Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går ej att installera High Sierra

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2017-09-29 18:00

Någon fler som har fått problemer med att installera Mac OS High Sierra?
Skulle i går installera det på en dator här hemma, men tji, höll på i flera timmar, men fick till slut ge upp.
Först testade vi att köra installeraren från systemet, altså, vi laddade ner den via Appstore, den påbörjade installationen, startade om, höll på ett tag, sedan startade den om, och då fick vi ett felmedelande om att "Ett fel inträffade när fast programvara skulle kontrolleras", klickade då på starta om, och fick då efter ett tag felmedelande om att den inte kunde läsa installationsfilen.

Efter att ha hållit på ett tag, så gav jag upp, och fick ägna en bra stund på att forsöka formattera hårddisken till HFS format igen, så jag kunde ta tillbaka backupen. När jag höll på med att forsöka återställa hårddisken, så visar det sig att den har fått fler partitioner, vi pratar här om en 500 GB SSD, och på den fanns då plutseligen 3 partitioner, 1 500 GB HFS+ (GUID) partition, och 2 stk. partitioner på 120GB vardera i APFS format.

Jag tänkte sedan testa på jobbet i dag, startade en dator med ALT+CMD+R, och lastade ner installeraren direkt från Apple, forsökte installera på en nyformatterad SSD, samma fel som ovan.

Någon annan som har försökt installera High Sierra dom senaste dagarna, och hur har det gått?

Om ni inte har uppdaterat än, kom då för guds skull ihåg att ta en rejäl backup innan du börjar.

Jag kan inte installera High Sierra på en MacBook Pro mitten 2010 och en iMac mitten 2010 - installation börjar men båda stannar med felskylt om att "Ett fel inträffade när fast programvara skulle kontrolleras" (jepp, precis som du). Misstänker att det har med egenmäktigt installerade SDD's på dessa burkar...Apples High Sierra-installations-rutin har en bugg som gör att den inte accepterar annat än Macens original-HDD-konfiguration...mekanisk disk...och blir förvirrad när det är en SSD där...tror detta är kruxet...)
Detta är inget viktigt, de gamla burkarna kan fortsätta med Sierra under sin kvarvarande livstid (används dessutom sällan), men det är en ny erfarenhet för mig; jag har aldrig någonsin tidigare haft problem med Apples systeminstallationer under 20-25 år (måste ha installerat macOS/OSX snart hundra gånger ).

Jag gör aldrig "totalnyinstallation" utan bara uppgrades och efter dessa fel är det alltså bara att starta om datorn i gamla Sierra...inget har gjorts...allt är som förr.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2017-09-29 18:22
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag kan inte installera High Sierra på en MacBook Pro mitten 2010 och en iMac mitten 2010 - installation börjar men båda stannar med felskylt om att "Ett fel inträffade när fast programvara skulle kontrolleras" (jepp, precis som du). Misstänker att det har med egenmäktigt installerade SDD's på dessa burkar...Apples High Sierra-installations-rutin har en bugg som gör att den inte accepterar annat än Macens original-HDD-konfiguration...mekanisk disk...och blir förvirrad när det är en SSD där...tror detta är kruxet...)
Detta är inget viktigt, de gamla burkarna kan fortsätta med Sierra under sin kvarvarande livstid (används dessutom sällan), men det är en ny erfarenhet för mig; jag har aldrig någonsin tidigare haft problem med Apples systeminstallationer under 20-25 år (måste ha installerat macOS/OSX snart hundra gånger ).

Jag gör aldrig "totalnyinstallation" utan bara uppgrades och efter dessa fel är det alltså bara att starta om datorn i gamla Sierra...inget har gjorts...allt är som förr.

Jag hade bara originala Apple SSD.
På min jobbdator (en 15" MacBook Pro 2010) har jag satt i en 2.5" SSD, och den fick då minsann APFS utan några som helst problemer, så det verkar inte som om att den är så petig på vad det är för disk som sitter i.

  • Medlem
  • 2017-09-29 20:37
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag kan inte installera High Sierra på en MacBook Pro mitten 2010 och en iMac mitten 2010 - installation börjar men båda stannar med felskylt om att "Ett fel inträffade när fast programvara skulle kontrolleras" (jepp, precis som du). Misstänker att det har med egenmäktigt installerade SDD's på dessa burkar...Apples High Sierra-installations-rutin har en bugg som gör att den inte accepterar annat än Macens original-HDD-konfiguration...mekanisk disk...och blir förvirrad när det är en SSD där...tror detta är kruxet...)
Detta är inget viktigt, de gamla burkarna kan fortsätta med Sierra under sin kvarvarande livstid (används dessutom sällan), men det är en ny erfarenhet för mig; jag har aldrig någonsin tidigare haft problem med Apples systeminstallationer under 20-25 år (måste ha installerat macOS/OSX snart hundra gånger ).

Jag gör aldrig "totalnyinstallation" utan bara uppgrades och efter dessa fel är det alltså bara att starta om datorn i gamla Sierra...inget har gjorts...allt är som förr.

Har en MacBook Pro sen 2011 med två Samsung SSD (har tagit bort CDn) om vardera 500 GB. Fungerade fint att installera High Sierra. Inga problem bara rakt igenom installationsrutinen, boot disken är formaterad som APFS

Har bara en gång tidigare haft problem att uppdatera OS X. Annars har det fungerat fint även med två SSD.

OK, antar att det inte har med egen installerad SSD. Hoppas Apple släpper en ny installerade av High Sierra, ty jag antar att detta är ett omfattande problem globalt (har man TVÅ egna Macar som inte tar High Sierra - trots att dom möter spelen - så kan jag inte dra någon annan slutsats än att detta är ett omfattande problem, kanske många tusen runt planeten som får detta "Ett fel inträffade när fast programvara skulle kontrolleras").
Dessa äldre Macar måste piffas upp i PRAM (firmware) - en skylt om detta dyker upp initialt när man börjar installera och det nämns att det kommer att pipa till etc etc - så, min tes är nu att Apple har en bugg i installationskoden som inte klarar detta på många äldre Macar. Eller var det i den gamla Mac Pro'n detta dök upp? (där gick det bra med High Sierra). Minns inte riktigt...nå, jag tror det har med PRAM/firmware-tjotaheitit att göra...

(PRAM? kanske menar jag PROM...nå, flashen som håller firmware...startsekvensen...BIOS kallas det i Win-världen))

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-02-22 09:33

Jag har råkat ut för samma sak, nästan. I mitt fall gick uppgraderingen bra och datorn (en ny Macbook Air) funkade fint i några dagar. Igår hamnade den dock efter omstart i samma läge som TS bild visar. Vad tusan kan ha hänt?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-02-23 09:17

Upptäckte en sak (som jag iofs. inte vet kan påverkar detta). När jag tittar i Disk Utility ser jag att det nu är tre nivåer av volymer. Frågan är om det ska vara så, när det handlar om APFS?

Senast redigerat 2018-02-23 09:49
Ursprungligen av lensv:

...Frågan är om det ska vara så, när det handlar om APFS?

Ja.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-02-23 10:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja.

OK,

Det som gör mig lite fundersam är att man får div. felmeddelanden när man försöker köra "First Aid" på de två övre nivåerna :-?

*Edit: Ser nu att det ser likadant ut på en fabriksny maskin och det blir samma felmeddelanden där (åtminstone på mellannivån). Rätt o-snyggt av Apple får man nog säga ifall det är "by design".

"Skivkontrollen misslyckades. Säkerhetskopiera alla data på volymen om möjligt."

Senast redigerat 2018-02-23 11:49
1
Bevaka tråden