Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Apple gör inte äldre modeller långsammare med flit"

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur är det egentligen? Gör Apple äldre enheter långsammare med flit för att få användare att köpa nytt? Enligt Futuremarks prestandatester är svaret på den frågan nej.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-10-09 13:40

Det är väl självklart att det ligger i mjukvaran och inte beräkningskapaciteten i hårdvaran.
Uppdaterar man bara sin appar och skiter i iOS kommer allt bli segare med tiden också för det trycks in mer och mer bloat.
Samma med android som inte får några OS-uppdateringar.

Eller en dator för den delen. Bytte jobbdator för ett tag sen och visst var den en rätt enkel maskin redan från början, men på slutet gick den på knäna av ett par flikar i webbläsaren.

Jag fattar inte hur någon kan tro på sådana här saker...det är ren äkta foliehatt!
Jag har inga rosa drömmar om storföretag - eller kaptalismen över huvud taget - men sådana här saker är så irrationella, långsökta, kontraproduktiva (skulle skada varumärket enormt) och tja, knasiga. Bara om man har ZERO förståelse för marknaden, varumärken och TEKNIK...så kan man svälja denna typ av konspirationsteorier.

(bara ett exempel: om man försämrar användarupplevelsen på en modell så skadar det varumärket oavsett hur fantastisk användarupplevelsen än är på en annan modell - och gör man detta kontraproduktiva vansinne så krävs det aktivt tekniska insatser och/eller kodande i iOS och detta skulle lcäka ut på en sekund - eller mäsrkas av de som tar isär saker - och det skulle skada företaget dramatiskt...det är BIG NEWS...man förlorar mycket mycket mera än man ens kan föreställa sig vinna om man har skruvad hjärna...ty, ett postivt resultat av denna manipulation - att kunderna köper den snabbare modellen - är ju inte alls säkert....troligtvis händer inget alls inom konsumentmönstren)

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag fattar inte hur någon kan tro på sådana här saker...det är ren äkta foliehatt!
Jag har inga rosa drömmar om storföretag - eller kaptalismen över huvud taget - men sådana här saker är så irrationella, långsökta, kontraproduktiva (skulle skada varumärket enormt) och tja, knasiga. Bara om man har ZERO förståelse för marknaden, varumärken och TEKNIK...så kan man svälja denna typ av konspirationsteorier.

(bara ett exempel: om man försämrar användarupplevelsen på en modell så skadar det varumärket oavsett hur fantastisk användarupplevelsen än är på en annan modell - och gör man detta kontraproduktiva vansinne så krävs det aktivt tekniska insatser och/eller kodande i iOS och detta skulle lcäka ut på en sekund - eller mäsrkas av de som tar isär saker - och det skulle skada företaget dramatiskt...det är BIG NEWS...man förlorar mycket mycket mera än man ens kan föreställa sig vinna om man har skruvad hjärna...ty, ett postivt resultat av denna manipulation - att kunderna köper den snabbare modellen - är ju inte alls säkert....troligtvis händer inget alls inom konsumentmönstren)

Verkar som många inte håller med dig.
https://forums.macrumors.com/threads/apple-do...

Sen varför skulle det kräva aktivt tekniska insatser när det handlar om mjukvaran nu och inte hårdvaran? Angående om kodande, så skulle det precis vara tvärtom och innebära mindre kodande än ännu mer krävande kodning. För krävande kodning gäller att man optimerar alla gamla enheter, vilket är ett krävande uppgift för kodare. Men om utelämnar äldre hårdvara så blir det mindre koder att skriva och optimera.
Dessutom skulle vara helt omöjligt att det skall kunna läcka ut, då iOS är ett LÅST system och ingen vet vad som ligger bakom koderna förutom Apple själva.

Det folk klagar på är inte själva prestandan i hårdvaran, det Futuremark testar är endast hårdvaran prestanda och inte generellt själva användarupplevelse i iOS.

Min teori är att Apple slarvar med optimeringen på nya iOS versioner med äldre hårdvara, då en del säger dom upplever lagg, segare, oanvändbar medan andra säger motsatta och märker inget av det.
Eller så är det olika leverantörer på hårdvaran som inte håller lika hög kvalite, men för att veta måste man då öppna alla sega enheter för få en klargörelse och vilket är omöjligt uppgift.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-10-10 09:25

Jag kan delge mina egna erfarenheter med två telefoner, en privat iPhone 6 och en 5s som jobbtelefon. Båda kör samma iOS-version, för närvarande 10.3.2. Jag har använt båda ungefär lika länge, runt 3 år.

Jag upplever 5s som betydligt rappare och piggare än min 6:a, så att det skulle vara något generellt som gör äldre enheter långsammare verkar osannolikt. Skillnaden är användarmönster; min privata får utstå daglig användning, appinstallationer och betydligt större fysiskt slitage. Min jobbtelefon använder jag väldigt sporadiskt. Min privata 6:a har jag dessutom aldrig återställt utan säkerhetskopia, så det är i princip samma telefon som min första iPhone 4. Det är mycket möjligt att den skulle bli piggare efter en total återställning.

