Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple har inte glömt Mac Mini – uppdatering kommer

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det har nu gått tre år sedan Apple uppdaterade sin Mac Mini – är hoppet ute? Nej, enligt ett mejl från Tim Cook är Mac Mini en viktig del av Apples framtid.

Läs hela artikeln här

Egentligen är det ju fem år sedan den snabbaste mac minin kom - en 2012:a med quad i7 piskar ju vilken som helst av 2014-modellerna. Att 2014 dessutom var betydligt mer svårservad map disk och RAM gjorde ju inte saken bättre...

Så, upp till bevis nu. Jag är dock rädd för att vi får en ÄNNU långsammare Mini i ett ÄNNU mindre skal (Apple TV-storlek?) och ÄNNU mer låst och svårmeckad. Jag har dock gärna fel.

Sonen har nu en maxad 2012:a, och jag skulle gärna skaffa en till att ha som mediaspelare som ersättning för en alltmer åldrande Seagate Theatre+.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2017-10-20 12:21

Det är mäkligt att Apple med den personalstyrka de har alltid ska ha så svårt att ta fram uppdaterade produkter på redan utvecklad hårdvara. De tjänar ju säkert en bra slant genom att sälja produkter med äldre komponenter i sig. Man undrar om fokuseringen på flytten till nytt campus har flyttat fokus för många inom företaget. Men det tar kanske så lång tid att ta fram en uppdatering av Mac Minin, vad vet jag?!?

Minin är en genial liten produkt, den har massor av användningsområden där det bara ska utföras några tjänster och man behöver ingen skärm och dom bara går och går och går...på jobbet (videoprod) så har vi ett gäng, en som bara är kontroll för en videomixer, tre som bara spelar in olika kameror (via externt USB-videokort/H.264-komprimerare från Blackmagic), en som bara spelar upp en videoslinga, en som håller databaser, en som är vår survailance och säkerhets-burk, en som matar vidare via LAN en fet TB-RAID, en som är LAN-server och plockar TimeMachine-backups från en massa Macar, etc, etc...
Själv har jag en hemma i garderob med extern RAID, den plockar TimeMachine-BU's från hemmets Macar, håller iTunes-biblioteket som ATV's lirar och synkar över egen musik etc till iOS-manicker...
Ingen har egen skärm utan sköts via Remote Desktop....sällan man behöver göra något...dom bara rullar...och drar lite ström...

Klart den måste uppdateras, t.ex. ska ju även den paradigm-skiftas över till USB-C.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-10-20 13:40

Min mini står under teven tillsammans med en raid-disk. Fungerar som både mediacenter och bulklagring.

Ursprungligen av johan_tanying:

Egentligen är det ju fem år sedan den snabbaste mac minin kom - en 2012:a med quad i7 piskar ju vilken som helst av 2014-modellerna. Att 2014 dessutom var betydligt mer svårservad map disk och RAM gjorde ju inte saken bättre...

Så, upp till bevis nu. Jag är dock rädd för att vi får en ÄNNU långsammare Mini i ett ÄNNU mindre skal (Apple TV-storlek?) och ÄNNU mer låst och svårmeckad. Jag har dock gärna fel.

Sonen har nu en maxad 2012:a, och jag skulle gärna skaffa en till att ha som mediaspelare som ersättning för en alltmer åldrande Seagate Theatre+.

Min gamla Mac mini 2011 hade dedikerat grafikkort och spöar din nyare 2012 lätt! kunde spela teamfortess 2 på den )

Ursprungligen av Tjosansa:

Min gamla Mac mini 2011 hade dedikerat grafikkort och spöar din nyare 2012 lätt! kunde spela teamfortess 2 på den )

Har en sån fortfarande (används inte längre), hade den som mediastation vid TVn, nu ersatt av en 800-kronors Android-box.

Jag har en Mini - den gamla mindre-och-högre i plast och separat nätdel - som är kontroll för videomixer och har stått på i över 5 år nu. Jag förväntar mig att den rullar på i minst 5 år till. Kanske 10-20 år. I don't know. När en konding torkat ut för mycket kanske den lägger av. Jag minns inte ens vilket OS det är...vad det var för 5 år sedan och mixerprogrammet från Blackmagic har inte behövts uppdaterats (det funkar och jag ignorerar uppdateringar när allt funkar när det gäller sådana här grejer) så den är helt "orörd" sedan jag satte på den för 5 år sedan.

Jag får ofta intrycket att många av de sätt minin användas på borde bättre kunna passa spetsade produkter från koncepten som -tv och airport-stationerna bygger på?

En enklare "huvudlös" mini-server bestående av lika delar time capsule och mac mini borde klara av de flesta sysslor en hemma-/fil-/backupserver behöver till en mindre peng, och varje mini som köps som "mediacenter" hemma i gillestugorna ser jag mest som ett underkänt betyg för apple-tv (eller kanske strömmingstjänsterna..?!).

Hur många använder sin mini som desktop egentligen?

Ursprungligen av gabriela:

Jag får ofta intrycket att många av de sätt minin användas på borde bättre kunna passa spetsade produkter från koncepten som -tv och airport-stationerna bygger på?

