Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Iphone är du mest intresserad av?

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En till sak man bör tänka på när man jämför telefoner är att de tum som anges som storlek på skärmen säger ingenting om storleken på skärmytan då det idag förekommer olika bildförhållanden. Storleken idag anges alltid i hur många tum det är på diagonalen och för att detta sätt skall vara relevant kan man bara jämföra skärmar med samma bildförhållanden. iPhone 8 Plus har en skärm på 5,5 tum på diagonalen med förhållandet 16:9 medan iPhone X har 5,8 tum med förhållandet 19,5:9. Ser man bara till tumen på diagonalen tror många att skärmen på iPhone X är större men så är inte fallet. Skärmytans area är faktiskt större på iPhone 8 Plus. Hade iPhone X haft samma area som nu men med förhållandet 16:9 skulle skärmen ha en diagonal som är mindre än 5,3 tum. Så ifall man vill ha en av de nysläppta modellerna och få en så stor skärmyta som möjligt är det iPhone 8 Plus man skall köpa.

Jag har lämnat förslag till Prisjakt.nu och bett dem införa filter så man kan välja vilka bildförhållanden skärmarna har och även att de skall införa ett filter som anger arean på skärmen i antingen kvadrattum eller kvadratcentimeter. Att ange en skärms area idag vore ett lämpligare sätt att jämföra en skärms storlek då det nu förekommer diverse olika bildförhållanden. Prisjakt.nu tackade för förslaget men meddelade att de inte tänker göra det.

Senast redigerat 2017-09-14 00:21
Ursprungligen av Redaktionen:

Nu när Apple presenterat årets Iphone-modeller är vi nyfikna. Om du ska köpa en ny, vilken modell är du mest intresserad av?

Läs hela artikeln här

ff på tok för stora. väntar på nästa iPhone SE istället.

  • Medlem
  • Östhammar
  • 2017-09-14 07:46

Ingen av dom. Min gamla 6plus fungerar fortfarande för bra för att bytas ut. iPhone 8 känns som en enda fet besvikelse. Kom igen, 4:e året med i princip samma design. Nä. Och X alldeles för dyr och för feta kanter. Apple sysslar tyvärr för mycket med produktvård numera imho.

Jag tuffar på ett år till. Valde mellan att köpa en ny telefon eller en ny mtb. Det blev en ny mtb

  • Medlem
  • 2017-09-14 07:52

Jag blev inte speciellt imponerad av iPhone 8/10. Jag ska istället sikta in mig på en 7 Plus i Gagatsvart. Denna telefon kostar fortfarande 8900 för 128GB, tror ni att priset kommer att sjunka när den nya 8:an släpps nästa vecka?
På Keynoten sa man att iPhone 7 ska kosta från 549 USD. Är detta en sänkning eller är det samma pris som tidigare?

Ursprungligen av homesick:

Har 6s just nu och velar mellan 8plus och X. Jag är besviken över Apples formulering "edge to edge display" eftersom jag anser att "edges" är för synliga. Det är några millimeter från telefonens kanter och det är inte "no bezel" design som jag har förväntat mig. Är petig, jag vet, och det är ju mycket skärm ändå, men nej, hade kännt mig lurad på något sätt.
Jag tycker att alla som kan/vill punga ut så mycket pengar har rätt till vissa krav.
Med en 8plus hade jag fått en gediget uppgraderad enhet, kanonbra kameror (precis som i X) och storleken bryr jag mig inte om.
Just my 2 cents

Svårt att vara lurad om du inte köpt något ?

Eftersom många har blivit "lurade" pga rykten så kan vi inte klandra dem, eller har de sagt att X skulle vara bezel fri innan lansering? Sen vad de kallar x och y efteråt är såklart lite flummigt..

Ursprungligen av Addek:

Ingen av dom. Min gamla 6plus fungerar fortfarande för bra för att bytas ut. iPhone 8 känns som en enda fet besvikelse. Kom igen, 4:e året med i princip samma design. Nä. Och X alldeles för dyr och för feta kanter. Apple sysslar tyvärr för mycket med produktvård numera imho.

