Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför stödjer lightning bara USB2!?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är ju sjukt långsamt när man skall föra över film från telefon till dator

https://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_(conn...

Ja, det är verkligen absurt...USB2 är ju stenålder...

Ursprungligen av el gringo:

Det är ju sjukt långsamt när man skall föra över film från telefon till dator
https://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_(conn...

Apple har nog aldrig tänkt att användare ska göra överföring av stora filer som högupplöst film via kabel. Det mesta handlar om att köpa och streama ur deras onlinebutik. Då är det heller inte så konstigt att Lightning bara har stöd för en gammal standard.

Ursprungligen av sextontio:

Apple har nog aldrig tänkt att användare ska göra överföring av stora filer som högupplöst film via kabel. Det mesta handlar om att köpa och streama ur deras onlinebutik. Då är det heller inte så konstigt att Lightning bara har stöd för en gammal standard.

Back up i iTunes?

  • Medlem
  • Lund
  • 2017-09-27 18:20

Min ipad PRO 12.9” senaste modellen stödjer USB3.0, så lightning i sig är inte flaskhalsen.

Ursprungligen av Heden:

Min ipad PRO 12.9” senaste modellen stödjer USB3.0, så lightning i sig är inte flaskhalsen.

Den och iPad Pro 10.5 är enda produkterna som har det, kräver dock annan kabel/adapter än det som följer med för att kunna utnyttja det.

Ursprungligen av el gringo:

Det är ju sjukt långsamt när man skall föra över film från telefon till dator

https://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_(conn...

Ursprungligen av sextontio:

Apple har nog aldrig tänkt att användare ska göra överföring av stora filer som högupplöst film via kabel. Det mesta handlar om att köpa och streama ur deras onlinebutik. Då är det heller inte så konstigt att Lightning bara har stöd för en gammal standard.

Det har med chippet i enheten att göra, inte vilken kontakt som sitter där (Lightning).

Ursprungligen av keptang:

Den och iPad Pro 10.5 är enda produkterna som har det, kräver dock annan kabel/adapter än det som följer med för att kunna utnyttja det.

Det har med chippet i enheten att göra, inte vilken kontakt som sitter där (Lightning).

Ok, kanske drar fel slutsats då.

Oavsett. Nu körde jag airdrop via wifi hemma. Då får jag cirka 40 MB/sekund. Men om Apple nu tom har USB-C till lightning som standard - men fortfarande kör det i USB2-fart!?

Jag filmar ganska mycket med min iPhone 7+. Nu hade jag en film på 11 gb. att jag inte enkelt och snabb skall kunna föra över den via en kabel tycker jag är absurt.

Senast redigerat 2017-09-28 14:36
Ursprungligen av el gringo:

Oavsett? Nu körde jag airdrop via wifi hemma. Då får jag cirka 40 MB/sekund. Men om Apple nu tom har USB-C till lightning som standard - men fortfarande kör det i USB2-fart!?

Jag filmar ganska mycket med min iPhone 7+. Nu hade jag en film på 11 gb. att jag inte enkelt och snabb skall kunna föra över den via en kabel tycker jag är absurt.

Hur menar du, oavsett? Du skriver att Lightning endast har stöd för USB2, vilket är ett felaktigt.
Var har Apple USB-C till Lightning som standard någonstans? Det får du köpa till för 295:- (1m) eller 429:- (2m).

Läs inlägg #6 igen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-27 23:21

…så att de kan kränga Lightning till USB 3-kameraadapter eller Usb-c till Lightning-kabel.

Lightning är förhoppningsvis den sista egna kontakten från Cupertino.

Ibland känns det som att folk vill misstolka

För min del är det ganska enkelt. jag har en iPhone 7+ med 256GB. Jag filmar ganska mycket. Nu skulle jag föra över 11GB film från telefon till min 2017 MBP (usb-c/thunderbolt etc) och det tar all tid i världen för att överföringshastigheten är begränsad till stenålders USB2. Detta på två device's som är i princip det senaste från Apple (kom nu inte och informera mig om att iPhone 8 finns - för det vet jag). Hur i helvete kan Apple tillåta sig själva att begränsa överföringshastighet till USB2 när de borde kunna öka hastigheten i överföringen via deras kabel ganska enkelt?

Och jag skiter i om Lightning har stöd för annan hastighet om jag i praktiken inte får det, på mina Apple-enheter som är 3 mån gammal (MBP) och iPhone 7+ som är 7 mån gammal. Jag vill ha 100 MB/sek i överföring eller bättre.

Peace.

Ursprungligen av keptang:

Hur menar du, oavsett? Du skriver att Lightning endast har stöd för USB2, vilket är ett felaktigt.
Var har Apple USB-C till Lightning som standard någonstans? Det får du köpa till för 295:- (1m) eller 429:- (2m).

Läs inlägg #6 igen.

Lightning till USB-3-kameraadapter. Gör den att jag snabbare kan föra över filer från min iPhone till min MBP? Det verkar bara vara iPad Pro? Och det är ju åt andra hållet jag vill föra bilderna. Från iPhone till MBP...

USB-C till lightning hjälper ju inte heller. Har det när jag kopplar iPhone till MBP och det går superlångsamt.

Ursprungligen av reboot81:

…så att de kan kränga Lightning till USB 3-kameraadapter eller Usb-c till Lightning-kabel.

Lightning är förhoppningsvis den sista egna kontakten från Cupertino.

Ursprungligen av el gringo:

Lightning till USB-3-kameraadapter. Gör den att jag snabbare kan föra över filer från min iPhone till min MBP? Det verkar bara vara iPad Pro? Och det är ju åt andra hållet jag vill föra bilderna. Från iPhone till MBP...

Jag har ingen iPhone 7 att testa med, men rapporter på nätet tyder på att Apples uppdaterade SD-korts-adapter når USB3-hastigheter med iPhone 7.
https://forums.macrumors.com/threads/is-iphon...
https://www.reddit.com/r/apple/comments/531uj...
https://translate.google.se/translate?sl=auto...

Då borde det även gälla kamera-adaptern. Jag tror dock inte det finns någon USB3-kabel som går att koppla från den till datorn på ett säkert sätt.

MEN…
En sak jag upptäckte var att filöverföring/synkning över Ethernet med iTunes 12.6 (har inte uppdaterat) funkar på min iPhone 6S Plus genom Lightning till USB3-adaptern kombinerat med en USB till Ethernet-adapter; så länge wifi-synkning är inställt. På de enheter som stödjer USB3 borde detta fungera med Gigabit Ethernet med rätt adaptrar. Med en nyare Mac kräver detta alltså två Ethernet-adaptrar så telefonen och datorn får varsin Ethernet-port.
Hastigheten jag når är något långsammare än USB2, men det är många faktorer inblandade.

kanske!

Senast redigerat 2017-09-28 21:28
1
Bevaka tråden