Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beställa Mac med svenskt tangentbord från USA

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjena!

Åker till USA om ett par veckor och tänkte köpa mig den nya MacBook pro 15 inch. Var inne på den amerikanska Apple store och försökte då beställa en med svenskt tangentbord men upptäckte då att det inte är möjligt på Apples webbsida.

Beställde förra året en MacBook pro i USA med svenskt tangentbord utan problem på deras webbsida så tycker det är lite märkligt att det inte går längre?

Senast redigerat 2017-08-03 15:18

Ring dom och kolla.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-07-14 09:21

Håll oss uppdaterade. Ser att danska finns kvar, så lite märkligt är det allt.

Har snackat med Apple i USA nu och tydligen så kan dem inte beställa den nya MacBook pro med svenskt tangentbord vilket verkar skumt, han sa att det kunde bero på att den sålde för dåligt i USA och att det skulle kunna vara orsakerna till att den togs bort. Tycker dock själv att det är konstigt att danskt tangentbord finns och inte svenskt.

Vad blir skillnaden mellan ett danskt och ett svenskt tangentbord?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-07-14 15:11
Ursprungligen av Alfred32:

Vad blir skillnaden mellan ett danskt och ett svenskt tangentbord?

Största skillnaden är att ä och ö sitter tvärtom. Här kan du se https://support.apple.com/sv-se/HT201794

Men det är ju bara att sätta ditt små klisterlappar så blir det rätt. Spanskt tangentbord borde också vara lätt att hitta i USA.

  • Medlem
  • Boston
  • 2017-07-14 16:15

Väldigt märkligt. Jag brukar också alltid tipsa om spanskt tangentbord eftersom den har samma layout som det svenska samt brukar ofta gå att få direkt i butik i USA.

Är det någon direkt idé att köpa datorn i USA? Ingen större skillnad i pris men konsumentköplagens fördelar försvinner.

Ursprungligen av hummel:

Är det någon direkt idé att köpa datorn i USA? Ingen större skillnad i pris men konsumentköplagens fördelar försvinner.

Det beror på hur ärlig man är. Om man smugglar, och struntar i att betala den svenska momsen, så blir det ganska mycket billigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-07-14 19:02
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det beror på hur ärlig man är. Om man smugglar, och struntar i att betala den svenska momsen, så blir det ganska mycket billigare.

Precis…

Top MacBook Pro kostar c:a 35 100 SEK i Sverige och 25 100 SEK i USA om den köps i en delstat utan moms, så rejält skillnad är det. I detta har jag räknat med att VISA tar c:a 3% i växelkostnad också.

Apple har väl fortfarande world-wide garanti på laptops?

Svenskt tagentbord inte längre tillgängligt på Apple.com Apple Store?

Skulle kolla lite på en ny MBP, för nyfikenhetens skull mer än något annat, och gick som vanligt till Apple.com (USA). Väl där så såg jag att svenska tagentbords konfigurationen inte längre är med i listan. Danska är med. Men inte svenska. Är detta en tillfällig situation?

Oklart. Du är dock inte den första som har uppmärksammat det (finns en annan tråd).

Såg ingen annan tråd om detta. Såg det nämnas en eller två gånger i en tråd om att köpa MacBooks dock. Någon ide om hur länge situationen har varit?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-08-03 07:47
Ursprungligen av Johan Sjöholm:

Såg ingen annan tråd om detta. Såg det nämnas en eller två gånger i en tråd om att köpa MacBooks dock. Någon ide om hur länge situationen har varit?

Här diskuteras nyligen samma problem: http://www.99mac.se/forum/t/322244-bestalla-m...

Enligt @Alfred32 har svenskt tangentbord försvunnit från amerikanska Apple Store någon gång under senaste året.

Två liknande trådar ihopslagna.

  • Medlem
  • 2017-10-31 19:47
Ursprungligen av Alfred32:

Tjena!

Åker till USA om ett par veckor och tänkte köpa mig den nya MacBook pro 15 inch. Var inne på den amerikanska Apple store och försökte då beställa en med svenskt tangentbord men upptäckte då att det inte är möjligt på Apples webbsida.

Beställde förra året en MacBook pro i USA med svenskt tangentbord utan problem på deras webbsida så tycker det är lite märkligt att det inte går längre?

Hej!

Hur löste detta sig?

Sitter i samma sits. Vad ska jag välja för tangentbord? Finns ej svenskt fortfarande däremot danskt och spanskt som varit på tal tidigare. Går det att byta tangentbord till ett svenskt i efterhand? Isåfall vad kostar detta?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-10-31 20:39

Undrar också. Ringde en Apple Store i USA. Dom sa att det var borta pga. Låg efterfrågan och kunde inte svara på om det kommer tillbaka..såklart
Sjukt att det är mer efterfrågan på danskt än svenskt.....

