Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Transportera 4k 60Hz tio-tolv meter?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2017-09-29 16:42

Hej!
Har en dator som bor i ett teknikrum med en Thunderbolt-kabel in till arbetsplatsen. Datorn har egentligen stöd för 4k och min stora skärm har också det. Hade det funnits optiska Thunderbolt 3-kablar hade det varit lätt, men det gör det inte än. Så, vad kan man annars göra? En HDMI-kontakt är lite för stor för att gå igenom hålet i väggen, men mDP går bra.
Grafikkortet är ett GTX 1060.
Jag kanske inte har riktigt samma krav som hemmabiomänniskorna som vill ha okomprimerad 4:4:4-signal och hej och hå.

Har någon något förslag som inte kostar en arm och ett ben?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-29 17:55

Om du kan köra Thunderbolt 2 så finns optiska kablar. Det finns även optiska HDMI-kablar. Just för 4K @ 60 Hz börjar saker bli svåra att skicka långt och framför allt skicka det hela billigt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-29 18:05
  • Medlem
  • Umeå
  • 2017-09-30 00:24

Tack!
Jag har en optisk Thunderboltkabel men den köptes nog innan TB 2 fanns så jag vet inte om kabeln klarar 4k@60hz. Kanske är värt att köpa en TB3-docka som Caldigit TB3 dockning station lite och testa med, plus två TB3->tb2-adaptrar.
Eller bara maila tillverkaren och fråga om kabeln klarar TB2.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-09-30 01:07

Eller bara testa (om du redan har kabeln).

  • Medlem
  • Umeå
  • 2017-10-02 11:39

Jo, fast två saker talar emot:
1. Jag har ingen TB2/3-hub utan måste köpa det först.
2. Kabeln köptes av Sumitomo 2013 och jag tror det var innan Intel lanserade TB2. Cornings kablar ska visst funka med både Tb1 och TB2.

Men oavsett kanske det är värt att köpa en TB 3-hub för framtida bruk.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2017-10-02 20:53

Behöver man 4:4:4-subsampling för normalt datorbruk eller är det bara för HiFi-superfärgnörderi?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-03 00:25
Ursprungligen av JonesH:

Behöver man 4:4:4-subsampling för normalt datorbruk eller är det bara för HiFi-superfärgnörderi?

Ja. Kollar du film eller spelar TV-spel på 5 meters håll blir 4:2:2 eller dylikt acceptabelt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2017-10-03 12:31

Då ligger landet ungefär så här i dagsläget, vad jag förstår.

Vanlig kopparkabel finns det många som hävdar att deras klarar 4k@60hz 4:4:4 men det är extremt oklart vilka som faktiskt gör det. Det kan finnas fall där enskilda exemplar av en modell klarar det medan andra exemplar inte gör det. Vissa har haft framgång med HOSS Installer Grade Active medan andra fått returnera den. Sewells Silverback S6 verkar också flera ha fått att fungera (EDIT: I Arrows test misslyckades fyra exemplar att klara testet). Ultra Clarity FLAT (EDIT: Misslyckades, även denna) och PlugLug High Speed HDMI Cable bör klara det enligt några forumposter. Dock verkar det som sagt vara beroende av hur tur man har med sitt exemplar av kabeln och hur väl kabel, utmatande enhet och mottagande enhet samspelar.

Sen finns det optisk HDMI.
Celerity har en installationsvänlig kabel (DFO-40P för 40') där det är kontakterat med en miniatyr-kontakt och man sätter dit en medföljande adapter för att få vanlig HDMI. Den kostar omkring 267$.
DTech har en liknande för 188$ (15 meter).
Ruipro hybridkabel har många haft framgång med verkar det som, kostar ca 200£-180$.

Senast redigerat 2017-10-03 14:11
  • Medlem
  • Umeå
  • 2017-10-03 14:08

Och Arrow AV Har testat igenom fyra exemplar av en massa olika modeller, och landar i detta:
http://www.avsforum.com/forum/attachment.php?...

1
Bevaka tråden