Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det att säkerhetskopiera iOS med nya iTunes?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är lite osäker vad gäller nya iTunes på datorn/MacOS. Har version 12 6 2 20 och vet egentligen inte om det har kommit en senare. Har i så fall inte installerat uppdateringen själv.
Vill gärna få lite tips om vad man ska tänka på innan man installerar senaste version eftersom det verkar vara omfattande ändringar.
Det går väl fortfarande att säkerhetskopiera iOS enheter mot datorn som vanlig med senaste version?

Senast redigerat 2017-09-19 16:33
Ursprungligen av calinou:

Är lite osäker vad gäller nya iTunes på datorn/MacOS. Har version 12 6 2 20 och vet egentligen inte om det har kommit en senare. Har i så fall inte installerat uppdateringen själv.
Vill gärna få lite tips om vad man ska tänka på innan man installerar senaste version eftersom det verkar vara omfattande ändringar.
Det går väl fortfarande att säkerhetskopiera iOS enheter mot datorn som vanlig med senaste version?

Japp, du kan fortfarande säkerhetskopiera din iOS enhet mot datorn med senaste iTunes (12.7), men du kommer inte längre att synka över apparna från enheten till datorn (eller vice versa). Om du tar bort en app från din telefon / iPad men vill ha tillbaka den så kan du ladda ner den igen via "Köpt" i App Store på enheten.

En fördel (tycker jag i alla fall) med att man tagit bort app-delen ur iTunes var att jag kunde rensa bort 34 GB appar från min dators hårddisk. Dessutom bör synkningen gå snabbare då man inte längre synkar över nyinköpta appar från iOS enheten till datorn.

  • Medlem
  • 2017-09-19 13:48

Man kan manuellt hantera redan sparade appar och ringsignaler i Itunes 12.7 så att de dyker upp i mobilen.

Ursprungligen av HåkanE:

Japp, du kan fortfarande säkerhetskopiera din iOS enhet mot datorn med senaste iTunes (12.7), men du kommer inte längre att synka över apparna från enheten till datorn (eller vice versa). Om du tar bort en app från din telefon / iPad men vill ha tillbaka den så kan du ladda ner den igen via "Köpt" i App Store på enheten.

En fördel (tycker jag i alla fall) med att man tagit bort app-delen ur iTunes var att jag kunde rensa bort 34 GB appar från min dators hårddisk. Dessutom bör synkningen gå snabbare då man inte längre synkar över nyinköpta appar från iOS enheten till datorn.

Förstår tyvärr inte mycket av vad det innebär rent konkret?
Som jag tolkar är att man i alla fall fortfarande ska kunna hämta appar i MacOs/ iTunes men synkningen måste göras manuellt från respektive iOS enhet? Hoppas då att listan med alla appar man har kommer fortfarande att finnas kvar i iTunes (samt uppdateras) så att man har koll på vad man har (har för närvarande på 170 st iPad appar samt 200 st iPhone appar)

  • Medlem
  • Boston
  • 2017-09-19 17:50
Ursprungligen av calinou:

Förstår tyvärr inte mycket av vad det innebär rent konkret?
Som jag tolkar är att man i alla fall fortfarande ska kunna hämta appar i MacOs/ iTunes men synkningen måste göras manuellt från respektive iOS enhet? Hoppas då att listan med alla appar man har kommer fortfarande att finnas kvar i iTunes (samt uppdateras) så att man har koll på vad man har (har för närvarande på 170 st iPad appar samt 200 st iPhone appar)

Så vitt jag kan se i iTunes 12.7 så kan man inte hämta appar, eller ens komma åt AppStore. Jag kan tycka att det är helt rimligt att det försvinner ur iTunes, men jag tycker det är konstigt att Apple inte lagt till det någon annanstans, t.ex. i Mac AppStore.

Ursprungligen av Gurra:

Så vitt jag kan se i iTunes 12.7 så kan man inte hämta appar, eller ens komma åt AppStore. Jag kan tycka att det är helt rimligt att det försvinner ur iTunes, men jag tycker det är konstigt att Apple inte lagt till det någon annanstans, t.ex. i Mac AppStore.

Vet inte ens hur det ser ut numera. Så dåligt av apple att införa nya saker och låta folk klura ut saker själva. ? Finns det inte heller kvar att man kan köpa musik på iTunes store?

Det som har försvunnit i iTunes 12.7 är hanteringen av appar och ringsignaler.

