Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Positivt besked för Apples Stockholmsbutik

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu får Apple grönt ljus för sina byggplaner i Kungsträdgården i Stockholm.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2017-09-22 12:41

Apple i Kungsträdgården

Ursprungligen av Redaktionen:

Nu får Apple grönt ljus för sina byggplaner i Kungsträdgården i Stockholm.

Läs hela artikeln här

Stockholm stad säger att man inte äger huset - det stämmer men man säger inte heller att man har skänkt bort tomten/huset en gång till en stiftelse som sedan sålt huset. Hur man nu har rätt att sälja något som tillhört oss stockholmare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-22 14:29
Ursprungligen av Choke55:

Stockholm stad säger att man inte äger huset - det stämmer men man säger inte heller att man har skänkt bort tomten/huset en gång till en stiftelse som sedan sålt huset. Hur man nu har rätt att sälja något som tillhört oss stockholmare.

Att gå via tredje part (stiftelse, bulvan, mm) är ju grundreceptet för fifflet i nya Sverige och att media sedan utelämnar känsliga delar.

Visst jag gillar Apple och fram för allt Mac. Men jag ställer mig ytterst tveksam till att de ska få en av Stockholms bästa adresser som i princip är otillgänglig för andra företag. Ett typ av läge som är skapat för att delas av staden och skattebetalarna. Läget är gjort för något som kan användas av många. Naturligast vore en restaurang eller ett café.
När denna typ av lägen som ofta är solitärer kommersialiseras så lånar de status och trivsel från exklusiva områden som en gång skapades för att avnjutas av allmänheten. Det hela blir lite utav lånta fjädrar.

Och med den allt sjunkande bildningen så kan Kungsträdgården komma att kallas Apple park.

Ursprungligen av iSweden:

Ett typ av läge som är skapat för att delas av staden och skattebetalarna. Läget är gjort för något som kan användas av många. Naturligast vore en restaurang eller ett café.

Det ligger redan en TGI Fridays där idag. Som jag minns det så var arkitektens tanke när parken byggdes om på 90-talet att ta bort restaurangen så att hela kortsidan skulle vara en öppen entré från Hamngatan men det gick inte igenom.
Gärna Apple i Kungsträdgården men inte där i en egen byggnad. De kan väl flytta in på långsidan där Volvo huserar istället?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-22 21:54
Ursprungligen av Blå Eld:

Det ligger redan en TGI Fridays där idag. Som jag minns det så var arkitektens tanke när parken byggdes om på 90-talet att ta bort restaurangen så att hela kortsidan skulle vara en öppen entré från Hamngatan men det gick inte igenom.
Gärna Apple i Kungsträdgården men inte där i en egen byggnad. De kan väl flytta in på långsidan där Volvo huserar istället?

Ja, och T.G.I. Fridays är en restaurang. Men oftast är en miljö bäst så som den var tänkt och ritad från början, dvs i det här fallet utan nybyggnaden.

Ja, kortsidan är lämpligare. Men då kan Apple inte bygga sitt palats med lånad park som staden sköter.

Ursprungligen av iSweden:

Ja, och T.G.I. Fridays är en restaurang. Men oftast är en miljö bäst så som den var tänkt och ritad från början, dvs i det här fallet utan nybyggnaden.

Ja, kortsidan är lämpligare. Men då kan Apple inte bygga sitt palats med lånad park som staden sköter.

Med tanke på att du är från Göteborg och hur du formulerade dig uppfattade jag det som att du inte visste att där redan ligger en restaurang. Jag kan själv allt för lite om Göteborg.
Sen, vad är början gällande en park med en flerhundraåriga historik? Man har nog tänkt och ritat flera gånger om under årens lopp. Personligen vill jag varken ha den nya eller gamla byggnaden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-22 23:06
Ursprungligen av Blå Eld:

Med tanke på att du är från Göteborg och hur du formulerade dig uppfattade jag det som att du inte visste att där redan ligger en restaurang. Jag kan själv allt för lite om Göteborg.
Sen, vad är början gällande en park med en flerhundraåriga historik? Man har nog tänkt och ritat flera gånger om under årens lopp. Personligen vill jag varken ha den nya eller gamla byggnaden.

Ingen fara. Och jag tror att vi är på samma planhalva.

Man får ju ändå se det som en förlorad möjlighet när Apples nya butiksslogan är "we don't build shops, we build town squares/plazas".

