Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-24 14:35

På förra sidan pratade ni om SEQR. Jag använder den dagligen. Jag får 3% tillbaka på alla köp. Inte illa! Hoppades att de skulle utvidga sig till fler butiker men de kanske drar sig ur efter Apples intåg tyvärr.

Plattan som ni ser i butiken är ingen hårdvara. Det är bara en QR-kod (därav appens namn) som man skannar med kameran. Och sedan är det bara att godkänna beloppet.

Förutom att man får 3 % tillbaka, sparas alla kvitton i appen. Med specifikation, inte bara totalt belopp. Man kan se exakt vad man köpte i varje tillfälle. Och man kan koppla eventuellt medlemskap till appen. Dvs att man slipper dra medlemskortet i livsmedelsbutik till exempel. Man handlar allt på faktura som kommer i slutet av varje månad. Därför tar de kreditupplysningen när man registrerar sig.

Ursprungligen av Trineo:

Du menar läsaren som de använder på Arlanda... i Oslo och Köpenhamn (har jag för mig) funkar det dock kalas.

Nja, det small redan vid passeringen i Luleå för mig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-24 15:41
Ursprungligen av BlackSmp:

Nja, det small redan vid passeringen i Luleå för mig

Okejdå.... du menar läsarna som Swedavia har valt att använda?

Frågan är hur långt bort övriga banker är.
Skulle jag veta att Swedbank inte kommer ha stöd närmsta 6 månaderna så skulle jag byta bank. Men några månader kan man ju vänta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-24 16:01
Ursprungligen av Chaosstar:

Frågan är hur långt bort övriga banker är.
Skulle jag veta att Swedbank inte kommer ha stöd närmsta 6 månaderna så skulle jag byta bank. Men några månader kan man ju vänta.

Varför? Är det så svårt att dra ett kort? Om jag avväger alla banktjänster skulle bolånet väga mest, säg 70 %, sedan kommer diverse kortkostnader, förmåner etc - kanske 20 % till. Resten fördelas mellan kundtjänst, användarvänlighet etc. Möjligheten till kontaktlös betalning tar inte mer än 1 % när jag väljer en bank. Men det är jag. Du har kanske andra prioriteringar.

  • Medlem
  • 2017-10-24 16:31
Ursprungligen av timofej:

... Plattan som ni ser i butiken är ingen hårdvara. Det är bara en QR-kod (därav appens namn) som man skannar med kameran. Och sedan är det bara att godkänna beloppet. ...

Seqrplattan i min butik har en NFC-tagg. Och Seqr har en NFC-tjänst för Android. Här.

Ursprungligen av timofej:

Varför? Är det så svårt att dra ett kort? Om jag avväger alla banktjänster skulle bolånet väga mest, säg 70 %, sedan kommer diverse kortkostnader, förmåner etc - kanske 20 % till. Resten fördelas mellan kundtjänst, användarvänlighet etc. Möjligheten till kontaktlös betalning tar inte mer än 1 % när jag väljer en bank. Men det är jag. Du har kanske andra prioriteringar.

Måste man välja? ST1 kortet med Mastercard duger bra för mig medan jag har kvar mina bankaffärer där det passar.

Ursprungligen av Trineo:

Okejdå.... du menar läsarna som Swedavia har valt att använda?

jajjamen

  • Medlem
  • 2017-10-24 17:04
Ursprungligen av timofej:

På förra sidan pratade ni om SEQR. Jag använder den dagligen. Jag får 3% tillbaka på alla köp. Inte illa! Hoppades att de skulle utvidga sig till fler butiker men de kanske drar sig ur efter Apples intåg tyvärr.

Plattan som ni ser i butiken är ingen hårdvara. Det är bara en QR-kod (därav appens namn) som man skannar med kameran. Och sedan är det bara att godkänna beloppet.

Förutom att man får 3 % tillbaka, sparas alla kvitton i appen. Med specifikation, inte bara totalt belopp. Man kan se exakt vad man köpte i varje tillfälle. Och man kan koppla eventuellt medlemskap till appen. Dvs att man slipper dra medlemskortet i livsmedelsbutik till exempel. Man handlar allt på faktura som kommer i slutet av varje månad. Därför tar de kreditupplysningen när man registrerar sig.

