Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Amanda testar Iphone 8 Plus

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Trådlös laddning, Truetone-skärm och förbättrad kamera. Iphone 8 Plus har åkt in i 99:s testlabb och Amanda undersöker vad telefonen går för.

Läs hela artikeln här

Många jag tittar på och lyssnar på i youtube/poddar menar på att när man väl släppt känslan av att se framsidan av en iPhone X/galaxy S8/note 8/essential så blir användnings-känslan densamma även om mobilen har ”sorgekanter”.
Din blick ser ändå bara skärmen.

Dock så handlar det nog mer om utseende än funktion.
Det jag känner är ju att iPhone X och essential är de enda två som fått till det med ”Bezel-less”.
Jag hatade storleken så mycket på min 6S plus att jag gick till en SE och trodde jag skulle få se 5-tummare utan bezels men nej...
”Vi behåller storleken och lägger bara på mer skärm...”

Har säkert med tillverkning att göra men vaf*n...
Så för min del blir det en iPhone X men den är på gränsen till för stor

  • Medlem
  • 2017-10-10 21:10

Tycket bra test som vanligt i 99 style ?
Det som slår en mer och mer är hur lite skillnad det är på årets flaggskepp. Otroligt lika i det mesta

Ursprungligen av PaO:

Tycket bra test som vanligt i 99 style ?
Det som slår en mer och mer är hur lite skillnad det är på årets flaggskepp. Otroligt lika i det mesta

Tack! Kul att testet uppskattas. Ja det är svårare för flaggskeppen att sticka ut. Det ska bli spännande att testa Iphone X om vi får den. Truedepth verkar väldigt coolt och få telefonen att sticka ut betydligt mer.

Ursprungligen av Mackan1984:

Många jag tittar på och lyssnar på i youtube/poddar menar på att när man väl släppt känslan av att se framsidan av en iPhone X/galaxy S8/note 8/essential så blir användnings-känslan densamma även om mobilen har ”sorgekanter”.
Din blick ser ändå bara skärmen.

Dock så handlar det nog mer om utseende än funktion.
Det jag känner är ju att iPhone X och essential är de enda två som fått till det med ”Bezel-less”.
Jag hatade storleken så mycket på min 6S plus att jag gick till en SE och trodde jag skulle få se 5-tummare utan bezels men nej...
”Vi behåller storleken och lägger bara på mer skärm...”

Har säkert med tillverkning att göra men vaf*n...
Så för min del blir det en iPhone X men den är på gränsen till för stor

Skulle säga att det är inte när jag använder mobilen som jag stör mig mest på kanterna. Eller när jag tittar på skärmen så märker jag ju inte av kanterna lika mycket men det tar emot att telefonen är så mycket större än vad den skulle behöva vara, dels är det estetiskt rätt fult med så stor vit ram runt, och dels så är den svår att få plats med och då vill jag åtminstone att jag ska få mycket skärm som kompensation.

Jag föredrar nog egentligen Samsungs skärm, tycker att den lilla utskärningen längst upp är i vägen. Men handlar ju så klart om tycke och smak.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-10-11 23:23

Håller heeelt med testet. Har köpt 8+ efter att ha haft den fortfarande fina 6s, mest för att jag inte tyckte att X nådde toppen av mina förväntningar. Dessutom så hoppade jag aldrig på de första versionerna av någon modell, varken på iOS eller Android.
Här har det handlat om kamerorna och (för mig) ganska mycket större skärmen. Bryr mig inte om kanterna och på den "space grey" modellen är de så mörka så.. och det är skönt att hålla i dem när jag ser på YouTube, så där är vi OK.
Men kamerabiten är såååå bra att jag har t.o.m. köpt en Zhiyun gimbal till smartphone och filmat i professionella sammanhang. Även som handhållen kamera är den fantastiskt bra. Övernöjd och ser fram emot minst 2 år med den, då hinner väl X-et växa upp lite så vi får se.

Ursprungligen av amandareventlid:

Skulle säga att det är inte när jag använder mobilen som jag stör mig mest på kanterna. Eller när jag tittar på skärmen så märker jag ju inte av kanterna lika mycket men det tar emot att telefonen är så mycket större än vad den skulle behöva vara, dels är det estetiskt rätt fult med så stor vit ram runt, och dels så är den svår att få plats med och då vill jag åtminstone att jag ska få mycket skärm som kompensation.

Jag föredrar nog egentligen Samsungs skärm, tycker att den lilla utskärningen längst upp är i vägen. Men handlar ju så klart om tycke och smak.