Jag tuffar på ett år till. Valde mellan att köpa en ny telefon eller en ny mtb. Det blev en ny mtb

Nu verkar ju hårdvaran i 8-X superb och en bra uppdatering.

Senast redigerat 2017-09-14 10:52
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-09-14 09:23

Är helt klart mest intresserad i X, men jag har en känsla av att den kommer vara både bättre och billigare nästa år. Jag tror nämligen inte Apple kommer fortsätta lansera tre olika telefoner nästa år, speciellt som alla telefoner kommer få oled ganska snart och skillnaderna kommer minska. Då blir nuvarande X en + och pris därefter. Jag är sjukt kluven, men väntar nog med att beställa något nytt till närmare nyåret (minst), risken är väl att X kommer vara svårare att få tag i än ett par AirPods bara

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-09-14 10:43

Krossande vinst för X, som förväntat. Drygt att man måste vänta tills 27:e oktober för att beställa och få reda på nån form av leveransbesked.

Förstår inte varför det ska dras ut på preorder? Bättre släppa order av X redan nu, om man då får ett trist besked att den levereras i februari 2018 så kan man ju fallbacka på en 8:a redan nu.
Kommer ju bara leda till en fet jävla frustration om man först väntar 1,5 månad för att sen få reda på att det är chanslöst att lyckas få tag på en X inom rimlig tid.... helt horribelt att 2 månader av en 12 månadescykel för luren ska gå åt till att bara vänta på release, och sen utöver det förmodligen åka på 2 månader till pga brist.

Jag vet ju att där jag jobbade så fick vi (större) leverans av 7:an ungefär mitten av november 2016, 2 månader efter release. Sen om det berodde på allmän brist eller en sopig leverantör, ingen aning.

Man kan få en splitterny iPhone för ynka 3190:- idag. Smått otroligt.
Jag inväntar nog iPhone SE2.
Den formen med en heltäckande oled display skulle vara min våta dröm.

Är kluven! Haft min 6a i 3 år nu och den funkar bra och tillräcklig för mina behov.
Uppgradera till 8an lockar inte alls då den inte ger mig nåt mer än jag redan har och behöver. Vill inte ha en 8 Plus då den är gigantisk och tung.
Vill dock ha dubbla kamerorna och hade hoppats att 8an skulle få det nu. Då hade det nog blivit den.
Då är det bara X modellen kvar för mig och det enda som hindrar är priset på den. 11495 kr är sjukt mycket för en mobil!

Antingen kör jag vidare med 6an ett 4e år eller så avvaktar jag och ser var priset landar på X efter årsskiftet.

Förbokat 2st X 256 i varsin färg, säljer den jag inte vill ha sedan ?
Olidlig väntan nu som vanligt

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-09-14 13:35

Hade X haft 16:9 hade jag beställt en så fort jag bara kunde. Men nu blir det nog ingen. Jag läser mest text på högkant, och då blir X för smal.

Ursprungligen av @ndreas:

Förbokat 2st X 256 i varsin färg, säljer den jag inte vill ha sedan ?
Olidlig väntan nu som vanligt

Nu ljuger du väl ändå lite.

Ursprungligen av Hank Solo:

Nu ljuger du väl ändå lite.

Ljuger aldrig

Ursprungligen av @ndreas:

Ljuger aldrig

De tar ju inga förhandsbokningar innan 27 oktober på den, förhandsbokningar för 8 börjar imorgon.

Ursprungligen av Hank Solo:

De tar ju inga förhandsbokningar innan 27 oktober...

Ja, hos Apple är det 27/10 som gäller, men det kan ju vara en återförsäljare som redan har börjat ta emot förhandsbeställningar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, hos Apple är det 27/10 som gäller, men det kan ju vara en återförsäljare som redan har börjat ta emot förhandsbeställningar.