Den slutsatsen jag drar av mina erfarenheter är inte att det är nyare system eller "planned obsolecense" som gör telefonen långsammare, utan att man helt enkelt använder den mycket så att den "slits" både fysiskt och mjukvarumässigt.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-10-10 10:16

Menar folk att det här är ett Applefenomen???

Sedan den dag jag hade min första datapryl så har uppdateringar lett till att ett segare OS og segare program generellt. Mer processorkraft gör att man kan lägga in nya funktioner som kräver mer, vilket gör att konsumenten måste ut och handla. Menar man generellt att Apples produkter segare ned mer än andras? Det här inlägget skrivs på en Air från 2011. Min son använder fortfarande vår gamla iPhone 5s som köptes när den var ny. De är givetvis inte lika snabba nu som då, men jag är sjukt nöjd med att de fungerar öht. Är det bättre på LG/Samsung/wathever sidan? Eller struntar de bara att släppa uppdateringar så att systemet inte får del av det nyaste... och därmed mer processorkrävaede?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-10-10 10:23
Ursprungligen av Vassius:

Den slutsatsen jag drar av mina erfarenheter är inte att det är nyare system eller "planned obsolecense" som gör telefonen långsammare, utan att man helt enkelt använder den mycket så att den "slits" både fysiskt och mjukvarumässigt.

Fysiskt slitage tror jag inte har påverkan på prestanda men annars instämmer jag.
Har en 6S+ privat och en SE från jobbet, båda med iOS11.
Min privata är fullknökad med grejer medans SE'n har typ mail, kalender och skype.
SE'n känns som ny men 6S+'en segar till ibland.
Särskilt att man har andra tangentbord än original verkar tynga ner den.

Jag kanske har missförstått allt...vad jag anser är konspirationspsykos är när man tror att Apple AKTIVT går in och gör NÅGOT för att billigare/åldre modeller ska prestera sämre - detta för att alltså "locka" kunder att köpa den nyare/kraftfullare modellen/modellerna. Jag anser alltså att den som tror detta har en skruvad verklighetsuppfattning (av en eller många besynnerliga anledningar).

Att nyare OS kan rulla segare på äldre manicker är ju en annan sak, så har det ofta varit genom IT-historien (oavsett produkt). Vill man veta vad detta beror på så kan man ju googla runt...men det finns helt naturliga orsaker till detta.

Ursprungligen av M8ystic8:

Verkar som många inte håller med dig.
https://forums.macrumors.com/threads/apple-do...

Sen varför skulle det kräva aktivt tekniska insatser när det handlar om mjukvaran nu och inte hårdvaran? Angående om kodande, så skulle det precis vara tvärtom och innebära mindre kodande än ännu mer krävande kodning. För krävande kodning gäller att man optimerar alla gamla enheter, vilket är ett krävande uppgift för kodare. Men om utelämnar äldre hårdvara så blir det mindre koder att skriva och optimera.
Dessutom skulle vara helt omöjligt att det skall kunna läcka ut, då iOS är ett LÅST system och ingen vet vad som ligger bakom koderna förutom Apple själva.

Det folk klagar på är inte själva prestandan i hårdvaran, det Futuremark testar är endast hårdvaran prestanda och inte generellt själva användarupplevelse i iOS.

Min teori är att Apple slarvar med optimeringen på nya iOS versioner med äldre hårdvara, då en del säger dom upplever lagg, segare, oanvändbar medan andra säger motsatta och märker inget av det.
Eller så är det olika leverantörer på hårdvaran som inte håller lika hög kvalite, men för att veta måste man då öppna alla sega enheter för få en klargörelse och vilket är omöjligt uppgift.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-10-10 10:50
Ursprungligen av Json_81:

Fysiskt slitage tror jag inte har påverkan på prestanda men annars instämmer jag.

Jag tänker mig att framför allt digitizern i skärmen kan slitas vid flitig användning så att den reagerar sämre på touch. Det gör väldigt mycket för användarupplevelsen, något jag har upplevt på min 6:a.

Med reservation för att jag inte är helt insatt på djupet i hur en digitizer fungerar, här får gärna någon expert yttra sig.

  • Medlem
  • 2017-10-10 10:53

Jag har en Iphone 5s som jag upplever som lika responsiv under IOS 9, 10 och 11. Stämmer med statistiken i alla fall.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-10-10 14:03
Ursprungligen av Vassius:

Jag tänker mig att framför allt digitizern i skärmen kan slitas vid flitig användning så att den reagerar sämre på touch. Det gör väldigt mycket för användarupplevelsen, något jag har upplevt på min 6:a.

Med reservation för att jag inte är helt insatt på djupet i hur en digitizer fungerar, här får gärna någon expert yttra sig.

