Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99 packar upp Apple-nyheter

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Var ytterst nära att köpa Apple TV 4K igår med tillhörande 65” tv. Men frugan sa N E J..

Ursprungligen av Tjosansa:

Var ytterst nära att köpa Apple TV 4K igår med tillhörande 65” tv. Men frugan sa N E J..

Klok fru.

Ursprungligen av keptang:

Klok fru.

Gör 4K inte så mycket för upplevelsen?
Det ironiska är ju det att vi knappt tittar på tv här hemma. Men man är ju lite tekniknörd så därav lockelsen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-10-01 12:46
Ursprungligen av keptang:

Klok fru.

hmmmm no comments

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-10-01 16:40
Ursprungligen av Tjosansa:

Gör 4K inte så mycket för upplevelsen?
Det ironiska är ju det att vi knappt tittar på tv här hemma. Men man är ju lite tekniknörd så därav lockelsen.

I egenskap av att ha en 4K-tv med stöd för HDR kan jag säga att det gör stor skillnad om källmaterialet är bra. Jag tittade på UHD Blu-ray-versionen av Planet Earth II och det var verkligen suverän bildupplevelse, men samtidigt har jag tittat på en del Youtube- och Netflix-filmer i 4K där skillnaderna mot 1080p-varianten inte är särskilt nämnvärda. Många tv-apparater gör ett så bra jobb med uppskalningen att den högre upplösningen inte blir en så stor fördel om källmaterialet inte är mastrat bra.

Jag ska testa vårt testexemplar av Apple TV 4K, återkommer med hur stor skillnaden upplevs där (använder ATV 4 idag).

Har kört igenom ATV 4K lite snabbt och konstaterat en mängd saker. Så mycket att det får bli en egen artikel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-02 23:25

En annan sak ni gärna får testa med Apple TV 4K är hur den hanterar subtitlar i UHD med HDR10 eller Dolby Vision. Jag håller på att jaga LG och Netflix supporten men den inbyggda Netflix-appen verkar köra subtitlar på max ljustyrka hela tiden i HDR. Det är helt ohållbart.

Ni får även gärna testa hur det fungerar eller inte att shifta mellan HDR och SDR. Kan man ex. tvinga Netflix att köra UHD men SDR?

Ursprungligen av Erik.dv:

Ni får även gärna testa hur det fungerar eller inte att shifta mellan HDR och SDR. Kan man ex. tvinga Netflix att köra UHD men SDR?

Detta är inga problem utan det är så det fungerar på alla externa Netflix-klienter jag har kört. Stänger man av HDR kör Netflix SDR. Har du UHD-kapacitet kör den UHD/SDR. Man måste fortfarande backa ned till inställningarna och synka om varje gång man vill ändra, men det fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-04 14:37
Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Detta är inga problem utan det är så det fungerar på alla externa Netflix-klienter jag har kört. Stänger man av HDR kör Netflix SDR. Har du UHD-kapacitet kör den UHD/SDR. Man måste fortfarande backa ned till inställningarna och synka om varje gång man vill ändra, men det fungerar.

Bara av denna anledningen kanske det får bli en Apple TV 4K ändå - troligen låst till SDR som default tillsvidare. Det verkar även som att subtitle stöder för Netflix i LG-TV'n jag köpt är lite wacky.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-04 14:38
Ursprungligen av Redaktionen:

Efter en blixtvisit till London har Ida återvänt med Iphone 8, Iphone 8 Plus, Apple Watch Series 3 och Apple TV 4K. Se när nästan allt packas upp med Amanda i studion.

Läs hela artikeln här

Wow… kommenterar Iphone 8 – Apples tråkigaste Iphone men kommentaren hamnar i 99 packar upp Apple-nyheter. Trasigt.

Ursprungligen av Erik.dv:

Bara av denna anledningen kanske det får bli en Apple TV 4K ändå - troligen låst till SDR som default tillsvidare. Det verkar även som att subtitle stöder för Netflix i LG-TV'n jag köpt är lite wacky.

Problemet med undertexterna verkar vara Netflix som vill köra på i max vitt. Så även med ATV 4K.

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Har kört igenom ATV 4K lite snabbt och konstaterat en mängd saker. Så mycket att det får bli en egen artikel.

Har du testat 24Hz-läget ordentligt? Min TV rapporterar mycket riktigt att den tar emot 2160/24p från Apple TV men jag får ÄNDÅ samma typ av 3:2 pulldown-judder som man traditionellt får när man visar film (24p) via 60p-signal.

