Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

Extra app? Wallet har funnits länge även här i Sverige. Exempelvis så använder jag den för mina SAS biljetter.

Ja men den har ju inte varit ett krav att använda förut, jag gillar inte att ha onödiga appar

Så där. Handlat och invigt allt med St1
En cola för 15kr

Ursprungligen av jimel:

Ja men den har ju inte varit ett krav att använda förut, jag gillar inte att ha onödiga appar

Onödig är nog en definitionsfråga. Appen är kopplingen till Wallet (misstänker jag)

Ursprungligen av BlackSmp:

Så där. Handlat och invigt allt med St1
En cola för 15kr

Kändes det bra?

Märkligt att inte Amex stöds från start. Förhandlar Apple om med Amex i varje land?

Ursprungligen av NiklasHS:

Funkade inte att aktivera genom Wallet för mig. Kunde inte bekräfta i Nordeas Mobilbanken app eller genom telefonnumret (ingen svarar).

Tog bort kortet i Wallet. Aktiverade det sedan i Nordeas egna app Nordea Wallet.

Ska fira med att köpa en kaffe!

Detta är lösningen, den vanliga Nordea mobilbank-appen räckte inte utan jag fick ladda ner Nordea Wallet och då gick det att aktivera kortet för både telefon och klocka.

Ursprungligen av Chaosstar:

Märkligt att inte Amex stöds från start. Förhandlar Apple om med Amex i varje land?

Mailade faktiskt AMEX ang Apple Pay häromdagen och fick till svar......

Vi har inga nyheter om att vi kommer lansera Apple Pay under 2017 men jobbar på att få det till Sveriges American Express så snart som möjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-24 08:39

Fungerar inte. Lägga till i Apple Wallet, men går sedan inte att verifiera i Internetbanken eller appen(Nordea).

Ursprungligen av Christian_W:

Mailade faktiskt AMEX ang Apple Pay häromdagen och fick till svar......

Vi har inga nyheter om att vi kommer lansera Apple Pay under 2017 men jobbar på att få det till Sveriges American Express så snart som möjligt.

Och för att fylla på det Christian skriver ovan så har jag varit i kontakt med ICA Banken och Handelsbanken på morgonen. Båda säger samma sak: Inget tyder just nu på att det kommer under 2017, men det kan ändras.

Ursprungligen av xms67:

Fungerar inte. Lägga till i Apple Wallet, men går sedan inte att verifiera i Internetbanken eller appen(Nordea).

Ladda ner deras andra app som heter Nordea Wallet och lägg till där istället.

Ursprungligen av snällpåriktigt:

Kändes det bra?

Jajjamen.. LIving on the edge... Ångrar bara att jag handlade i självscanningskassan. Borde ha handlat av en kassörska - det får bli eftermiddagens uppgift

Insåg sedan att jag har glömt att kolla eventuell faktueringsavgift på ST1. Det blir kanske den dyraste colan som jag köpt

Som jag skrev tidigare; Vi stackare som har SEB lär få vänta. Speciellt med tanke på att de just har implementerat den ”nya” funktionen force touch/3D touch i sin app! En funktion som kom med iPhone 6s. Håller man samma takt med Apple Pay så fungerar det med mobilen runt 2020.

Ursprungligen av Hjördiz:

Som jag skrev tidigare; Vi stackare som har SEB lär få vänta. Speciellt med tanke på att de just har implementerat den ”nya” funktionen force touch/3D touch i sin app! En funktion som kom med iPhone 6s. Håller man samma takt med Apple Pay så fungerar det med mobilen runt 2020.

Ligg på deras kundtjänst! Skapa ärenden, skicka meddelanden och var jobbig. Då borde det bli mer och mer surr på deras kundtjänst

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-10-24 09:08
Ursprungligen av BlackSmp:

Exempelvis så använder jag den för mina SAS biljetter.

Hur lägger man in saker i den?
Find Apps for Wallet leder bara till en sida med text utan några appar och scanna kod verkar inte ha stöd för något.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-10-24 09:17
Ursprungligen av Json_81:

Hur lägger man in saker i den?
Find Apps for Wallet leder bara till en sida med text utan några appar och scanna kod verkar inte ha stöd för något.

Oftast så lägger man till saker via det specifika företagets app. Tex om jag ska flyga med SAS så kan jag när jag hämtar boardingkortet i appen välja att lägga det till wallet också. Fördelen med att ha boardingkortet i wallet är att man kommer åt det från låst skärm utan att behöver identifiera sig, det är smidigt när man går igenom kontrollerna. Gissar att det fungerar på liknande sätt för tex H&M medlemskap o.d. men det har jag aldrig prövat (och i det specifika fallet H&M så vet jag inte om de stöder wallet).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-10-24 09:41
Ursprungligen av andas:

Oftast så lägger man till saker via det specifika företagets app. Tex om jag ska flyga med SAS så kan jag när jag hämtar boardingkortet i appen välja att lägga det till wallet också. Fördelen med att ha boardingkortet i wallet är att man kommer åt det från låst skärm utan att behöver identifiera sig, det är smidigt när man går igenom kontrollerna. Gissar att det fungerar på liknande sätt för tex H&M medlemskap o.d. men det har jag aldrig prövat (och i det specifika fallet H&M så vet jag inte om de stöder wallet).

Flög i påskas och använde SAS-appen, såg inget om att lägga det i wallet.
Men får väl kika igen till nyår när jag åker nästa gång.
Tycker SAS etc skulle dyka upp när man trycker find apps då om de har stöd?