En enklare "huvudlös" mini-server bestående av lika delar time capsule och mac mini borde klara av de flesta sysslor en hemma-/fil-/backupserver behöver till en mindre peng, och varje mini som köps som "mediacenter" hemma i gillestugorna ser jag mest som ett underkänt betyg för apple-tv (eller kanske strömmingstjänsterna..?!).

Hur många använder sin mini som desktop egentligen?

Jag använder faktiskt min mini som desktop Har en 2012 med i7 quadcore och 10 GB ram... Funkar förvånansvärt bra, och jag kör både Logic Pro X och Final Cut Pro på den. Vid lättare användning finns inget att invända mot prestandan. Den kan dock vid tyngre operationer kännas lite trött, men oftast märker jag inte av det!

Jo, jag känner till EN Mini som är "vanlig" desktop med skärm bredvid...den används uteslutande för Minecraft- och Roblox-spelande.

Har också en som media center. Late 2012 med 500gb ssd och 16 gb ram (fråga mig inte varför om ram). Fungerar perfekt och har nog stått på konstant i 5 år.

Ursprungligen av gabriela:

Hur många använder sin mini som desktop egentligen?

Jag gjorde det.. Hade 46" Tv som skärm till den. Fick vrida hela huvudet för att se vad som hände ute på sidorna

Ursprungligen av Demiurgen:

Jo, jag känner till EN Mini som är "vanlig" desktop med skärm bredvid...den används uteslutande för Minecraft- och Roblox-spelande.

Ytterligare ett användningsområde -tv borde kunna vara det självklara valet!
(Jag vet inte om det faktiskt är så idag – men det borde vara så!)

Ursprungligen av Tjosansa:

Jag gjorde det.. Hade 46" Tv som skärm till den. Fick vrida hela huvudet för att se vad som hände ute på sidorna

"Stor skärm är klen tröst..."

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-10-21 22:14
Ursprungligen av gabriela:

"Stor skärm är klen tröst..."

'... i ett fattigt hem.'

Ursprungligen av Demiurgen:

Jo, jag känner till EN Mini som är "vanlig" desktop med skärm bredvid...den används uteslutande för Minecraft- och Roblox-spelande.

Make it two.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-11 01:29

Behövde ny liten HTPC i våras, men fick bli en Intel NUC med senasten Kabylake i5, 16 GB RAM, Thunderbolt/USB C, och 512 GB m2 NVMe från Samsung.

Grymt nöjd med den! Både mindre och kraftfullare än Mini. ?

Även om jag har två MBPro så hoppas jag att Apple kommer med en mindre och nyare kraftfullare Mini. Bra formfaktor (när stationär behövs, men utan dedikerad intern grafik).

Ursprungligen av omartint:

Behövde ny liten HTPC i våras, men fick bli en Intel NUC med senasten Kabylake i5, 16 GB RAM, Thunderbolt/USB C, och 512 GB m2 NVMe från Samsung.

Grymt nöjd med den! Både mindre och kraftfullare än Mini. ?

Även om jag har två MBPro så hoppas jag att Apple kommer med en mindre och nyare kraftfullare Mini. Bra formfaktor (när stationär behövs, men utan dedikerad intern grafik).

Spännande, hur upplever du ljudnivån? Har den något fläktljud? Tänkte själv på Nuc som alternativ och köra Magic Trackpad 2 och wireless keyboard 2 till den isåfall men är rädd att det inte flyter på som det gör i OS X.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-11 08:33
Ursprungligen av littlemac:

Spännande, hur upplever du ljudnivån? Har den något fläktljud? Tänkte själv på Nuc som alternativ och köra Magic Trackpad 2 och wireless keyboard 2 till den isåfall men är rädd att det inte flyter på som det gör i OS X.

Kör Microsofts mediakeyboard (liknar Logitechs, men gillar plattan bättre).

Tyvärr så kan man ibland höra fläkten lite. Inte för att den går på så höga varv (är mycket bra stöd för hårdvaruavkodning av modernt videomaterial i Kabylake), men tyvärr så har den ett mer irriterande ljud som gör att man lägger tydligare märke till den än vad som egentligen hade behövts (går i princip aldrig på full fart).

Är väl just den biten jag är lite missnöjd med. Har seriöst funderat på att byta fläkten, men då jag oftast inte tänker på det (vid normalt ljud på TV:en) så har jag inte riktigt orkat det. Kanske kommer någon dag.

Men är i övrigt grymt nöjd och imponerad av enheten. Lägg dock inte in Intels programvaror (mer än om du måste för någon drivrutin). De är generellt skit och fungerar dåligt. Kör på så mycket standard Windows som möjligt så kommer det att fungera bäst.

Vad jag gillar är möjligheten och friheten att kunna streama och köra precis vad som helst, samt att även kunna spela lite klassiska Nintendo/Segaspel med emulator. Kanonfin lösning för det (fläktljudkaraktären är dålig, men bara en ytterst liten minuspost för mig).

Skall du däremot spela moderna kraftfulla datorspel så behövs absolut ett externt grafikkort till den, men då är det nog både billigare och bättre med en i från början kraftfullare lösning än just NUC.

1
Bevaka tråden