Jag köpte nya Apple TV till stor del just för att kunna köra 24p och på så sätt se film i sin native framerate istället för med 3:2 pulldown.

Detta verkar gälla alla appar, även iTunes. Har dock enbart testat 1080p-material ännu (över 4K24Hz output från ATV till min TV).

Har kontakt med skaparna av appen Infuse som kan streama från lokala enheter på nätverket. Dom hävdar att dom får perfekt video utan judder i Apple TVs 24Hz-läge. Även 1080p-material.

Jag får alltså INTE detta. Har bekräftat det genom att filma TVn med min iPhone i slowmotion-läge. Jag ser då tydligt judder:

Frame 1
Frame 2
Frame 3
Frame 3
Frame 4
Frame 5
Frame 6
Frame 6

osv... När jag ser samma källmaterial via min Bluray-spelare över 24Hz så visar iPhones slowmotion-inspelning en perfekt video med Frame 1, 2, 3, 4, 5, 6 osv.

Antingen är ngt fel med just min Apple TV eller så processar Apple videon på något sätt så att den blir förstörd trots att signalen de facto är 24Hz in i TVn. Jag förstår dock inte ens hur det kan gå till när källmateialet är 24fps och signalen till TVn är 24p? Det borde inte ens vara MÖJLIGT med judder av 3:2-typ?

Snälla Thomas Ytterberg, kan du undersöka detta?

Ursprungligen av Sperious:

Antingen är ngt fel med just min Apple TV eller så processar Apple videon på något sätt så att den blir förstörd trots att signalen de facto är 24Hz in i TVn. Jag förstår dock inte ens hur det kan gå till när källmateialet är 24fps och signalen till TVn är 24p? Det borde inte ens vara MÖJLIGT med judder av 3:2-typ?

Apple TV 4K gör rätt, det märks på det jag tittat på med en TV och en projektor. Det kan vara materialet du tittar på som är sätt är felflaggat på något sätt? Vilken film är det och vilken TV har du?

Din TV kanske också gör fel därför att det är olika inställningar på olika ingångar aktiva. Ett typexempel är LG:s apparater där du har inställningen "Biosalong" som måste vara på för att 24p ska bli rätt. Har du källorna på separata ingångar kanske detta är av på den ena.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-06 21:51
Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Problemet med undertexterna verkar vara Netflix som vill köra på i max vitt. Så även med ATV 4K.

Illa, mycket illa. Hur har man egentligen tänkt där? Även internationellt content kan ju vara textat? Är iTunes lika dåligt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-06 21:58

Jag misstänker för perfekt 24p playback krävs att man ställer output till 24p och att TV’n i fråga korrekt tar emot 24p?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-06 22:00

Bra genomgång som belyser många bra och sämre sidor av Apple TV 4K:
https://www.flatpanelshd.com/review.php?subac...

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Apple TV 4K gör rätt, det märks på det jag tittat på med en TV och en projektor. Det kan vara materialet du tittar på som är sätt är felflaggat på något sätt? Vilken film är det och vilken TV har du?

Din TV kanske också gör fel därför att det är olika inställningar på olika ingångar aktiva. Ett typexempel är LG:s apparater där du har inställningen "Biosalong" som måste vara på för att 24p ska bli rätt. Har du källorna på separata ingångar kanske detta är av på den ena.

Så oerhört märkligt detta. Jag är tillräckligt mkt nörd för att ha koll på hur TVn funkar då 24p är extremt viktigt för mig. Har prövat med flera olika filmer och appar. Apparna säger att filerna är 24p och samma filer spelar jag som sagt upp i min Blurayspelare utan problem. Den är ansluten till tvn med precis samma inställningar som ATV.

Och, bara för att förtydliga, även du har prövat med 1080p SDR-material, med Apple TV inställd på att lämna ”4K 24Hz SDR”?

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag misstänker för perfekt 24p playback krävs att man ställer output till 24p och att TV’n i fråga korrekt tar emot 24p?

Jo, alla dessa inställningar ska som sagt vara korrekta.

Ursprungligen av Sperious:

Och, bara för att förtydliga, även du har prövat med 1080p SDR-material, med Apple TV inställd på att lämna ”4K 24Hz SDR”?

Ja, i alla fall med Netflix. Vad har du för TV?

Senast redigerat 2017-10-09 12:47
Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Ja, i alla fall med Netflix.

Ok, tack! Får luska vidare utan att riktigt veta var jag ska börja. ?

Ursprungligen av Sperious:

Ok, tack! Får luska vidare utan att riktigt veta var jag ska börja. ?

Fast vilken TV har du? Jag har kollat detta med 24p-flyt rätt många gånger på väldigt många TV-apparater genom åren, minst sagt.

