Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup och lagring, hur?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag mejlade en kille på ett lokalt datorföretag här i England att jag behöver hjälp med att rensa datorn (min MBP fick startas om med strömknappen fyra gånger igår, den är full), flytta över allt på en extern enhet och äntligen fixa ett backup-system (alla mina jobbfiler kopieras i alla fall upp på Dropbox).
Han sa att om jag bara köper en HD på minst 2TB så fixar han detta och ordnar Time Machine åt mig. Men när jag googlade vad jag bör köpa, så kom så många alternativ upp! Inte bara olika märken, utan helt olika system. Nu känns det som att jag bör ha minst två externa enheter om en kraschar, eller RAID. Och jag vill inte konstant ha en extern HD kopplad till min laptop!

Jag vet inte hur kunnig han är på olika alternativ så jag frågar er, så får han fixa enligt vad vi kommer fram till passar mig.

Det jag vill ha är ett smidigt system för backup (och smidig återställning) av min MBP, och gärna även min iMac. Och extern lagring för filer och en hel massa foton.

Jag har hittat dessa artiklar, som bara gör mig konfunderad, vad rekommenderar ni?
https://www.macworld.co.uk/feature/mac/best-m...
https://www.macworld.co.uk/feature/mac/best-s...
https://www.intego.com/mac-security-blog/4-ty...

Anna

  • Medlem
  • 2017-10-22 13:37

The Power of Three. Lagring på din dator, lagring* på extern (eller extra intern) enhet och lagring* i molnet. Själv lägger jag till en fjärde faktor, en extra lagringsenhet* som jag har i ett annat hus. Vad du väljer för hårdvara och tjänst är inte alls lika viktigt som att du faktiskt kommer i gång med detta.

*Edit: På förekommen anledning vill jag förtydliga att jag med lagring menar backup/säkerhetskopia av lagringen på datorn. Jag använder kloningsprogrammet Carbon Copy Cloner till hårddiskar och Google drive/foton i molnet (i molnet lagrar jag dock endast dokument, bilder, filmer och andra filer, inte datorns operativsystem).

Senast redigerat 2017-10-22 16:14
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-22 15:52

Innan jag rekommenderar något system:

Skilj på extern lagring och backup. Om du väljer att spara något på extern disk (t.ex. för att det tar mycket plats) så måste din backuplösning täcka även detta. Du ska inte ha en extern backup-disk som du dessutom lagrar saker på som inte får plats i datorn.

RAID ersätter inte backup.

Du har en laptop, en iMac, externa diskar och dropbox. Och allt behöver backup. Du får en enklare lösning om du kan samla ihop lagringen på något sätt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-10-22 18:32
Ursprungligen av pesc:

Innan jag rekommenderar något system:

Skilj på extern lagring och backup. Om du väljer att spara något på extern disk (t.ex. för att det tar mycket plats) så måste din backuplösning täcka även detta. Du ska inte ha en extern backup-disk som du dessutom lagrar saker på som inte får plats i datorn.

RAID ersätter inte backup.

Du har en laptop, en iMac, externa diskar och dropbox. Och allt behöver backup. Du får en enklare lösning om du kan samla ihop lagringen på något sätt.

Instämmer.

Får inte all data plats på en enhet, men du vill ha dessa tillgängliga från alla enheter, ja då är det kanske en NAS du behöver. Hur stora mängder data pratar vi om? Budget? Befintlig utrustning och infrastruktur? Dvs vad har du för grejjer, hur är de ihopkopplade och vilken uppkoppling har du?
Hur mycket data tillför du varje månad/år?
Hur viktig är din data?
Hur snabbt behöver du kunna få tillbaka en raderad fil?
Vid inbrott/elfel och allt försvinner/går sönder, hur snabbt behöver du vara igång igen?

Tack för svar, alla!

Jag trodde att RAID kunde användas som en backup-enhet, jag måste ha missförstått artiklarna jag läste. Jag är så förvirrad. Behöver Dropbox verkligen backup? De har sitt eget backup-system, man kan få tillbaka filer man tagit bort för någon månad sen genom dem.
Och det stod i minst en av artiklarna att man kunde lägga både lagring och backup på samma disk, men att det är bättre att ha två då en HD kan fallera förr eller senare. Men jag håller med om att det låter bättre att använda olika enheter för dessa behov. Fast då blir det en himla massa enheter, fyra!

