Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Räknestrul i IOS 11

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En bugg i IOS 11 gör att kalkylatorn lätt visar felaktiga resultat. Om du skriver in 1+2+3 snabbt blir resultatet 24 istället för 6.

Läs hela artikeln här

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-10-25 10:53

Ja varför inte? Det är den nya ekonomin. Det är annorlunda nu.

  • Medlem
  • 2017-10-25 11:01

Okej, man ändrar design utan att se till att funktion följer med. Tänka sig, vad överraskad jag är. Not.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-25 11:08

Första gången jag testade fick jag 24 men sen efter det blir det 6...

Buggen är kvar i 11.1 beta 4

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-10-25 14:39

Påminner mig om när Pentium-processorn var ny:
"I Am Pentium Of Borg, Division Is Futile! You Will Be Approximated.".

Jag som precis hann tycka att den nya miniräknaren är grymt mycket snyggare än den gamla...

Tur att jag har Tydlig!

Ursprungligen av johan_tanying:

Tur att jag har Tydlig!

Jag är helt såld på Tydlig! Bara att kunna namnge resultat och delarna i ett uttryck och sen kunna exportera som en (färgglad) PDF är fantastiska funktioner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-25 17:54

Felet beror väl inte på animationslagg utan snarare att appen inte tillåter använderinteraktioner när animationer görs. Det som borde ske är att pågående animation avbryts eller på annat vis övergår till ny animation där användarens input har prio. Nu är felet att appen inte tillåter interaktion under pågående animation.

Ursprungligen av Erik.dv:

Felet beror väl inte på animationslagg utan snarare att appen inte tillåter använderinteraktioner när animationer görs. Det som borde ske är att pågående animation avbryts eller på annat vis övergår till ny animation där användarens input har prio. Nu är felet att appen inte tillåter interaktion under pågående animation.

Så är det väl by default i iOS och appar?

Prova ta fram notifikationsfältet eller kontrollcenter t.ex. samtidigt som du stänger en app och animationen för att stänga app körs.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-10-25 20:03

Slarvigt Apple. Är det når man ska kunna förvänta sig av en dator så är det att den ska bemästra enkel aritmetik under vanlig användning.

  • Medlem
  • 2017-10-25 22:51
Ursprungligen av reboot81:

Slarvigt Apple. Är det når man ska kunna förvänta sig av en dator så är det att den ska bemästra enkel aritmetik under vanlig användning.

Petigt sett så är aritmetiken inte problemet utan inputen. Vi behöver nkey rollover på touchscreenen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-26 09:21
Ursprungligen av keptang:

Så är det väl by default i iOS och appar?

Prova ta fram notifikationsfältet eller kontrollcenter t.ex. samtidigt som du stänger en app och animationen för att stänga app körs.

Juat när man stänger eller switchar mellan appar köper jag detta beteende men inte när input-kontroller faktiskt nyttjas löpande. Har dock svårt att hitta en app med animation likt Kalkylatorn som beter sig rätt.

- Music Widgeten kan man klicka snabbt play / pause och dess animation upplevs avbryta.

- Do Not Disturb knappen fungerar precis som den ska. Dubbelklick avbryter animationen och den övergår inte till DND.

- Low Power Mode fungerar på samma sätt. Dubbelklicka och enheten går inte över till Low Power Mode.

Så detta är troligen inte ett iOS problem utan en programmeringsblunder för Kalkylatorn specifikt. Och felet betor som sagt inte på lag utan på att programmet inte tillåter User Inputs när animationen visas.

Ursprungligen av Erik.dv:

Så detta är troligen inte ett iOS problem utan en programmeringsblunder för Kalkylatorn specifikt. Och felet betor som sagt inte på lag utan på att programmet inte tillåter User Inputs när animationen visas.

Sa inte att det är ett problem utan hur iOS beter sig i många fall.
Och självklart borde detta vara enkelt att fixa i Kalkylator-appen tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-26 09:53
Ursprungligen av keptang:

Sa inte att det är ett problem utan hur iOS beter sig i många fall.
Och självklart borde detta vara enkelt att fixa i Kalkylator-appen tycker jag.

Det skulle kunna vara ett default beteende och därmed problem i iOS men troligen bara en programneringsmiss i specifik app.

Skulle våga säga ett av de mindre problemen iOS plågats av.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-10-26 14:48
Ursprungligen av Erik.dv:

Juat när man stänger eller switchar mellan appar köper jag detta beteende men inte när input-kontroller faktiskt nyttjas löpande. Har dock svårt att hitta en app med animation likt Kalkylatorn som beter sig rätt.

- Music Widgeten kan man klicka snabbt play / pause och dess animation upplevs avbryta.

- Do Not Disturb knappen fungerar precis som den ska. Dubbelklick avbryter animationen och den övergår inte till DND.

- Low Power Mode fungerar på samma sätt. Dubbelklicka och enheten går inte över till Low Power Mode.

Så detta är troligen inte ett iOS problem utan en programmeringsblunder för Kalkylatorn specifikt. Och felet betor som sagt inte på lag utan på att programmet inte tillåter User Inputs när animationen visas.

7+ på 11.0.3 upplever inte problemet med DND /Strömsparläge.

Detta har ju funnits med sen betan vilket ju är lite knäppt men det är ju inte jätteallvarligt. Jag har CalcBuddy som är sjukt bra kalkylator sedan använder jag relativt sällan kalkylatorn över huvud taget så inget jätteproblem för mig. Man tänker ju först att det är någon tjomme som skriver skitsnabbt och det är därför det inte fungerar men testar man att skriva det själv så märker man faktiskt att man behöver vänta någon halvsekund mellan trycken för att 1+2+3 inte ska bli 24.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-26 16:37
Ursprungligen av reboot81:

7+ på 11.0.3 upplever inte problemet med DND /Strömsparläge.

Det jag menade var att knapparna för DND / Strömsparläge inte lider av kalkylatorns problem. Där har man programmerat saker korrekt i avseende animation kontra user interaction.

Precis uppdaterat till beta 5 och det är fortfarande lika.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-30 23:33

Detta är tydligen löst in iOS 11.2.

Ursprungligen av Erik.dv:

Detta är tydligen löst in iOS 11.2.

Ja, det är löst. Jag har provat

1
Bevaka tråden