Återförsäljare har ett avtal med Apple och får inte ta upp bokningar innan, då bryter de mot avtalet och riskerar att inte få sälja några alls.
Apple är inte beroende utav återförsäljarna och skulle inte spela dem någon roll alls om de som bryter avtalet inte kommer få sälja.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-09-14 14:44
Ursprungligen av Alix:

Och med en 8 eller 8 Plus får du GIGANTISKA bezels.

Haha, yeah, men det är mer att jag inte blev helt övertygad av iPhone X och allt jag skrev ovan, sedan kostar den ganska mycket mer... Njet, det måste vara perfekt om jag ska punga ut så mycket.

Ursprungligen av homesick:

Har 6s just nu och velar mellan 8plus och X. Jag är besviken över Apples formulering "edge to edge display" eftersom jag anser att "edges" är för synliga. Det är några millimeter från telefonens kanter och det är inte "no bezel" design som jag har förväntat mig. Är petig, jag vet, och det är ju mycket skärm ändå, men nej, hade kännt mig lurad på något sätt.
Jag tycker att alla som kan/vill punga ut så mycket pengar har rätt till vissa krav.
Med en 8plus hade jag fått en gediget uppgraderad enhet, kanonbra kameror (precis som i X) och storleken bryr jag mig inte om.
Just my 2 cents

Först säger du att X har för stora kanter men kan tänka dig en 8 Plus som har en av marknadens största kanter....okej

Ursprungligen av Hank Solo:

De tar ju inga förhandsbokningar innan 27 oktober på den, förhandsbokningar för 8 börjar imorgon.

Exakt men nu är de ju hos en känd ÅF som de senaste åren alltid haft de i lager på releasedagen. Så jag bokade 2 och har fungerar perfekt varje gång ?

Jag är lite kluven. Besviken på 8 och 8 plus.
Har en 7 plus i dagsläget och innan det en 6s och en 6a. Ser fortfarande i princip identiska ut.

Då återstår bara X och den tycker jag är för dyr (över 13000 om man ska köpa med vettigt minne) i förhållande till vad man får. Blev inte helsåld på designen heller.

Eftersom jag inte är en sån som klarar av att vänta ett år så funderar jag på att slå till på en Samsung Note 8 ist (release imorgon har jag för mig).

Får smälta karamellen lite till innan jag bestämmer mig. Samtidigt är jag ju faktiskt VÄLDIGT nöjd med min 7+...

Utan att ha sett eventet, ikväll kanske, så har jag redan funnit min iphone: SE.

Har en 5s nu med lite halvtrött batteri, vill inte ha större skärm, vill kunna hålla i den m en hand samtidigt som jag navigerar ytan m tummen på samma hand. Fem S/SE uppfyller det önskemålet

Ursprungligen av Mymac4ever:

Utan att ha sett eventet, ikväll kanske, så har jag redan funnit min iphone: SE.

Har en 5s nu med lite halvtrött batteri, vill inte ha större skärm, vill kunna hålla i den m en hand samtidigt som jag navigerar ytan m tummen på samma hand. Fem S/SE uppfyller det önskemålet

Håller fullkomligt med dig, sitter oxå kvar med 5S då jag inte gillade att de blev större fr.o.m iPhone 6, sen blev det inte bättre när de tog bort 3,5mm uttaget fr.o.m 7:an, så det lutar åt att det blir en SE om jag inte bara byter till nytt batteri i min 5S, är ju trots allt bara det som är problemet just nu, annars fungerar den ju ypperligt till mina behov.

Fick inte riktigt det där ”måste-ha-begäret” som jag brukar få vid varje event. Trodde jag skulle räkna ner dagarna tills man kunde förboka X men jag står nog över i år. Min 7a får tjänstgöra ett tag till.