Ursprungligen av Json_81:

Flög i påskas och använde SAS-appen, såg inget om att lägga det i wallet.
Men får väl kika igen till nyår när jag åker nästa gång.
Tycker SAS etc skulle dyka upp när man trycker find apps då om de har stöd?

Oftast när man får upp "mobilbiljetten" i SAS-appen så finns det en liten knapp längst upp som heter "lägg till i Wallet"

Däremot när det gäller SAS så fungerar klockan sämre. Den går inte in i läsaren som är optisk

Ursprungligen av BlackSmp:

Onödig är nog en definitionsfråga. Appen är kopplingen till Wallet (misstänker jag)

Onödigt enligt mig är en app som man aldrig använder annat än denna enda gång.

Ursprungligen av BlackSmp:

Däremot när det gäller SAS så fungerar klockan sämre. Den går inte in i läsaren som är optisk

Trivia och lite offtopic: Sist jag flög använde faktiskt två personer klockan! Den ena tog av och körde in (smidighet--), den andra liksom klämde in handleden med ett otrevligt skrapande ljud. Personen bakom disken öppnade munnen och lyfte handen för att säga något, men himlade bara med ögonen och gav upp. Tänk såhär: https://i.imgur.com/2VzmC.gif

Ursprungligen av emilakered:

Trivia och lite offtopic: Sist jag flög använde faktiskt två personer klockan! Den ena tog av och körde in (smidighet--), den andra liksom klämde in handleden med ett otrevligt skrapande ljud. Personen bakom disken öppnade munnen och lyfte handen för att säga något, men himlade bara med ögonen och gav upp. Tänk såhär: https://i.imgur.com/2VzmC.gif

Pga jobbplicies så måste jag ha pinkod på klockan så jag försökte att ta av mig klockan med påföljd att den låste sig och biljetten försvann. Jag kan tänka mig att de himlade med ögonen åt mig också

Kravet på pinkoden beror på att jag tar ner jobbmejl till telefonen och då så slår det på klockan också

Senast redigerat 2017-10-24 12:10
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Alltid?

Vad finns det för exempel där Swedbank har varit sist?

Tja, Swedbank introducerade Samsung Pay förra tisdagen (17/10) t.ex, så specielt snabba är de inte.

http://www.swedroid.se/swedbank-och-sparbanke...

Någon som har Apple Pay på sin Mac ännu.
Jag ser då inte "Wallet" i mina inställningar eller dyker den upp när man lagt till ett kort i sin telefon tro?

Ursprungligen av Alix:

Att min Iphone 5s saknar NFC kan jag tydligen ta med ro. Bra, då får den hänga med ett bra tag till. ?

Ursprungligen av IngoX:

5s kommer nog tyvärr inte funka med Apple Pay
Apple Pay är kompatibelt med dessa enheter

Det fungerar med 5S om du har Apple Watch.

Ursprungligen av Christian_W:

Någon som har Apple Pay på sin Mac ännu.
Jag ser då inte "Wallet" i mina inställningar eller dyker den upp när man lagt till ett kort i sin telefon tro?

Har du en Macbook Pro m Touch ID? Det krävs. Annars görs köpet i din telefon/klocka.

Tillåt från Mac-alternativet finns också i IOS/Inställningar/Wallet och Apple Pay om du kan lägga in ett kort.

Ursprungligen av Ida Blix:

Har du en Macbook Pro m Touch ID? Det krävs. Annars görs köpet i din telefon/klocka.

Tillåt från Mac-alternativet finns också i IOS/Inställningar/Wallet och Apple Pay om du kan lägga in ett kort.

Ahh på så vis. Tänkte att ikonen finns där på alla Mac modeller för att snabbt ovh enkelt kunna hantera sina kort.

  • Medlem
  • 2017-10-24 12:03
Ursprungligen av Alix:

Att min Iphone 5s saknar NFC kan jag tydligen ta med ro. Bra, då får den hänga med ett bra tag till. ?

Ursprungligen av Hank Solo:

Det fungerar med 5S om du har Apple Watch.

Ja, tack, det kände jag till. Men jag använder aldrig armbandsklocka. Om jag vill ha Apple Pay köper jag en Iphone som stöder det. Jag har dock påtagligt regionala Länsförsäkringar som knappast lär få den centrala tummen ur i brådrasket*, så jag kan vänta. Kanske kan en Iphone SE 2 komma att bi aktuell nästa år?

*Svar via Facebook: ”Det är definitivt en aktuell fråga som vi jobbar på, men vi kan i dag inte ge någon exakt tidpunkt för när vi kan erbjuda tjänsten. Tack för att du hör av dig, det är viktigt för oss för att få koll på vad våra kunder efterfrågar.” (sic!)

Ursprungligen av Hank Solo:

...så specielt snabba är de inte...

Nej, den gången var de inte snabba. Det kan vi vara överens om.

Men jag hängde upp mig på ordet "alltid", som antyder att det borde finnas många exempel.

Senast redigerat 2017-10-24 13:56
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-24 13:49
Ursprungligen av BlackSmp:

Däremot när det gäller SAS så fungerar klockan sämre. Den går inte in i läsaren som är optisk

Du menar läsaren som de använder på Arlanda... i Oslo och Köpenhamn (har jag för mig) funkar det dock kalas.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, den gången var de inte snabba. Det kan vi vara överens om.

Men jag hängde upp mig på ordet "alltid", som antyder att det borde finnas många exempel.

Pratade med Swedbank idag om Apple Pay och i dagsläget finns ingen plan för att de inte vet hur säkert det är än, att det funnits i 3 år och visat sig vara väldigt säkert spelade ingen roll för dem då de ska göra en egen analys, så tror inte de blir speciellt snabba nu heller.

Bevaka tråden