Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99 packar upp Apple-nyheter

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter en blixtvisit till London har Ida återvänt med Iphone 8, Iphone 8 Plus, Apple Watch Series 3 och Apple TV 4K. Se när nästan allt packas upp med Amanda i studion.

Läs hela artikeln här

Skalmobil

Tappar nog hellre min telefon 55 gånger än klär den med hemskt skal!

Ursprungligen av _empty:

Skalmobil

Tappar nog hellre min telefon 55 gånger än klär den med hemskt skal!

Jag kör perioder utan. Klarade många år utan att spräcka skärmen, men har fått ett gäng trista och väldigt fula märken på olika modeller genom åren när jag tappat någon. För mig tror jag lösningen är att ha ett skal att ta till ibland. När jag tror jag behöver lite mer skydd än vanligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-27 22:25

Något som hade varit riktigt spännande vore om ni tagit en klocka med sim-kort och ett EE-abonnemang till telefonen för att testa om/hur detta funkar med roaming i Sverige...

Ursprungligen av iMW:

Något som hade varit riktigt spännande vore om ni tagit en klocka med sim-kort och ett EE-abonnemang till telefonen för att testa om/hur detta funkar med roaming i Sverige...

Det finns inget fysiskt sim-kort i Apple Watch series 3 LTE-versionen.

Och rätt meningslöst att testa eftersom roaming inte fungerar alls med Apple Watch series 3?

Citat:

1. Roaming is not available outside your carrier network coverage area. Wireless service plan required for cellular service.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-27 22:47
Ursprungligen av keptang:

Det finns inget fysiskt sim-kort i Apple Watch series 3 LTE-versionen.

Och rätt meningslöst att testa eftersom roaming inte fungerar alls med Apple Watch series 3?

Oj! Håller helt med! Blir ju en funderare om klockan kommer till Sverige — kommer detta då inte fungera i andra länder blir det ju lite trist... ?

Bekräftat från flera källor att nya Apple TV 4K äntligen har stöd för 24p, om än endast via manuellt val än så länge. Men ändå, ÄNTLIGEN!!

Ursprungligen av Sperious:

Bekräftat från flera källor att nya Apple TV 4K äntligen har stöd för 24p, om än endast via manuellt val än så länge. Men ändå, ÄNTLIGEN!!

Det är ju onekligen på tiden. Är det bra sync mot 23,976 också eller avrundningar som gäller? Nästa steg är väl automatisk switch kan man hoppas.

Ursprungligen av Sperious:

Bekräftat från flera källor att nya Apple TV 4K äntligen har stöd för 24p, om än endast via manuellt val än så länge. Men ändå, ÄNTLIGEN!!

Apple sa nej till mig när jag träffade dem för att hämta testexemplar, men att nya ATV ska vara bättre på att spela upp 24p-filmer än tidigare versioner av nån anledning (de blev inte väldigt glada över frågan). Har satt vår skärmexpert @Thomas Ytterberg på att undersöka saken.

Tillägg: Hm, hittar också info om manuellt läge, men att gränssnittet blir för jäkligt om man ställer in så och att man själv måste in och byta fram och tillbaka förstås. Underligt att Apple var så bestämda när de sa nej, inte så att vi inte kan hitta alternativet själva när vi testar enheten...

Senast redigerat 2017-09-28 10:34
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-28 11:20

Apple TV’s brist på auto-switch av output frame rate och upplösning är ganska fruktansvärt. Förstår inte hur man inte löst detta ännu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-28 11:41

Ni får hemskt gärna bekräfta att Apple TV 4K inte konverterar all SDR material till HDR on the fly. Läste att den gjorde det på någon site. Det är bara... nej.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2017-09-28 12:33
Ursprungligen av Erik.dv:

Ni får hemskt gärna bekräfta att Apple TV 4K inte konverterar all SDR material till HDR on the fly. Läste att den gjorde det på någon site. Det är bara... nej.

Jag kollade på nya Star Trek: Discovery på Netflix (HD) och vid två tillfällen i första avsnittet så blev bilden väldigt "blek" i en kort stund (typ 15-20 sekunder) innan den bytte tillbaka till starka färger igen. Fick för mig att den KANSKE var inne och fipplade till HDR på nåt sätt (felaktigt förstås). Dock hände det inte igen, inte i andra avsnittet heller. Kan ju vara nån bugg nånstans...

