Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Craig Federighi ger svar på frågor om Face ID

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det kallas för "ticks". Googla.

Ursprungligen av Alix:

Men varför han gned sig i ansiktet innan han skulle låsa upp backupmobilen har vi inte fått svar på.

Lika bra att lyssna på Daring Fireball avsnitt 200 med Craig som gäst.

  • Medlem
  • 2017-09-16 12:52
Ursprungligen av Alix:

Det finns egentligen bara två hållbara förklaringar:
1. Det var gester av nervositet. ...

Ursprungligen av Demiurgen:

Det kallas för "ticks". Googla.

Jag har redan varit inne på det, se ovan. Läs gärna hela tråden innan du svarar.

Ursprungligen av Alix:

Jag har redan varit inne på det, se ovan. Läs gärna hela tråden innan du svarar.

Kan han ha velat torka av svett? Tanken var kanske att ansiktet blev för blankt? I så fall kommer folk ha ett underhållande problem om de ska svara på joggingrundan...

Vet någon om ansiktsscannern kan användas proaktivt, d.v.s. till annat än upplåsning? Kan jag bygga upp ett personligt arkiv med folks digitaliserade ansikten genom att rikta kameran mot dem?

  • Medlem
  • 2017-09-16 22:13
Ursprungligen av GustafMA:

Kan han ha velat torka av svett? Tanken var kanske att ansiktet blev för blankt? ...

För blankt för vad? För att Face ID skulle fungera? Kanske det. Jag vet inte, men det är en möjlighet.

  • Medlem
  • 2017-09-16 22:13
Ursprungligen av GustafMA:

Kan han ha velat torka av svett? Tanken var kanske att ansiktet blev för blankt? I så fall kommer folk ha ett underhållande problem om de ska svara på joggingrundan...

Ja precis. Nu sitter de där i Cupertino och är panikslagna. Varför testade vi inte detta? Det här kommer ju gå helt åt pipan. Hur kunde vi vara så dumma och inte förstå att människor faktiskt ibland blir svettiga? Till och med så svettiga att den spatiala geometrin i deras ansikten förändras. Det här kommer att bli jobbigt för Apple. Eller inte.

Ursprungligen av GustafMA:

Vet någon om ansiktsscannern kan användas proaktivt, d.v.s. till annat än upplåsning? Kan jag bygga upp ett personligt arkiv med folks digitaliserade ansikten genom att rikta kameran mot dem?

Fungerar endast med en person vad jag förstod från presentationen.

Ursprungligen av GustafMA:

Kan han ha velat torka av svett? Tanken var kanske att ansiktet blev för blankt? I så fall kommer folk ha ett underhållande problem om de ska svara på joggingrundan...

Vet någon om ansiktsscannern kan användas proaktivt, d.v.s. till annat än upplåsning? Kan jag bygga upp ett personligt arkiv med folks digitaliserade ansikten genom att rikta kameran mot dem?

Face id kan användas för autentisering vid Apple Pay.

Du kan göra animerade emojis med hjälp av scanningen

Bars ett ansikte kan registreras.

  • Medlem
  • 2017-09-16 23:25
Ursprungligen av GustafMA:

Kan han ha velat torka av svett? Tanken var kanske att ansiktet blev för blankt? I så fall kommer folk ha ett underhållande problem om de ska svara på joggingrundan...

Vet någon om ansiktsscannern kan användas proaktivt, d.v.s. till annat än upplåsning? Kan jag bygga upp ett personligt arkiv med folks digitaliserade ansikten genom att rikta kameran mot dem?

Det spelar ingen roll för funktionen var inte igång. Det stod ju "Your passcode is required to enable Face ID".

Ursprungligen av Ljung:

Ja precis. Nu sitter de där i Cupertino och är panikslagna. Varför testade vi inte detta? Det här kommer ju gå helt åt pipan. Hur kunde vi vara så dumma och inte förstå att människor faktiskt ibland blir svettiga? Till och med så svettiga att den spatiala geometrin i deras ansikten förändras. Det här kommer att bli jobbigt för Apple. Eller inte.

Jag satsar på ”eller inte” eftersom det inte var skanningen som ibte fungerade. Den hade blivit avaktiverad pga andra personer än Craig hade hanterat telefonen och aktiverat face id mer än fem gånger innan demot.

  • Medlem
  • 2017-09-17 00:50

Här ovan blandas två saker ihop:

1. Den första mobilen CF försökte öppna hade mycket riktigt blivit låst precis som den skulle. Ingen tvekan om den saken.
2. Men innan han öppnar backupmobilen gnider sig CF i ansiktet två gånger. Varför han gjorde detta kan man spekulera i.

Det vore trevligt om det hålls isär.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-17 05:47
Ursprungligen av Alix:

Här ovan blandas två saker ihop:

1. Den första mobilen CF försökte öppna hade mycket riktigt blivit låst precis som den skulle. Ingen tvekan om den saken.
2. Men innan han öppnar backupmobilen gnider sig CF i ansiktet två gånger. Varför han gjorde detta kan man spekulera i.

