Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mus till iPad?

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Oj oj oj... vad känslomässiga och fördömande vi är här då...

Själv kör jag mac (vilket är det bästa sedan rostat bröd), men iphone eller ipad vill jag inte ha av olika anledningar.
Jag har en Samsung Galaxy Tab och en Nexus 10 (satan vilken bra skärm den har förresten!). Har kopplat in både det ena och det andra på dem. Har aldrig förstått varför många nästan blir förnärmade när man använder en produkt på ett sätt som de tycker är syndigt.
Vad är problemet? Sedan sätter de sig på sina höga hästar och trycker till med en del "humor" (humor är svårt att försvara sig mot, för då är du tråkig) och en del "Det fattar du väl - är du dum?". Helt och rejält maktspråk vill jag säga.
Om det är någon här på forumet som tycker att Android är skit och vill torka sig i ändan med det, eller att Windows är det bästa (nämn inte ordet metro bara... så är det väl DEN personens ensak.
Ska det vara så (/#"%(/&" svårt att INTE förstå att vi är alla olika och tycker olika? Måste vi konformeras enligt en stöpt mall allihopa?
Lite respekt för "/&#("/#&(!

Tyck vad ni vill så tycker jag vad jag vill, men vi kan väl hålla det på en nivå där vi inte påstår att det är universums heligaste och absolut mest objektiva sanning?????? Eller ska vi köra vidare med dramateatern? Ärligt?

Ursprungligen av tommy_r:

Själv kör jag mac (vilket är det bästa sedan rostat bröd), men iphone eller ipad vill jag inte ha av olika anledningar.
Jag har en Samsung Galaxy Tab och en Nexus 10 (satan vilken bra skärm den har förresten!). Har kopplat in både det ena och det andra på dem. Har aldrig förstått varför många nästan blir förnärmade när man använder en produkt på ett sätt som de tycker är syndigt.
Vad är problemet? Sedan sätter de sig på sina höga hästar och trycker till med en del "humor" (humor är svårt att försvara sig mot, för då är du tråkig) och en del "Det fattar du väl - är du dum?". Helt och rejält maktspråk vill jag säga.
Om det är någon här på forumet som tycker att Android är skit och vill torka sig i ändan med det, eller att Windows är det bästa (nämn inte ordet metro bara... så är det väl DEN personens ensak.
Ska det vara så (/#"%(/&" svårt att INTE förstå att vi är alla olika och tycker olika? Måste vi konformeras enligt en stöpt mall allihopa?
Lite respekt för "/&#("/#&(!

Tyck vad ni vill så tycker jag vad jag vill, men vi kan väl hålla det på en nivå där vi inte påstår att det är universums heligaste och absolut mest objektiva sanning?????? Eller ska vi köra vidare med dramateatern? Ärligt?

Kul att du är nöjd med dina Android-prylar.
Detta är ett forum för de Apple-frälsta. Vi tycker generellt sett att Apples produkter är bra därför att de är gjorda av Apple. Detta innebär inte att vi inte är kritiska när vi tycker att något inte är bra.
Och för att avrunda det hela, om man vill ha mus (och tangentbord) till sin iPad så vill man egentligen inte ha en iPad utan en laptop.

Ursprungligen av pmarriott:

Och för att avrunda det hela, om man vill ha mus (och tangentbord) till sin iPad så vill man egentligen inte ha en iPad utan en laptop.

Det är precis sådana kommentarer jag syftar på... ha ha...
Errhhh... NÄ! Har redan laptop. Din oförståelse för mina eller andras behov är helt irrelevant.
Generaliseringar, och "sanningar". Suck!

Ursprungligen av tommy_r:

Det är precis sådana kommentarer jag syftar på... ha ha...
Errhhh... NÄ! Har redan laptop. Din oförståelse för mina eller andras behov är helt irrelevant.
Generaliseringar, och "sanningar". Suck!

Jag förstår inte. Du vill köpa en Volvo, sedan byta motorn till en Saab-motor, och kaross, och inredning, och resten också. Men du vill inte ha Saab och alla som säger att det du vill ha är en Saab är dryga? iPad+mus=laptop. Laptop=laptop. iPad≠laptop.

Ursprungligen av pmarriott:

Men du vill inte ha Saab och alla som säger att det du vill ha är en Saab är dryga? iPad+mus=laptop. Laptop=laptop. iPad≠laptop.

Nä, jag säger inget av det du påstår. Det är ett ANTAGANDE du gör. Försök att skilja på det. Det första du sa att du inte förstod, det var korrekt. Och det gäller oss alla. Vi förstår ibland inte hur folk tänker eller resonerar, men det innebär inte att din analys är korrekt.
Gilla läget bara att vi inte förstår varandra hela tiden, så blir det mindre konflikter och mindre trollande.