Vad säger du då om att Seamless lägger ned tjänsten för konsumenter?

  • Medlem
  • 2017-10-24 17:09
Ursprungligen av PaO:

Vad säger du då om att Seamless lägger ned tjänsten för konsumenter?

Hittills har de bara meddelat att de överväger att göra det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-24 17:48
Ursprungligen av PaO:

Vad säger du då om att Seamless lägger ned tjänsten för konsumenter?

Jag säger naturligtvis att det är tråkigt. Det skrev jag i mitt inlägg ovan: "tyvärr". Jag tror att om de tryckte mer på att man fick 3 % tillbaka skulle fler ansluta sig. Men det fick jag reda på av en slump.

En lunchrestaurang öppnade i närheten av mitt jobb. Och där fick man fem eller tio kronor (kommer inte ihåg) rabatt om man betalade med SEQR. Och fick gå förbi kön. Illa kvickt skaffade flera mina kollegor SEQR. Även jag. Och bara DÅ upptäckte jag alla fördelar.

Restaurangen har bytt betalningssystemet sedan dess. Men jag fortsätter handla med SEQR i min Hemköp butik. Och då får jag bonus från butiken plus 3 % från SEQR.

Men jag anade att det inte gick så bra för dem. Förutom restaurangen slutade Webhallen ta emot SEQR betalningar. Och där kunde man spara riktigt stora summor!

Jag återgår nog till kortbetalningen när de lägger av. Inte värsta grejen. Men jag kommer att sakna 3% återbäring.

  • Medlem
  • 2017-10-24 17:56
Ursprungligen av timofej:

Jag säger naturligtvis att det är tråkigt. Det skrev jag i mitt inlägg ovan: "tyvärr". Jag tror att om de tryckte mer på att man fick 3 % tillbaka skulle fler ansluta sig. Men det fick jag reda på av en slump.

En lunchrestaurang öppnade i närheten av mitt jobb. Och där fick man fem eller tio kronor (kommer inte ihåg) rabatt om man betalade med SEQR. Och fick gå förbi kön. Illa kvickt skaffade flera mina kollegor SEQR. Även jag. Och bara DÅ upptäckte jag alla fördelar.

Restaurangen har bytt betalningssystemet sedan dess. Men jag fortsätter handla med SEQR i min Hemköp butik. Och då får jag bonus från butiken plus 3 % från SEQR.

Men jag anade att det inte gick så bra för dem. Förutom restaurangen slutade Webhallen ta emot SEQR betalningar. Och där kunde man spara riktigt stora summor!

Jag återgår nog till kortbetalningen när de lägger av. Inte värsta grejen. Men jag kommer att sakna 3% återbäring.

Tyvärr är det ett misskött företag där Ekobrottsmyndigheten har gjort tillslag och många småsparare förlorat mycket pengar på aktien. 3% var nog för bra samt att man i början behövde använda sitt bankkonto. Nu hoppas jag på remember till Samsung Pay ☺️

Funkar att betala med på Ica

Ursprungligen av snällpåriktigt:

Och för att fylla på det Christian skriver ovan så har jag varit i kontakt med ICA Banken och Handelsbanken på morgonen. Båda säger samma sak: Inget tyder just nu på att det kommer under 2017, men det kan ändras.

Premiärbetalade idag på Pressbyrån, en izettle terminal och på Ica. Funkadeutan bekymmer.

Om de hade råd att ge 3% cash back så går det att spekulera i vad handlarna fick betala

Och då har jag en misstanke om varför seqr har haft svårt för att slå igenom

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-24 18:10
Ursprungligen av BlackSmp:

Om de hade råd att ge 3% cash back så går det att spekulera i vad handlarna fick betala

Och då har jag en misstanke om varför seqr har haft svårt för att slå igenom

Ja, förvisso! Men vet du vad handlarna betalar för vanliga kort? Särskilt för Amex, Diners och dylikt.

Jag borde precisera också att 3 % får man om man handlar mer än 20 ggr per månad. Jag har inga problem med att uppfylla villkoret för att jag handlar nästan dagligen i Hemköp. Procentsatsen varierar om du handlar mindre än 20 ggr.

