Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone X - Allt om

Tråden skapades och har fått 338 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2017-11-03 12:39

Många verkar ha fått sin enhet.

Så vad tycker ni om iPhone X? Vad är bra? och vad är mindre bra?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2017-11-03 12:44

Storleken är svår att vänja sig vid (när man kört 7 Plus) när man skriver meddelanden etc. Allt känns mindre fast ändå inte. Face ID inte helt hundra än, anpassar sig förhoppningsvis men promptar mig lite för ofta om kod. Föredrar Touch ID:s klart snabbare upplåsning. Tycker den reagerar långsamt på när jag ska låsa den också, trycker - väntar - låser sig.

Men annars är en grym jäkla premiumlur som jag är sjukt nöjd med!

Hur upplever folk med långt hår face ID om det hänger ner lite i ansiktet vs uppsatt? Funkar det med och utan glasögon? Keps? Solglasögon? Halloweensmink?

Nackdelen med den svarta modellen är att jag har försökt att starta den från baksidan ett par gånger...

Men mer allvarligt för tillfället är att det verkar inte finnas någon 11.2 beta 1 version för X vilket ställer till det eftersom jag råkade vandra över till den betan av bara farten när den kom.

Inte hunnit aktivera min ännu, vilken ios version kom den med?

Sen är den grymt läcker, något tung men jag kommer från en vanlig 7a.

Saknar dubbeltap på hemknappen för Reachability. Tycker nya gesturen att swipa ner längst ned på skärmen inte funkar jättebra.

  • Medlem
  • 2017-11-03 15:07

Efter ett par timmar med iPhone X känner jag följande.

GILLAR
Formen är helt underbar. Kommer från en +modell och iPhone X känns så mycket mer premium och framförallt så är den mycket skönare att hålla i. Att skärmen går helt utan i kanterna är också helt fantastiskt.

Skärmen är wow. OLED is the shit helt enkelt.

Snabbheten på enheten är grym. Allt flyter på tycker jag.

Paniken över utebliven hemknapp försvann ganska snabbt. Det gick ganska snabbt att vänja sig med att "swipa upp" istället för att trycka på en knapp.

Högtalarna tycker jag är super. Riktigt bra ljud.

GILLAR EJ

Varför kan man inte själva bestämma att då man kollar på telefonen att den ska låsa upp den direkt istället för att vänta att den blir upplåst och sen behöva "swipa upp" för att komma in? Oerhört irriterande.

I meddelande-appen så tycker jag att tangentbordet kommer alldeles för högt upp på skärmen. Förstår inte varför de har så mycket dö-yta på botten.

FUNDERINGAR

FACE ID måste jag testa mer innan jag kan uttala mig. Ibland funkar det perfekt och ibland funkar den inte alls.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2017-11-03 16:15
Ursprungligen av BlackSmp:

Nackdelen med den svarta modellen är att jag har försökt att starta den från baksidan ett par gånger...

Men mer allvarligt för tillfället är att det verkar inte finnas någon 11.2 beta 1 version för X vilket ställer till det eftersom jag råkade vandra över till den betan av bara farten när den kom.

Samma för mig. Fick ta en säkerhetskopia från 30/10 så fick offra några SMS. Synd att det inte kan vara "bakåtkompatibelt" på nåt sätt kan man tycka.

Har bara hunnit starta den och aktiverat, ställt in FaceID och håller på med uppdatering. So far tycker jag FaceID funkar riktigt smidigt, inte krånglat den korta stund jag testat. Läser av ansiktet snabbt och problemfritt från vinkel nerifrån. Skärmen känns enorm för mig som går från en iPhone 7. Vikten och materialet känns väldigt bra, kvalitékänsla. Ska bli intressant att testa mer i kväll.

Gillar inte att skärmen blir blåaktig när man vinklar den lite, det gör jag hela tiden när jag skriver tex

  • Medlem
  • 2017-11-03 16:53
Ursprungligen av jimel:

Gillar inte att skärmen blir blåaktig när man vinklar den lite, det gör jag hela tiden när jag skriver tex

Om jag fattat det rätt är det en OLED-"sjukdom"

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2017-11-03 17:02

Hämtade ut min telefon imorse, har lekt med den sedan jag fick den..

+

Face ID funkar riktigt bra, i alla fall för mig, jag använder normalt glasögon, har provat utan glasögon, med keps, med mössa, med luva i mörkt rum, och det fungerar klockrent varje gång! Trodde att det skulle vara svårt i början utan hemknappen, men detta känns så naturligt, nästan som att man alltid har använt det.

