Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När ni är tvugna att installera om en androidplatta

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Glöm inte att bocka i valet att inte ta emot okända appar... Annars kan ni få med massa konstiga program och då måste man oftast börja om eller så blir plattan förstörd Eva är ett skadligt program. Det kanske vissa program av Robin också är... Båda är röst assistent program eller vad det heter på svenska. Filerna som jag tänkte ladda uppp var för stora. Jag måste krympa dem...
/Maria

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-09-19 19:56
Ursprungligen av Anna Maria:

Glöm inte att bocka i valet att inte ta emot okända appar... Annars kan ni få med massa konstiga program och då måste man oftast börja om eller så blir plattan förstörd Eva är ett skadligt program. Det kanske vissa program av Robin också är... Båda är röst assistent program eller vad det heter på svenska. Filerna som jag tänkte ladda uppp var för stora. Jag måste krympa dem...
/Maria

Du som verkar kunnig, kolla upp hur man använder kommandot ’adb’, det kan göra allt möjligt på Android.

Inte så bra att installera sånt man inte vet vad det är, oavsett plattform.

Ursprungligen av keptang:

Inte så bra att installera sånt man inte vet vad det är, oavsett plattform.

Jag bara läste om att Eva och Robin var röstassistenter som t.e.x. Siri fast för android.... Hur skulle jag veta att det var ett skadligt program? Det kanske inte så många andra vet heller i så fall borde dessa program vara borttagna från appstore.
/Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Jag bara läste om att Eva och Robin var röstassistenter som t.e.x. Siri fast för android.... Hur skulle jag veta att det var ett skadligt program? Det kanske inte så många andra vet heller i så fall borde dessa program vara borttagna från appstore.
/Maria

Vet inte var du laddat ner det ifrån. Eva - Voice Assistant i Playstore är inget skadligt program.

Ursprungligen av Anna Maria:

...Eva är ett skadligt program...

Hur har du kommit fram till att det är ett skadligt program? Och på vilket sätt är det skadligt?

Det finns inga välkända androidplattor som tar emot "okända appar" vid installation. Jag förstår inte vad du får det från. Det som följer med är systemappar från leverantören som uppdateras automatiskt via Play Store. Resten kräver att du själv går in i Store och installerar de appar du vill ha. De flesta har också standardinställningen att stänga av möjligheten att installera appar utanför Play Store om man inte själv går in i sin androidenhet och aktiverar den möjligheten.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur har du kommit fram till att det är ett skadligt program? Och på vilket sätt är det skadligt?

Det förstörde ju min androidplatta. Det är bevis nog för mej att det är ett skadligt program. Om det bara hade raderat min surfplatta för att jag hade gjort något fel då hade det ju bara varit att installera om alla appar.
Dessa två bilder som jag har bifogat var de enda som jag fick fram på min android surfplatta till slut.

En gång ändrade jag i setupen på min kompis dator så att den blev förstörd.
Det var en 386:a

Load setup defaults fanns inte på den datorn. Hon fick en ny dator sen.
/Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Det förstörde ju min androidplatta...

Hur vet du att det var just "Eva" som var orsaken?

Om en app (en vanlig app, inga jailbreak eller andra konstigheter) ställer till det, så ska det ju gå att göra en fabriksåterställning av enheten.

Om din platta faktiskt är "förstörd" (vilket jag har lite svårt att tro på), så handlar det nog om andra problem och orsaker än bara en app.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur vet du att det var just "Eva" som var orsaken?

Om en app (en vanlig app, inga jailbreak eller andra konstigheter) ställer till det, så ska det ju gå att göra en fabriksåterställning av enheten.

Om din platta faktiskt är "förstörd" (vilket jag har lite svårt att tro på), så handlar det nog om andra problem och orsaker än bara en app.

Jag kom inte ens till menyn inställningar. Det som jag kunde se på min platta till slut var Kinesiska ,Japanska eller Korianska tecken. När jag tryckte på dessa tecken blev plattan röd när jag tryckte på lite flera tecken så blev plattan blå. Jag har inte testat än om plattan duger som USB-minne i jätteformat. Om den inte gör det så duger den bara som underlägg. Jag tog tyvärr inga kort på plattan när den hade Kinesiska, Japanska eller Korianska tecken. Jag glömde bort att bocka i att den inte skulle ta emot appar från okända ställen när jag var tvungen att inställera om en gång tidigare...

/Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Jag kom inte ens till menyn inställningar...

Det besvarar inte min fråga:
- Hur vet du att det var "Eva" som ställde till det?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det besvarar inte min fråga:
- Hur vet du att det var "Eva" som ställde till det?

Därför att det var då det blev fel. Jag valde fel meny när jag höll på med Eva.

Nu duger plattan bara som underlägg till kastruller och sånt. Plattan går inte att ladda. Jag får ingen bild på plattan när jag kopplar den till min Windowsdator som jag fick förut. Då dög plattan som USB-minne i jätteformat iallafall. Bilderna på plattan lyckades jag kopiera innan plattan gick sönder helt.

