Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Uppdatera till Mac OS High Sierra

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu släpper Apple snart Mac OS High Sierra. Läs vår guide för att se om du kan uppdatera samt vad du bör tänka på innan du trycker på knappen.

Läs hela artikeln här

Jag kommer nog vara min vana trogen och blåsa rent hela min Macbook och göra en ny och fräsch installation. Jag är medveten om att det egentligen inte behövs, men det känns bara mentalt mycket bättre att starta från noll.

En ganska central detalj: APFS har ENDAST stöd för SSD-enheter. Men som bonus slipper man ju kasta över all data från externa hårddiskar någonstans för att formatera dem

Kommer likt ovanstående att köra en ren installation, men alla program med mera kommer jag återställa från en säkerhetskopia. Kommer även skaffa en extern SSD för framtida säkerhetskopior med Time Machine för optimal prestanda och för att undvika problem. Exempelvis gick en av mina bärbara diskar ner. Som tur var hade jag inget viktigt på den, men ingen av de 10+ SSD:er jag har har gått ner och säkert runt 10 hårddiskar jag köpt har gått ner inom första året.

  • Medlem
  • 2017-09-25 15:14
Ursprungligen av Sjolejonet:

En ganska central detalj: APFS har ENDAST stöd för SSD-enheter. Men som bonus slipper man ju kasta över all data från externa hårddiskar någonstans för att formatera dem

Kommer likt ovanstående att köra en ren installation, men alla program med mera kommer jag återställa från en säkerhetskopia. Kommer även skaffa en extern SSD för framtida säkerhetskopior med Time Machine för optimal prestanda och för att undvika problem. Exempelvis gick en av mina bärbara diskar ner. Som tur var hade jag inget viktigt på den, men ingen av de 10+ SSD:er jag har har gått ner och säkert runt 10 hårddiskar jag köpt har gått ner inom första året.

Vanliga hårddiskar mår inte bra av det där småduttandet med data som TM vill lägga över stup i kvarten. Jag använder dygnsvis backup via Carbon Copy Cloner i stället. Detta program har upplysningsvis uppgraderats för att stödja APFS. Jag väntar med uppgradering, upplevde sista HS-betan som onödigt buggig.
PS. HS stöder även tredjeparts-SSD.

Ursprungligen av Alix:

Vanliga hårddiskar mår inte bra av det där småduttandet med data som TM vill lägga över stup i kvarten. Jag använder dygnsvis backup via Carbon Copy Cloner i stället. Detta program har upplysningsvis uppgraderats för att stödja APFS. Jag väntar med uppgradering, upplevde sista HS-betan som onödigt buggig.
PS. HS stöder även tredjeparts-SSD.

Jag gör endast kopior inför större händelser. Och då ansluter jag helt sonika både laddare och extern hårddisk för att göra jobbet. Brukar ändå inte ta mer än någon kvart då mängden data som är ny är försumbar. Hade säkert varit värre om jag hade haft disken i hela tiden, men i runda slängar görs kopior någon gång i månaden, om ens det. Allt viktigt har jag i molnet, utan det är mest saker som jag i värsta fall skulle kunna få tillbaka, men som kommer kräva licenser och/eller annat i-landsproblem-aktigt arbete.

Ursprungligen av Alix:

Vanliga hårddiskar mår inte bra av det där småduttandet med data som TM vill lägga över stup i kvarten. Jag använder dygnsvis backup via Carbon Copy Cloner i stället. Detta program har upplysningsvis uppgraderats för att stödja APFS. Jag väntar med uppgradering, upplevde sista HS-betan som onödigt buggig.
PS. HS stöder även tredjeparts-SSD.

Även SuperDuper har APFS-stöd - dock endast i en betaversion än så länge. Intressant bakgrundsinfo i deras blogg: http://www.shirt-pocket.com/blog/index.php/co...

  • Medlem
  • Boston
  • 2017-09-25 15:50

Finns det några potentiella problem om man har en SSD och en vanlig "spinning" HD i samma maskin? I och med High Sierra kommer man ju i såna fall köra två olika filsystem, AFPS på SSD:n och HFS+ på HD:n.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-25 16:31
Ursprungligen av Gurra:

Finns det några potentiella problem om man har en SSD och en vanlig "spinning" HD i samma maskin? I och med High Sierra kommer man ju i såna fall köra två olika filsystem, AFPS på SSD:n och HFS+ på HD:n.

