Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Watch Series 3 med LTE i USA

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2017-09-13 17:29

Som bekant släpps inte LTE versionen av Watch 3 i Sverige än. Jag är dock sugen på att köpa en klocka och är i USA med jämna mellanrum. Är det dumt att köpa den med LTE där även om det inte funkar än i Sverige. Är det bara en tidsfråga menar jag eller är det en annan teknik här som gör att den versionen aldrig kommer funka i Sverige? Någon som vet?

tidsfråga

Det är i alla fall inte fråga om LTE banden

Edit: Efter att ha tittat lite mer noggrant så vill jag modifiera mitt svar. Det är fortfarande inte fråga om hårdvara eftersom det finns klockor som stödjer de band som vi har i Sverige men just klockorna som säljs i USA passar inte i Sverige utan vi måste gå till UK eller Tyskland. Se en postning som jag gjorde jag senare.

Senast redigerat 2017-09-14 12:04
  • Medlem
  • 2017-09-14 10:22
Ursprungligen av BlackSmp:

tidsfråga

Det är i alla fall inte fråga om LTE banden

Ok ja trodde LTE var 4G. Är det en annan hårdvara som måste in i klockan då? Isåfall vill man ju inte köpa den i USA

Ursprungligen av DW82:

Ok ja trodde LTE var 4G. Är det en annan hårdvara som måste in i klockan då? Isåfall vill man ju inte köpa den i USA

LTE är den radioteknik man använder för att implementera 4G

I praktiken kan du sätta likhetstecken mellan LTE och 4G

Ursprungligen av DW82:

...Är det en annan hårdvara som...

Nej, han säger tvärtom. Han säger att det handlar nog inte om LTE-banden iallafall. Dvs det är i princip samma frekvensband i USA och Europa, så annan hårdvara behövs nog inte.

Här handlar det nog mer om att få operatörerna med sig, och att de fixar så att de kan hantera samma telefonnummer i både telefonen och klockan.

Problemet är väl snarare att de endast verkar säljas tillsammans med en operatör i USA, du verkar alltså inte kunna köpa den helt utan abonnemang (?)

När jag nyligen kollade upp Samsung Gear S3 (som finns i en e-sim/LTE-version i USA) så fanns den visserligen i en "olåst" version, men tydligen var e-sim lösningen i sig låst till en viss operatör vilket i praktiken betydde att den var operatörslåst trots allt...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, han säger tvärtom. Han säger att det handlar nog inte om LTE-banden iallafall. Dvs det är i princip samma frekvensband i USA och Europa, så annan hårdvara behövs nog inte.

Här handlar det nog mer om att få operatörerna med sig, och att de fixar så att de kan hantera samma telefonnummer i både telefonen och klockan.

Exakt. Fast när jag kollar lite närmare så skulle jag inte köpa en klocka från USA. De saknar nämligen band 7 (2600 MHz) som jag har för mig att vi använder. Jag har ett svagt minne av att vi också använder band 20.

Jag skulle i sådana fall köpa en klocka från UK eller Tyskland som har de band som vi använder i Sverige

Klockans LTE stöd

LTE
1 (2100 MHz)
3 (1800 MHz)
5 (850 MHz)
7 (2600 MHz)
8 (900 MHz)
18 (800 MHz)
19 (800 MHz)
20 (800 DD)
26 (800 MHz)
UMTS
800 MHz
850 MHz
900 MHz
2100 MHz

Senast redigerat 2017-09-14 12:02
Ursprungligen av BlackSmp:

Exakt. Fast när jag kollar lite närmare så skulle jag inte köpa en klocka från USA. De saknar nämligen band 7 (2600 MHz) som jag har för mig att vi använder. Jag har ett svagt minne av att vi också använder band 20.

Jag skulle i sådana fall köpa en klocka från UK eller Tyskland som har de band som vi använder i Sverige

Klockans LTE stöd

LTE
1 (2100 MHz)
3 (1800 MHz)
5 (850 MHz)
7 (2600 MHz)
8 (900 MHz)
18 (800 MHz)
19 (800 MHz)
20 (800 DD)
26 (800 MHz)
UMTS
800 MHz
850 MHz
900 MHz
2100 MHz

Verkar som vi använder 800 MHz och 2600 MHz bandet huvudsakligen.
Frekvensband
Innebär det att det skulle funka (om operatören hade tekniken) men bara på 800 MHz bandet?

Ursprungligen av Dr_Phil:

Verkar som vi använder 800 MHz och 2600 MHz bandet huvudsakligen.
Frekvensband
Innebär det att det skulle funka (om operatören hade tekniken) men bara på 800 MHz bandet?

