Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-10-06 12:18

Då är Apple på gång, men hur länge ska vi vänta på bankerna sedan....?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-10-06 17:16
Ursprungligen av kenjon:

Då är Apple på gång, men hur länge ska vi vänta på bankerna sedan....?

Bankerna får inte ens nämna Apple Pay ut mot kund.
De vill, men får inte.

  • Medlem
  • 2017-10-06 18:10
Ursprungligen av reboot81:

Bankerna får inte ens nämna Apple Pay ut mot kund.
De vill, men får inte.

Lite otydligt här för mig. Menar du att bankerna hindras av Apple? Eller att bankerna hindrar banktjänstemännen att nämna Apple pay? ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-10-06 20:16
Ursprungligen av kenjon:

Då är Apple på gång, men hur länge ska vi vänta på bankerna sedan....?

När bankerna och Apple väl har en överenskommelse och bestämt definitivt lanseringsdatum kan vi läsa det här: Banker i Europa som deltar i Apple Pay

  • Medlem
  • 2017-10-08 13:09

En sak jag funderat över
Om man nu går över till mobilbetalning då måste man ju ändå ha med sig körkort. I Samsung Pay har man möjlighet att registrera personnummer som streckkod tillsammans med foto på aktuellt kort. Men det kan ju inte gälla, undra hur Apple löst detta?

Ursprungligen av PaO:

En sak jag funderat över
Om man nu går över till mobilbetalning då måste man ju ändå ha med sig körkort. I Samsung Pay har man möjlighet att registrera personnummer som streckkod tillsammans med foto på aktuellt kort. Men det kan ju inte gälla, undra hur Apple löst detta?

Visar du legitimation när du betalar med konto/kreditkort i en affär? Förmodligen inte.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-10-08 14:24
Ursprungligen av keptang:

Visar du legitimation när du betalar med konto/kreditkort i en affär? Förmodligen inte.

Jo, de brukar fråga efter id-kort.

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2017-10-08 14:29
Ursprungligen av mattiL:

Jo, de brukar fråga efter id-kort.

Det händer aldrig mig i varje fall. Reglerna säger pinkod utan ID-kort. Signaturköp med ID-kort. Förutom speciella ställen typ växlingskontor med flera ställen där du gör kortköp och får kontanter. Då brukar det vara pinkod+ID-kort.

  • Medlem
  • 2017-10-08 14:34
Ursprungligen av keptang:

Visar du legitimation när du betalar med konto/kreditkort i en affär? Förmodligen inte.

Nej men när man kör bil till affären är det ju krav på att kunna legitimera sig. Jag var nog otydlig ?
Målet med mobilbetalning är ju att eliminera plånboken och plånboksfodral är så fula

Ursprungligen av mattiL:

Jo, de brukar fråga efter id-kort.

Aldrig varit med om. Ser du skum ut?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-10-08 14:50
Ursprungligen av keptang:

Aldrig varit med om. Ser du skum ut?

Förmodligen..
Men om de inte kollar ditt id gör de fel.

Ursprungligen av mattiL:

Förmodligen..
Men om de inte kollar ditt id gör de fel.

Kan du länka till dessa regler? Kort+pinkod, aldrig hört talas om någon som behövt visa ID.

  • Medlem
  • 2017-10-08 15:05

Det kanske är kreditkort som avses vad gäller krav på ID-kort? ? Vanliga betalkort går bra utan ID-kort, utom ibland när affärens betalterminal har tappat kontakten med sin bank.

Inte jag heller...det är ju absurt. Måste man också visa ID för bankomaten när man hämtar ut kontanter?

Nej, det är bara en viss typ av kort - jag vet inte sort, men ofta är det utlänningar/turister - och då måste ID visas och det ska undertecknas ett "kvitto". Vi som har vanliga kort behöver aldrig visa ID, jag har aldrig varit med om det och använt det 34 000 ggr Det måste ligga ett gigantiskt missförstånd bakom detta bisarra rykte som dykt upp i denna tråd på detta forum.
Jag kan påstå att man måste visa ID när man lånar böcker på bibblan också...och absolut när man använder SL-kortet på tuben och bussen...men det blir ju inte sant bara därför att jag påstår detta.

Ursprungligen av keptang:

Kan du länka till dessa regler? Kort+pinkod, aldrig hört talas om någon som behövt visa ID.

Ursprungligen av Alix:

Det kanske är kreditkort som avses vad gäller krav på ID-kort? ?

Nä, använder betal/kredit 50/50.

Detsamma gäller naturligtvis mobila betalningar för att återknyta till topic..

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-10-08 15:19
Ursprungligen av keptang:

Nä, använder betal/kredit 50/50.

Detsamma gäller naturligtvis mobila betalningar för att återknyta till topic..

Jag använder huvudsakligen kreditkort, men jag måste hålla med dig, en sökning indikerar att kort+kod räcker.
Dock har jag fått visa mitt id-kort vid köp, men det är nog oftast vid större summor.

Ska begrunda detta vid framtida köp.

Jag tänker att det kommer dröja länge innan man kan helt lämna plånboken hemma. Men att man kan betala med Apple Pay är ju en början åtminstone. Ser särskilt fram att betala med Apple Watch.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-10-08 17:40
Ursprungligen av Alix:

Lite otydligt här för mig. Menar du att bankerna hindras av Apple? Eller att bankerna hindrar banktjänstemännen att nämna Apple pay? ?

Apple kräver diskretion genom sekretessavtal. Vet jag detta? Nej, men vilken bank hade inte velat nämna detta för sina kunder? "Vi kommer erbjuda Apple Pay from dag 1, byt till vår moderna bank".

