Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka företag tar ApplePay?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-10-25 14:27

Nu när ApplePay finns i Sverige undrar jag var det fungerar att använda det som betalteknik.

Jag börjar med egen observation, nyrenoverad Lidlbutik i Uddevalla:

Kollegan testade nyss på en sån godisautomat av JOBmeal, fungerade klockrent!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-10-26 01:38

Jag har köpt från följande

Clas Ohlson
Ica Maxi
7-eleven
Pressbyrån
Lidl

Elgiganten har jag provat, funkade bra.
Willys inte så bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-26 22:40

Webhallen Hötorget. 499:- med Apple Watch utan att behöva ange kod.

Jag har handlat på ICA supermarket och ICA apotek, pressbyrån och lokala pizzerian.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-30 20:10

- Stockholms stads nya P-automater,
- Cirkel K och
- lokala lilla livsmedelsbutiken

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-10-30 20:26

Konstigt att Coop, åtminstone det Coop jag brukar gå till i Malmö, inte verkar klara av det.

För övrigt, vilka kortterminaler kan man anta klarar det? Jag utgick från att alla större, de mer grå som har blipp-del på vänstra sidan, har fullt stöd medan de äldre mer slimmade svarta inte har det. I helgen så gjorde jag en snabb visit på McDonalds och de visste jag hade stöd för Apple Pay men de hade sådana, i min värld, äldre terminaler dock fungerade det hur bra som helst iaf.

Så, finns det egentligen något sätt man genom att bara se terminalen kan avgöra om stöd för Apple Pay kan finnas eller ej?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-10-31 20:40

SF bio godtar Apple Pay

Ursprungligen av zinned:

Konstigt att Coop, åtminstone det Coop jag brukar gå till i Malmö, inte verkar klara av det.

För övrigt, vilka kortterminaler kan man anta klarar det? Jag utgick från att alla större, de mer grå som har blipp-del på vänstra sidan, har fullt stöd medan de äldre mer slimmade svarta inte har det. I helgen så gjorde jag en snabb visit på McDonalds och de visste jag hade stöd för Apple Pay men de hade sådana, i min värld, äldre terminaler dock fungerade det hur bra som helst iaf.

Så, finns det egentligen något sätt man genom att bara se terminalen kan avgöra om stöd för Apple Pay kan finnas eller ej?

Jag trodde också att det var så där enkelt men nya terminaler har NFC chippen mer "osynligt". Det jag ser det på är att displayen visar "NFC symbolen" samt dessutom skriver "använd kort" istället för "stoppa in eller dra kort" (vilket brukar stå på terminaler som inte klara kontaktlös betalning)

Jag tycker mig ha sett att det först kan stå "stoppa in kort" och sedan ändras till "använd kort" när beloppet kommer - så jag avvaktar numera en stund innan jag stoppar in kortet

På subway funkade det. Apparaten var märkt samsung pay.

Jag har nyligen laddad Locator for Apple Pay av Harold Wray https://itunes.apple.com/se/app/locator-for-a...

Än så länge finns det inte många ställen markerade i Sverige men om flera hjälper till så får vi en trevlig sammanställning.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-11-05 13:43

Intersport och Subway tar emot Apple Pay.

Samt en lokal pizzeria i Helsingborg

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-06 10:42
Ursprungligen av Neap:

Intersport och Subway tar emot Apple Pay.

Samt en lokal pizzeria i Helsingborg

Intersport undrade jag kring, då de själva sa att de inte gjorde det men framför allt att de har de "gamla", svarta, smala terminalerna.

Ursprungligen av zinned:

Intersport undrade jag kring, då de själva sa att de inte gjorde det men framför allt att de har de "gamla", svarta, smala terminalerna.

Det är ett elände att försöka se skillnad med hjälp av terminalerna. På många syns det inte om de klarar NFC eller inte även om de ser ut som de "gamla".

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är ett elände att försöka se skillnad med hjälp av terminalerna. På många syns det inte om de klarar NFC eller inte även om de ser ut som de "gamla".

Helt klart rörigt, det här borde branschen ordna på något sätt..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-06 14:55
Ursprungligen av keptang:

Helt klart rörigt, det här borde branschen ordna på något sätt..

Som med denna : https://www.applepaysupplies.com/applepaykit....

Ursprungligen av zinned:

Vad som helst, kan vara en post-it-lapp där det står "Vi har stöd för NFC-betalningar".

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-11-07 01:42
Ursprungligen av zinned:

Intersport undrade jag kring, då de själva sa att de inte gjorde det men framför allt att de har de "gamla", svarta, smala terminalerna.

Det fungerade på Intersport Udde

App som visar vart Apple Pay fungerar!

https://itunes.apple.com/se/app/mastercard-ne...

/Länk redigerad. §9.

Senast redigerat 2017-11-13 20:27
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-13 20:20
Ursprungligen av NicMik:

App som visar vart Apple Pay fungerar!

https://itunes.apple.com/se/app/mastercard-ne...

Visar inte alla ställen som kör Apple Pay.

Ursprungligen av reboot81:

Visar inte alla ställen som kör Apple Pay.

Dessutom så var kartfunktionen i appen rätt värdelös iom att den hela tiden zoomar ut.

För ett inte tala om att jag är rätt övertygad om att den även visar ”false positives”...

1
Bevaka tråden