Håller helt med dig, har en Iphone 6S och köpte Note 8 nu nyligen. Samsung har verkligen lyckats utnyttja hela ytan utan att det ska se konstig ut som X gör i mitt tycke. Sen läser jag att iPhone X ska ha metall ram vilket repas super enkelt. Kanske inte skadas lika lätt när man tappar men man får istället många små repor, får vänta och se hur bra det är när folk testat det lite.
Gillar inte alls att de tog bort touch. FaceID ser coolt ut men inte lika optimalt. Även där får man vänta och se hur bra/dålig det fungerar.

Intressant video om hur kraftfull iPhones A11 bionic chip verkligen är:
https://youtu.be/s99AIaJwKOA

  • Medlem
  • 2017-10-12 05:01
Ursprungligen av Mackan1984:

Intressant video om hur kraftfull iPhones A11 bionic chip verkligen är:
https://youtu.be/s99AIaJwKOA

Intressant men RAM hanteringen har visat sig vara en akilleshäl i iPhone 8 line up. De skulle stoppat in något GB till. Känns lite som när Apple låg för länge på 1 GB RAM

  • Medlem
  • 2017-10-12 05:10
Ursprungligen av reza666:

Håller helt med dig, har en Iphone 6S och köpte Note 8 nu nyligen. Samsung har verkligen lyckats utnyttja hela ytan utan att det ska se konstig ut som X gör i mitt tycke. Sen läser jag att iPhone X ska ha metall ram vilket repas super enkelt. Kanske inte skadas lika lätt när man tappar men man får istället många små repor, får vänta och se hur bra det är när folk testat det lite.
Gillar inte alls att de tog bort touch. FaceID ser coolt ut men inte lika optimalt. Även där får man vänta och se hur bra/dålig det fungerar.

Håller med
Apple satsade ju på ett biometrisktkort med X så det gäller att det funkar från början då där inte finns någon backup förutom pinkod. Samsung motsvarighet i säkerhetsnivå är Iris inte ansiktsupplåsning som inte går att använda med tex Samsung Pay utan är ett snabbt sätt att ta sig in i luren. Samsung har inkluderat 3 olika biometriska sätt i olika säkerhetsnivåer och du kan välja själv. Nästa år kommer säkert fingeravtryckläsare under skärmen på varje fall Note 9 och de behåller eller förfinar övriga. Ser svårt i att Apple implementerar Touch ID igen men det hänger väl på om Face ID verkligen fungerar i praktiken hos miljoner användare

  • Medlem
  • 2017-10-12 09:08

Jag tycker nog att 8+ har en hel del att önska vad gäller kameran. Det ser ut som att den generellt underexponerar bilderna, relativt 7+. Vitbalansen verkar leva sitt egna liv också vilket syns på bilden med de röda bladen och på bilden med de gröna bladen och pinnen. Båda verkar vara för kalla. Kollar man istället på selfiebilderna så är vitbalansen åt det gula hållet, vilket kanske inte är så konstigt då det troligen är lysrörsbelysning.
Det ser också ut som att 8+ fick en oförtjänt bedömning i första bilden med de gula bladen. Det verkar som att solen har gått bakom moln på 7+ bilden och 8+ underexponerar ett steg vilket gör att kontrasten upplevs högre.
Nu är såklart inte testet på hur kamerans bilder är efter man har manipulerat dem i lightroom utan direkt ur telefonen men jag känner nog faktiskt att den lägre exponeringen och den knasiga vitbalansen gör att man får mindre tillit till bilderna då de blir okonsekventa. Förhoppningsvis är det något som Apple kan justera med en ny iOS uppdatering.

Ursprungligen av Lovan:

Det ser också ut som att 8+ fick en oförtjänt bedömning i första bilden med de gula bladen. Det verkar som att solen har gått bakom moln på 7+ bilden och 8+ underexponerar ett steg vilket gör att kontrasten upplevs högre.

Du menar bilden med lönnlöven? Kan intyga att solen inte gick i moln, bilderna är tagna med ungefär 20 sekunders mellanrum.

Ursprungligen av PaO:

Håller med
Apple satsade ju på ett biometrisktkort med X så det gäller att det funkar från början då där inte finns någon backup förutom pinkod. Samsung motsvarighet i säkerhetsnivå är Iris inte ansiktsupplåsning som inte går att använda med tex Samsung Pay utan är ett snabbt sätt att ta sig in i luren. Samsung har inkluderat 3 olika biometriska sätt i olika säkerhetsnivåer och du kan välja själv. Nästa år kommer säkert fingeravtryckläsare under skärmen på varje fall Note 9 och de behåller eller förfinar övriga. Ser svårt i att Apple implementerar Touch ID igen men det hänger väl på om Face ID verkligen fungerar i praktiken hos miljoner användare

Jag har en känsla att Apple hade velat och ha touchID under skärmen men kanske inte hann förfina tekniken i tid.
De kommer nästa år att säga våra kunder har önskat touchId så det kommer tillbaka

Ju hoppas Samsung kommer också med det för det jag är mest missnöjd med just nu är var touchID knappen sitter, vill ha det på fronten, nu måste jag varje gång lyfta upp telefonen för att öppna.