Drömmen vore om det kom en SE2 som i stort sett var bara skärm. Gillar skärmstorleken på 7an så en 4,7” utan bezels... mums.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-09-14 20:34
Ursprungligen av Paulista:

Först säger du att X har för stora kanter men kan tänka dig en 8 Plus som har en av marknadens största kanter....okej

Visst låter det lite ologiskt, för någon annan, men jag hade gladeligen fallit för iPhone X om de kanterna hade varit som jag förväntat mig - tunna eller inga alls. Bara då är det OK med det hutlösa priset... Så här, säger jag igen , så känner jag mig "lurad".
Egentligen inget att gnälla över, de har rätt att tillverka en smartphone som de vill och jag har rätt att gilla eller ej.
iPhone 8+ känns som en riktig uppgradering från min 6s och jämfört med den - så blir skärmen större och bättre, kameran blir dubbel och med dubbel OIS, kanonbra 4K 60fps och slow motion är också grym.
Det kommer att kosta lite mer per månad än vad jag betalde för 6s (antar jag) och är mitt enda alternativ vid eventuell uppgradering.

På tal om bezels och storleken på en smartphone, så har jag nu använt Nexus 6P (med en riktigt fin och stor skärm och screen to body ratio är bättre än iPhone 7+) i mitt jobb i mer än 1 år och är nöjd med allt förutom .. ja, allt som en Android är. Mycket lättare att konfigurera efter mina preferenser, ren Android men ändå så blir jag inte klok på den. Några dagar är allt fantastiskt bra, sedan kommer det. Telefonen tappar batteri på en halvdag utan att jag har gjort något, den flippar ut och blir varm om jag använder den som hotspot för att surfa med, men redan nästa dag kan det gå som på räls. Den kan bli varm bara så där, i väskan.. Starta om, mecka, kolla, känns som Windows vs. Mac OS.
Min iPhone 6s tuffar på och är lite tråkig men gör jobbet och är pålitlig till 200%.
Eftersom jag frilansfotar och filmar så hade de nya kamerorna på en 8+ varit väldigt praktiska för en del av jobbet. Jag har ibland lånat 7+ av en kompis för att sätta den på en gimbal och få fina "behind the scenes" filmer, s.k. B-roll shots osv. Fullt tillräckligt. Nu är 8+ även bättre på den fronten. Ska klämma på en när de börjar säljas och bestämma mig då.

Spelar kameran på iPhone X in i samma format som skärmen med rundade hörn? Verkar konstigt med ett skärmformat som inte stämmer med kameran. Hur räknas upplösningen på skärmen i pixlar med längd x bredd när skärmen inte är rektangulär?
Inte helt säker på att tian blir min nästa telefon.

  • Medlem
  • 2017-09-15 06:39
Ursprungligen av hummel:

Spelar kameran på iPhone X in i samma format som skärmen med rundade hörn? Verkar konstigt med ett skärmformat som inte stämmer med kameran. Hur räknas upplösningen på skärmen i pixlar med längd x bredd när skärmen inte är rektangulär?
Inte helt säker på att tian blir min nästa telefon.

Här har du en jämförelse
Nuförtiden får man nästan ange skärmytan i kvadrat och format typ 16:9 / 18.5 / 9 istället för endast tum

Ursprungligen av PaO:

Här har du en jämförelse
Nuförtiden får man nästan ange skärmytan i kvadrat och format typ 16:9 / 18.5 / 9 istället för endast tum

Och då passar inte vare sig kvadrat (rektangel bör det vara) och sidoförhållande (vilket tyder på någon typ av rektangel) eftersom skärmen har rundade hörn. Känns som nya skärmen är en gimmick.

Antagligen efterföljaren till iPhone X.

Känns dumt att köpa nåt annat nu. 6:an får hänga med ett tag till.

Jag hade gärna sett att 8an också hade fått samma design som iphone x d.v.s. ingen hemknapp ser mycket mer stilrent ut, annars tycker jag inte det känns som några större dealbreaker mellan 7 och 8 nu.

Sitter på en SE idag vilket funkar kalas men skärmen känns en aning liten stundtals tyvärr, får se om det blir någon ny eller om man har nog med is i magen att vänta på ev kommande SE/S modell.

Bevaka tråden