Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Googles vd lovar fixa hamburgaren

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En del tar sina hamburgare på stort allvar – också i emojiform. Googles emoji för hamburgare har osten under köttet och det är helt enkelt fel enligt många. Debatten nådde Googles vd Sundar Pichai som lovade att släppa allt annat idag.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2017-10-30 13:33

En hamburgare med ost är ingen hamburgare, det är en cheeseburgare. Ostens placering är så till vida helt irrelevant. ?

Ursprungligen av Alix:

En hamburgare med ost är ingen hamburgare, det är en cheeseburgare. Ostens placering är så till vida helt irrelevant. ?

Twitter håller inte med dig.

Ursprungligen av Alix:

En hamburgare med ost är ingen hamburgare, det är en cheeseburgare. Ostens placering är så till vida helt irrelevant. ?

Lämpligare översättning är väl "burgare" vilken kan inkludera ost om man så önskar.

  • Medlem
  • 2017-10-30 13:48
Ursprungligen av Ida Blix:

Twitter håller inte med dig.

Säkert är det så. Allt annat skulle faktiskt förvåna. Men det säger egentligen ingenting om fakta. Wikipedia verkar ha enats om följande (notera särskilt sista meningen):

”A hamburger, beefburger or burger is a sandwich consisting of one or more cooked patties of ground meat, usually beef, placed inside a sliced bread roll or bun. The patty may be pan fried, barbecued, or flame broiled. Hamburgers are often served with cheese, lettuce, tomato, bacon, onion, pickles, or chiles; condiments such as mustard, mayonnaise, ketchup, relish, or "special sauce"; and are frequently placed on sesame seed buns. A hamburger topped with cheese is called a cheeseburger.”

  • Medlem
  • 2017-10-30 13:52
Ursprungligen av matssoderstrom:

Lämpligare översättning är väl "burgare" vilken kan inkludera ost om man så önskar.

I svenskan används ”burgare” huvudsakligen i sammansättningar: Fiskburgare, vegoburgare, stekburgare och så vidare, vilket har gjort att ordet burgare i betydelse hamburgare avgjort har försvagats. Sådant är svårt att rätta till i efterhand.

Ursprungligen av Alix:

I svenskan används ”burgare” huvudsakligen i sammansättningar: Fiskburgare, vegoburgare, stekburgare och så vidare, vilket har gjort att ordet burgare i betydelse hamburgare avgjort har försvagats. Sådant är svårt att rätta till i efterhand.

Prova att beställa en burgare i närmaste korvkiosk så får du se vad du får

Ursprungligen av Alix:

Säkert är det så. Allt annat skulle faktiskt förvåna. Men det säger egentligen ingenting om fakta. Wikipedia verkar ha enats om följande (notera särskilt sista meningen):

”A hamburger, beefburger or burger is a sandwich consisting of one or more cooked patties of ground meat, usually beef, placed inside a sliced bread roll or bun. The patty may be pan fried, barbecued, or flame broiled. Hamburgers are often served with cheese, lettuce, tomato, bacon, onion, pickles, or chiles; condiments such as mustard, mayonnaise, ketchup, relish, or "special sauce"; and are frequently placed on sesame seed buns. A hamburger topped with cheese is called a cheeseburger.”

I emoji-världen är det just "hamburgare" som bilden ska föreställa (enligt unicode-standarden). I min alldeles egna värld är hamburgare samlingsnamnet för alla möjliga burgare som sedan kan delas upp i ostburgare, chiliburgare, halloumiburgare, fiskburgare etc.

  • Medlem
  • 2017-10-30 14:46
Ursprungligen av Ida Blix:

I emoji-världen är det just "hamburgare" som bilden ska föreställa (enligt unicode-standarden). I min alldeles egna värld är hamburgare samlingsnamnet för alla möjliga burgare som sedan kan delas upp i ostburgare, chiliburgare, halloumiburgare, fiskburgare etc.

Eftersom unicode är en standard är alltså en cheeseburgare numera en hamburgare. Gamla, avdankade kalenderbitare som jag själv, och likaledes gamla uppslagsverk och ordböcker, kan således förpassas till historiens skrothög.

Ursprungligen av Alix:

Eftersom unicode är en standard är alltså en cheeseburgare numera en hamburgare. Gamla, avdankade kalenderbitare som jag själv, och likaledes gamla uppslagsverk och ordböcker, kan således förpassas till historiens skrothög.