Ursprungligen av tommy_r:

Nä, jag säger inget av det du påstår. Det är ett ANTAGANDE du gör. Försök att skilja på det. Det första du sa att du inte förstod, det var korrekt. Och det gäller oss alla. Vi förstår ibland inte hur folk tänker eller resonerar, men det innebär inte att din analys är korrekt.
Gilla läget bara att vi inte förstår varandra hela tiden, så blir det mindre konflikter och mindre trollande.

Det var du som hoppade in i tråden och gnällde. Menar du att ditt inlägg inte handlar om sakfrågan i tråden, nämligen massornas eventuella rätt att kräva att man ska kunna använda mus på iPad, utan att det snarare handlar om den allmänna attityden i tråden? I det senare fallet finns det en utmärkt funktion på forumet som kallas "rapportera". En moderator går då in och granskar tråden och vidtar eventuellt åtgärder om så är påkallat. Jag inser så klart att det var dumt av mig att bara helt fräckt anta att du uttalade dig i sakfrågan.

Ursprungligen av pmarriott:

Det var du som hoppade in i tråden och gnällde. Menar du att ditt inlägg inte handlar om sakfrågan i tråden, nämligen massornas eventuella rätt att kräva att man ska kunna använda mus på iPad, utan att det snarare handlar om den allmänna attityden i tråden? I det senare fallet finns det en utmärkt funktion på forumet som kallas "rapportera". En moderator går då in och granskar tråden och vidtar eventuellt åtgärder om så är påkallat. Jag inser så klart att det var dumt av mig att bara helt fräckt anta att du uttalade dig i sakfrågan.

Det jag reagerar på är följande:
Att personer säger hur människor ska använda utrustning de köpt.
Att du påstod att jag köpt det ena eller det andra (bilmetaforen). Det är antagande.
Att personer sätter sig på höga hästar och antyder att man är det ena eller det andra om man inte använder en specifik utrustning på et speciellt sät som vederbörande anser vara det enda korrekta.

Nu släpper jag tråden. Behövde bara ventilera min frustration över det som jag personligen känner som meningslösa uttalanden och definitivt inte konstruktiva eller sakliga. Låt oss vara överens att vi inte är överens och sedan vara nöjda med det.

Alltid skönt när er tråd ligger nere i två år och sen kommer det plötsligt ett inlägg som om inget hänt

I alla fall…

Ursprungligen av tommy_r:

Vi förstår ibland inte hur folk tänker eller resonerar…

Det som kanske saknas i tråden hittills är en motivering av styrkorna med setupen iPad+tangentbord+mus, som inte uppfylls av en modern MacBook (Air).

Det uppenbara är ju att om man kör lösa delar så kan man välja att arbeta datorlikt när det passar, och sen bara ta med iPaden när man tycker det är det bästa.

Kompromissen blir då att dels är delarna lösa och måste kopplas ihop, gränssnittet är inte anpassat för mus, prestandan blir lidande, det saknas filsystem och vanliga portar som USB.

En fördel/nackdel är tillgång till unik mjukvara på respektive plattform.

En intressant fråga till er som vill ha mus (till iPaden): om ni jämför iPad med MacBook, vilken plattform har mest rätt?

Känner ni att MacBooken är optimal, men "om man ändå bara kunde riva av locket och använda separat", eller är det iPaden som är bäst, men "om den ändå bara hade mus"?

Ursprungligen av tommy_r:

Det jag reagerar på är följande:
Att personer säger hur människor ska använda utrustning de köpt.
Att du påstod att jag köpt det ena eller det andra (bilmetaforen). Det är antagande.
Att personer sätter sig på höga hästar och antyder att man är det ena eller det andra om man inte använder en specifik utrustning på et speciellt sät som vederbörande anser vara det enda korrekta.

Nu släpper jag tråden. Behövde bara ventilera min frustration över det som jag personligen känner som meningslösa uttalanden och definitivt inte konstruktiva eller sakliga. Låt oss vara överens att vi inte är överens och sedan vara nöjda med det.

Man ska använda utrustning på det vis tillverkaren rekommenderar. Om du inte önskar använda utrustningen enligt tillverkarens rekommendationer bör du välja en tillverkare vars rekommendationer stämmer överens med ditt önskade användningssätt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-23 10:52

Näh! Där håller jag inte med alls. Då kan man ju strunta i folkrace, amatörradio etc. Folk som har fantasi och använder prylar till andra saker än vad det var tänkt, skapar nya behov som leder till nya produkter…..

Nu blir jag förvirrad. Spökar den här tråden igen alltså, fast med tommy_r i rollen som den upprörde?

Ska jag klistra in mina inlägg #30, #51 och #59 igen eller räcker det så här?

Ursprungligen av pmarriott:

Man ska använda utrustning på det vis tillverkaren rekommenderar. Om du inte önskar använda utrustningen enligt tillverkarens rekommendationer bör du välja en tillverkare vars rekommendationer stämmer överens med ditt önskade användningssätt.

För min del lite väl hårddraget. Visst finns det något grundläggande som stämmer med det du säger. Framförallt när det gäller hur nöjd man sen blir med produkten. Men det är säkert många produktförbättringar som kommit till därför att användare "tänkt utanför lådan" och kommit med förslag, eller ställt krav.