  • Medlem
  • 2017-11-01 14:31

Köpa Macbook i USA

Hej!

Tänkte köpa en MacBook Pro när jag reser till USA om några veckor. Var inne på Apple.com och såg då att pro inte går att beställa med svenskt tangentbord däremot danskt.

Funkar det med ett danskt tangentbord? Vad är det som skiljer gentemot ett svenskt? Eller ska man välja ett annat språk?

Går det byta till ett svenskt tangentbord i efterhand? Vad kostar det isåfall?

Fick ni rätt på detta?

Ser att det inte går via Apple.com men det kanske går via telefon eller om man beställer i en fysisk butik?

Ring Apple och beställ datorn över telefon, där kan dom enkelt byta till valfritt tangentbord.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2018-03-13 14:32

Jag använder oftast Svensk tangentbordslayout på ett norskt tangentbord. Det medför inga som helst problem för mig eftersom jag i princip aldrig tittar ned på tangenterna. Den enda skillnaden mellan de två tangentborden (som jag kan komma på) är placeringen av @ och ° (två tecken jag använder relativt ofta). Men det är inget problem att de inte är utskrivna på rätt rätt tangent för mig.

Om man planerar att sälja i framtiden, så kan det antagligen vara fördel att ha ett svenskt tangentbord. Men utöver det är det inte så mycket att fundera på (så länge som man håller sig till samma fysiska tangent layout).

Senast redigerat 2018-03-13 15:01
Ursprungligen av andas:

Jag använder oftast Svensk tangentbordslayout på ett norskt tangentbord. Det medför inga som helst problem för mig eftersom jag i princip aldrig tittar ned på tangenterna. Den enda skillnaden mellan de två tangentborden (som jag kan komma på) är placeringen av @ och ° (två tecken jag använder relativt ofta). Men det är inget problem att de inte är utskrivna på rätt rätt tangent för mig.

Om man planerar att sälja i framtiden, så kan det antagligen vara fördel att ha ett svenskt tangentbord. Men utöver det är det inte så mycket att fundera på.

Problemet många har är att det är fysisk skillnad på tangentborden.
Vad som står på tangenterna är nog av mindre vikt för "flesta" användare.

Ett exempel.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2018-03-13 14:52
Ursprungligen av keptang:

Problemet många har är att det är fysisk skillnad på tangentborden.
Vad som står på tangenterna är nog av mindre vikt för "flesta" användare.

Ett exempel.
http://cdn2.bigcommerce.com/server3100/1cc7b/product_images/uploaded_images/difteclats-us-uk2.png?t=1414451887

Jag är helt enig i det... jag tänkte mer på att man skulle välja tex spanskt (eller danskt om det nu finns), men det skrev jag å andra sidan inte ut tydligt i mitt inlägg.

Ursprungligen av andas:

Jag är helt enig i det... jag tänkte mer på att man skulle välja tex spanskt (eller danskt om det nu finns), men det skrev jag å andra sidan inte ut tydligt i mitt inlägg.

Japp, håller med där.

Varför krångla? Välj svensk tangentbordslayout!

Ursprungligen av hummel:

Ring Apple och beställ datorn över telefon, där kan dom enkelt byta till valfritt tangentbord.

Har du själv testat detta?

Japp.
Fick en min MacBook Pro med bulligt batteri utbytt på garanti hos Apple Store i Abu Dhabi. Det blir 3 dagar extra väntetid för jag hade svenskt tangentbord.
Jag beställde en iMac Pro via telefon till Apple Store i Abu Dhabi där jag bor. Där är dom hjälpsamma och låter dig välja valfritt tangentbord.

Då bör det fungera i USA också kan man tycka. Tack för info.

Ps. Rätt mkt bättre pris på iMac Pro i Abu Dhabi. Najs

Tänk på att om du köper datorn på en resa utanför EU så ska du betala tull (några %) och moms (25%) på värdet när du tar in den i Sverige. Då är det ingen större prisskillnad. Köper du i Sverige har du även bättre och fler rättigheter genom konsumentköplagen.

Senast redigerat 2018-03-15 05:49
Ursprungligen av +Pine+:

Då bör det fungera i USA också kan man tycka. Tack för info.

Lyckades du? När jag pratade med dem sa de att det inte var möjligt, och att beställer jag svenskt så skickar de det som är närmast, dvs ett danskt...

Supporten sa att de inte kan kontrollera om det är möjligt ifrån butik (Apple retail i USA). Så jag vet faktiskt inte om det äe möjligt.

Det är svårt att få ett svar ifrån dem. Var ringde du? Känns orimligt att danska finns men inte svenska. Det går att beställa svenska till MacBook Air.

Detta kanske ändras i samband med lansering av uppdaterade modeller?

Någon som har mer info?

Bevaka tråden