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Fast vilken TV har du? Jag har kollat detta med 24p-flyt rätt många gånger på väldigt många TV-apparater genom åren, minst sagt.

Undvek medvetet att svara på det då jag inte kommer ihåg vad den heter, hahaha. Det är en Samsung utav bättre modell, köpt förra året. Tror det är KS7005, 60”. Kan inte hitta någonstans i TVn vad den heter.

Men det verkar onekligen vara en bugg i TVn för jag märker nu att om jag drar ur HDMI-kabeln ur Apple TV när jag byter mellan 60/24Hz så funkar det! Jag får rätt flyt i bilden. Det märkliga är dock att TVn rapporterar rätt bildfrekvens även om jag inte drar ut kabeln, dock fungerar det då inte i praktiken. Det blir samma ”fel” åt andra hållet om jag inte drar ur kabeln, alltså om jag går från 24 Hz till 60 Hz. TVn rapporterar då mkt riktigt 60 Hz men allt 24p-material flyter fint medans 60Hz material ser hemskt ut. Tills jag rycker ur kabeln...

edit: Känns ändå skönt att det verkar vara TVn som spökar, för det kliar sjukt mkt i OLED-fingrarna för tillfället ändå.

Har du förresten några tips på bra scener ur filmer att lätt kontrollera 24p-flyt mot, eller någon länk till ett bra testklipp?

Ursprungligen av Sperious:

Har du förresten några tips på bra scener ur filmer att lätt kontrollera 24p-flyt mot, eller någon länk till ett bra testklipp?

Det där beteendet är inte helt ovanligt, tyvärr - blir det bättre om du växlar ingång fram och tillbaka?

Annars lär man sig sina filmer. Hela inledningscenen i Dark Knight med inzoomning mot höghusen, kamerapanoreringen när de åker lina mellan husen, hur de rör sig inne i byggnaden etc. Finns också tillgänglig i många format, netflix, itunes etc.

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Det där beteendet är inte helt ovanligt, tyvärr - blir det bättre om du växlar ingång fram och tillbaka?

Nej, det hjälper inte. Måste rycka ur kabeln. Men TVn rapporterar som sagt korrekt att den tar emot 24Hz från Apple TV om jag växlar mellan ingångar. Trots det så fungerar det inte i praktiken förrän jag drar ur kabeln.

Du menar alltså att det är vanligt förekommande att TVn rapporterar en viss framrate visuellt genom ett meddelande på skärmen, trots att den kör något helt annat egentligen? Låter vansinnigt dumt.

Vilken TV har du använt ihop med ATV4K, som du vet fungerar till 100% med olika refresh rates?

Ursprungligen av Sperious:

Du menar alltså att det är vanligt förekommande att TVn rapporterar en viss framrate visuellt genom ett meddelande på skärmen, trots att den kör något helt annat egentligen? Låter vansinnigt dumt.

Vilken TV har du använt ihop med ATV4K, som du vet fungerar till 100% med olika refresh rates?

Ja, fantastiskt korkat. Men sådana här problem är vanliga. Märkte det inte på Samsung KS8005 men det har hänt fler än en gång att det rapporteras fel och det uppenbart är något som inte stämmer. Man rycker kablar och fipplar och har sig. Sedan fungerar det. ATV 4K växlar på rätt sätt på en Sony XD8505 och VPL-VW550ES.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-10-09 16:10
Ursprungligen av Sperious:

Nej, det hjälper inte. Måste rycka ur kabeln. Men TVn rapporterar som sagt korrekt att den tar emot 24Hz från Apple TV om jag växlar mellan ingångar. Trots det så fungerar det inte i praktiken förrän jag drar ur kabeln.

Du menar alltså att det är vanligt förekommande att TVn rapporterar en viss framrate visuellt genom ett meddelande på skärmen, trots att den kör något helt annat egentligen? Låter vansinnigt dumt.

Vilken TV har du använt ihop med ATV4K, som du vet fungerar till 100% med olika refresh rates?

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Ja, fantastiskt korkat. Men sådana här problem är vanliga. Märkte det inte på Samsung KS8005 men det har hänt fler än en gång att det rapporteras fel och det uppenbart är något som inte stämmer. Man rycker kablar och fipplar och har sig. Sedan fungerar det. ATV 4K växlar på rätt sätt på en Sony XD8505 och VPL-VW550ES.

