Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Touch ID försvinner 2018

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ansiktsigenkänning med Face ID kommer helt att ersätta fingeravtrycksläsning i nästa års Iphone-modeller, om vi får tro analytikern Ming-Chi Kuo.

Läs hela artikeln här

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-10-13 17:42

Håller med till fullo. Touch-ID har flera stora nackdelar: kräver fysisk yta stor som en fingertopp, kräver att fingret är rent och torrt. (Touch-ID fungerar inte om man arbetat i trädgården halva dagen eller mekat med bilen utan handskar.) Dessutom är säkerheten betydligt lägre. Det är inte naturligt att man placerar ett finger på just en plats, inte minst på en större enhet.
Apple har nog sedan länge förstått att Touch-ID inte är den slutgiltiga lösningen med tanke på att nya tangentbord, möss och datorer har lanserats utan tekniken.

Ursprungligen av reboot81:

Håller med till fullo. Touch-ID har flera stora nackdelar: kräver fysisk yta stor som en fingertopp, kräver att fingret är rent och torrt. (Touch-ID fungerar inte om man arbetat i trädgården halva dagen eller mekat med bilen utan handskar.) Dessutom är säkerheten betydligt lägre. Det är inte naturligt att man placerar ett finger på just en plats, inte minst på en större enhet.
Apple har nog sedan länge förstått att Touch-ID inte är den slutgiltiga lösningen med tanke på att nya tangentbord, möss och datorer har lanserats utan tekniken.

Jag antar att det kan bli rätt svårt att logga in med ansiktsigenkänning eftersom man ändras i utseendet om inte så mycket, men ändå väldigt lite, år för år så att sega.
Så jag tror personligen att det kan bli mycket fotande för att programmera in i telefonen "hur man egentligen ser ut" år för år.
Inget illa menat så, utan mer att det även då måste finnas att man kan stänga av funktionen om man tycker att det blir för mycket jobb med det hela.

  • Medlem
  • 2017-10-13 18:56
Ursprungligen av Nobodysman:

Jag antar att det kan bli rätt svårt att logga in med ansiktsigenkänning eftersom man ändras i utseendet om inte så mycket, men ändå väldigt lite, år för år så att sega.
Så jag tror personligen att det kan bli mycket fotande för att programmera in i telefonen "hur man egentligen ser ut" år för år.
Vad tror ni?

Ansiktsigenkänningen sägs lära in förändringar varje gång man använder den. Däribland att håret växer, rynkorna blir fler, och så vidare. Vad som händer om man får en blåtira är väl dock mer osäkert, men då finns alltid lösenkoden.
Om Iphonen däremot uppmanar mig att ta av glasögonen (jag har synfel) kommer jag att sälja fanskapet och köpa något annat.

Ursprungligen av Alix:

Ansiktsigenkänningen sägs lära in förändringar varje gång man använder den. Däribland att håret växer, rynkorna blir fler, och så vidare. Vad som händer om man får en blåtira är väl dock mer osäkert, men då finns alltid lösenkoden.

perfect!!
Då är jag införstådd med D hela?

  • Medlem
  • 2017-10-13 19:53

Skall bli intressant att se hur de olika tillverkare av mobiltelefoner gör nästa år när fingeravtryckläsare kommer under skärmen. Apple satsar allt på ett biometriskt kort. Samsung erbjuder ju fingeravtryck, Iris och ansiktsupplåsning. Även om Apple verkar ligga i en helt annan liga så är ansiktsupplåsning på min Note 8 mycket snabb och användbar

Ursprungligen av reboot81:

Håller med till fullo. Touch-ID har flera stora nackdelar: kräver fysisk yta stor som en fingertopp, kräver att fingret är rent och torrt. (Touch-ID fungerar inte om man arbetat i trädgården halva dagen eller mekat med bilen utan handskar.) Dessutom är säkerheten betydligt lägre. Det är inte naturligt att man placerar ett finger på just en plats, inte minst på en större enhet.
Apple har nog sedan länge förstått att Touch-ID inte är den slutgiltiga lösningen med tanke på att nya tangentbord, möss och datorer har lanserats utan tekniken.

Krävs inte att fingret är varken rent eller torrt med Touch-ID, jag låser t.o.m upp med latexhandskar på mig på jobbet.

Senast redigerat 2017-10-14 00:53
Ursprungligen av Alix:

Ansiktsigenkänningen sägs lära in förändringar varje gång man använder den. Däribland att håret växer, rynkorna blir fler, och så vidare. Vad som händer om man får en blåtira är väl dock mer osäkert, men då finns alltid lösenkoden.
Om Iphonen däremot uppmanar mig att ta av glasögonen (jag har synfel) kommer jag att sälja fanskapet och köpa något annat.

