Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Val av Mac OS X version, för två stycken begagnade Macbook Pro

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Jag har kommit över för en billig peng två stycken begagnade Macbook Pro från ett företag där de anställda använt dem ett tag. Det är lite slitet skick på dem dock, men de fungerar att använda. Den ena är en Macbook Pro 15 tum (tror jag) från 2008 och den andra en Macbook Pro 13 tum från 2012. Den ena har 4GB Ram och den andra 8GB Ram. Frågan jag har är vilken operativsystem version av Mac OS X jag ska välja till dem båda och vilken version som fungerar. Båda har jag installerat Lion 10.7 på. Men antagligen går det att köra en senare version på dem. Klarar båda senaste Mac OS X Sierra? Nästa OSX High Sierra kommer det att fungera?

  • Medlem
  • 2017-09-15 13:02
Ursprungligen av trekkie78:

Hej,
Jag har kommit över för en billig peng två stycken begagnade Macbook Pro från ett företag där de anställda använt dem ett tag. Det är lite slitet skick på dem dock, men de fungerar att använda. Den ena är en Macbook Pro 15 tum (tror jag) från 2008 och den andra en Macbook Pro 13 tum från 2012. Den ena har 4GB Ram och den andra 8GB Ram. Frågan jag har är vilken operativsystem version av Mac OS X jag ska välja till dem båda och vilken version som fungerar. Båda har jag installerat Lion 10.7 på. Men antagligen går det att köra en senare version på dem. Klarar båda senaste Mac OS X Sierra? Nästa OSX High Sierra kommer det att fungera?

Den första klarar El Capitan, den senare klarar Sierra och kommande High Sierra. Den första kan dock behöva mer RAM och en SSD* om den inte redan har det. Jag tycker att du ska använda senaste möjliga Mac OS.

* Edit: Även den andra behöver en SSD då det visade sig att den inte hade det enligt senare inlägg.

Senast redigerat 2017-09-15 19:12
Ursprungligen av Alix:

Den första klarar El Capitan, den senare klarar Sierra och kommande High Sierra. Den första kan dock behöva mer RAM och en SSD om den inte redan har det. Jag tycker att du ska använda senaste möjliga Mac OS.

Okej, tack. Varför måste jag använda senaste möjliga Mac OS X? Det fungerar alltså inte att köra Lion 10.7 på båda? Är det säkerhetsaspekten du tänker på när man är ute på nätet? Båda datorerna har mekaniska diskar, och jag tänker inte köpa SSD diskar till dem, det är de inte värda tycker jag, såpass gamla datorer.

  • Medlem
  • 2017-09-15 13:12
Ursprungligen av trekkie78:

Okej, tack. Varför måste jag använda senaste möjliga Mac OS X? Det fungerar alltså inte att köra Lion 10.7 på båda? Är det säkerhetsaspekten du tänker på när man är ute på nätet?

Svar ja på det sista. Plus att nyare programvara inte fungerar på äldre operativsystem. Exempelvis webbläsare.

Jag håller med Alix - kör så nytt system som möjligt, dvs El Capitan på 2008-modellen, och Sierra (snart High Sierra) på 2012-modellen.

Om du vill leta upp mer sådan information - du vill kanske se hur mycket RAM-minne de klarar - så rekommenderar jag EveryMac.com. Just när det gäller minne så är Apples egna siffror ofta lite snålt tilltagna - datorerna klarar mer.

Enda anledningen som jag kan se att inte köra så nytt som möjligt - det är om man vill köra något gammalt program som inte funkar i nyaste systemet.

  • Medlem
  • 2017-09-15 13:15
Ursprungligen av trekkie78:

... Båda datorerna har mekaniska diskar, och jag tänker inte köpa SSD diskar till dem, det är de inte värda tycker jag, såpass gamla datorer.

I så fall rekommenderar jag att du installerar Linux på dem i stället. Linux finns i modern och uppdaterad version som passar de här macarna.

Ursprungligen av Alix:

Svar ja på det sista. Plus att nyare programvara inte fungerar på äldre operativsystem. Exempelvis webbläsare.

Ja, det stämmer, när jag kollade på vad t.ex. BankID kräver för version av Mac OS X. Det får bli Sierra på 2012 datorn och El Capitan på 2008 datorn, tycker jag. Lion 10.7 får jag ta bort och ominstallera hårddiskarna, tack

Ursprungligen av Alix:

I så fall rekommenderar jag att du installerar Linux på dem i stället. Linux finns i modern och uppdaterad version som passar de här macarna.

Hmm, kan man installera Linux på Mac? Trodde det bara var för PC...

Ursprungligen av trekkie78:

...kan man installera Linux på Mac?...

https://www.google.se/search?q=install+linux+...

  • Medlem
  • 2017-09-15 13:44
Ursprungligen av trekkie78:

Hmm, kan man installera Linux på Mac? Trodde det bara var för PC...

Jo, det går alldeles utmärkt. Bara man håller koll på att också välja att installera proprietär programvara som stöder exempelvis trådlöst nätverkskort i macen. Själv har jag installerat Ubuntu 16.04 på en Imac. Välj 64-bitarsversion = ”amd64”.

