Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Siri i vardagen

Tråden skapades och har fått 87 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har de senaste dagarna upplevt en irriterande och märklig försämring av Siri. En av de få saker jag faktiskt använder Siri regelbundet till är att när jag är i köket och konstaterar att något behöver handlas till så lägger jag till det på listan ”inköp” i Reminders/påminnelser.
Tidigare har jag gjort det med kommandot ”lägg till mjölk på inköpslistan” och Siri har då lagt till det. Nu har Siri helt plötsligt börjat fråga vad som ska läggas till (både på Apple Watch och telefonen). Är jag ensam om detta förändrade beteende och har någon något tips på hur man kan få Siri att lägga till något direkt igen?

Ursprungligen av Magnus.K:

Jag har de senaste dagarna upplevt en irriterande och märklig försämring av Siri. En av de få saker jag faktiskt använder Siri regelbundet till är att när jag är i köket och konstaterar att något behöver handlas till så lägger jag till det på listan ”inköp” i Reminders/påminnelser.
Tidigare har jag gjort det med kommandot ”lägg till mjölk på inköpslistan” och Siri har då lagt till det. Nu har Siri helt plötsligt börjat fråga vad som ska läggas till (både på Apple Watch och telefonen). Är jag ensam om detta förändrade beteende och har någon något tips på hur man kan få Siri att lägga till något direkt igen?

Testar i iOS 11 och går bet på den formuleringen också (jag har en lista med samma namn).

Ursprungligen av Magnus.K:

Jag har de senaste dagarna upplevt en irriterande och märklig försämring av Siri. En av de få saker jag faktiskt använder Siri regelbundet till är att när jag är i köket och konstaterar att något behöver handlas till så lägger jag till det på listan ”inköp” i Reminders/påminnelser.
Tidigare har jag gjort det med kommandot ”lägg till mjölk på inköpslistan” och Siri har då lagt till det. Nu har Siri helt plötsligt börjat fråga vad som ska läggas till (både på Apple Watch och telefonen). Är jag ensam om detta förändrade beteende och har någon något tips på hur man kan få Siri att lägga till något direkt igen?

Det verkar som att man måste skapa "skapa en inköpslista" på nytt. Sedan ska det fungera.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-09-15 20:11

Siri har namnsdag idag.

Siri förväxlar med datum. Om jag säger "påminn mig att boka något på torsdag" så anger hon att hon har bokat på torsdag den 17 oktober när det egentligen den 19 okt. Dock står det rätt på datumet i appen fast bakvänt dvs tors 17-10-19. Någon annan som har samma problem?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-10-15 18:36
Ursprungligen av calinou:

Siri förväxlar med datum. Om jag säger "påminn mig att boka något på torsdag" så anger hon att hon har bokat på torsdag den 17 oktober när det egentligen den 19 okt. Dock står det rätt på datumet i appen fast bakvänt dvs tors 17-10-19. Någon annan som har samma problem?

Japp det är en bugg.

Dagens något irriterade diskussion

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-10-15 19:30
Ursprungligen av BlackSmp:

Dagens något irriterade diskussion

Inte så snyggt med delade ord..

(Vad var det du frågade/gav order om egentligen?)

Ursprungligen av mattiL:

Inte så snyggt med delade ord..

(Vad var det du frågade/gav order om egentligen?)

Soffan är en grupp av Philips Huelampor som sitter bakom vår soffa i vardagsrummet. Så jag var inne på tredje eller fjärde försöket med ”tänd soffan” för hemappen och olika irriterande svar om att Siri inte begrep.

Jag kan försäkra om att invektivet inte sades med paus mellan orddelarna utan med emfas och stark betoning...

Ursprungligen av reboot81:

Japp det är en bugg.

tack, så vänligt av dig att du kollade!?

Senast redigerat 2017-10-16 20:00

Går det att få Siri att lyssna på enbart Siri och inte Hej Siri, när jag vill aktivera henne?

Ursprungligen av Giljan:

Går det att få Siri att lyssna på enbart Siri och inte Hej Siri, när jag vill aktivera henne?

Nej

Ursprungligen av Giljan:

Går det att få Siri att lyssna på enbart Siri och inte Hej Siri, när jag vill aktivera henne?

Vore ju guld om Siri lyssnade till dessa fraser: öhh du, eyyy du eller varför inte Hörru.

Ursprungligen av Laserturken:

Vore ju guld om Siri lyssnade till dessa fraser: öhh du, eyyy du eller varför inte Hörru.

Absolut.. Hej Siri känns lite omständigt.. Hade gärna kunnat haft ett eget valt kommando..

Ursprungligen av Giljan:

Hej Siri

"Hej Siri" måste vara en av Apples största översättningsmissar i modern tid. Vem fan säger "Hej" till någon varje gång man ber om en tjänst?
"Hallå" hade varit uppskattningsvis 1000x bättre, men helst "Hör upp nu"

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-11-11 22:29

Hörsammen oss Siri!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-06-27 08:48

Hur kom Mattias in i bilden? Jag sa ju Martina.
Det här skedde upprepade gånger.

Är det någon som har tips om hur man ska säga till Siri för att hon ska starta en viss högtalare som finns under inställningar/bluetooth? Jag lyckas starta en spellista via Siri men inte högtalaren hur än jag säger.......Vore i alla fall bra att man kan utveckla Siri/genvägar så att man kan lägga det där också....