Undrar hur det blir för folk som inte i vanliga fall använder glasögon men ibland solglasögon och kanske olika modeller av solglasögon för variation. Blir intressant att se tester. För vanliga 8an har inte denna igenkänningsfunktionen va?

  • Medlem
  • 2017-10-13 22:58
Ursprungligen av Jonatatatan:

Undrar hur det blir för folk som inte i vanliga fall använder glasögon men ibland solglasögon och kanske olika modeller av solglasögon för variation. Blir intressant att se tester. För vanliga 8an har inte denna igenkänningsfunktionen va?

Ja, och man undrar hur det blir för folk som växlar mellan linser och glasögon, det är ju rätt vanligt. De där skanningpunkterna hamnar ju helt annorlunda beroende på brytningen i linsen i glasögon jämfört med om man har linser.

Ansiktsscanning i all ära coolt att det går framåt, men jag hade gärna sett fingerläsare inbyggt under skärmen.

Funderar också om man kan hålla upp ett foto mig själv köra scaningen den vägen?

Ursprungligen av Jonatatatan:

Undrar hur det blir för folk som inte i vanliga fall använder glasögon men ibland solglasögon och kanske olika modeller av solglasögon för variation. Blir intressant att se tester. För vanliga 8an har inte denna igenkänningsfunktionen va?

Nej, 8 & 8+ har inte Face-ID.

Ursprungligen av Laserturken:

Ansiktsscanning i all ära coolt att det går framåt, men jag hade gärna sett fingerläsare inbyggt under skärmen.

Funderar också om man kan hålla upp ett foto mig själv köra scaningen den vägen?

Nej, du kan inte läsa av ett foto då kameran skannar in en 3D modell av ditt ansikte som fungerar oavsett du byter mellan linser & glasögon eller sätter på dig solglasögon, om du har en säck över huvudet fungerar det dock inte.

Ursprungligen av Hank Solo:

Nej, du kan inte läsa av ett foto då kameran skannar in en 3D modell av ditt ansikte som fungerar oavsett du byter mellan linser & glasögon eller sätter på dig solglasögon, om du har en säck över huvudet fungerar det dock inte.

Finns det några riktiga tester på tekniken eller är det Apple anställdas ord?

Ursprungligen av Jonatatatan:

Finns det några riktiga tester på tekniken eller är det Apple anställdas ord?

Får nog vänta på riktiga tester då det är rejäla problem med Face ID.

Med bank ID kommer man då behöva scanna ansiktet alltså?

Även intressant hur känsligt avläsningen kommer vara och hur långt avstånd och omfång det kommer kunna läsa av, d.v.s. måste man titta på telefon i en viss vinkel.

  • Medlem
  • 2017-10-14 07:43
Ursprungligen av Hank Solo:

Nej, 8 & 8+ har inte Face-ID.

Nej, du kan inte läsa av ett foto då kameran skannar in en 3D modell av ditt ansikte som fungerar oavsett du byter mellan linser & glasögon eller sätter på dig solglasögon, om du har en säck över huvudet fungerar det dock inte.

Du kan ge dig på att hackers med 3D skrivare kommer att testa intensivt på att knäcka Face ID ?
Precis som man har gjort med iris och Touch ID

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-10-14 10:37
Ursprungligen av Anderlind:

Får nog vänta på riktiga tester då det är rejäla problem med Face ID.

Nu har du väl fel? De har problem med produktionen av komponenterna som FaceID använder, inte tekniken i sig.

Ursprungligen av reboot81:

Nu har du väl fel? De har problem med produktionen av komponenterna som FaceID använder, inte tekniken i sig.

Ja det innebär väl Face ID, sen om det är teknik eller komponenter spelar väl mindre roll, det vet vi faktiskt inte, man får inte ut några produkter på marknaden iallafall.

Givetvis är iPhone X en föregångare för hur nästa generationer iPhones kommer att utvecklas. Visar sig FaceID funka så ryker givetvis TouchID. Genom åren har Apple ofta släppt t.ex. laptops som dramatiskt skiljer sig mot rådande modeller - en spets-laptop som är i annat material, har andra pluggar och tagit bort vissa pluggar och mediaslots, etc, etc - det har alltid varit en visning om hur ALLA lapstops snart kommer att vara.
Själv är jag skeptiskt mot FaceID, men jag har haft fel förr.

FaceID är en stor säkerhetsrisk om man vill ha kvar hemligheter!
Tänk när man ligger och sover, så räcker det med flickvännen/sambon/frugan vice versa, riktar telefonen mot ens ansikte och vips så är alla hemligheter avslöjad. :/
TouchID märker man åtminstone om nån tar ens hand, men med FaceID så gäller det att hålla sig i skinnet.