Ursprungligen av reboot81:

Apple kräver diskretion genom sekretessavtal. Vet jag detta? Nej, men vilken bank hade inte velat nämna detta för sina kunder? "Vi kommer erbjuda Apple Pay from dag 1, byt till vår moderna bank".

Har man SEB lär man tyvärr få vänta. SEB har just implementerat den nya funktionen Force Touch/3D Touch i sin app. En funktion som kom med iPhone 6s. Så är man SEB-kund bör man inte ha några större förhoppningar tyvärr.

Jag tänker spontant också vilken bank kommer att hänga på face id med nya iPhone x? Det kanske kan dröja. Det går väl genom bank id-appen i för sej.

Få eller ingen alls kommer att byta bank pga Apple Pay eller inget Apple Pay Mycket, mycket tyngre saker än detta brukar ge NOLL procent kundrörelse inom banksektorn. faktum är att jag - eller någon annan för den delen - vet vad som krävs för att folk ska byta bank...det måste nog till fruktansvärda saker eller stora ekonomiska fördelar på litet kapital.

Ursprungligen av Demiurgen:

Få eller ingen alls kommer att byta bank pga Apple Pay eller inget Apple Pay Mycket, mycket tyngre saker än detta brukar ge NOLL procent kundrörelse inom banksektorn. faktum är att jag - eller någon annan för den delen - vet vad som krävs för att folk ska byta bank...det måste nog till fruktansvärda saker eller stora ekonomiska fördelar på litet kapital.

Fast man behöver väl inte just byta bank.. bara skaffa en till? Låter alltid så dramatiskt med att man ska byta bank.. inte direkt en ny fru man skaffar.. ett konto på varenda bank, det blir bra det

Jag kan ju bara tala för mig själv...men jag vill ha så få kontrakt som möjligt i livet...EN bank, ETT försäkringsbolag, EN teleoperatör, EN bredbandsleverantör, etc...minimera krångel och byråkrati är en av de viktigaste parametrarna för god livskvalitet enligt mig.

Ursprungligen av Tjosansa:

Fast man behöver väl inte just byta bank.. bara skaffa en till? Låter alltid så dramatiskt med att man ska byta bank.. inte direkt en ny fru man skaffar.. ett konto på varenda bank, det blir bra det

  • Medlem
  • 2017-10-08 20:33
Ursprungligen av westerlu77:

Jag tänker spontant också vilken bank kommer att hänga på face id med nya iPhone x? Det kanske kan dröja. Det går väl genom bank id-appen i för sej.

Jag använder iris på Samsung Pay så borde väl Face ID funka på X

  • Medlem
  • 2017-10-08 20:35
Ursprungligen av reboot81:

Apple kräver diskretion genom sekretessavtal. Vet jag detta? Nej, men vilken bank hade inte velat nämna detta för sina kunder? "Vi kommer erbjuda Apple Pay from dag 1, byt till vår moderna bank".

Det hänger på vilka butiker som uppdaterat till NFC. Med Samsung Pay är det förvånansvärt många som ännu inte har aktiverat NFC

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-10-08 23:24
Ursprungligen av PaO:

Det hänger på vilka butiker som uppdaterat till NFC. Med Samsung Pay är det förvånansvärt många som ännu inte har aktiverat NFC

Du har en viktig punkt där. NFC. Det är faktiskt inte så vanligt som jag tidigare trott.

Ursprungligen av reboot81:

Du har en viktig punkt där. NFC. Det är faktiskt inte så vanligt som jag tidigare trott.

Japp, jag har också märkt stt det är inte så spritt när jag försökt med mitt nya bankkort med NFC

  • Medlem
  • 2017-10-09 08:58

Att min Iphone 5s saknar NFC kan jag tydligen ta med ro. Bra, då får den hänga med ett bra tag till. ?

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2017-10-09 09:05
Ursprungligen av BlackSmp:

Japp, jag har också märkt stt det är inte så spritt när jag försökt med mitt nya bankkort med NFC

Jag har faktiskt noterat samma sak och undersökt varför det är så.

Enligt ett EU-direktiv måste ALLA betalterminaler stödja NFC från och med utgången av 2019. VISA och MasterCard har ställt samma krav på alla sina kunder med. Det är ett tag till dess och det är väl därför inte betalterminalerna blivit uppdaterade ännu. De investeringar man kan skjuta upp skjuter man upp förmodligen.

Men däremot så finns det något annat positivt i kråksången. Säkerhetsregelverket enligt PCI för betalterminaler uppdateras vart tredje år tydligen. Innan utgången av 2017 måste mängder av betalterminaler i Sverige bytas ut eftersom PCI har uppdaterat regelverket och många terminaler blir då inte tillåtna att använda. De terminaler som installerades mellan 2007 och 2014 måste kastas i soptunnan.

Tittar man på Nets, Verifone, Babs med flera betaltjänstleverantörers hemsida så är alla deras nya terminaler utrustade med NFC. Det kommer att explodera med NFC-terminaler nu när många handlare tvingas byta terminaler innan året är slut.

Till och med iZettle accepterar numera NFC.

Hälsningar, en som absolut inte jobbar med betaltjänster utan bara Googlar onödig fakta

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-10-09 09:40
Ursprungligen av Hjördiz:

Har man SEB lär man tyvärr få vänta. SEB har just implementerat den nya funktionen Force Touch/3D Touch i sin app. En funktion som kom med iPhone 6s. Så är man SEB-kund bör man inte ha några större förhoppningar tyvärr.

Den funktionen har funnits ganska länge i appen iof.

Menar du också att SEB's intresse för en funktion som 3D Touch går parallellt med Apple Pay?
Skulle inte tro det.

Har alla andra banker 3D Touch i sina appar?
Är det bara bankerna som kastade sig över 3D Touch och hade det från dag 1, som kommer ha Apple Pay dag 1?

Bevaka tråden