Ursprungligen av trekkie78:

Okej, tack. Varför måste jag använda senaste möjliga Mac OS X? Det fungerar alltså inte att köra Lion 10.7 på båda? Är det säkerhetsaspekten du tänker på när man är ute på nätet? Båda datorerna har mekaniska diskar, och jag tänker inte köpa SSD diskar till dem, det är de inte värda tycker jag, såpass gamla datorer.

Om du verkligen tänker använda datorerna så skall man absolut kosta på SSD. Det räcker med ett billigare märke och inte så stor för sådana här lite äldre datorer som ändå kanske kommer att användas till dagligt tungt arbete eller lagring av biffiga bild/filmbibliotek. Så här skrev jag i somras i en liknande tråd: https://www.99.se/forum/p/2316086 SSD:n går ju att ta ut och använda i en annan dator vid kassering/försäljning.

Förresten är ju 10.7 Lion lite av MacOS egen version av Windows Vista. Värdekasst på alla sätt och vis jämfört med tidigare "rock solid" 10.6 Snow Leopard och senare 10.8/9/10/11/12. Ju nyare system desto bättre – och snabbare – om du inte har extremt lite RAM (typ 2GB).

Ursprungligen av Alix:

Jo, det går alldeles utmärkt. Bara man håller koll på att också välja att installera proprietär programvara som stöder exempelvis trådlöst nätverkskort i macen. Själv har jag installerat Ubuntu 16.04 på en Imac. Välj 64-bitarsversion = ”amd64”.

Det var det som var själva grejen att jag köpte de begagnade Macarna, att kunna köra just Mac OS X på dem. Jag har varit intresserad av att testa hur Mac fungerar, har kört mest PC innan. Jag har redan PC datorer med just Linux på. Linux Mint XFCE kör jag mest. Så Mac är väl Mac med Mac OS X som Apple själva säger

Ursprungligen av johan_tanying:

Om du verkligen tänker använda datorerna så skall man absolut kosta på SSD. Det räcker med ett billigare märke och inte så stor för sådana här lite äldre datorer som ändå kanske kommer att användas till dagligt tungt arbete eller lagring av biffiga bild/filmbibliotek. Så här skrev jag i somras i en liknande tråd: https://www.99.se/forum/p/2316086 SSD:n går ju att ta ut och använda i en annan dator vid kassering/försäljning.

Förresten är ju 10.7 Lion lite av MacOS egen version av Windows Vista. Värdekasst på alla sätt och vis jämfört med tidigare "rock solid" 10.6 Snow Leopard och senare 10.8/9/10/11/12. Ju nyare system desto bättre – och snabbare – om du inte har extremt lite RAM (typ 2GB).

Faktum är att datorerna skulle skrotas, så jag fick båda Macbook Pro för 500 kr totalt Så att lägga till den billigaste SSDn på runt 400 kr kanske inte är så dålig idé egentligen. Jag tyckte Lion 10.7 verkade bra, men jag kan inte så mycket om Mac.

  • Medlem
  • 2017-09-15 14:27
Ursprungligen av trekkie78:

Det var det som var själva grejen att jag köpte de begagnade Macarna, att kunna köra just Mac OS X på dem. Jag har varit intresserad av att testa hur Mac fungerar, har kört mest PC innan. ...

I så fall gäller min ursprungliga rekommendation.

Ursprungligen av trekkie78:

Det var det som var själva grejen att jag köpte de begagnade Macarna, att kunna köra just Mac OS X på dem. Jag har varit intresserad av att testa hur Mac fungerar, har kört mest PC innan. Jag har redan PC datorer med just Linux på. Linux Mint XFCE kör jag mest. Så Mac är väl Mac med Mac OS X som Apple själva säger

För att känna på hur det känns att använda mac utan distraktion skall man absolut inte köra halvgamla burkar med snurrdisk... Men med SSD blir det en helt annan upplevelse – från det man startar/startar via hur snabbt program laddas till själva användandet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-15 18:30

Instämmer med föregående talare. Du letar upp billigaste disk du kan köpa i butik, storlek väljer du själv. 256GB får du för under 1000lappen, och datorn kommer att bli en helt annan maskin.
Räcker inte ytan på en SSD kan du alltid sätta snurrdisken där Superdriven (DVD) sitter. Adapter krävs, går loss på <100kr. Montering tar <45min.

Att köra så nytt OS som det bara går håller även jag med om. Kör Sierra på en MBP 2011 och tycker inte att det är segare än tidigare.
Då sitter det en budget SSD i, och jag har provat med snurrdisk vilket kändes som om datorn var trasig. Sjukt seg.

Grattis till ett bra köp förresten!

Jag installerade Mac OS X i helgen på båda datorerna. Sierra på Macbook Pro 2012 datorn och El Captain på Macbook Pro 2009 datorn (det var visst årgången 2009 på den och inte 2008 som skrevs tidigare). Det fungerade bra med installationerna från Lion 10.7 på båda via Apple AppStore. Jag tycker inte datorerna är så långsamma med mekaniska diskar. Men det är en smaksak, jag är van vid långsamma äldre datorer, så för mig fungerar de utmärkt utan SSD diskar

1
Bevaka tråden