Ursprungligen av M8ystic8:

FaceID är en stor säkerhetsrisk om man vill ha kvar hemligheter!
Tänk när man ligger och sover, så räcker det med flickvännen/sambon/frugan vice versa, riktar telefonen mot ens ansikte och vips så är alla hemligheter avslöjad. :/
TouchID märker man åtminstone om nån tar ens hand, men med FaceID så gäller det att hålla sig i skinnet.

Jag tror att du vaknar när din flickvän/sambo/fru håller upp BÅDA dina ögon.. ??

  • Medlem
  • 2017-10-15 10:34

Om det blir en SE 2 nästa år, vilket mycket pekar på, så lär den knappast få Face ID.

  • Medlem
  • 2017-10-15 11:10
Ursprungligen av M8ystic8:

FaceID är en stor säkerhetsrisk om man vill ha kvar hemligheter!
Tänk när man ligger och sover, så räcker det med flickvännen/sambon/frugan vice versa, riktar telefonen mot ens ansikte och vips så är alla hemligheter avslöjad. :/
TouchID märker man åtminstone om nån tar ens hand, men med FaceID så gäller det att hålla sig i skinnet.

De som oroar sig över det har nog större problem i relationen med sin partner än Face ID. Det första när jag och min fru byter till ny mobil är att se till att vi kan komma åt dem utan problem när som helst
Vi idkar Open kimono ?

Ursprungligen av M8ystic8:

FaceID är en stor säkerhetsrisk om man vill ha kvar hemligheter!
Tänk när man ligger och sover, så räcker det med flickvännen/sambon/frugan vice versa, riktar telefonen mot ens ansikte och vips så är alla hemligheter avslöjad. :/
TouchID märker man åtminstone om nån tar ens hand, men med FaceID så gäller det att hålla sig i skinnet.

Har du hemligheter för din flickvän/sambo/fru så ligger inte problemet i Face-ID, då har du problem i relationen.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Jag tror att du vaknar när din flickvän/sambo/fru håller upp BÅDA dina ögon.. ??

Ursprungligen av PaO:

De som oroar sig över det har nog större problem i relationen med sin partner än Face ID. Det första när jag och min fru byter till ny mobil är att se till att vi kan komma åt dem utan problem när som helst
Vi idkar Open kimono ?

Ursprungligen av Hank Solo:

Har du hemligheter för din flickvän/sambo/fru så ligger inte problemet i Face-ID, då har du problem i relationen.

Tydligen bara 1 som förstår humorn i det hela?!

Ursprungligen av Laserturken:

Ansiktsscanning i all ära coolt att det går framåt, men jag hade gärna sett fingerläsare inbyggt under skärmen.

Funderar också om man kan hålla upp ett foto mig själv köra scaningen den vägen?

Det fungerar utmärkt... På Samsung men inte på iPhone X.

Jag är också skeptisk...men jag kan föreställa mig att tekniken med AI kan fixa detta...att enheten lär sig mera exakt hur man ser ut under olika förhållanden/vinklar/ljus/etc - att analysen tillslut har enormt många parametrar och information om ett ansikte.
När det gäller ditt exempel så tror jag inte det är några problem alls; givetvis kan FaceID avgöra om ögonen är öppna eller inte, det måste ju vara en enklare grej i sammanhanget.
Alltså; jag är skeptisk...men jag har denna känsla av att Apple (och andra) inte skulle satsa på denna dyra och komplicerade teknik för identifikation om dom inte visste att det finns en framtid där det slipas till bra nivå. Det är som med autonom körning (bil); idag kan man inte använda det utom under perfekta omständigheter/miljöer/situationer, men alla satsar stenhårt på det då dom ser en framtid där parametrar och information och AI kommer att lösa nästan alla situationer (åtminstone bättre än en människa) - åtminstone i 90% av alla möjliga situationer som en "vanlig" förare någonsin kommer att vara i. Typ.
Så, min skepsis dämpas av blotta faktumet att seriösa bjässa (som t.ex. Apple) satsar miljarders dollar på FaceID, det skulle dom aldrig göra om dom inte hade terin klar och kan logiskt SE en utveckling där det tillslut kan bli en vardagsstandard med en säkerhet som är godtagbar i sammanhanget (alla säkerhetssystem har en kontext, hur hög säkerhet som ska krävas just för en specifik applikation och en kompromiss med användbarhet ("enkelhet").
FaceID känns intuitivt som slabbig teknik...men något viskar i mig att jag inte sett hela resan innan det är "klart". En ruffig start förväntar jag mig...dock så brukar just Apple inte släppa grejer som inte åtminstone funkar hyfsat redan från början.

