Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Siri mycket sämre i iOS 11

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Visst iOS 11 gav Siri en ny röst som utlovades vara mer naturlig. I vissa avseenden kan jag tycka att den är mindre naturlig – i andra är den faktiskt bättre än tidigare. Men det största problemet med Siri i iOS 11 är för mig att hon inte längre kan göra saker hon kunde tidigare. T.ex. kan Siri inte längre lägga till saker på en Påminnelse-lista utan att fråga en extra gång vad man vill lägga till (se bifogad bild). Hon förstår ju uppenbarligen orden ”lägg till” för hon frågar vad hon ska lägga till och hon förstår dessutom vilken lista jag menar men hon kan inte samtidigt förstå ordet ”mjölk” utan måste fråga en extra gång vad jag vill lägga till.

Andra exempel är att hon inte längre kan svara på saker direkt utan måste alltid söka på webben och då är ju frågan varför jag överhuvudtaget ska fråga Siri istället för att bara söka själv? Tidigare gav hon svar från Wolfram Alpha osv. men nu om man frågar ”Vem är president i USA?” eller ”Hur långt är det till solen?” så får man antingen bara sökresultat eller ett värdelöst svar som ”Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det”.

Alla dessa kommandon fungerade klockrent i iOS 10. Riktigt sorgligt att hon har degraderats och jag tycker det bådar illa för konkurrensen med Google. Nu är det fullt möjligt att hon är bättre på engelska än tidigare men eftersom jag kör svenska och hon helt klart har blivit sämre där blir jag lite frustrerad.

Se här: https://www.99.se/forum/t/315503-siri-i-varda...

Testa istället "Lägg till mjölk i inköpslista". Funkar för mig.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Se här: https://www.99.se/forum/t/315503-siri-i-varda...

Testa istället "Lägg till mjölk i inköpslista". Funkar för mig.

Det funkade visserligen men det blev lite galet ändå! Sjukt att man måste formulera sig EXAKT för att det ska funka och ändå blir det fel. Man tycker Apple borde lagt till lite fler formuleringar än bara en.

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Det funkade visserligen men det blev lite galet ändå! Sjukt att man måste formulera sig EXAKT för att det ska funka och ändå blir det fel. Man tycker Apple borde lagt till lite fler formuleringar än bara en.

Skumt, så blir det inte för mig. Har du uppdaterat till senaste versionen av iOS?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Skumt, så blir det inte för mig. Har du uppdaterat till senaste versionen av iOS?

Såklart! iOS 11.0.2 går varmt på både telefonen och plattan. Testade massa olika kombinationer av namn på listorna ”Inköpslista”, ”Inköpslistan”, ”Inköp” men inget funkade vidare bra. När jag satt och la till olika saker massvis med gånger så gick det med vissa saker till slut men samma sak som fungerade en gång kunde nästa gång sluta fungera. Väldigt konstigt. Märkte också att Siri inte förstod ordet ”juice” längre utan trodde ständigt jag sa ”Yue” vad det nu är. Överlag tycker jag helt enkelt Siri under den senaste månaden har blivit sämre på att hantera kommandon trots att hon korrekt transkriberar det jag säger. Alltså har hon blivit bättre på att lyssna – men hennes IQ har klart sjunkit.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-10-06 20:23
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Alltså har hon blivit bättre på att lyssna – men hennes IQ har klart sjunkit.

Hon är en förstående idiot.

  • Medlem
  • 2017-10-06 21:16

Det heter lägga till/sätta upp/skriva upp et cetera PÅ en lista. Otvetydigt så på svenska. ?

Har wolfram alpha verkligen fungerat på svenska tidigare? Jag har inget minne av det. Jag har för mig att jag aldrig har fått svar på vem som var kung i Sverige (exempelvis)

Men rent allmänt så verkar Siri full just nu... inte mycket blir rätt på min iPad för tillfället

Edit: Jag vet inte om jag yrar men det känns som att Siri beter sig olika på Ipad och Iphone men på Apple TV är den i alla fall så gott som värdelös...

Senast redigerat 2017-10-07 07:46
Ursprungligen av BlackSmp:

Har wolfram alpha verkligen fungerat på svenska tidigare? Jag har inget minne av det. Jag har för mig att jag aldrig har fått svar på vem som var kung i Sverige (exempelvis)

Men rent allmänt så verkar Siri full just nu... inte mycket blir rätt på min iPad för tillfället

Edit: Jag vet inte om jag yrar men det känns som att Siri beter sig olika på Ipad och Iphone men på Apple TV är den i alla fall så gott som värdelös...

Det stämmer att Wolfram Alpha aldrig fungerat på svenska. Det är ingen skillnad på iPad och iPhone.

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Det funkade visserligen men det blev lite galet ändå! Sjukt att man måste formulera sig EXAKT för att det ska funka och ändå blir det fel. Man tycker Apple borde lagt till lite fler formuleringar än bara en.

Det är en bugg och den är loggad. Ibland händer det att det blir temporära försämringar/buggar i strävan efter att göra Siri bättre

Ursprungligen av Kristus:

Det stämmer att Wolfram Alpha aldrig fungerat på svenska. Det är ingen skillnad på iPad och iPhone.

Det borde inte vara någon skillnad men jag får olika resultat... det kan iofs varit någon glitch för idag så går det bättre

  • Medlem
  • 2017-10-07 22:33
Ursprungligen av BlackSmp:

Har wolfram alpha verkligen fungerat på svenska tidigare? Jag har inget minne av det. Jag har för mig att jag aldrig har fått svar på vem som var kung i Sverige (exempelvis)

Men rent allmänt så verkar Siri full just nu... inte mycket blir rätt på min iPad för tillfället

Edit: Jag vet inte om jag yrar men det känns som att Siri beter sig olika på Ipad och Iphone men på Apple TV är den i alla fall så gott som värdelös...

Låter som min Bixby och hon skall vara nykter vad jag vet ?

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-10-11 20:30

Min sambo upplever att "hej Siri" inte fungerar lika bra. Det tar tid att få henne att svara.

Hon har en iPhone 7.

Någon som upplevt samma sak.

Jag måste säga att jag aldrig har tyckt Siri fungerat speciellt bra.
Det går INTE prata naturlig svenska med henne och få henne att förstå vad en riktig människa hade förstått!

Det jag har mest problem med är att fråga saker som har med navigering att göra. Till exempel
"Visa mig vägen till Byggmax"
kan lika gärna ge svaret:
"Jag hittar ingenting om vägen till bygg Max. Vill du att jag ska söka efter det?"

"Nä, dra åt helvete!" brukar jag säga då och ta upp min telefon och SKRIVA in det som vilken normal j*a assistent hade fattat från första början.

Siri suger (på ett dåligt sätt)! (pun intended)

?

1
Bevaka tråden