsfären?
Att du dessutom kör två olika linuxdistar, det fattar jag inte.

"Det gäller att kolla så att man installerar rätt program till den skrivbordsmiljö som man har valt." skrev du. Det där stämmer väl ändå inte?

Jo det blir problem med MDM om man installerar många program som inte tillhör den skrivbordsmiljö som man har valt från början.
/Maria

Ursprungligen av SweSG:

Inga problem alls med massa OS. Jag kör macOS, Windows och Linux hemma. Sitter dock väldigt lite med macOS nuförtiden då det inte passar mig längre. Körde nästan bara Appleprylar i 10 år innan. Windows 10 hatade jag ibörjan. Nu tycker jag det är ett okey OS. Finns skit med alla OS dock. Håller bra koll på alla och kan dom hyfsat.

Jag har två olika Linux på 2 olika datorer. Linux som jag använder är rätt så lika när det gäller kommandon. Linux Mint Sonya som jag har på min nyaste Linuxdator har många gemensamma kommandon med Mandriva som jag använder
på min gamla dator, Man behöver inte använda olika kommandon om man inte vill. De flesta Linux har grafiskt användargränssnitt.
/Maria

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-14 20:39
Ursprungligen av Anna Maria:

Jo det blir problem med MDM om man installerar många program som inte tillhör den skrivbordsmiljö som man har valt från början.
/Maria

Jag har alltid trott att programvara för Linux fungerade på valfri skrivbordshanterare.

Bevaka tråden