Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Säkra ditt Apple ID med tvåfaktorsautentisering

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om du inte redan har gjort det är det hög tid att se över säkerheten för ditt Apple ID. Läs vidare för att komma igång med tvåfaktorsautentisering, det senaste säkerhetslagret Apple erbjuder för att skydda ditt konto.

Läs hela artikeln här

  • Avstängd
  • 2017-06-14 21:44
Ursprungligen av Ola Hansen:

Varför skrev du inte hur man tar bort tvåstegverifiering?

Det står på Apples hemsida. Lite får man allt bjuda till och ta reda på själv

Ursprungligen av Ola Hansen:

Varför skrev du inte hur man tar bort tvåstegverifiering?

Det kan jag så klart lägga till. Också det sköts via appleid.apple.com och är väldigt tydligt förklarat. Under säkerhetsrubriken på sidan får man klicka för att ta bort tvåstegsverifiering och då lägga till tre säkerhetsfrågor till sitt konto. Efter det kan man lägga till tvåfaktorsautentisering på samma ställe.

Tack för en tydlig guide! Fick mig att ta tag i detta

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-10-30 14:13

Scenario:
Jag är på resande fot och min iPhone kommer på avvägar. Någon dator har jag inte med mig och tvåfaktorsautentisiering är aktiverat.

Hur kommer jag in i iCloud med en annan enhet (exempelvis frugans iPhone eller hotellets gästdator) för att radera eller hitta min iPhone? Är det kanske omöjligt då säkerhetsbarriären inte ger vika av mindre än en betrodd enhet?

(Detta är alltså ett tänkt scenario, min iPhone ligger tryggt här bredvid.)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-10-30 15:00

Du får väl ringa hem så denne kan kolla på datorn vilken kod som visas...
Det är ju alltid så; mer säkerhet ger mer krångel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-10-30 18:36
Ursprungligen av filuren:

Scenario:
Jag är på resande fot och min iPhone kommer på avvägar. Någon dator har jag inte med mig och tvåfaktorsautentisiering är aktiverat.

Hur kommer jag in i iCloud med en annan enhet (exempelvis frugans iPhone eller hotellets gästdator) för att radera eller hitta min iPhone? Är det kanske omöjligt då säkerhetsbarriären inte ger vika av mindre än en betrodd enhet?

(Detta är alltså ett tänkt scenario, min iPhone ligger tryggt här bredvid.)

Mycket relevant fråga som jag också funderat på. Framför allt har Apple också tänkt på det. Lösningen är att man anger minst ett betrott telefonnummer förutom sitt mobilnummer. Då kan man få verifieringskoden dit via ett automatiskt röstmeddelande eller sms

Citat:

Betrodda telefonnummer

Ett betrott telefonnummer är ett nummer som kan användas för att hämta verifieringskoder via ett textmeddelande eller ett automatiserat telefonsamtal. Du måste bekräfta minst ett betrott telefonnummer för att använda tvåfaktorsautentisering.

Du bör även bekräfta andra telefonnummer som du har åtkomst till, till exempel ditt hemnummer eller telefonnumret till en familjemedlem eller nära vän. De här numren kan du använda om du för tillfället inte har åtkomst till dina egna enheter.

https://support.apple.com/sv-se/HT204915

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-10-31 13:06
Ursprungligen av filuren:

Hur kommer jag in i iCloud med en annan enhet (exempelvis frugans iPhone eller hotellets gästdator) för att radera eller hitta min iPhone?

Förresten, Hitta min iPhone med funktionerna för att sätta i Förlorat läge eller Radera enheten är åtkomliga utan verifieringskoder och betrodda enheter med tvåfaktorautentisering.
Men för att komma åt sin egen data i ditt scenario behöver man ha angett ett alternativt betrott telefonnummer.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-11-01 07:58

Tack för infot ovan.

1
Bevaka tråden