Jag kan inflika att det rapporteras korrekt på en Samsung 65KS8005, men jag ska också tillägga att jag inte hårdgranskat det som Thomas har. Som Thomas skriver är det en djungel av potentiella problem och väldigt svårt att säga huruvida just din tv-apparat kommer lira snällt med ATV 4K, 24 Hz och HDR eller ej. Trist men sant

Ursprungligen av Sperious:

Vilken TV har du använt ihop med ATV4K, som du vet fungerar till 100% med olika refresh rates?

Även HD Fury Integral och Murideo Six-A bekräftar att det är 24p som kommer från ATV 4K. Så problemet ligger helt klart i din TV som känner av att den får 24p men ändå applicerar fel kadens. Testa att fabriksåterställa och om så krävs, låta den stå över natten utan ström. Sådana här märkliga beteende kan ibland lösas den vägen. Ovan nämnda Sony XD8505 ville till exempel aldrig stänga av overscan. Trots rätt alternativ valda hände ingenting. Efter fabriksåterställning fungerad reglagen normalt igen.

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Även HD Fury Integral och Murideo Six-A bekräftar att det är 24p som kommer från ATV 4K. Så problemet ligger helt klart i din TV som känner av att den får 24p men ändå applicerar fel kadens. Testa att fabriksåterställa och om så krävs, låta den stå över natten utan ström. Sådana här märkliga beteende kan ibland lösas den vägen. Ovan nämnda Sony XD8505 ville till exempel aldrig stänga av overscan. Trots rätt alternativ valda hände ingenting. Efter fabriksåterställning fungerad reglagen normalt igen.

Bra tips! Ska definitivt testa en fabriksåterställning. Jag har aldrig haft problem med detta på min BluRay-spelare kopplad till denna TV. Den ändrar ju mellan 24/50/60Hz baserat på vad den spelar upp och TVn har alltid både rapporterat och visat allt material korrekt, oavsett hur jag bytt mellan källmaterial. Det blir en fabriksåterställning så fort jag får tid!

Tack för all input.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-10 17:03

Jag kan i Apple TV 4K diskussionen tillägga att en PS4 Pro med HDR kopplad till en LG OLED (B7) har hyss för sig också.

Netflix appen kommer alltid rulla i 60 Hz och HDR om man ställt in TV'n att hantera HDR. Det innebär att allt SDR-content blir i viss mån skalat till HDR. Jag tror PS4'n försöker balansera färgerna så gott den kan men ljustyrkan är på tok för hög. Menyerna ser även väldigt konstiga ut (igen, jag tror den försöka få SDR se ut som SDR men att TV'n är instället på HDR).

Vidare i denna djungel hör till att TV'n kan ha spännande saker för sig. Min LG-TV inställd på "PC" som input beter sig vansinnigt med HDR-material. Jag misstänker TV'n förväntar sig RGB 8-bpp eller dyl från en dator. Ställer man inputen till "Game Console" ser saker korrekt ut (förutom att SDR alltid är Wide color gamut).

Inget ska vara lätt…

Ursprungligen av Erik.dv:

Inget ska vara lätt…

Nej, helt klart inte. Xbox one S beter sig också likadant som PS4 Pro, tack för info där har endast vanliga PS4. Senast jag kollade Xbones brydde den sig inte alls att försöka konvertera mellan olika EOTF utan verkar trycka SDR direkt till HDR. Kalasmörk bild...

Vad man kan hoppas på inför framtiden är möjligheten att växla format SDR/HDR, Rec.709/Rec.2020 utan att synka om allt. Samt adaptiv frekvens. Det senare är ju "announced" i HDMI 2.1 men ännu inte spikad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-11 19:14
Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Nej, helt klart inte. Xbox one S beter sig också likadant som PS4 Pro, tack för info där har endast vanliga PS4. Senast jag kollade Xbones brydde den sig inte alls att försöka konvertera mellan olika EOTF utan verkar trycka SDR direkt till HDR. Kalasmörk bild...

Vad man kan hoppas på inför framtiden är möjligheten att växla format SDR/HDR, Rec.709/Rec.2020 utan att synka om allt. Samt adaptiv frekvens. Det senare är ju "announced" i HDMI 2.1 men ännu inte spikad.

Men PS4:an auto-swoppar mellan HDR och SDR on the fly i den mån att ett HDR-program ställer om output från SDR till HDR. Stänger du programet går den tillbaka till SDR. Dock verkar maskinen inte lösa detta on the fly om både en SDR och HDR app är aktiv.

Egentligen måste man per source i en app säger vad som är vad, både för SDR / HDR och framerate.

PS4 Pro mappar om SDR godtyckligt till HDR. Luma och färger blir fel i olika grader.

Bevaka tråden