Att man istället för att bygga ett nytt attraktivt torg som stockholmarna kan nyttja istället kanabaliserar på det redan mest attraktiva torget i staden ger ju inte Stockholm någon uppsida. Vad får Stockholm?

Låter bra tycker jag. Särskilt nu när Apple mer fokuserar på att det ska vara en mötesplats och inte bara en butik. Ser fram mot ett besök där.

Ursprungligen av iSweden:

Läget är gjort för något som kan användas av många. Naturligast vore en restaurang eller ett café.

Alla får gå in i Apple Store med, så det KAN användas av många.

TGIFs paddiga uppenbarelse gör ju ingen glad. Föregångaren var i så fall trevligare (7 Sekel från 50-talet). Kanske att Apples förslag påminner lite mer om detta än den markisinslagna skapelse som står där nu.

Bild: Rolf Wertheimer 1964 från DN.

Mer info här.

Ursprungligen av ExMachead:

Man får ju ändå se det som en förlorad möjlighet när Apples nya butiksslogan är "we don't build shops, we build town squares/plazas".

Att man istället för att bygga ett nytt attraktivt torg som stockholmarna kan nyttja istället kanabaliserar på det redan mest attraktiva torget i staden ger ju inte Stockholm någon uppsida. Vad får Stockholm?

TGIF bidrar iallafall med en plats för folk att mötas, äta och dricka och fyller en för mig viktig funktion vid parken.
Jag vet inte om Apple store skulle göra ett bättre bidrag till ett levande Stockholm.

Stockholmare och deras "vi älskar vår betong- och stenpark kallad Kungsträdgården"...

De gånger som jag är i Stockholm och är uppe i området kring Kungsträdgården så skulle jag mycket hellre se en Apple-butik är att behöva gå förbi det fula åbäket kallat som TGI utgör idag. En stor del av trädgården som ligger mot Hamngatan skulle också behöva få sig en rejäl översyn så man får bort mer av grus, betong och sten. Behåll gärna träden dock.

Ursprungligen av johan_tanying:

TGIFs paddiga uppenbarelse gör ju ingen glad. Föregångaren var i så fall trevligare (7 Sekel från 50-talet). Kanske att Apples förslag påminner lite mer om detta än den markisinslagna skapelse som står där nu.
Bild: Rolf Wertheimer 1964 från DN.
Mer info här.

Jag blir chockad av den här bilden. Vad gjorde folk på den tiden? Var är telefonerna, datorerna och plattorna i deras händer!?

För min del - som jag skrivit tidigare - så kan dom göra vad dom vill av detta vidriga ställe, denna brutala betongöken för turister. Vad Apple än hittar på där så blir det garanterat ingen försämring, kan bara bli bättre....om det ens är möjligt.
Det finns absolut inget att "bevara" där (det var hundra år sedan sista biten att "bevara" försvann) - det är som Globen-området...man kan göra vad man vill....det är så brutalt, fult, bullrigt, trafikskadat...att anything goes.
Jo, det är ju en "mötesplats" och på somrarna är det tivoli-plats (nya "festivaler" varje vecka). Dett är bra och kul, men det har ju inget med estetik att göra, så vad Apple - eller vilket företag som helst - hittar på är ingen fråga om smak eller stadens "utseende" att göra. Inte för mig i alla fall. Och...vad dom än smäller upp så kommer folk att vilja "bevara" det om 50-100 år när nästa grej ska dit.

Den där sidan av Kungsan är som Sergels Torg, det finns inget "historiskt" eller "vackert" där - bara funktion i betong - det är ett ungt område med en brutal trafikled som slickar kanten. En fördel med en fetare/högre byggnad där är att det blir tystare mot "parkdelen/tivoliytan". Man kan försvara en stor byggnad med det enkla argumentet av ljudisolering.

Senast redigerat 2017-09-29 15:06
Ursprungligen av sextontio:

Jag blir chockad av den här bilden. Vad gjorde folk på den tiden? Var är telefonerna, datorerna och plattorna i deras händer!?

En del av dem ser ut att hålla cigaretter och tidningar i händerna. Om det är någon som minns sådana ting.

Ursprungligen av johan_tanying:

En del av dem ser ut att hålla cigaretter och tidningar i händerna. Om det är någon som minns sådana ting.

Cigaretter ser jag lite överallt, men vad är tidningar som man håller i händerna?

Ursprungligen av sextontio:

Cigaretter ser jag lite överallt, men vad är tidningar som man håller i händerna?

Här:

Liksom i denna fina bild från 1955 (högupplöst här):

1
Bevaka tråden