Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säg hej till Sonos One

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hösten 2017 är sannerligen inte händelselös vad det gäller live-event, och inför Googles tillställning senare i kväll passar Sonos också på att visa nyheter.

Läs hela artikeln här

Om detta betyder att alla Sonos-högtalate, nya som gamla, får stöd för airplay 2 så är det fullkomligt fantastiskt.

Ursprungligen av dfox:

Om detta betyder att alla Sonos-högtalate, nya som gamla, får stöd för airplay 2 så är det fullkomligt fantastiskt.

Bästa sedan skivat bröd!

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2017-10-05 05:29
Ursprungligen av dfox:

Om detta betyder att alla Sonos-högtalate, nya som gamla, får stöd för airplay 2 så är det fullkomligt fantastiskt.

Fast

Citat:

Sonos One lanseras den 24 oktober till ett pris om 229 Euro. Den blir då bland de första enheterna som stöder Airplay 2.

Om gamla enheter ska få det så behövs bara en mjukvaruuppdatering och då hade de kunnat få det tidigare än så.

Oklart. Behövs hårdvarustöd?

Ursprungligen av jonasn:

Fast

Om gamla enheter ska få det så behövs bara en mjukvaruuppdatering och då hade de kunnat få det tidigare än så.

Oklart. Behövs hårdvarustöd?

Som jag förstått det så krävde airplay 1 hårdvarustöd i själva apparaten, medan airplay 2 endast kräver mjukvaruppdstering. Men ett förtydligande från Sonos vore på sin plats.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2017-10-05 08:27

Allt verkar fortfarande vara oklart enligt Apple Insider.

Citat:

Apple has said that some existing AirPlay devices can be updated to support AirPlay 2, but details thus far have been sparse. Sonos did not indicate how its own speakers will integrate with AirPlay 2, including whether legacy devices will gain support.

http://appleinsider.com/articles/17/10/04/sonos-announces-support-for-apples-airplay-2-wireless-standard-coming-in-2018

Samtidigt skriver The Verge:

Citat:

Unlike the original AirPlay, AirPlay 2 doesn't require special hardware anymore, but is entirely software-based, which allows for companies like Sonos to add support to their devices after the fact.

https://www.theverge.com/2017/10/4/16418944/sonos-airplay-2-support-apple-ios-siri-2018

Ursprungligen av dfox:

Om detta betyder att alla Sonos-högtalate, nya som gamla, får stöd för airplay 2 så är det fullkomligt fantastiskt.

Sonos berättar följande för mig:

Airplay 2-stöd kommer att komma via en mjukvaruuppdatering till PLAY:5 och PLAYBASE, med fler enheter som följer senare.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2017-10-05 22:59

Det enda jag efterfrågar, som både Apple och Sonosnörd, är ett klart besked kring HomeKit och Sonos. Med Airplay 2 - kommer Sonos att kunna bli del av HomeKits funktionalitet?

Ursprungligen av Wiberg:

Det enda jag efterfrågar, som både Apple och Sonosnörd, är ett klart besked kring HomeKit och Sonos. Med Airplay 2 - kommer Sonos att kunna bli del av HomeKits funktionalitet?

Du kommer kunna nyttja Siri för att spela upp från olika rum om det är det du undrar.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2017-10-06 07:52
Ursprungligen av barbapappa_86:

Du kommer kunna nyttja Siri för att spela upp från olika rum om det är det du undrar.

Jo, just det har ju sagts i flera artiklar, och det blir ju kul!

Men jag efterlyser som sagt data om HomeKit och Sonos - hur ser utsikterna ut att integrera ljud i mina scenarior i hem-appen?

Ursprungligen av Ida Blix:

Sonos berättar följande för mig:

Airplay 2-stöd kommer att komma via en mjukvaruuppdatering till PLAY:5 och PLAYBASE, med fler enheter som följer senare.

Det låter ju bra. Sa de något om nuvarande One?

Ursprungligen av dfox:

Det låter ju bra. Sa de något om nuvarande One?

Hur menar du? Den får också Airplay 2-stöd om det är vad du frågar efter.

Ursprungligen av Ida Blix:

Hur menar du? Den får också Airplay 2-stöd om det är vad du frågar efter.

Jag tolkade ditt inlägg som att du fått bekräftat att play5 och playbase får stöd. Är den play1 som funnits ute senate åren inräknad i de enheter som följer senare?

Ursprungligen av Wiberg:

Jo, just det har ju sagts i flera artiklar, och det blir ju kul!

Men jag efterlyser som sagt data om HomeKit och Sonos - hur ser utsikterna ut att integrera ljud i mina scenarior i hem-appen?

Enligt denna artikel så leder airplay 2 automatiskt till homekit-stöd, så det är bara att hålla tummarna:
http://blog.mallow-tech.com/2017/10/an-introd...

Här en film som kanske förklarar det mesta (har inte sett den än men ska...):
https://developer.apple.com/videos/play/wwdc2...

Ursprungligen av dfox:

Jag tolkade ditt inlägg som att du fått bekräftat att play5 och playbase får stöd. Är den play1 som funnits ute senate åren inräknad i de enheter som följer senare?