Jag hittade en bild till som jag fick på min androidplatta när det blev fel... En ganska dålig bild men plattan har fått igång skärmsläckaren och den försöker visa bilder som inte finns...
/Maria

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-20 14:59

Din platta fungerar ju. Den är inte förstörd.

Sen att den hängt sig, eller att touchen inte reagerar, det är en annan sak.
Du har fått tips om hur du ska återställa plattan och du vet hur du tar dig dit. Att det sen är på utländska, ja det är en annan fråga. Den centrala frågan. Vilket av dessa ska du välja?

Fota menyn med din Ipad pris fina kamera så ska du snart få det översatt. Förutsatt att du ber om hjälp. Att prompt bestämma sig för att den är trasig, ja då är den det för den som läser. Och då är intresset noll att hjälpa till.

Så vänd på det, din platta fungerar. Snart har du ytterligare en enhet att sköta om.

Ursprungligen av Anna Maria:

...Eva är ett skadligt program...

Ursprungligen av Anna Maria:

Därför att det var då det blev fel. Jag valde fel meny när jag höll på med Eva...

Men om det var du som gjorde fel när du höll på och meckade med en app, så är det ju inte appen som är skadlig.

Ursprungligen av reboot81:

Din platta fungerar ju. Den är inte förstörd.

Sen att den hängt sig, eller att touchen inte reagerar, det är en annan sak.
Du har fått tips om hur du ska återställa plattan och du vet hur du tar dig dit. Att det sen är på utländska, ja det är en annan fråga. Den centrala frågan. Vilket av dessa ska du välja?

Fota menyn med din Ipad pris fina kamera så ska du snart få det översatt. Förutsatt att du ber om hjälp. Att prompt bestämma sig för att den är trasig, ja då är den det för den som läser. Och då är intresset noll att hjälpa till.

Så vänd på det, din platta fungerar. Snart har du ytterligare en enhet att sköta om.

Dessa bilder som jag har visat funkade förut innan jag försökte ladda den koppla dem till datorn. Nu kan jag inte ens ladda den . Och jag ser den inte som bärbar enhet heller när jag kopplar den till min windows dator. Den är trasig helt enkelt.:-( Fota med min Ipad Pros kamera ???Jag kan fota den med min vanliga digitalkamera men den är bara svart eftersom den är trasig nu.
/Maria

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men om det var du som gjorde fel när du höll på och meckade med en app, så är det ju inte appen som är skadlig.

Jo för de som inte är experter så är den det. Kommandot rm är ett farligt kommando för de som inte vill ta bort filer t.e.x. Dos och Windows programmet Fdisk är också ett farligt kommando för de som inte vill att alla filer ska försvinna innan de installerar om hela operativsystemet. En av mina första datalärare gav mej några papper där han hade skrivit upp farliga dos-kommandon och där hade han skrivit att Fdisk endast ska användas av tekniker när en ny hårddisk ska installeras.
/Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Jo för de som inte är experter så är den det. Kommandot rm är ett farligt kommando...

Självklart är rm ett kraftfullt och ”farligt” kommando, men det har ju ingenting med den appen att göra.

Att du på något sätt har gjort fel när du försökte radera filer är ju inte appens fel.

Nu får du snart komma med något konkret. Är det instruktioner från appen "Eva" som har sagt åt dig att göra "rm"? Kan du i så fall visa oss de instruktionerna?

Senast redigerat 2017-09-21 08:27
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-20 19:54
Ursprungligen av Anna Maria:

Dessa bilder som jag har visat funkade förut innan jag försökte ladda den koppla dem till datorn. Nu kan jag inte ens ladda den . Och jag ser den inte som bärbar enhet heller när jag kopplar den till min windows dator. Den är trasig helt enkelt.:-( Fota med min Ipad Pros kamera ???Jag kan fota den med min vanliga digitalkamera men den är bara svart eftersom den är trasig nu.
/Maria

Ja, du har ju satt den i återställningsläge. Och vad gjorde du sen? Ett val du inte vet innebörden av. Ditt problem med plattan är att återställa den. Den är inte trasig.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-20 19:59
Ursprungligen av Anna Maria:

Jo för de som inte är experter så är den det. Kommandot rm är ett farligt kommando för de som inte vill ta bort filer t.e.x. Dos och Windows programmet Fdisk är också ett farligt kommando för de som inte vill att alla filer ska försvinna innan de installerar om hela operativsystemet. En av mina första datalärare gav mej några papper där han hade skrivit upp farliga dos-kommandon och där hade han skrivit att Fdisk endast ska användas av tekniker när en ny hårddisk ska installeras.
/Maria

Nej rm och fdisk är inte farliga. Deleteknappen är inte heller farlig. Att klistra in (filer/mappar) kan orsaka lika mycket skada som deleteknappen. Presic som att en gaffel inte är farlig, om den nu inte används på fel sätt.

Det förundrar mig att du inte bett om hjälp med ditt ursprungsproblem: du installerade en app som ändrade plattans beteende, och att du inte längre kan använda den som du brukar.

1
Bevaka tråden