Ursprungligen av json:

Jag kollade på nya Star Trek: Discovery på Netflix (HD) och vid två tillfällen i första avsnittet så blev bilden väldigt "blek" i en kort stund (typ 15-20 sekunder) innan den bytte tillbaka till starka färger igen. Fick för mig att den KANSKE var inne och fipplade till HDR på nåt sätt (felaktigt förstås). Dock hände det inte igen, inte i andra avsnittet heller. Kan ju vara nån bugg nånstans...

Kickar tv:n om till HDR-läge? I den bästa av världar ska den ju ge fan i det sålänge det är SDR-material, sedan byta vid behov. Microsoft/Netflix har misslyckats där, och Netflix på en XB1S körs med konstant HDR även för SDR vilket inte blir så bra (om de inte lagat, @Thomas Ytterberg vet säkert.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2017-09-28 14:19
Ursprungligen av emilakered:

Kickar tv:n om till HDR-läge? I den bästa av världar ska den ju ge fan i det sålänge det är SDR-material, sedan byta vid behov. Microsoft/Netflix har misslyckats där, och Netflix på en XB1S körs med konstant HDR även för SDR vilket inte blir så bra (om de inte lagat, @Thomas Ytterberg vet säkert.

Min TV är så gammal så den har ingen HDR, men jag fick för mig att ATVn gjorde nåt med färgrymden så det blev blekare... vad vete tusan, men det har aldrig hänt nåt liknande med den gamla (dvs ATV 4, ej K). Kan ju ha varit nåt skumt i Netflix "utsändning" också, men jag tvivlar på det...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-09-28 14:22
Ursprungligen av Erik.dv:

Ni får hemskt gärna bekräfta att Apple TV 4K inte konverterar all SDR material till HDR on the fly. Läste att den gjorde det på någon site. Det är bara... nej.

Hur kan jag se detta? Genom att spela upp SDR-material och då händer vad?

Ursprungligen av Erik.dv:

Ni får hemskt gärna bekräfta att Apple TV 4K inte konverterar all SDR material till HDR on the fly. Läste att den gjorde det på någon site. Det är bara... nej.

Hoppas jag förstår din fråga rätt nu, Apple sa till mig att om det inte finns HDR-data i filmen/avsnittet som spelas upp så visar de inte upp det i HDR, de uppfinner inte färger som inte finns där. Men hoppas så klart att @ekloev och @Thomas Ytterberg kan bringa någon klarhet i detta.

Ursprungligen av Ida Blix:

Hoppas jag förstår din fråga rätt nu, Apple sa till mig att om det inte finns HDR-data i filmen/avsnittet som spelas upp så visar de inte upp det i HDR, de uppfinner inte färger som inte finns där. Men hoppas så klart att @ekloev och @Thomas Ytterberg kan bringa någon klarhet i detta.

Av det jag läst på Twitter och liknande så är videosignalen som vanligt låst och ändras inte dynamiskt baserat på innehåll. Har man den då inställd på ex 4K, 60Hz, HDR, ja då tvingas Apple artificiellt försöka göra om exempelvis en SDR-källa till HDR med varierande resultat... låter horribelt men känns väldigt Apple...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-29 17:46
Ursprungligen av Sperious:

Av det jag läst på Twitter och liknande så är videosignalen som vanligt låst och ändras inte dynamiskt baserat på innehåll. Har man den då inställd på ex 4K, 60Hz, HDR, ja då tvingas Apple artificiellt försöka göra om exempelvis en SDR-källa till HDR med varierande resultat... låter horribelt men känns väldigt Apple...

Exakt min oro. Om Apple TV inte fixar output-switching mellan sig 1080p24 och 1080p25 så har jag svårt att se att den fixar det mellan SDR och HDR. Det vore vidrigt om de körde en auto-konverting som många TV-apparater gör. Det är även lite väl krångligt att ställa om output på Apple TV'n för att göra det hela praktiskt.

Testa gärna detta @Ida Blixt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-29 17:51
Ursprungligen av Mija:

Hur kan jag se detta? Genom att spela upp SDR-material och då händer vad?

Ja, många TV-apparater har en auto SDR > HDR feature. Rent teoretiskt kan man säkert skapa okej konvertering men överlag vill man source-filen spelas så native som möjligt genom hela kedjan.