Jag är inte heller expert men som jag förstått det sitter den under glaset så tvivlar. Kanske om glaset repas massa förstås.
Men den tanken köper jag helt klart

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-10-10 15:57
Ursprungligen av Json_81:

Jag är inte heller expert men som jag förstått det sitter den under glaset så tvivlar. Kanske om glaset repas massa förstås.
Men den tanken köper jag helt klart

Digitizern sitter under glaset, ja, så min främsta tanke var inte att den slits av mekaniskt slitage. Digitizern håller ju en elektrisk laddning som reagerar på fingrets (motsatta) laddning. Det känns inte helt osannolikt att förmågan att hålla laddning försämras ju mer den används. Men som sagt, ingen expert.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-10-10 18:41

Ett "problem" är att nya tekniker med tiden får hårdvarustöd istället för via mjukvara. Exempelvis, en vanligtvis pigg dator med några år på nacken kan få väldiga problem att spela upp video, medans en nyare knappt får en grad högre CPU-temp. Det beror på att funktionerna som begärs finns i hårdvaran i den nyare och därmed avlastas CPUn.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-10-11 10:11
Ursprungligen av Vassius:

Digitizern sitter under glaset, ja, så min främsta tanke var inte att den slits av mekaniskt slitage. Digitizern håller ju en elektrisk laddning som reagerar på fingrets (motsatta) laddning. Det känns inte helt osannolikt att förmågan att hålla laddning försämras ju mer den används. Men som sagt, ingen expert.

Det är sant, den är kapacitiv och kondensatorer åldras ju.
Men jag undrar om det verkligen är märkbart på bara några år.
Intressant tanke

Man brukar få två snabba och två långsamma uppgraderingar innan enheten blir helt obsolet. Till exempel iPad 4, som var kvick med iOS 6, 7, och 8 men började bli trött med 9 och 10, och nu får den inga fler alls.

  • Medlem
  • 2017-10-14 15:36
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Man brukar få två snabba och två långsamma uppgraderingar innan enheten blir helt obsolet. Till exempel iPad 4, som var kvick med iOS 6, 7, och 8 men började bli trött med 9 och 10, och nu får den inga fler alls.

Jag har inte haft min Iphone 5s sedan den var ny, men eftersom den fortfarande är snabb så antar jag att den var snabb med IOS 7, 8, 9, 10 och 11.

När det gäller iOS så har jag definitivt erfarenhet av att iOS-uppdateringar gör äldre enheter långsammare...åtminstone när andra generationen iOS kommer sedan enheten var ny. Jag har en iPad Mini som knappt orkar med iOS 10 och iOS 11 alls
Men när det gäller Macar har jag ofta haft motsatt erfarenhet; gamla Macar har ofta piggnat till med macOS som är flera generationer nyare än det som gällde när Macen var ny.
Hursomhelst så är det givetvis ingen strategi från Apple; det blir som det blir och nya OS tas fram för att funka maximalt med NYASTE modellerna. Vad ska dom annars göra? Dämpa utvecklingen och skala bort nya OS-inovationer för att äldre burkar inte ska storkna? Alltså per definition bromsa utvecklingen? nej, sådant har Apple aldrig sysslat med - det är något MS sysslar med. Apple är brutala - deras outtalade tes har alltid varit; häng med eller gör något annat - haka på eller söla på i hörnet du sitter. Herregud, vi som varit med ett tag (jag har harvat i 30 år med Apple) vet att just denna grej som vi nu diskuterar är rena branleken jämfört med vad vi varit med om...t.ex. när Apple plötsligt HELT byter OS till Mac och gör allt hittils TOTALT obsolet! Eller när dom plötsligt byter processorer (från Motorola till Intel - helt olika världar) och ALLT äldre blir på en sekunt fullständigt värdelöst om man räknar in Framtiden! Eller när dom plötsligt lägger ner ett av planetens mest spridda videoverktyg och släpper ett nytt som är TOTALT annorlunda och inte bakåtkompatibelt alls.
Det ÄR brutalt att vara Apple-kund, men man får bita i det sura äpplet om man vill hänga med i IT-spetsen. Tänk så här; hade Apple varit biltillverkare så hade dom - plötsligt - totalt slutat tillverka bensin-och-disel-bilar. Bam! Fr.o.m. imorgon finns bara AppleCar som elektrisk. Sedan en dag - pang! - så finns det bara AppleCars med joystick istället för ratt. Pang! en dag så är alla AppleCars i komposit - aluminium är som bortblåst. Plötsligt ny laddningskontakt till AppleCars...som lika plötsligt förvinner för ett kontaktlöst indutionssystem. Etc. Etc.

Nå, vad man kan önska är att Apple vid t.ex. iOS-släpp informerar om att den och den generationen inte rullar så snabbt på detta nya iOS, så kan kunder ta bättre slutsatser om dom ska uppdatera den där äldre iPaden eller inte. Men detta är inte Apples stil; dom vill att alla som KAN ska uppdatera iOS - även på äldre manicker - ty det har med ev. nya funktioner, men framför allt har det med säkerhet att göra. Så, dom mörkar info...säger inget...och räknar med att klagomålen inte överstiger en specifik gräns som kan skada varumärket. det är bara ren enkel rationell BIZNIZ. Moral hör inte hemma inom kapitalismen...har aldrig gjort. lagar finns och dessa följs, något annat kan man aldrig förvänta sig av multijättar...och ännu mindre av uppstarts.

Senast redigerat 2017-10-14 19:18
1
Bevaka tråden