Jag som var otydlig från början, menade att de två utöver One får stöd via mjukvaruuppdatering. Vilka enheter som följer sen har Sonos inte sagt något om än.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2017-10-06 11:43
Ursprungligen av dfox:

Enligt denna artikel så leder airplay 2 automatiskt till homekit-stöd, så det är bara att hålla tummarna:
http://blog.mallow-tech.com/2017/10/an-introd...

Här en film som kanske förklarar det mesta (har inte sett den än men ska...):
https://developer.apple.com/videos/play/wwdc2...

Superlovande - det var artikeln jag saknade. Då finns hoppet att jag via triggers kan spela upp valda ljud på rätt ställe, och låta Sonoshögtalarna ge audio feedback på händelser i hemmet: "Välkommen hem - det finns en vattenläcka under diskbänken!" ?

Ursprungligen av Ida Blix:

Jag som var otydlig från början, menade att de två utöver One får stöd via mjukvaruuppdatering. Vilka enheter som följer sen har Sonos inte sagt något om än.

Ok, menar du då nya One som släpps i höst eller den gamla?

Ursprungligen av dfox:

Ok, menar du då nya One som släpps i höst eller den gamla?

Nya som heter One, inte Play:1. Den vet jag inget om.

Ursprungligen av Ida Blix:

Nya som heter One, inte Play:1. Den vet jag inget om.

Just d, de heter inte riktigt samma sak, då är jag med.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2017-10-09 11:01

https://twitter.com/SonosSupport/status/915610498636402688

Citat:

our latest products (PLAY:5 gen2/PLAYBASE) will support Airplay 2. More to follow.

Fortfarande oklart om det är "more products to follow" eller "more info to follow". De är väldigt återhållsamma med information.

SONOS borde skämmas. Kollade precis upp specifikationerna för WiFi och LAN:

Citat:

Kopplas till ditt hemma-wifi med 802,11b/g, 2,4 GHz router med sändningskapacitet för oavbruten trådlös streaming.

Citat:

En 10/100 Mb Ethernet-port. Koppla direkt till din router för att styra din Sonos om ditt wifi är instabilt, eller använd Ethernet-porten för att ansluta trådbundna enheter om du använder BOOST-installation.

Varför är det här dåligt? Jo, för att b/g ibland drar ned hastigheten för andra klienter som är anslutna mot 2,4 GHz. b/g/n kunde man åtminstone få, eller ännu bättre, AC. Kom in i 2000-talet, SONOS!

Lite info om problemet: https://www.howtogeek.com/210062/how-802.11b-...

#nyhetstips

Senast redigerat 2017-10-09 13:02

Har installerat en Sonos One på redaktionen nu.

https://www.99.se/artikel/10898-snabbtest-son...

Vet inte varför men jag finner ingen av dessa högtalare spännande.
Kanske för att jag är lättflörtad med ljudkvalitet och hemmabio är mer intressant för mig.

Sen är väl Siri inte någon jag har daglig kontakt med.
Ibland när jag vill ringa nån eller sätta alarm.
Kanske om 5-10 år när jag kan styra tvättmaskinen eller hundskålen med rösten, så blir detta intressant.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-08-12 20:44

Om/när One får Google Assistant stöd, gör det högtalaren bättre ur google-perspektiv än en Google Home?
Nån som vet hur det går för Google Assistant på svenska?

Ursprungligen av reboot81:

Om/när One får Google Assistant stöd, gör det högtalaren bättre ur google-perspektiv än en Google Home?

Vad är ”Google-perspektiv”? Jag tror att den kommer vara samma lika, fast med bättre ljud. Vet dock inte hur micken är på Sonos.

Ursprungligen av reboot81:

Nån som vet hur det går för Google Assistant på svenska?

I slutet av året har de sagt. Vissa har fått tillgång till betan med svenska.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-08-13 17:02
Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad är ”Google-perspektiv”? Jag tror att den kommer vara samma lika, fast med bättre ljud. Vet dock inte hur micken är på Sonos.
I slutet av året har de sagt. Vissa har fått tillgång till betan med svenska.

Sorry för luddig frågestälning. Kommer Google Assistant på annan hårdvara än Googles egna erbjuda samma GA funktionalitet som på Googles smarta högtalare?
Sonos är inte många hundralappar dyrare och ger AirPlay 2, Spotify Connect, Allvädersskydd och framförallt Sonosljud. Om det betyder att jag får vänta 4månader så är det en nobrainer.

Ursprungligen av reboot81:

Sorry för luddig frågestälning. Kommer Google Assistant på annan hårdvara än Googles egna erbjuda samma GA funktionalitet som på Googles smarta högtalare?
Sonos är inte många hundralappar dyrare och ger AirPlay 2, Spotify Connect, Allvädersskydd och framförallt Sonosljud. Om det betyder att jag får vänta 4månader så är det en nobrainer.

Det går nog inte med säkerhet att svara på innan det faktiskt kommer, men jag tror att det borde vara samma lika förutsatt att micken är lika bra, samt bättre ljud etc då.
Jag tror att Google prioriterar att få ut GA till så många människor som möjligt framför att sälja sin hårdvara.

1
Bevaka tråden