Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslag att flytta tv-avgiften till skattsedeln är nu inlämnad

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har public service-kommittén lämnat in sitt förslag om finansiering av public service till kultur- och demokratiministern. Förslaget innebär en individuell avgift med ett tak på 1 308 kronor.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2017-10-18 11:40

I artikeln blandas begreppen skatt och avgift. Man kan läsa mer i detalj här (pdf, och inte från Sweclockers utan från Kulturdepartementets hemsida). Citat:

”Förslaget innebär att den nuvarande radio- och tv-avgiften ersätts med en individuell public service-avgift som regleras i en ny lag vilken börjar gälla den 1 januari 2019. Avgiften ska betalas av alla som är obegränsat skattskyldiga, har en beskattningsbar förvärvsinkomst och som fyllt 18 år vid beskattningsårets ingång. Avgiften ska betalas med 1 procent av den beskattningsbara förvärvsinkomsten upp till en inkomst som motsvarar 2,127 gånger inkomstbasbeloppet för beskattningsåret. Den maximala public service-avgiften beräknas för 2019 uppgå till 1 308 kronor per person och år. Företag och andra juridiska personer bör inte omfattas av avgiftsskyldigheten.
Skatteverket får i uppdrag att sköta uppbörden. Avgiften tas in inom ramen för skattesystemet och specificeras på inkomstdeklarationen, på samma sätt som begravningsavgiften.”

  • Medlem
  • 2017-10-18 14:40

Jag tycker det är bra.

Nu kan alla som kräks över SVT/SR/UR och deras påstådda vänsterpropaganda och inte betalar men ändå med behållning, och i hemlighet, ser och hör melodifestivalen och diverse sporthändelser och annat göra det med gott samvete

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-10-18 14:55

Jag undrar hur mycket mer pengar de kommer att tjäna på det nya systemet. En hel myndighet läggs ned och alla som tjänar pengar (i princip) ska börja betala.

Men det är bra att de med liten inkomst (studenter, pensionärer osv) inte behöver vara rädda för att få en snigel på ögat bara för att de har en tv-mottagare längre.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-10-18 14:59
Ursprungligen av Ljung:

Jag tycker det är bra.

Nu kan alla som kräks över SVT/SR/UR och deras påstådda vänsterpropaganda och inte betalar men ändå med behållning, och i hemlighet, ser och hör melodifestivalen och diverse sporthändelser och annat göra det med gott samvete

Värre för oss som plikttroget betalar tv-licens idag trots att vi aldrig ser på SVT, men med det här förslaget måste betala nästan dubbelt så mycket eftersom vi är två arbetande personer i hushållet.

Hurra.

Ursprungligen av Redaktionen:

Nu har public service-kommittén lämnat in sitt förslag om finansiering av public service till kultur- och demokratiministern. Förslaget innebär en individuell avgift med ett tak på 1 308 kronor.

Läs hela artikeln här

Tycker med det är kanon.
Nu får alla vara med och bidra. Även dom som fuskat och hävdat att man inte tittar på SVT 1&2.
Skulle man resonera så så vill inte jag betala för dagis/fritids/skola som jag inte utnyttjar...

  • Medlem
  • 2017-10-18 15:05
Ursprungligen av Vassius:

Värre för oss som plikttroget betalar tv-licens idag trots att vi aldrig ser på SVT, men med det här förslaget måste betala nästan dubbelt så mycket eftersom vi är två arbetande personer i hushållet.

Hurra.

Nästan dubbelt så mycket? Idag är avgiften 2340 kronor per år. Ni kommer som mest att betala 1308 kronor * 2. En liten höjning, men knappast nästan dubbelt så mycket.

Ursprungligen av Ljung:

Nästan dubbelt så mycket? Idag är avgiften 2340 kronor per år. Ni kommer som mest att betala 1308 kronor * 2. En liten höjning, men knappast nästan dubbelt så mycket.

Nä för två personer är det ju inte en så stor höjning. Många av mina kompisar bor betydligt fler än två i ett hushåll alltifrån 3 till 6-7 stycken i samma hushåll, för dessa kommer kostnaden att stiga avsevärt. Jag tycker att initiativet är bra men jag tycker att de borde tänkt på att långt ifrån alla lever på "standardsättet" eller enligt den normen.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-10-18 15:30
Ursprungligen av amandareventlid:

Nä för två personer är det ju inte en så stor höjning. Många av mina kompisar bor betydligt fler än två i ett hushåll alltifrån 3 till 6-7 stycken i samma hushåll, för dessa kommer kostnaden att stiga avsevärt. Jag tycker att initiativet är bra men jag tycker att de borde tänkt på att långt ifrån alla lever på "standardsättet" eller enligt den normen.