Senast redigerat 2017-10-24 18:21
Ursprungligen av BlackSmp:

Om de hade råd att ge 3% cash back så går det att spekulera i vad handlarna fick betala

Och då har jag en misstanke om varför seqr har haft svårt för att slå igenom

Handlarna betalar knappt något, märklig affärsidé att ge 3% cashback. Kanske ville växa och bli uppköpta för stora $$$.

  • Medlem
  • 2017-10-24 19:07
Ursprungligen av Alix:

Seqrplattan i min butik har en NFC-tagg. Och Seqr har en NFC-tjänst för Android. Här.

Så här ser den ut.

Ursprungligen av timofej:

Varför? Är det så svårt att dra ett kort?

Det är ju inte det det handlar om. Precis som jag gillar att köpa nästa iPhone direkt då den kommer ut, vilja börja använda Apple Pay direkt då det släpps. Jag har inga lån och är inte trogen nån bank (även om jag haft Swedbank länge nu). Just nu är Swedbank tråkiga eftersom de inte stödjer Apple Pay. De får några veckor på sig att bli roliga eller så är det hej då.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-10-24 19:43

Gjorde precis mitt första köp med Apple Pay, på ett större ICA här i Uppsala. Fungerade kanon!

Det var dock lite konstigt när jag sen gick in på Wallet-appen och kollade transaktioner. Där stod det att den senaste transaktionen var på 200 kr – när det egentligen bara var 50!

Efter en omstart av appen står det rätt. Och på kontoutdraget i Nordea-appen står det också rätt. Men man blir ju ändå lite fundersam. Visst ska det här vara idiotsäkert? Kan det ha varit någon slags bugg?

Ursprungligen av Adzam 1:

Kan det ha varit någon slags bugg?

Låter som det.

Ursprungligen av timofej:

Ja, förvisso! Men vet du vad handlarna betalar för vanliga kort? Särskilt för Amex, Diners och dylikt.

Jag borde precisera också att 3 % får man om man handlar mer än 20 ggr per månad. Jag har inga problem med att uppfylla villkoret för att jag handlar nästan dagligen i Hemköp. Procentsatsen varierar om du handlar mindre än 20 ggr.

Det finns väl skäl varför många handlare inte tar amex...

Det är svårt att få fram uppgifter men 3% förefaller högt enligt denna artikel https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/eu-sanker-kortavgifter-hoppas-pa-sankta-priser

Ursprungligen av keptang:

Handlarna betalar knappt något, märklig affärsidé att ge 3% cashback. Kanske ville växa och bli uppköpta för stora $$$.

Jag antog att man hade någon vettig affärsmodell. Man kanske räknade med att folk skulle köpa på kredit och betala högs räntor?

Men vi är väl på väg att spåra ut nu? Lika bra att låta detta sidospår dö en stilla död...

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag antog att man hade någon vettig affärsmodell. Man kanske räknade med att folk skulle köpa på kredit och betala högs räntor?

Men vi är väl på väg att spåra ut nu? Lika bra att låta detta sidospår dö en stilla död...

Japp, tillbaka till Apple Pay nu.

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2017-10-25 11:19
Ursprungligen av Adzam 1:

Gjorde precis mitt första köp med Apple Pay, på ett större ICA här i Uppsala. Fungerade kanon!

Det var dock lite konstigt när jag sen gick in på Wallet-appen och kollade transaktioner. Där stod det att den senaste transaktionen var på 200 kr – när det egentligen bara var 50!

Efter en omstart av appen står det rätt. Och på kontoutdraget i Nordea-appen står det också rätt. Men man blir ju ändå lite fundersam. Visst ska det här vara idiotsäkert? Kan det ha varit någon slags bugg?

Jag provade också Apple Pay igår. Köpte en flaska vatten á 13:- på ICA Supermarket. Fick skrämselhicka när jag såg Apple Pay. Behöll kvittot. Dock har jag blivit debiterad rätt hos Nordea.