Ska inte vara några problem. Det är bara den hårddisk där du installerar High Sierra som formateras till AFPS, om den är en SSD. High Sierra läser och skriver till alla hårddiskar formaterade med AFPS eller HFS+, liksom även FAT32 och läser (men skriver ej till) NTFS.

Om du har en äldre macOS-version på din andra HD och startar från den kan du inte läsa AFPS-disken, det kanske är ett problem som kan uppstå. Samma gäller Bootcamp och windows.

https://support.apple.com/sv-se/HT208018

  • Medlem
  • 2017-09-25 16:34
Ursprungligen av Gurra:

Finns det några potentiella problem om man har en SSD och en vanlig "spinning" HD i samma maskin? I och med High Sierra kommer man ju i såna fall köra två olika filsystem, AFPS på SSD:n och HFS+ på HD:n.

Jag har både SSD och hårddisk i min Mini och det fungerade utmärkt med den beta som kallas GM.

  • Medlem
  • Boston
  • 2017-09-25 16:47
Ursprungligen av IngoX:

Ska inte vara några problem. Det är bara den hårddisk där du installerar High Sierra som formateras till AFPS, om den är en SSD. High Sierra läser och skriver till alla hårddiskar formaterade med AFPS eller HFS+, liksom även FAT32 och läser (men skriver ej till) NTFS.

Om du har en äldre macOS-version på din andra HD och startar från den kan du inte läsa AFPS-disken, det kanske är ett problem som kan uppstå. Samma gäller Bootcamp och windows.

https://support.apple.com/sv-se/HT208018

Ursprungligen av Alix:

Jag har både SSD och hårddisk i min Mini och det fungerade utmärkt med den beta som kallas GM.

Toppen, tack för info. Trodde knappast det skulle vara ett problem men skönt att höra från folk som redan provat med beta-versionerna.

  • Medlem
  • 2017-09-25 20:01

Kuriosa: Omnidisksweeper rapporterar APFS som en "Network"-volym. Men det funkar.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-09-25 20:25

Ni som installerat releaseversionen, vad har den för version (17A365?) ?
Jag har en GM-kandidat fortfarande, ..362.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2017-09-25 21:11

Borde också göra det, vilket är det lättaste sättet att tillgå vid ren ominstallation?

Ursprungligen av sextontio:

Jag kommer nog vara min vana trogen och blåsa rent hela min Macbook och göra en ny och fräsch installation. Jag är medveten om att det egentligen inte behövs, men det känns bara mentalt mycket bättre att starta från noll.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-09-25 21:42

Nån mer än jag som har problem efter uppdateringen? Har inget ljud längre. Chrome hänger sig. Allting verkar sjukt segt. Har en Mbp mitten 2015. Uppstarten verkar inte heller snabbare tvärtom och fläkten blåser på som f-n. Hur backar man en uppdatering?

Edit 21:58: Om ni har samma problem som jag, läs https://forums.developer.apple.com/thread/87240
Det var AirFoil och dess Instant On driver som orsakade problemen

Senast redigerat 2017-09-25 21:58
  • Medlem
  • 2017-09-25 22:09

Allvarligt säkerhetshål i High Sierra. Källa. #nyhetstips

Senast redigerat 2017-09-25 22:37

Har AFS någon påverkan på redan existerande program? Tänker på Adobe och Davinci Resolve mm?
Ni som kör, upplevs något snabbare?

  • Medlem
  • Svalöv
  • 2017-09-26 08:49

"För dig som använder så kallade Fusion Drive-lagring, där flash-lagring kombineras med en mekanisk lagringsenhet, är det viktigt att veta att detta inte stöds i High Sierra. Apple har inte angett varför Fusion Drive-lagring inte stöds i High Sierra, och vi vet inte heller om det är något som kommer tillkomma i kommande uppdateringar av operativsystemet."

Det funkar visst det, däremot stöds inte vanliga hårddiskar av APFS, så därför kommer inte fusion drives i nuläget att konverteras till APFS, utan istället köra vidare på HFS+ även i High Sierra.

Citat:

Öppna Mac App Store som du hittar under Apple-menyn. Klicka på Uppdatera i verktygsfältet. När systemet finns tillgängligt kommer det att dyka upp där om du har en kompatibel Mac.

Det stämde inte för mig. Jag behövde leta upp High Sierra på Mac App Store (det var inte så svårt, låg på förstasidan).