I och med det här går vi ju ifrån en hushållsbaserad avgift till en skatt för de med en viss inkomst, så på sätt och vis är det ju konsekvent. Det är väl få andra skatter man får reducerad bara för att man bor många med inkomst tillsammans?

Men det är klart det sticker i ögonen på folk när kostnaden går från 2300 till 8-10 000/år. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg, den här skatten borde generera ett rejält lyft i public service kassan.

  • Medlem
  • 2017-10-18 15:31
Ursprungligen av amandareventlid:

Nä för två personer är det ju inte en så stor höjning. Många av mina kompisar bor betydligt fler än två i ett hushåll alltifrån 3 till 6-7 stycken i samma hushåll, för dessa kommer kostnaden att stiga avsevärt. Jag tycker att initiativet är bra men jag tycker att de borde tänkt på att långt ifrån alla lever på "standardsättet" eller enligt den normen.

Javisst. Men fokus är ju inte längre på TV-apparaten (eller hur man numera definierar en sådan tingest) utan på den som tittar. Den som tittar och konsumerar ska betala. Inget konstigt tycker jag. Sedan får man gärna bo 6-7 stycken skattepliktiga medborgare i en och samma bostad med en och samma TV-apparat.

Ursprungligen av Vassius:

...måste betala nästan dubbelt...

Hur räknar du då?

Som redan har påpekats, så är det väldigt långt ifrån dubbelt.

Ursprungligen av amandareventlid:

alltifrån 3 till 6-7 stycken i samma hushåll, för dessa kommer kostnaden att stiga avsevärt

Självklart gnäller folk när räkmackan börjar tappa glid!

Svensk public service är kanske tveksamt i nuvarande form sett till samhällsnytta ut per krona in, men finansieringssystemet med TV-avgiften ÄR helt huvudlös.

Senast redigerat 2017-10-18 17:16

Jag kan ju tycka att det hade varit bättre att lagstifta om att alla TV-operatörer ska hålla sig med SVT och att en del av den avgiften skall betalas dit. Samtidigt som man kodar SVT. Jag tänker mig då att avgiften ska vara fast (som idag) och inte förhandligsbar för operatörerna (de ska inte lägga sig i), utan de ska - precis som företag gör med moms - bara administrera avgiften.

För mig är det OK. Jag betalar gärna för public service även om jag inte själv använder den (nej, faktiskt...sedan många år). Det är mycket jag gärna betalar till via skatt trots att jag inte själv har direkt nytta av det. Så tror jag en tung majoritet av medborgare - framför allt i Europa - ställer sig.

  • Medlem
  • 2017-10-18 21:05

Äntligen

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-10-19 12:46
Ursprungligen av Ljung:

Nästan dubbelt så mycket? Idag är avgiften 2340 kronor per år. Ni kommer som mest att betala 1308 kronor * 2. En liten höjning, men knappast nästan dubbelt så mycket.

Jag måste medge att jag hade dålig koll på vad det kostar idag. Hörde nån annan nämna en fördubbling, men det kan ha gällt om man har vuxna barn som jobbar och bor kvar hemma. Borde ha kollat upp det lite noggrannare.

Jag är ändå skeptisk. Tidigare har jag tänkt att jag kan välja bort tv:n (och därmed licensen) helt om jag tröttnar på att finansiera något jag inte utnyttjar. Med det här förslaget försvinner den "livlinan".

Jag har inget emot att vara med och finansiera public service i sig, men jag tycker de spenderar för mycket pengar på trams (enligt mig) i stil med Melodifestivalen som kommersiella kanaler gott skulle kunna ta över. Public service får gärna ägna sig åt sånt som gagnar "alla"; opartisk nyhetsrapportering, samhällsinformation osv. Om de fokuserade på sådant skulle jag inte ha något emot att betala för det via skattsedeln, för beloppet skulle bli mycket lägre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-19 16:32

Melloskatten

Ursprungligen av andas:

Iklart det sticker i ögonen på folk när kostnaden går från 2300 till 8-10 000/år.