- 1080p24 SDR ska visas till TV'n som 1080p24 SDR.
- 1080p60 SDR ska visas till TV'n som 1080p60 SDR.
- UHDp50 HDR ska visas till TV'n som UHDp50 HDR.

Idag har gamla Apple TV'n en icke förmåga att ställa om sig mellan exempelvis "PAL" 25p / 50i eller "NTSC" 30p / 60i. 24p material spelas upp genom att köra 60p med frame-inserions tror jag. Detta är riktigt dåligt, fixar man heller inte HDR / SDR är burken på snudd till useless. Auto-sensing av detta är en given standard i video världen som Apple inte riktigt förstått.

Till ovan borde även alla AirPlay-strömmar taggas med vad de skickar för något så AppleTV'n visar rätt. Du kan strömma 25p men din AppleTV är ställd på 60p och saker kan upplevas knyckiga och ryckiga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-29 17:52
Ursprungligen av json:

Min TV är så gammal så den har ingen HDR, men jag fick för mig att ATVn gjorde nåt med färgrymden så det blev blekare... vad vete tusan, men det har aldrig hänt nåt liknande med den gamla (dvs ATV 4, ej K). Kan ju ha varit nåt skumt i Netflix "utsändning" också, men jag tvivlar på det...

Det kan vara en bug eller att du ställt in din output fel. Att AppleTV'n försöka visa HDR genom en SDR signal. Det är bra att AppleTV'n KAN göra det men den borde defaulta till att visa "rätt" source så att säga.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2017-09-29 17:56
Ursprungligen av Erik.dv:

Det kan vara en bug eller att du ställt in din output fel. Att AppleTV'n försöka visa HDR genom en SDR signal. Det är bra att AppleTV'n KAN göra det men den borde defaulta till att visa "rätt" source så att säga.

Då är det en bugg för jag har inte ställt in nånting.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-09-29 17:59
Ursprungligen av Erik.dv:

Ja, många TV-apparater har en auto SDR > HDR feature. Rent teoretiskt kan man säkert skapa okej konvertering men överlag vill man source-filen spelas så native som möjligt genom hela kedjan. [...]

Men det kändes inte som ett svar på den här med att det är någon som påstår att SDR filmer automatiskt konverteras till HDR och att det är jättedåligt, för att... Hur ser man att det är fel. Om det inte syns är det inget att bry sig om.

Hur kan jag se det här hemma för att konstatera att det är så?

I en annan tråd för ett tag sedan så var SDR och HDR nåt som bara skickades med i färgprofilen för aktuell film och sen löser det sig i andra änden av kabeln när det kommer fram till skärmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-29 20:57
Ursprungligen av Mija:

Men det kändes inte som ett svar på den här med att det är någon som påstår att SDR filmer automatiskt konverteras till HDR och att det är jättedåligt, för att... Hur ser man att det är fel. Om det inte syns är det inget att bry sig om.

Hur kan jag se det här hemma för att konstatera att det är så?

I en annan tråd för ett tag sedan så var SDR och HDR nåt som bara skickades med i färgprofilen för aktuell film och sen löser det sig i andra änden av kabeln när det kommer fram till skärmen.

Det borde vara så enkelt som att spelar du upp SDR material så borde TV’n slå om till SDR, spelar du upp HDR så borde TV’n då slå om till HDR.

Spelar du upp SDR-material och TV’n stannar i dess HDR-läge så gör Apple något ”skit” bakom kulisserna.

Till ovan gäller omvänd hantering av HDR till SDR. Där ska dock Apple TV’n sköta konverteringen - eller fråga TV’n om den kan sköta det annars ska Apple TV’n göra en så kallad ”tone mapping” ner till SDR. Men från SDR till HDR ska Apple TV inte göra något annat än få TV’n i korrekt läge. Som ett användar val kan man ha någon ”dynamic HDR creation mode” men det ska vara valbart och avstängt som defualt.

Problemet idag är som sagt att Apple TV’n löser inte ens upplösnings och bildfrekvens ändringar. Därför finns en stor oro eller frågetecken kring ovan.

Med HDR-stödet finns även en risk att man fått göra om sin SDR-pipeline vilket kan påverkat saker negativt där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-29 21:07

Vad gäller HDR och färgprofiler blandat med SDR och färgprofiler. Jag vete tusan om med dagens standarder det skulle fungera att på samma skärm visa kalibrerat SDR och HDR material samtidigt. HDR kan vara dynamiskt per scen i given källa och för given destination (skärm). SDR är tämligen statiskt. Att få ett HDR ”fönster i en för övrigt SDR miljö eller vise-versa är nog svårt eller tekniskt omöjligt. I proffsmiljö när du vill jämföra SDR och HDR nyttjar du två helt olika pipelines i mjukvara och ut ur hårdvaran samt att du fysiskt har två olika skärmar.