Jag tror det

800 banden är mest för att skapa yttäckning. Cellerna når längre och kan användas även i landsbygd

2600 är för kapacitet. Kortare räckvidd och används i städer med ”mer folk”

Så 800 bandet är ”viktigare” eftersom det finns på fler ställen

Men nu spekulerar jag rätt mycket så jag skulle inte ta gift på det som jag skriver

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-09-14 13:16
Ursprungligen av Dr_Phil:

Verkar som vi använder 800 MHz och 2600 MHz bandet huvudsakligen.
Frekvensband
Innebär det att det skulle funka (om operatören hade tekniken) men bara på 800 MHz bandet?

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror det

800 banden är mest för att skapa yttäckning. Cellerna når längre och kan användas även i landsbygd

2600 är för kapacitet. Kortare räckvidd och används i städer med ”mer folk”

Så 800 bandet är ”viktigare” eftersom det finns på fler ställen

Men nu spekulerar jag rätt mycket så jag skulle inte ta gift på det som jag skriver

Så var det med iPhone iaf, köpte min 5S i USA utan 2600MHz stöd, och den funkade bra med bara 800MHz.

Ursprungligen av Json_81:

Så var det med iPhone iaf, köpte min 5S i USA utan 2600MHz stöd, och den funkade bra med bara 800MHz.

Då skulle det med andra ord förmodligen funka, frågan är bara när operatörerna får tummen ur?

  • Medlem
  • 2017-09-14 14:16

Grymt med så många pålästa människor att fråga Känns ändå som att det är lite chansning att köpa den från Usa, går ju förvisso att sälja den igen där, men känns ju lite ovärt om det visar sig att den inte kommer funka bra här i Sverige. Får fundera, tack för alla svar!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2017-09-14 14:17

Tror operatörerna måste ha stöd för e-sim, vilket de inte har i Sverige. Såg på amerikanska operatörernas sidor att de erbjuder "abonnemang" till den (kopplat till huvudabbet) för typ $10 extra per månad. Så att köpa den rätt av nu kommer nog inte fungera utan vi får nog vänta tills den släpps här och operatörerna implementerar stöd för den i abonnemangen.

Edit: Såg nu att Telia har det, men bara i Estland och Norge. Borde ju se till att lösa det snart för att haka på.

  • Medlem
  • 2017-09-14 14:24
Ursprungligen av CEk:

Tror operatörerna måste ha stöd för e-sim, vilket de inte har i Sverige. Såg på amerikanska operatörernas sidor att de erbjuder "abonnemang" till den (kopplat till huvudabbet) för typ $10 extra per månad. Så att köpa den rätt av nu kommer nog inte fungera utan vi får nog vänta tills den släpps här och operatörerna implementerar stöd för den i abonnemangen.

Nä de är jag med på att den inte kommer funka här just nu. Däremot är jag sugen på att köpa en klocka nu, så det jag funderar på är om jag nu ändå köper en klocka och då köper en med LTE i Usa, om den kommer kunna fungera så småningom här i Sverige också. Istället för att köpa en nu, och sen behöva byta när operatörerna får tummen ur här i Sverige.
Men det är nog som flera av er påpekat, kanske svårt att köpa den alls i USA utan att få den låst till en operatör. Det vore ju kass isåfall

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2017-09-14 14:31
Ursprungligen av DW82:

Nä de är jag med på att den inte kommer funka här just nu. Däremot är jag sugen på att köpa en klocka nu, så det jag funderar på är om jag nu ändå köper en klocka och då köper en med LTE i Usa, om den kommer kunna fungera så småningom här i Sverige också. Istället för att köpa en nu, och sen behöva byta när operatörerna får tummen ur här i Sverige.
Men det är nog som flera av er påpekat, kanske svårt att köpa den alls i USA utan att få den låst till en operatör. Det vore ju kass isåfall

Ja, det är nog dessvärre bara att snällt vänta. Rent tekniskt bör det fungera sen då banden ser ut att fungera här också. Men frågan är som sagt om de är låsta eller inte. Borde rimligtvis inte vara det, men att du själv sen måste fixa ett "separat" abonnemang till den.

  • Medlem
  • 2017-09-14 14:38
Ursprungligen av Dr_Phil:

Då skulle det med andra ord förmodligen funka, frågan är bara när operatörerna får tummen ur?

När grisar kan flyga och helvetet har frusit till is.

Jag tror att det är för lite tillbaka på de investeringar som måste göras, men hoppas att jag har fel. Det hade varit annorlunda om iPhonen bara hade fungerat med eSim. Då hade det blivit en jävla fart på operatörerna.

Om jag fattat rätt så "klonar" man telefonens abonnemang till klockan, och då är det alltså två olika fysiska prylar som ska kunna ta emot samtal till, och ringa från, samma nummer men med olika identiteter. Kan inget om detta, men jag antar att det krånglar till saken lite ytterligare rent tekniskt för operatörerna.