Stycket om Fusion Drive är fortfarande fel, trots påpekanden både här i tråden (se inlägg 17) och via "Rätta artikeln"-funktionen.

Det är Apple File System, och inte High Sierra, som saknar stöd för Fusion Drive.
Man kan alltså köra High Sierra på Fusion Drive, men man får köra "det gamla vanliga" filsystemet (HFS+).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-09-26 15:29

Det verkar även gälla externa bootdiskar. Min externa SSD listas t o m som en icke-SSD....

  • Medlem
  • 2017-09-26 16:24

Det är nog ingen tillfällighet att High Sierra inte dyker upp som uppdatering i App Store... Säkerhetshål... Bristande APFS...

Skumt. Jag gör precis som det står...
Men nån grå skärm kommer det inte upp utan det är bara svart sen efter en 3-4 minuter så kör den klassiska ljudsignalen igång ytterligare en gång. Sen startas det gamla Sierra upp med samma popup sen tidigare...

Mac Pro 5.1 årsmod 2010
Sierra: 10.12.6

När jag då sen klickar på "stäng av" så kommer denna upp:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-09-26 16:48

En lite läskig grej hände med Dropbox (35.4.20) precis efter uppgraderingen till High Sierra. En folder (med viktiga grejor) hade raderas både Dropbox och från den lokala enheten. Jag vet inte om det har någon betydelse, men den lokala enheten konverterades till APFS vid MacOS-uppdateringen.

Jag vill minnas att jag för några år sedan hade gjort en symbolisk länk (se nedan) för att koppla på en folder utanför Dropbox-mappen, men är inte helt säker på det. Olustigt nog gick det inte att återskapa mappen från TimeMachine då länken verkade lika trasig där, trots att jag begav mig till äldre säkerhetskopior. Jag tror däremot inte att jag har gått miste om några data eftersom att man kan återskapa filer från Dropbox webbgränssnitt, men jag måste verifiera detta mot min bootbara säkerhetskopia (SuperDuper-klon). Hur som helst, se upp så att ni inte råkar på något liknande. Och som alltid, säkerhetskopiera innan ni uppgraderar.

http://hints.macworld.com/article.php?story=2...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2017-09-26 20:22

Jag startar min iMac från en extern SSD (USB3.0). Trodde att denna skulle gå att konvertera till APFS, men detta gick inte under installationen eller i efterhand via Disk Utility.

Borde inte externa SSD gå att konvertera till APFS?

Ursprungligen av Alix:

Allvarligt säkerhetshål i High Sierra. Källa. #nyhetstips

Det är absolut allvarligt - om man är allmänt dum att köra öppna okända program från okända källor.

  • Medlem
  • 2017-09-26 22:53
Ursprungligen av sextontio:

Det är absolut allvarligt - om man är allmänt dum att köra öppna okända program från okända källor.

Eller kör signerade program som vips har bytt både ägare och kod och kommer med en uppdatering, vad den nu kan tänkas innehålla. Givetvis ska Apple täppa till säkerhetshålet. Om Apple tillåter folk att installera och köra program som kan leda till sådana här konsekvenser kan man naturligtvis inte ha vidöppet in i Nyckelringen. Det är ett ömsesidigt åtagande av ansvar.

Ursprungligen av joakimo:

Jag startar min iMac från en extern SSD (USB3.0). Trodde att denna skulle gå att konvertera till APFS, men detta gick inte under installationen eller i efterhand via Disk Utility.

Borde inte externa SSD gå att konvertera till APFS?

Hur menar du? Du har uppdaterat den externa SSD:n till HS, men den visar inte APFS som format, utan HFS+?
När HS-betan släpptes installerade jag den på en extern SSD genom att ha HS-skivan på en USB-sticka och Recovery mode. Fungerade utan problem och jag kunde köra betan i lugn och ro utan att behöva partitionera den interna SSD:n i min MacBook Pro.

Har i skrivande stund inte hunnit uppdatera någon dator ännu men ser fram emot att göra det ikväll!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-09-27 09:33

Är Dashboard kvar i High Sierra?

Ursprungligen av lensv:

Är Dashboard kvar i High Sierra?

Ja.

https://www.theverge.com/2017/6/29/15886832/a...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-09-27 10:51

Gött! Vore tragiskt ifall denna fina funktion försvann ifrån Mac OS...

Bevaka tråden