Det finns också något annat som är på gång - som gör att man satsar på detta; det handlar om allmän 3D-fuktion i en smartphone/padda/dator - det är ett nytt interface som håller på att kliva in i våra liv. Om man ändå ska ha dessa manicker med avancerad 3D-analys/avbildning (för t.ex. augmented reality) så kan det lika väl vara grejen man låser upp manicken med (och varför skulle man ha kvar fingeravtryck då? tårta på tårta...bloat-hardware...). Alltså; den avancerade tekniken för FaceID har potentiellt massor av andra applikationer...en mycket spännande framtid är att vänta...ett nytt interface (det var länge sedan) håller på att bli standard och vardag...ge det några år. Snart finns appar som kan använda den inbyggda 3D-avbildningstekniken på sätt som kommer att skapa susningar genom publiken.

Ursprungligen av M8ystic8:

FaceID är en stor säkerhetsrisk om man vill ha kvar hemligheter!
Tänk när man ligger och sover, så räcker det med flickvännen/sambon/frugan vice versa, riktar telefonen mot ens ansikte och vips så är alla hemligheter avslöjad. :/
TouchID märker man åtminstone om nån tar ens hand, men med FaceID så gäller det att hålla sig i skinnet.

Den ligger på bordet och jag sträcker fram ett finger och låser upp den, ser det jag vill se från sidan. Nu måste hela luren lyftas upp och hållas framför ansiktet.

Den sitter i hållaren i bilen. Du sträcker fram ett finger och låser upp. Nu måste man lossa telefonen eller böja sig i sidled så att man kommer framför kameran.

Du har MC-hjälmen på dig, skidglasögonen eller har lagt en ansiktsmask (gäller inte mig). Då är det kod som gäller, som förr i tiden.

Man vänjer sig väl. Det har sina fördelar också. Som t ex när man är smutsig om händerna eller har handskar på sig.

Ursprungligen av Giljan:

Den ligger på bordet och jag sträcker fram ett finger och låser upp den, ser det jag vill se från sidan. Nu måste hela luren lyftas upp och hållas framför ansiktet.

Den sitter i hållaren i bilen. Du sträcker fram ett finger och låser upp. Nu måste man lossa telefonen eller böja sig i sidled så att man kommer framför kameran.

Du har MC-hjälmen på dig, skidglasögonen eller har lagt en ansiktsmask (gäller inte mig). Då är det kod som gäller, som förr i tiden.

Man vänjer sig väl. Det har sina fördelar också. Som t ex när man är smutsig om händerna eller har handskar på sig.

Du vet inte hur det kommer att fungerar för fall ett och två innan du har provat

Jag hoppas att du har handskar på dig när du kör motorcykel så touchid fungerar inte direkt då heller

Skidglasögon har du inte heller provat. Det återstår att se

Det är klart att det kommer att finnas fall då det inte fungerar men det finns fall då touchid inte heller fungerar - exempelvis med blöta händer

Vi bör nog vänta och se innan vi uttalar oss bestämt om vad som ikommer att fungera eller inte.

Ursprungligen av BlackSmp:

Du vet inte hur det kommer att fungerar för fall ett och två innan du har provat

Jag hoppas att du har handskar på dig när du kör motorcykel så touchid fungerar inte direkt då heller

Skidglasögon har du inte heller provat. Det återstår att se

Det är klart att det kommer att finnas fall då det inte fungerar men det finns fall då touchid inte heller fungerar - exempelvis med blöta händer

Vi bör nog vänta och se innan vi uttalar oss bestämt om vad som ikommer att fungera eller inte.

Jo visst ska vi vänta och se.

Men att ta av sig en handske är betydligt enklare än MC-hjälmen. Självklart kör jag med handskar på men under körning tar jag heller inte upp telefonen.

Skidhjälm på huvudet, reflekterande skidglasögon som täcker halva ansiktet och kanske en skaf för munnen. Skulle inte tro att den känner igen mig. Utan då blir det kod. Men det kanske går att lägga in fler varianter av sitt ansikte. Men då öppnar telefonen sig för alla med samma hjälm, glasögon och skaf, även om sannolikheten är liten.

Ligger den på bordet eller sitter i bilhållaren intill handlar det om vinkeln den klarar. Man måste ju ändå dit med handen för att tala om att man vill öppna luren annars kan den ju inte veta när jag vill öppna den.

Det som jag tycker är tråkigt är att face id-teknologin blev den dyraste komponenten, så hoppas verkligen den är värd besväret.
Apple tjänar ju mer pengar på om vi köper iPhone 8 än X.
Egentligen borde man vänta på nästa års släpp men är för sugen att byta i år, om jag hinner med innan den tar slut.

Bevaka tråden