Det vore trevligt om det hålls isär.

1. Japp, inget att diskutera.
2. Kan man bygga hus utan väggar så kan man ge chefen en mobil som startar om Springboard el dyl genom att gnugga sig i ansiktet. Det är nog förresten inte bara Federigi som har den funktionen på sin mobil, den är nog rätt användbar för utvecklarna: när en ny bit kod inte fungerar, så kliar man sig i ansiktet för att starta debuggern.
Med det här vill jag visa på hur meningslös diskussionen om kliandet i ansiktet är. Jag tror inte att telefonerna vi såg på eventet kör standard iOS. Inte fullt ut. Och då är de inte längre intressanta att diskutera.

  • Medlem
  • 2017-09-17 09:55
Ursprungligen av reboot81:

... Med det här vill jag visa på hur meningslös diskussionen om kliandet i ansiktet är. Jag tror inte att telefonerna vi såg på eventet kör standard iOS. Inte fullt ut. Och då är de inte längre intressanta att diskutera.

Om du skriver så där riskerar du att som jag att få en foliehatt på huvudet. Men, visst, i sak kanske du har rätt. Fast en sådan hajp som det alltid blir kring Apples presentationer leder osvikligen till en massa frågor och spekulationer.

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2017-09-18 11:26
Ursprungligen av Alix:

Om du skriver så där riskerar du att som jag att få en foliehatt på huvudet. Men, visst, i sak kanske du har rätt. Fast en sådan hajp som det alltid blir kring Apples presentationer leder osvikligen till en massa frågor och spekulationer.

Jag är också med på att det såklart inte är iOS 11 beta de kör på demolurarna. Förmodligen bara ett lätt skal av iOS 11 där funktionerna som är tänkta att visa på keynoten är aktiverade. Allt för att minimera riskerna att någon service i luren ballar av, att Craig råkar trycka på fel ikon mm. Varje knapptryck, uppringning, svep och så vidare är ju noga inövat inför keynoten. Allt annat vore amatörmässigt av Apple.

Ursprungligen av wemme:

Jag är också med på att det såklart inte är iOS 11 beta de kör på demolurarna. Förmodligen bara ett lätt skal av iOS 11 där funktionerna som är tänkta att visa på keynoten är aktiverade. Allt för att minimera riskerna att någon service i luren ballar av, att Craig råkar trycka på fel ikon mm. Varje knapptryck, uppringning, svep och så vidare är ju noga inövat inför keynoten. Allt annat vore amatörmässigt av Apple.

Jag tror inte att de kör ett lätt skal av IOS 11 eftersom alla funktioner gå så djupt in i os:et att det är mer eller mindre lönlöst att försöka skala bort något. Däremot så kör de säkert ett välprovat bygge.

Beta eller inte är ganska ovidkommande eftersom det är ny hårdvara som inte finns ute och därför har inte den mjukvaran skickats ut i betasläppen. (Även om Apple har lyckats med att avslölja rätt mycket trots detta....)

Jag tror inte heller de använder ett speciellt "avskalat" iOS vid demos...det skulle nog vara bortkastade tusen timmar och ansträngning och kanske t.o.m. öka buggrisken. Jag tror det är senaste "stabila" betan och en telefon som bara har de appar som demas installerade (om man demar annat än OS-grejer) och så har man stängt av allt i Inställningar som inte behövs och ev. kan störa.

  • Medlem
  • 2017-09-18 16:18

Diskussionen här om ett avskalat "demo-iOS" får mig att tänka på när Jobs demonstrerade den första iPhonen på scenen.

The iPhone could play a section of a song or a video, but it couldn’t play an entire clip reliably without crashing. It worked fine if you sent an e-mail and then surfed the Web. If you did those things in reverse, however, it might not. Hours of trial and error had helped the iPhone team develop what engineers called “the golden path,” a specific set of tasks, performed in a specific way and order, that made the phone look as if it worked.

https://gizmodo.com/the-iphones-first-demo-wa...

Jag tror det är lite bättre nuförtiden

Ursprungligen av Ljung:

Diskussionen här om ett avskalat "demo-iOS" får mig att tänka på när Jobs demonstrerade den första iPhonen på scenen.

The iPhone could play a section of a song or a video, but it couldn’t play an entire clip reliably without crashing. It worked fine if you sent an e-mail and then surfed the Web. If you did those things in reverse, however, it might not. Hours of trial and error had helped the iPhone team develop what engineers called “the golden path,” a specific set of tasks, performed in a specific way and order, that made the phone look as if it worked.

https://gizmodo.com/the-iphones-first-demo-wa...

Jag tror det är lite bättre nuförtiden

Framförallt så är tiden mellan demo och release mycket kortare, vilket mer eller mindre omöjliggör den där typen av trick numera.

Men jag tror inte att de gjorde ett nytt bygge kvällen före

Bevaka tråden