För att svara Reboot81;
*Hur stora mängder data pratar vi om? - Vet ej.
*Budget? - Jag kan spendera bra på detta, men vill ju inte betala för mer än vad som behövs. Jag brukar gå på kvalitet, läsa utvärderingar och tester och dylikt, snarare än att köpa det billigaste.
*Befintlig utrustning och infrastruktur? Dvs vad har du för grejjer, hur är de ihopkopplade och vilken uppkoppling har du? - En iMac som jag inte använder så ofta numera (men som jag behöver använda ibland, t ex finns en del program bara på den), jobbar mest från MBP:n. Båda har gamla OS men har uppdaterats med övriga uppdateringar som kommer ut. Båda har Windows på VMWare då jag behöver ett gammalt Windows-program i jobbet. (Nu har dock Win-delen slutat funka på MBP:n.) Alla jobbfiler lägger jag i min Dropbox-folder så de dels backas upp och dels blir åtkomliga från båda datorerna.
*Hur mycket data tillför du varje månad/år? - Vet ej, det har bara fyllts på genom åren. Men nu när jag ska börja fotografera mer så kommer det att bli mer.
*Hur viktig är din data? - Jag jobbar ju inte för Säpo, men vill ju inte att framför allt jobb-filer eller foton försvinner. Och inte andra dokument heller.
*Hur snabbt behöver du kunna få tillbaka en raderad fil? - Just detta scenario tror jag inte kommer att uppstå, det är mer att jag inte vill förlora filer vid en krasch. Jag vill att allt ska backas upp och kanske även funka snabbt igen efter någon mer allvarlig krasch. På min PC-tid minns jag att det fanns något som hette ghosting, där man kunde få tillbaka hela systemet som det var utan att behöva installera om allt. Låter ju skönt! Men eftersom jag har två datorer så kommer förmodligen alltid en att funka.
*Vid inbrott/elfel och allt försvinner/går sönder, hur snabbt behöver du vara igång igen? - Se ovan, kan bara använda den andra datorn ett tag, huvudsaken är att inga filer försvinner för tid och evighet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-10-23 16:47

PC-programmet Ghost motsvaras av Carbon Copy Cloner eller SuperDuper.
Svårt att hjälpa dej när du inte svarar på frågorna. Hur mycket data du har, och hur mycket det kommer att växa per månad är ganska avgörande.
Absolut inte lägga filer på en extern disk som är din backupdisk! Och TimeMachione är smidig att använda, men otillförlitlig som backup (beroende på hur viktiga dina filer/bilder är).
En NAS är aldrig fel

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-10-23 20:17
Ursprungligen av Anna Västerås:

Tack för svar, alla!

Jag trodde att RAID kunde användas som en backup-enhet, jag måste ha missförstått artiklarna jag läste. Jag är så förvirrad. Behöver Dropbox verkligen backup? De har sitt eget backup-system, man kan få tillbaka filer man tagit bort för någon månad sen genom dem.
Och det stod i minst en av artiklarna att man kunde lägga både lagring och backup på samma disk, men att det är bättre att ha två då en HD kan fallera förr eller senare. Men jag håller med om att det låter bättre att använda olika enheter för dessa behov. Fast då blir det en himla massa enheter, fyra!

Dropbox är inte backup. Du kan visserligen återställa en raderad fil, men per definition är det inte en backuptjänst.
Lagring och backup på samma disk, tänk så här. Du har ett värdefullt papper, som tex bevisar att du äger ett stycke land. Du lagrar detta papper i ett bankfack, och för säkerhets skull har du tagit en kopia av pappret. Vill du då förvara kopian i samma bankfack? Om banken brinner ner, hjälper det då att du har gjort en kopia? Inte om den förvaras på samma ställe.

Det enda du måste veta om hårddiskars livslängd: "en fungerande hårddisk är en hårddisk som ännu inte krashat".

Ursprungligen av Anna Västerås:

För att svara Reboot81;
*Hur stora mängder data pratar vi om? - Vet ej.

Jag ska inte förlöjliga dig, men det är som att kontakta DHL och boka en transport utan att ange vad eller hur stort det som ska skickas är. Ett kuvert eller en container? Det här är A och O när man planerar lagring och backup, inte minst så att du inte blir påsåld en container, när du egentligen har behov av en flyttkartong eller två.

Ursprungligen av Anna Västerås:

*Budget? - Jag kan spendera bra på detta, men vill ju inte betala för mer än vad som behövs. Jag brukar gå på kvalitet, läsa utvärderingar och tester och dylikt, snarare än att köpa det billigaste.

Bra.

Ursprungligen av Anna Västerås:

*Befintlig utrustning och infrastruktur? Dvs vad har du för grejjer, hur är de ihopkopplade och vilken uppkoppling har du? - En iMac som jag inte använder så ofta numera (men som jag behöver använda ibland, t ex finns en del program bara på den), jobbar mest från MBP:n. Båda har gamla OS men har uppdaterats med övriga uppdateringar som kommer ut. Båda har Windows på VMWare då jag behöver ett gammalt Windows-program i jobbet. (Nu har dock Win-delen slutat funka på MBP:n.) Alla jobbfiler lägger jag i min Dropbox-folder så de dels backas upp och dels blir åtkomliga från båda datorerna.