Det är nog inte många hushåll med så många som fler än 6 skattebetalande i samma hushåll.

  • Medlem
  • 2017-10-19 17:46

Enligt SCB:S statistik här var 477431 personer bosatta i hushåll av typen ”ej ensamboende, övriga” av 9995153 personer (31/12 2016). Alltså vuxna som inte levde ensamma eller i parförhållande, med eller utan barn. Det är 4,8 procent av befolkningen. Tyvärr kan siffran 477431 inte brytas ned ytterligare. Men i den här gruppen hittar man nog bland annat studentboenden, kollektiv, och så vidare. Men också syskon som brukar en liten gård och liknande.

Ursprungligen av andas:

...kostnaden går från 2300 till 8-10 000/år...

Hur kommer du fram till 8-10000?

Det behövs minst 7 skattebetalare i hushållet för att man ska komma upp dit.

”Då sades det även att maxtaket kommer att nås om du har en årsinkomst på 130 000 eller mer, vilket innefattar drygt 70 procent av Sveriges medborgare.”
Räknade lite snabbt att på 7miljoner människor som betalar 1300kr blir 9,1MILJARDER KR!! Tänkte att det kan ju aldrig stämma. Det måste vara omöjligt att göra av med så mycket pengar. Men sen läste jag här: https://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Finans...
Där det står at 2015 fick de in 7,7miljarder kr.
Hur i hela friden kan de försvara den summan pengar?

Det är jättebra! Kopiera gärna Finland i de frågor där de har bättre system. Nu räcker det med folk som smiter från tv-avgiften fast de har råd. Tänk om man kunde få även alla som jobbar svart att också betala skatt! Eller alla rika individer och företag, som betalar ingen skatt alls!

https://jensganman.wordpress.com/2017/09/22/s...
Blogginlägg från en som jobbat i över 25år med public service.. finns mycket tänkvärt i den posten och tyvärr läser man mer och mer liknande från fd anställda medarbetare.
Förr kunde jag se nyttan med public service men nu kunde jag inte brytt mig mindre om den försvann.

Ursprungligen av Sledde:

https://jensganman.wordpress.com/2017/09/22/s...
Blogginlägg från en som jobbat i över 25år med public service.. finns mycket tänkvärt i den posten och tyvärr läser man mer och mer liknande från fd anställda medarbetare.
Förr kunde jag se nyttan med public service men nu kunde jag inte brytt mig mindre om den försvann.

Och hur många här tror du, orkar läsa så här lång artikel?

  • Medlem
  • 2017-10-21 11:13
Ursprungligen av pick-me-up:

Och hur många här tror du, orkar läsa så här lång artikel?

Jag läste stora delar, men allt behöver inte läsas, då mycket handlar om lokala förhållanden på SR Jämtlands redaktion. Som gammal avdankad murvel förvånas jag inte ett dugg. Mycket är stolligt på SR och SVT. Men mycket är väldigt bra också, och man ska inte hälla ut barnet med badvattnet, som det heter.

och Uppdrag granskning-skatten och highquality-barnprogram-skatten och civilförsvars-skatten (vid katastrof/krig...vilken annan källa än SVT/SR för info/samling/generell mobilisering? en källa som alltså har högre sannolikhet att vara på nationens sida än andra kanaler...vilken annan källa kommer att ha majoriteten medborgares förtroende på hög - om inte fullständig - nivå?)

Ursprungligen av pesc:

Melloskatten

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-10-23 09:00
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur kommer du fram till 8-10000?

Det behövs minst 7 skattebetalare i hushållet för att man ska komma upp dit.

Det var baserat på @amandareventlid kommentar rakt ovanför min. Det finns i större städer en hel del människor som bor i kollektiv och för dessa kan det bli en realitet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-10-23 09:11
Ursprungligen av Sledde:

https://jensganman.wordpress.com/2017/09/22/s...
Blogginlägg från en som jobbat i över 25år med public service.. finns mycket tänkvärt i den posten och tyvärr läser man mer och mer liknande från fd anställda medarbetare.
Förr kunde jag se nyttan med public service men nu kunde jag inte brytt mig mindre om den försvann.

Ursprungligen av pick-me-up:

Och hur många här tror du, orkar läsa så här lång artikel?

Jag (fast får erkänna att jag bara skummade igenom delar av den).

Bekräftar ju hur man tror det funkar där, men ändå skrämmande.

1
Bevaka tråden