Jag anser dock inte att mus till iPad är ett bra exempel på sådant tänk. Däremot kan jag tycka att folk får göra vad de vill med sina grejor.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-23 10:58

Jag tycker @AndreeMarkefors beskrev det bra. Med en iPad kan jag välja när jag vill ha tangentbord (eller mus) till den, och när jag inte vill det. Med en Air motsv, måste jag bära på tangentbordet hela tiden.
Låt folk få välja själva. Att det sedan inte funkar fullt ut får man ju då stå ut med, eftersom tillverkaren inte tänkte så.

Ursprungligen av kenjon:

Näh! Där håller jag inte med alls. Då kan man ju strunta i folkrace, amatörradio etc. Folk som har fantasi och använder prylar till andra saker än vad det var tänkt, skapar nya behov som leder till nya produkter…..

Nä, det är ett annat plan. Man kan inte gå in och välja ut en kamera och sedan gnälla om att tillverkarens avsedda användningssätt inte är bra. Då får man välja en annan kamera. Det är som att köpa en kompaktkamera och sedan spy sin galla över att man valt den eller den optiken. Vill man kunna byta optik får man köpa en systemkamera, helt enkelt. Jag tycker att det är helt fritt fram att modda och bygga om och så vidare under förutsättning att man gör det för att man behöver resultatet eller tycker det är kul, utan att för den sakens skull spy sin galla över hur tillverkaren har valt att göra.

Om vi nu ska ta biljämförelser, som jag gillar att göra, om jag vill ha en bil med 700 hk så köper jag en sån. Jag köper inte en Hyundai, och börjar spy min galla över den klena motorn varefter jag petar in en turboladdad V12:a.

Om vi skulle ramla tillbaka på orginalämnet på denna gamla tråd så känns det där med använda mus som så typiskt personer som är vana vid traditionella PC:ar. Jag är alltid lika intresserad när jag ser kollegor som går runt med sin laptop på möten och sedan kopplar in en mus istället för att använda trackpaden.

Eller varför Elgiganten/MM tycker att det är en bra ide att bundla en laptopväska med en lös mus

Givetvis så får de göra det men jag ser sällan en person som använder en Macbook och en lös mus "on the run" och jag tycker att slutsatsen blir ganska uppenbar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-23 12:45
Ursprungligen av BlackSmp:

Om vi skulle ramla tillbaka på orginalämnet på denna gamla tråd så känns det där med använda mus som så typiskt personer som är vana vid traditionella PC:ar. Jag är alltid lika intresserad när jag ser kollegor som går runt med sin laptop på möten och sedan kopplar in en mus istället för att använda trackpaden.

Eller varför Elgiganten/MM tycker att det är en bra ide att bundla en laptopväska med en lös mus

Givetvis så får de göra det men jag ser sällan en person som använder en Macbook och en lös mus "on the run" och jag tycker att slutsatsen blir ganska uppenbar.

Många gånger är trackpaden så liten på en vanlig PC att den är i det närmaste obrukbar.

Exakt, man vill ha en mus därför trackpaden är oanvändbar, men det kan jag inte påstå om touchinterfacet på en Ipad.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-23 14:37
Ursprungligen av BlackSmp:

Exakt, man vill ha en mus därför trackpaden är oanvändbar, men det kan jag inte påstå om touchinterfacet på en Ipad.

Nej verkligen inte och jag har talat om för en vän som har en vanlig PC men som är sugen att köpa en MBA.
Att får jag se att han använder en mus till den kommer jag slå sönder den med en hammare

Jag kom just på varför jag har en sån ovilja mot att gå in på såna här forum. Det går ofta bara runt, runt utan att man tillför nåt nytt.

Jag skulle också vilja ha en mus till min iPad. Jag har ett jättesmidigt litet tangentbord och paden står på bordet intill i lämpliga vinklar. Jag skriver ofta text, men använder den till mycket annat också. Helt perfekt arbetsställning, bortsett från en sak - varje gång jag behöver en mus, så måste jag lyfta armen och sträcka ut den och pricka rätt med fingret. Mycket enklare och smidigare om jag hade haft en mus.

Om jag hade haft möjlighet att lägga upp 10-15 tusen, så var det ju bara att köpa en MacBook ex, men jag har inte det i nuläget. Och för mig är paden helt perfekt, både som platta och "mini-dator". För mig fungerar den som en fullfjädrad dator och samtidigt kan jag alltid ha den med mig. Nej, jag klarar mig utan tangentbord borta. Mesta jobbet gör jag hemma på mitt lilla kontor. Och jag har faktiskt en gammal stationär PC där också - och den har både tangentbord - och mus

Jag fick dock svar på min fråga. För övrigt samma fråga som öppnade den här tråden. Svaret var visserligen negativt, men nu vet jag vad som gäller.

Bevaka tråden