Ursprungligen av Mija:

Men det kändes inte som ett svar på den här med att det är någon som påstår att SDR filmer automatiskt konverteras till HDR och att det är jättedåligt, för att... Hur ser man att det är fel. Om det inte syns är det inget att bry sig om.

Hur kan jag se det här hemma för att konstatera att det är så?

Så här skriver recensenten på AV Forums:

”However content graded for standard dynamic range was never intended for and nor should it ever be converted to high dynamic range, whether that's HDR10 or Dolby Vision. The results of this up conversion of SDR to HDR are simply terrible with over-saturated colours and overblown highlights that destroy the original intention of the content creators.”

https://www.avforums.com/review/apple-tv-4k-h...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-30 09:18
Ursprungligen av Sperious:

Så här skriver recensenten på AV Forums:

”However content graded for standard dynamic range was never intended for and nor should it ever be converted to high dynamic range, whether that's HDR10 or Dolby Vision. The results of this up conversion of SDR to HDR are simply terrible with over-saturated colours and overblown highlights that destroy the original intention of the content creators.”

https://www.avforums.com/review/apple-tv-4k-h...

Precis som jag trodde då så har saker blivit ännu värre.

Detta måste verkligen Apple fixa. Bizzart man inte haft detta som ett grundkrav sedan Apple TV skapades.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-30 09:20

@99.se - testa gärna och utred detta och återkoppla till Apple med problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-30 11:48
Ursprungligen av json:

Jag kollade på nya Star Trek: Discovery på Netflix (HD) och vid två tillfällen i första avsnittet så blev bilden väldigt "blek" i en kort stund (typ 15-20 sekunder) innan den bytte tillbaka till starka färger igen. Fick för mig att den KANSKE var inne och fipplade till HDR på nåt sätt (felaktigt förstås). Dock hände det inte igen, inte i andra avsnittet heller. Kan ju vara nån bugg nånstans...

Det kan också vara fel på materialet på Netflix. Jag har sett avsnitt av Fargo på HBO som hade helt oställda bilder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-30 11:57
Ursprungligen av Ida Blix:

Hoppas jag förstår din fråga rätt nu, Apple sa till mig att om det inte finns HDR-data i filmen/avsnittet som spelas upp så visar de inte upp det i HDR, de uppfinner inte färger som inte finns där. Men hoppas så klart att @ekloev och @Thomas Ytterberg kan bringa någon klarhet i detta.

Det låter från andra sidor som att Apple TV gör precis tvärt om. Ställer man in boxen mot en HDR TV så kommer allt SDR material bli förvrängt. Ni får hemskt gärna testa detta. Kanske även testa om Apple TV vs Apple TV 4K visar SDR material olika. Egentligen fyra lägen:

- SDR material från Apple TV 4K ställd till HDR
- SDR material från Apple TV 4K ställd till SDR
- SDR material från Apple TV ställd till SDR

Teoretiskt sätt borde alla ovan se identiska ut om Apple gör rätt. HDR output borde auto-switcha till SDR, SDR till SDR borde se lika dant ut på HD och 4K modellen.

Ett fjärde test vore HDR playback till en SDR destination och se hur Apple TV’n löser problemet.

Allt detta är relativt tekniskt och slutkonsumenten borde inte ens behöva bry sig om detta. Men uppenbarligen låter det som Apple missat en vital del av ”it just works”.

Ursprungligen av json:

Jag kollade på nya Star Trek: Discovery på Netflix (HD) och vid två tillfällen i första avsnittet så blev bilden väldigt "blek" i en kort stund (typ 15-20 sekunder) innan den bytte tillbaka till starka färger igen. Fick för mig att den KANSKE var inne och fipplade till HDR på nåt sätt (felaktigt förstås). Dock hände det inte igen, inte i andra avsnittet heller. Kan ju vara nån bugg nånstans...

Samma sak hände mig på gamla versionen av Apple TV så det har nog inte med HDR att göra. Förmodligen Netflix, eller möjligen nån bugg i TV OS 11.

Bevaka tråden