Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blockerad site i Webroot

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har just släppt en WP-sida åt en kund, och nu får jag mail från kundens kund om att sidan blockeras av deras Antivirus-program Webroot. Jag har läst på lite, och ser att det är rätt vanligt.

Jag har kollat URL-adressen i denna kollen:
http://www.brightcloud.com/tools/url-ip-lookup.php
och där ser man att sidans url är High risk.

Om jag läser texten och förstår den rätt, är det för att sidan är helt ny, och per automatik får High Risk hos Webroot.
Det har jag läst på denna FAQ-sidan: http://www.brightcloud.com/tools/change-request-url-reputation.php?submitted=1

Jag har anmält detta i ett ärende till dom i formuläret på resultatsidan. Och fick detta svaret:

Hello again -

We have reviewed svenskboratt.se. Per Webroot BrightCloud URL reputation criteria, this URL is assigned a reputation score of 96 in the Webroot BrightCloud® database version 5.157. For more information about our reputation process, feel free to read our Webroot Reputation Change FAQs.

Thanks again for your suggestion!

- Webroot BrightCloud Threat Intelligence Support
Questions? Suggestions? Need help? Contact us at: [email protected]

_______________________

Vet du vad man gör nu? Bara väntar? Kunden är rasande och vill att jag löser det NU….

  • Medlem
  • Malmö, Skåne, Sweden
  • 2017-04-12 10:51
Ursprungligen av Kajsali:

Vi har just släppt en WP-sida åt en kund, och nu får jag mail från kundens kund om att sidan blockeras av deras Antivirus-program Webroot. Jag har läst på lite, och ser att det är rätt vanligt.

Jag har kollat URL-adressen i denna kollen:
http://www.brightcloud.com/tools/url-ip-lookup.php
och där ser man att sidans url är High risk.

Om jag läser texten och förstår den rätt, är det för att sidan är helt ny, och per automatik får High Risk hos Webroot.
Det har jag läst på denna FAQ-sidan: http://www.brightcloud.com/tools/change-request-url-reputation.php?submitted=1

Jag har anmält detta i ett ärende till dom i formuläret på resultatsidan. Och fick detta svaret:

Hello again -

We have reviewed svenskboratt.se. Per Webroot BrightCloud URL reputation criteria, this URL is assigned a reputation score of 96 in the Webroot BrightCloud® database version 5.157. For more information about our reputation process, feel free to read our Webroot Reputation Change FAQs.

Thanks again for your suggestion!

- Webroot BrightCloud Threat Intelligence Support
Questions? Suggestions? Need help? Contact us at: [email protected]

_______________________

Vet du vad man gör nu? Bara väntar? Kunden är rasande och vill att jag löser det NU….

Om jag förstår svaret rätt så har dom löst det i db version 5.157, "his URL is assigned a reputation score of 96 in the Webroot BrightCloud® database version 5.157". Allt mellan 81 och 100 är bra "reputation" enligt deras skala. Så det kan ju vara kundens kund som inte har senaste databasen, om den nu inte gör direktuppslag mot Webroot BrightCloud.

Ursprungligen av Gizzmo_SWE:

Om jag förstår svaret rätt så har dom löst det i db version 5.157, "his URL is assigned a reputation score of 96 in the Webroot BrightCloud® database version 5.157". Allt mellan 81 och 100 är bra "reputation" enligt deras skala. Så det kan ju vara kundens kund som inte har senaste databasen, om den nu inte gör direktuppslag mot Webroot BrightCloud.

Så det är bara att vänta, med andra ord. Kollar jag adressen idag är den grön och fin...
/K

  • Medlem
  • Malmö, Skåne, Sweden
  • 2017-04-12 10:57
Ursprungligen av Kajsali:

Så det är bara att vänta, med andra ord. Kollar jag adressen idag är den grön och fin...
/K

Det eller be kundens kund kontrollera att dom har senaste uppdateringen av Webroot BrightCloud databasen.

Ursprungligen av Gizzmo_SWE:

Det eller be kundens kund kontrollera att dom har senaste uppdateringen av Webroot BrightCloud databasen.

Tack för snabbt svar!

Fortsättning

Ursprungligen av Gizzmo_SWE:

Det eller be kundens kund kontrollera att dom har senaste uppdateringen av Webroot BrightCloud databasen.

Jag tar upp denna tråden igen, då detta blivit ett rättsligt problem.

Kunden vägrar betala för hemsidesarbetet och hävdar att det är vårt fel/ansvar att se till att sidan inte hamnade i Brightclouds säkerhetsstopp. Jag skulle gärna vilja veta hur andra utvecklare hanterar såna här saker. har ni stött på det? Hur försäkrar ni er att det inte händer? Det jag har talat med säger att det inte är rimligt att veta alla säkerhetsprogram tänkbara kunder till kunden kan använda.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-09-25 18:13

Hur ser ert avtal ut?

Ursprungligen av jahve:

Hur ser ert avtal ut?

Inget konstigare än att designa och programmera.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-09-25 21:42

Så här skulle jag resonera: Något särskilt är inte avtalat när det gäller tekniska krav. Dvs, det ni har att begära är att hemsidan fungerar på vanliga datorer, med vanliga webbläsare i hyggligt moderna versioner. En tumregel kan vara supportade operativsystem. Alternativt skulle jag jämföra med systemkraven på en hyggligt avancerad hemsida som vänder sig till en bred publik - Skatteverkets hemsida, exempelvis. (Jämför mitt resonemang med 17§ köplagen) Gällande säkerhetsprogram är det välkänt att det finns falska positiva utslag, och då måste utgångspunkten vara att det är kundens specifika säkerhetsprogramvara som felar om det bara är den och ingen annan som ger utslag, under förutsättning att systemet är rent, så klart.

Eller var konkret. Gå till en tredje part som ett bibliotek eller datorbutik, eller någon annanstans där det finns en publik dator du kan surfa på. Fungerar hemsidan hos tredje man så har du uppfyllt vad man normalt kan kräva.

1
Bevaka tråden