Jag tycker ändå komposten känns mer korrekt. Miljön och allt det där. Biogas.

Ursprungligen av Alix:

Eftersom unicode är en standard är alltså en cheeseburgare numera en hamburgare. Gamla, avdankade kalenderbitare som jag själv, och likaledes gamla uppslagsverk och ordböcker, kan således förpassas till historiens skrothög.

Det viktiga här är var osten bör ligga, inte vad det heter Jag tycker nämligen att det måste va ost på, annars är det inte gott alls, haha.

Vilket i-landsproblem, vissa harför mycket fritid.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-10-30 18:42

Inom mig ropade jag hurra! när jag läste rubriken.
Därefter antiklimax värre. Kan inte bry mig mindre. Emoji. Bah.
Trodde Sundar & co löst problemet med att alla appar har hamburgermenyn längst bort från tummen när man håller mobilen.

Ursprungligen av reboot81:

Inom mig ropade jag hurra! när jag läste rubriken.
Därefter antiklimax värre. Kan inte bry mig mindre. Emoji. Bah.
Trodde Sundar & co löst problemet med att alla appar har hamburgermenyn längst bort från tummen när man håller mobilen.

Åh! Det hade varit något! Ledsen att göra dig besviken ?

Senast redigerat 2017-10-30 19:32
Ursprungligen av Hank Solo:

Vilket i-landsproblem, vissa harför mycket fritid.

Fast att gnälla på twitter bör ju inte kräva mer energi än när folk diskuterar om senaste iphonen eller senaste Android telefonen är det man ska ha. Folk tycker väl det är kul att engagera sig i larviga saker.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Fast att gnälla på twitter bör ju inte kräva mer energi än när folk diskuterar om senaste iphonen eller senaste Android telefonen är det man ska ha. Folk tycker väl det är kul att engagera sig i larviga saker.

Har inte med energi att göra, handlar mer om att folk spenderar tid på att hitta obefintliga fel som är mindre än en bagatell.

Ursprungligen av Hank Solo:

Har inte med energi att göra, handlar mer om att folk spenderar tid på att hitta obefintliga fel som är mindre än en bagatell.

Fast det handlar om tweets de är antagligen inget som särskilt många tar seriöst utan de hänger bara på på skoj. Sedan att någon google vd tar upp det är ju mest ett PR trick för att de ska verka "mysiga".

Kan inte Apple, Microsoft, Google, Facebook och Twitter enas om ett gemensamt utseende på emojisarna.

Värst är ändå Samsung. De har osten mellan salladen och tomaten! ?

https://emojipedia.org/hamburger/

Ursprungligen av jakobnilsson:

Värst är ändå Samsung. De har osten mellan salladen och tomaten! ?

https://emojipedia.org/hamburger/

Hm, inte bra. Där smälter den troligen dåligt... Jag gillar när osten smälter över hamburgaren redan i stekpannan/på stekbordet.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-11 01:10

Buuh!!

Ni missar det enda rätta sättet i er o röstning; bröd, burgare, ost (smälter bäst ovanpå varmt kött), tomat (blötast, och vill man inte ha direkt nära brödbit, och sallad (torkad, inte böt nysköljd), bröd.

Facebook, Microsoft och Twitter har dock fattat helt rätt! ?

Google är dock näst bäst då ost närmast köttet (men ändå fel då de missar att ha ovanpå som rinner ner på sidorna).

Själv så kör jag med med massor av ost både under hamburgerköttet och ovanpå. Som Ida är inne på ovan så smälter jag det ofta ovanpå köttet redan på grillen på slutet av tillgagningen (bra hamburgare skall kolgrillas, och inte stekas, även om det är OK vid dåligt väder). Mums!

Fixat!

Ursprungligen av keptang:

Det är ju fortfarande en ostburgare, inte en hamburgare...

Vilket mitt i allting påminde mig om Nationalteaterns Mr John Carlos "Det är ingen panter, det är en puma..." Blev sugen på att lyssna på "Livet är en fest"

Senast redigerat 2017-11-30 06:49
  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-30 20:36

En ostburgare är en (delmängd av begreppet) hamburgare, precis som en kombibil är en bil, eller en pickup en lätt lastbil.

1
Bevaka tråden