Med den förbättrade App Store i iOS 11 är det ett helt naturligt beslut att ta bort den biten från iTunes.

Musik, film, tv, podcaster och ljudböcker finns fortfarande kvar i iTunes.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det som har försvunnit i iTunes 12.7 är hanteringen av appar och ringsignaler.

Med den förbättrade App Store i iOS 11 är det ett helt naturligt beslut att ta bort den biten från iTunes.

Musik, film, tv, podcaster och ljudböcker finns fortfarande kvar i iTunes.

Varför naturlig beslut? För mig är iTunes som någon plattform. Även om man inte kan synka nu längre så är det väl bra att det finns möjlighet att kontrollera via iTunes vad som finns för resp. enhet?

Ursprungligen av calinou:

Varför naturlig beslut?...

För att det är lite av en omväg att gå via datorn när man kan hantera det i respektive enhet.

  • Medlem
  • 2017-09-19 19:44
Ursprungligen av calinou:

Varför naturlig beslut? För mig är iTunes som någon plattform. Även om man inte kan synka nu längre så är det väl bra att det finns möjlighet att kontrollera via iTunes vad som finns för resp. enhet?

Tänk dig att vi hade ett program i Mac OS som heter Safarimailnotesreminders där du surfar, kollar mejl, skriver anteckningar och får påminnelser. Då har vi en plattform. Varför flera program när man kan ha ett? För egen del tycker jag att Itunes ska vara dedikerad för musik. Kanske också film. För mobilen vill jag ha Isync, och så vidare. I IOS är detta uppdelat.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-09-19 19:54
Ursprungligen av Alix:

Tänk dig att vi hade ett program i Mac OS som heter Safarimailnotesreminders där du surfar, kollar mejl, skriver anteckningar och får påminnelser. Då har vi en plattform. Varför flera program när man kan ha ett? För egen del tycker jag att Itunes ska vara dedikerad för musik. Kanske också film. För mobilen vill jag ha Isync, och så vidare. I IOS är detta uppdelat.

Varför behöver du ett os, räcker det inte med Safarimailnotesreminders som hanterar allt alla behöver? ?

  • Medlem
  • 2017-09-19 20:07
Ursprungligen av mattiL:

Varför behöver du ett os, räcker det inte med Safarimailnotesreminders som hanterar allt alla behöver? ?

Jag har faktiskt installerat Chromium OS på en Imac Early 2008. Tyckte väl det var lite för sparsmakat. Nu rullar den med El Capitan.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

För att det är lite av en omväg att gå via datorn när man kan hantera det i respektive enhet.

Tack för förtydligande angående detta. Det har jag inte upplevt som störande eftersom har mestadels installerat appar via datorn och uppdateringarna har synkats på direkten via Wifi.

Ursprungligen av Alix:

Tänk dig att vi hade ett program i Mac OS som heter Safarimailnotesreminders där du surfar, kollar mejl, skriver anteckningar och får påminnelser. Då har vi en plattform. Varför flera program när man kan ha ett? För egen del tycker jag att Itunes ska vara dedikerad för musik. Kanske också film. För mobilen vill jag ha Isync, och så vidare. I IOS är detta uppdelat.

Så avancerat behövs väl inte vara ?. Jag gillar att kunna förvalta allting från ett ställe. I mobilen är det ju invecklat att navigera sig fram och överskåda alla appar man har upplever jag. Framförallt om man ska ändra inställningar på en app då måste man klicka sig fram till vartenda en.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-19 22:57

Jag och många andra har haft problem med att säkerhetskopiera till datorn mha iTunes efter uppgraderingen. Samtidigt har många haft problem även innan 12.7…
Mitt råd är att göra en backup innan du lägger in 12.7.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-19 23:04
Ursprungligen av calinou:

…Framförallt om man ska ändra inställningar på en app då måste man klicka sig fram till vartenda en.

Eh, nej. Du behöver bara gå till själva appen, eller om det är mer allmänna inställningar (tillåta mobildata tex) så går du via Inställningar.
Och båda två går att söka sig till.

Ursprungligen av reboot81:

Jag och många andra har haft problem med att säkerhetskopiera till datorn mha iTunes efter uppgraderingen. Samtidigt har många haft problem även innan 12.7…
Mitt råd är att göra en backup innan du lägger in 12.7.

Tack för tipset!

1
Bevaka tråden