Ursprungligen av wemme:

Jag provade också Apple Pay igår. Köpte en flaska vatten á 13:- på ICA Supermarket. Fick skrämselhicka när jag såg Apple Pay. Behöll kvittot. Dock har jag blivit debiterad rätt hos Nordea.

Haha helt förståeligt! Det är minst en person till på forumet som var med om något liknande. Verkar vara en bugg som förhoppningsvis löser sig snart.

Hej Beshar!

Vad bra att du hör av dig om att du är intresserad av Apple Pay, det är viktigt för oss att höra vad du som kund önskar att vi utvecklar.
Du är inte ensam om att vara intresserad av den tjänsten. Vi har idag ingen information om när eller om vi kan lansera den lösningen.

Under året har vi lanserat ett antal digitala tjänster för att fortsätta leverera bra lösningar till våra kunder. Däribland en ny version av vår app, ny version av vår internettjänst och abonnemangshjälpen.
Utöver det har vi inlett ett antal samarbeten för att bredda vårt digitala utbud. Bland dessa hittar du Mina tjänster, SprinkleBit och Samsung Pay.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-10-25 15:28
Ursprungligen av Hjördiz:

Som jag skrev tidigare; Vi stackare som har SEB lär få vänta. Speciellt med tanke på att de just har implementerat den ”nya” funktionen force touch/3D touch i sin app! En funktion som kom med iPhone 6s. Håller man samma takt med Apple Pay så fungerar det med mobilen runt 2020.

Du är inte gift med en bank. Byt. Ingen bank idag är speciellt förmånlig, alla är samma skräp och någon fördel av att ha varit kund länge har man definitivt inte, det tänket är looooong gone.

Vi kommer troligtvis göra det och får dessutom möjligheten att förhandla om bolånen.

Ursprungligen av timofej:

På förra sidan pratade ni om SEQR. Jag använder den dagligen. Jag får 3% tillbaka på alla köp. Inte illa! Hoppades att de skulle utvidga sig till fler butiker men de kanske drar sig ur efter Apples intåg tyvärr.

Plattan som ni ser i butiken är ingen hårdvara. Det är bara en QR-kod (därav appens namn) som man skannar med kameran. Och sedan är det bara att godkänna beloppet.

Förutom att man får 3 % tillbaka, sparas alla kvitton i appen. Med specifikation, inte bara totalt belopp. Man kan se exakt vad man köpte i varje tillfälle. Och man kan koppla eventuellt medlemskap till appen. Dvs att man slipper dra medlemskortet i livsmedelsbutik till exempel. Man handlar allt på faktura som kommer i slutet av varje månad. Därför tar de kreditupplysningen när man registrerar sig.

Det fetstilta är det som är epic fail. Jag personligen, och många jag känner, har kastat SEQR i papperskorgen då de inte kan debitera mig direkt utan endast skicka på faktura.

Ursprungligen av timofej:

Varför? Är det så svårt att dra ett kort? Om jag avväger alla banktjänster skulle bolånet väga mest, säg 70 %, sedan kommer diverse kortkostnader, förmåner etc - kanske 20 % till. Resten fördelas mellan kundtjänst, användarvänlighet etc. Möjligheten till kontaktlös betalning tar inte mer än 1 % när jag väljer en bank. Men det är jag. Du har kanske andra prioriteringar.

Just bolånen väger ju tungt och just därför överväger jag ett bankbyte, då har man ammunition för bättre bolåneräntor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-25 15:55
Ursprungligen av zinned:

Det fetstilta är det som är epic fail. Jag personligen, och många jag känner, har kastat SEQR i papperskorgen då de inte kan debitera mig direkt utan endast skicka på faktura

De kan faktiskt debitera kontot direkt (https://help.seqr.com/sv-SE/support/solutions...). Men jag föredrar fakturan där jag kan överblicka mina köp.

Skulle hellre ha bra inlåningsränta - eftersom jag inte har ngr bolån. Är helt slutbetalda. Däremot 2 pensionsföräkringar - som är nog så viktigt med avkastning. Tror ändå SEB kommer ganska snart med Apple Pay - beroende på hur avtalen ser ut med Eurocard och Apple. SEB har ju inte VISA längre.

Bevaka tråden