Nej, inte backas. Synkas.
Dataförlust handlar inte bara om brand, stöld eller användarmisstag. Du kan råka ut för "ransomware", dvs skadlig kod som krypterar din data och kräver skyhöga belopp för att få möjligheten att avkryptera din data. Inte sällan går det inte att avkryptera datan, trots att lösensumman betalas.
Så, vad händer med filerna i Dropbox om de krypteras, låt säga 75% av filerna, och detta undgår obemärkt i 31 dagar? De krypterade filerna är mycket riktigt synkade mellan alla enheter. Dropbox erbjuder 30 dagars papperskorg, inte mer.

Ursprungligen av Anna Västerås:

*Hur mycket data tillför du varje månad/år? - Vet ej, det har bara fyllts på genom åren. Men nu när jag ska börja fotografera mer så kommer det att bli mer.

Återigen, inventera dina behov. Hör med kompisen som fotar, hur mycket samlar hen på sig under ett år?

Ursprungligen av Anna Västerås:

*Hur viktig är din data? - Jag jobbar ju inte för Säpo, men vill ju inte att framför allt jobb-filer eller foton försvinner. Och inte andra dokument heller.

Sätt ett pris på din data. Hur mycket skulle du vara villig att betala för att köpa tillbaka din data vid det tillfälle ALLT försvinner?
Du nämner jobbfiler, dessa kan man sätta ett pris på. Foton då? Priceless skulle jag gissa.
Se den här prislappen på din data i förhållande till vad du kommer att spendera för att säkra den. En försäkringspremie.

Ursprungligen av Anna Västerås:

*Hur snabbt behöver du kunna få tillbaka en raderad fil? - Just detta scenario tror jag inte kommer att uppstå, det är mer att jag inte vill förlora filer vid en krasch. Jag vill att allt ska backas upp och kanske även funka snabbt igen efter någon mer allvarlig krasch. På min PC-tid minns jag att det fanns något som hette ghosting, där man kunde få tillbaka hela systemet som det var utan att behöva installera om allt. Låter ju skönt! Men eftersom jag har två datorer så kommer förmodligen alltid en att funka.
*Vid inbrott/elfel och allt försvinner/går sönder, hur snabbt behöver du vara igång igen? - Se ovan, kan bara använda den andra datorn ett tag, huvudsaken är att inga filer försvinner för tid och evighet.

Såvida inte blixten slår ner. Naturkatastrof/terror/eldsvåda/you name it.

Du har kanske hört talas om molnbackup, dvs att man betalar en månadsavgift för att göra backup till molnet, tex Carbonite. Superbra tjänster om man har bra uppkoppling och begränsade mängder data. Den dagen du vill återställa, ja då tvingas du ladda ner det över nätet. Vilket kan ta veckor månader. Själv kör jag molnbackup som min sista livrem, skulle Västra Götaland invaderas och förstöras av Danskarna, ja då kan jag alltid ladda ner mina filer från molnet, vilket i oftast är en server i USA.

En variant kan vara två USB-diskar som rymmer den mängd data du kommer att äga nästa julafton.
Den ena kopplar du in och låter spegla (ghosta) datorns hårddisk varje natt.
Den andra kopplar du in och gör månatlig eller veckolig backup, för att sedan förvara den på annan plats.

Disk ett ger dig skydd mot: av misstag raderad fil, datorn startar inte.
Disk två ger dig skydd* mot inbrott/eldsvåda/ransomware.

*Gör du backupen varje söndag kan du som mest förlora 7 dagars arbete. osv.

Två diskar och programvara går på ~3000SEK.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-10-23 20:33

Överrumplad? Det enklast och första steget du kan ta är att köpa en USB-hårddisk som är dubbelt så stor som mängden data du har idag. Märke, modell spelar ingen roll. Finns ändå bara 3 tillverkare av hårddiskar idag, och ingen är med säkerhet bättre eller sämre än den andra.
Koppla in, när datorn frågar "Vill du använda denna disk för TimeMachine?" så svarar du ja. Klart.

TimeMachine är grymt smidigt när du vill återställa ett par filer eller mappar, men är inte så tillförlitlig att du kan ha den som enda säkerhet.
Därför ska du inte nöja dig med enbart TM.

Lite helgläsning ang backup (och synk): https://www.99.se/forum/t/321117-den-ultimata...
Lite äldre men fortfarande matnyttig (och lång) tråd: https://www.99.se/forum/t/290496-vardet-av-of...

1
Bevaka tråden