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-04 18:22
Ursprungligen av calinou:

Är det någon som har tips om hur man ska säga till Siri för att hon ska starta en viss högtalare som finns under inställningar/bluetooth? Jag lyckas starta en spellista via Siri men inte högtalaren hur än jag säger.......Vore i alla fall bra att man kan utveckla Siri/genvägar så att man kan lägga det där också....

Går inte.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-12-04 18:22
Ursprungligen av reboot81:

Hur kom Mattias in i bilden? Jag sa ju Martina.
Det här skedde upprepade gånger.

Har liknande erfarenheter och tycker att Siri har blivit sämre med åren. Om jag frågar "Vad säger Wikipedia om [ämne]" så svarar Siri konsekvent "Jag hittade några tweetar om [ämne]". Rätt syntax är "Vad står det på Wikipedia om [ämne]", men eftersom Siri förstår ordet Wikipedia så fattar jag inte varför "säger" gör att hon blandar in Twitter.

Det händer dessutom säkert en gång per vecka att hon visar min mormor Siris kontaktinfo i telefonboken oavsett vad jag har sagt i resten av kommandot.

Ursprungligen av Innis:

Går inte.

Varför skulle det inte gå när det går att starta en spellista samt styra annat avancerat med spellistor mm som t ex spela om låtar, spela en viss låt och stoppa låtar. Starta appar och diktera är också ganska invecklat. Jag tänkte att det kanske är bara för att man säger fel kommandon att det inte fungerar.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-04 19:29
Ursprungligen av calinou:

Varför skulle det inte gå när det går att starta en spellista samt styra annat avancerat med spellistor mm som t ex spela om låtar, spela en viss låt och stoppa låtar. Starta appar och diktera är också ganska invecklat. Jag tänkte att det kanske är bara för att man säger fel kommandon att det inte fungerar.

Starta att spela en låt,album,spellista och styra det till en AirPlay enhet eller AirPods går bra.
BT får jag det inte att fungera till.

Edit: Går inte var svaret på att styra det att spela upp på BT. Någon annan kanske har bättre förslag på hur man ska säga.

Jag uppgraderade nyligen min gamla apple tv till den nya 4K versionen, där ingår ju styrning via Siri som en av funktionerna. Det fungerar någorlunda bra att hitta filmer och serier i iTunes via röstkommando, men att söka på YouTube är stört omöjligt. Det blir en svengelsk katastrof av det hela..

Jag har letat i inställningarna men lyckas inte ställa in engelska som språk utan att förlora kopplingen till iCloud. Någon som har tips? Hur gör ni andra?

Ursprungligen av grytfot:

Jag uppgraderade nyligen min gamla apple tv till den nya 4K versionen, där ingår ju styrning via Siri som en av funktionerna. Det fungerar någorlunda bra att hitta filmer och serier i iTunes via röstkommando, men att söka på YouTube är stört omöjligt. Det blir en svengelsk katastrof av det hela..

Jag har letat i inställningarna men lyckas inte ställa in engelska som språk utan att förlora kopplingen till iCloud. Någon som har tips? Hur gör ni andra?

Har för mig att du behöver ändra regionsinställningen om jag minns det rätt. Såhär säger Apple.

Ursprungligen av MrQuattro:

Har för mig att du behöver ändra regionsinställningen om jag minns det rätt. Såhär säger Apple.

Jag vill ju dock inte behöva byta till US eller UK appstore, det är när jag testar inställningarna enligt länken som jag förlorar kontakten till Svenska iTunes och appstore.. Jag vill helt enkelt bara att Siri ska förstå både engelska och svenska samtidigt. Men det verkar vara att önska för mycket just ju.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-12-07 11:40
Ursprungligen av grytfot:

Jag vill helt enkelt bara att Siri ska förstå både engelska och svenska samtidigt. Men det verkar vara att önska för mycket just ju.

Ja, det är kört. Vänner eller platser som har engelska namn är helt kört att få Siri att förstå. Att spela upp musik med engelska titlar är hit and miss - det kan fungera bättre om titeln innehåller är ord som svenskan har lånat. Att tända min Uplight med Siri fungerar inte, man måste tända hela rummet och sedan säga åt henne att släcka övriga lampor. Det funkar inte ens att imitera hennes uttal - "uupligt".

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-08-02 16:53

Tänkte börja logga min vikt, men Siri är inte helt med på det här med hälsa.

Fråga: när jag säger "Hej Siri ring Anders Larsson mobil" så fortsätter hon att lyssna. Vad väntar hon på? Kör jag bil så blir det ofta att jag upprepar frasen, och då kontrar Siri med att hon endast kan ringa upp en åt gången... Jag får trycka på Sirianimationen för att hon ska sluta lyssna, då ringer hon upp.

iPhone 7+ & AirPods Pro.

Ursprungligen av reboot81:

Tänkte börja logga min vikt, men Siri är inte helt med på det här med hälsa.

Fråga: när jag säger "Hej Siri ring Anders Larsson mobil" så fortsätter hon att lyssna. Vad väntar hon på? Kör jag bil så blir det ofta att jag upprepar frasen, och då kontrar Siri med att hon endast kan ringa upp en åt gången... Jag får trycka på Sirianimationen för att hon ska sluta lyssna, då ringer hon upp.

iPhone 7+ & AirPods Pro.

Nä, direkt smart är hon inte än... ?

Ang fördröjningen så har jag det också. Jag har börjat misstänka att det är iPhone 7 som är boven i dramat.
Svarar Siri dig högt (när hon väl svarar) eller är det på lägsta möjliga ljudnivå?

Bevaka tråden