Senast redigerat 2017-09-14 15:04
Ursprungligen av DW82:

Nä de är jag med på att den inte kommer funka här just nu. Däremot är jag sugen på att köpa en klocka nu, så det jag funderar på är om jag nu ändå köper en klocka och då köper en med LTE i Usa, om den kommer kunna fungera så småningom här i Sverige också. Istället för att köpa en nu, och sen behöva byta när operatörerna får tummen ur här i Sverige.
Men det är nog som flera av er påpekat, kanske svårt att köpa den alls i USA utan att få den låst till en operatör. Det vore ju kass isåfall

Om du har tänkt att köpa en oavsett så kan det vara värt att chansa då en med LTE i USA kostar mindre än en utan LTE i Sverige. Sen är det förstås surt om den inte fungerar när det väl släpps i Sverige och man måste köpa en ny för att få LTE att fungera.
Förutsatt att det går att köpa den utan abonnemang i USA.

  • Medlem
  • 2017-09-14 15:05
Ursprungligen av Dr_Phil:

Om du har tänkt att köpa en oavsett så kan det vara värt att chansa då en med LTE i USA kostar mindre än en utan LTE i Sverige. Sen är det förstås surt om den inte fungerar när det väl släpps i Sverige och man måste köpa en ny för att få LTE att fungera.
Förutsatt att det går att köpa den utan abonnemang i USA.

Så sant, prisskillnaderna är ju inte så stora så det kan ju faktiskt vara värt att testa. Den springande punkten blir ju som sagt om den går att köpa utan abonnemang.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2017-09-14 15:09
Ursprungligen av Dr_Phil:

Om du har tänkt att köpa en oavsett så kan det vara värt att chansa då en med LTE i USA kostar mindre än en utan LTE i Sverige. Sen är det förstås surt om den inte fungerar när det väl släpps i Sverige och man måste köpa en ny för att få LTE att fungera.
Förutsatt att det går att köpa den utan abonnemang i USA.

Har svårt att tänka mig att Apple skulle välja att inte sälja den utan att du måste skaffa ett abonnemang samtidigt, vore att skjuta sig själva lite i foten nu när inte ens telefonerna säljs låsta. Men den som lever får se!

  • Medlem
  • 2017-09-14 15:18
Ursprungligen av CEk:

Har svårt att tänka mig att Apple skulle välja att inte sälja den utan att du måste skaffa ett abonnemang samtidigt, vore att skjuta sig själva lite i foten nu när inte ens telefonerna säljs låsta. Men den som lever får se!

Du använder samma abonnemang som till telefonen men det tillkommer förstås extra kostnader.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2017-09-14 15:26
Ursprungligen av Ljung:

Du använder samma abonnemang som till telefonen men det tillkommer förstås extra kostnader.

Precis! Allt för de ska få in lite extra cash.

  • Medlem
  • 2017-09-14 17:42
Ursprungligen av CEk:

Precis! Allt för de ska få in lite extra cash.

Som operatören tar, inte Apple. Bara så det inte blir några missförstånd här

Det gick snabbare än vad jag trodde:)

Eller så har de funnits längre än vad jag visste

https://www.slashgear.com/apple-watch-stickers-let-you-customize-the-digital-crown-15383726/

Bra sammanfattning kring LTE modellen och köpa den utomlands
IMore

Jag ringde Apple om att köpa i UK. De sa att de inte kunde lova att den funkar i Sverige, så de avrådde.

  • Medlem
  • 2017-09-14 19:57
Ursprungligen av Hebbesailor:

Jag ringde Apple om att köpa i UK. De sa att de inte kunde lova att den funkar i Sverige, så de avrådde.

Eftersom inga svenska operatörer klarar av tekniken så lär det som sagt inte fungera här. Inte LTE-delen alltså, det andra funkar nog bra.

Ursprungligen av Hebbesailor:

Jag ringde Apple om att köpa i UK. De sa att de inte kunde lova att den funkar i Sverige, så de avrådde.

Det säkra svaret. Den kommer inte att fungera innan det finns operatörsstöd men LTE banden är kompatibla så HW mässigt är det inget problem när stödet kommer

Jag blev förvånansvärt besviken att de inte finns ett lanseringsdatum för Sverige. Det blir till att vänta med att byta ut min S0 igen... Om man ska vara optimistisk kanske det kan gå snabbare än man tror, i dagsläget går det inte ens att köpa en S3 i rostfritt vilket tyder på att de håller på den modellen till lanseringen. Hoppas väntan blir kort.

Ursprungligen av elfstr0m:

Jag blev förvånansvärt besviken att de inte finns ett lanseringsdatum för Sverige. Det blir till att vänta med att byta ut min S0 igen... Om man ska vara optimistisk kanske det kan gå snabbare än man tror, i dagsläget går det inte ens att köpa en S3 i rostfritt vilket tyder på att de håller på den modellen till lanseringen. Hoppas väntan blir kort.

Jag är lite osäker på vad du menar med din kommentar om stålmodellen men stål och keramik finns enbart med LTE. Det är därför som du inte hittat dem i den svenska butiken.

Bevaka tråden