Framtiden ser ljust ut, många bra lurar och features. Gråter lite inombords när jag tänker på vad allt kostar hehe

  • Medlem
  • 2017-10-12 21:53
Ursprungligen av amandareventlid:

Du menar bilden med lönnlöven? Kan intyga att solen inte gick i moln, bilderna är tagna med ungefär 20 sekunders mellanrum.

Isf måste 8+ använda en mycket aggressivare tonkurva för att skapa så skarpa skuggor som knappt ens syns på 7+

Ursprungligen av PaO:

Intressant men RAM hanteringen har visat sig vara en akilleshäl i iPhone 8 line up. De skulle stoppat in något GB till. Känns lite som när Apple låg för länge på 1 GB RAM

Det handlar nog om mjukvaran då iPhone 8 är sämre än iPhone 7 i ram-hantering.

Allt handlar inte om siffror som i android-världen
Dock har apple börjat lata sig med mjukvaran för att stressa ut saker, A11 Bionic har inte optimerats rätt för varken appar eller iOS ser det ut som.
Kanske pga fler kärnor, appar som kräver uppdateringar osv.
Vilket jag hoppas är åtgärdat tills iPhone X, kolla detta klippet på 6:40 ungefär.
https://www.youtube.com/watch?v=P_00J9Tzs-8&t...

Ursprungligen av Mackan1984:

Allt handlar inte om siffror som i android-världen

Just det det verkar göra tyvärr nuförtiden inom Apple-sfären. Och mjukvaran blir buggigare och buggigare. Inte alls kul för oss användare.

Ursprungligen av Anderlind:

Just det det verkar göra tyvärr nuförtiden inom Apple-sfären. Och mjukvaran blir buggigare och buggigare. Inte alls kul för oss användare.

Siffror håller jag inte med om inom Apple till skillnad från android som försöker skryta till sig kunder med ghz och nits som inte ger nåt osv men att mjukvaran buggar däremot.
Min iPhone SE har avsevärt sämre batteritid sen iOS 11 och min iMac kan inte ens uppdatera till High sierra, får bara felmeddelande om att försöka igen.

Senast redigerat 2017-10-13 16:03
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2017-10-13 15:33

Kanske ingen tröst för de drabbade men jag har ALDRIG sedan 1993 haft något strul med Apples uppdateringar oavsett om det gäller datorer, paddor eller telefoner. Och då utan några rena installationer alls. Vet inte vad jag gör för fel?..........
Kan väl inte vara ensam om det?!

Ursprungligen av Le:

Kanske ingen tröst för de drabbade men jag har ALDRIG sedan 1993 haft något strul med Apples uppdateringar oavsett om det gäller datorer, paddor eller telefoner. Och då utan några rena installationer alls. Vet inte vad jag gör för fel?..........
Kan väl inte vara ensam om det?!

Nej är väl tur för er att ni är majoriteten ?
Vet dock att jag drabbats tidigare med batteritid på en iPhone 5S för ett par år sen.

Alternativet med android att inte få uppdateringar finns dock inte inom min sfär.

Min nya iPhone 8 plus har ett konstigt klickande ljud om jag trycker på övre delen av skärmen. Ljudet kan bäst beskrivas som om limmet bakom skärmen ”släpper” och trycks till igen. Det är inte högt, men hörs tydligt i ett tyst rum. Ibland får man trycka lite på nedre skärmen för att sen få fram ljudet genom att trycka på övre delen. Jag provade i Apple-butike än på deras demo-ex och alla de hade också det, Apple-butiken kände dock inte igen problemet. Några av ers telefoner som har detta problem? Känns som man vill få enheten utbytt; verkar finnas lite trådar om det på nätet: https://www.google.se/amp/s/amp.reddit.com/r/...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-11-08 14:46
Ursprungligen av Anders Båth:

Min nya iPhone 8 plus har ett konstigt klickande ljud om jag trycker på övre delen av skärmen. Ljudet kan bäst beskrivas som om limmet bakom skärmen ”släpper” och trycks till igen. Det är inte högt, men hörs tydligt i ett tyst rum. Ibland får man trycka lite på nedre skärmen för att sen få fram ljudet genom att trycka på övre delen. Jag provade i Apple-butike än på deras demo-ex och alla de hade också det, Apple-butiken kände dock inte igen problemet. Några av ers telefoner som har detta problem? Känns som man vill få enheten utbytt; verkar finnas lite trådar om det på nätet: https://www.google.se/amp/s/amp.reddit.com/r/...

Nope, inte på min. Hoppas det löser sig för dig i alla fall.

1
Bevaka tråden