Skärmen är helt underbar, färgerna är naturliga utan att vara överdrivna som vissa andra tillverkare har, hur röd ska en Ferrari bli, eller hur grönt ska ett löv vara?

Högtalarna låter väldigt bra, bra mycket bättre än min förra 7+.

Processorn är ett monster, finner inga ord för hur snabb den är, har testat att redigera bilder och videoklipp, man kan ju nästan tro att man sitter vid en dator och redigerar.

Kvalitetskänslan lirar i en egen division, har inte klämt på någon annan lur som känns mer premium än denna, det nya stålet man använder till ramen är så lent utan att vara halt. När man väl håller i telefonen så känns alla andra mobiler plastiga.

-

Saknar doubletap för att få ner skärmen en aning när man använder den med en hand.

När man har svipat upp halvvägs för att få fram multitasking så tycker jag det är konstigt att man inte kan svipa upp för att stänga någon app, här är det som det var förut en gång i tiden, man måste hålla fingret över det som ska stängas, sedan får man upp minustecken på allt man har öppet.

Ursprungligen av q1986:

Om jag fattat det rätt är det en OLED-"sjukdom"

Kan mycket väl vara så, inget jag var förberedd på tyvärr men vänjer väl mig.
Älskar den annars, grym skärm (rakt framifrån) perfekt storlek för mina händer, kan göra allt med en hand fast behöver byta grepp när jag ska ta fram kontrollcenter mm.
Inte använt reachability så inget jag stör mig på.

Ursprungligen av jimel:

Inte hunnit aktivera min ännu, vilken ios version kom den med?

Sen är den grymt läcker, något tung men jag kommer från en vanlig 7a.

Lägre än 11.1 i alla fall. Vet inte exakt. Att det inte vara 11.1 är inte konstigt. Telefonerna är tillverkade före 11.1 släpptes.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-11-03 17:56
Ursprungligen av BlackSmp:

Lägre än 11.1 i alla fall. Vet inte exakt. Att det inte vara 11.1 är inte konstigt. Telefonerna är tillverkade före 11.1 släpptes.

11.0.1 på en lur jag klämde på på ElGig Mega i Luleå i morse. (genomresa)

Ursprungligen av Hoya:

Saknar doubletap för att få ner skärmen en aning när man använder den med en hand.

Om jag inte minns fel nu så ska du snabbt svepa från skärmens nedre del upp till mitten och sen tillbaka igen för att få ner skärmen.

  • Medlem
  • 2017-11-03 18:14

Kul att Apple levererar ?
Följer tråden med stort intresse

Ursprungligen av Cancerman:

Om jag inte minns fel nu så ska du snabbt svepa från skärmens nedre del upp till mitten och sen tillbaka igen för att få ner skärmen.

Aktivera under hjälpmedel (minns inte exakt vad inställningen heter, har telefonen i andra ändra delen av huset).

Sedan så sveper man neråt från "hemstrecket" längst ner och neråt. Det är i alla fall på så sätt som jag får det att fungera

Kanonlur! Helt klart värt varenda spänn!

Märker dock lite buggar, men det är nog ios 11.. som förövrigt fortfarande är buggigt.

När jag skriver på instagram å väljer emoiji tangentbordet så täcker den över raden där man skriver så man ser inte vilka emoijis man valt

Kanske har att göra med att det är ett jättegap mellan spacebar/emojiknappen och längst ner på skärmen.

Annars tycker jag det är en kanonlur. Faceid funkar riktigt bra. Väldigt smidigt. Skönt att ha större skärm än iphone 7/8 plus fast i mindre skal..

Senast redigerat 2017-11-03 19:21
Ursprungligen av BlackSmp:

Lägre än 11.1 i alla fall. Vet inte exakt. Att det inte vara 11.1 är inte konstigt. Telefonerna är tillverkade före 11.1 släpptes.

Funkade ju bra att uppdatera i samband med aktivering och inläsning från säkerhetskopia så inga problem. Måste vara nytt?

Edit: kan man inte aktivera batteriprocent? Har ju vant mig med det ?

Ursprungligen av jimel:

Funkade ju bra att uppdatera i samband med aktivering och inläsning från säkerhetskopia så inga problem. Måste vara nytt?

Edit: kan man inte aktivera batteriprocent? Har ju vant mig med det ?

Swipa ner från controlcenter så har du det där. Tog ettag innan jag fattade det ?

Såg det men skulle vilja ha det framme hela tiden.

  • Medlem
  • 2017-11-03 19:27
Ursprungligen av razorfisk:

Kanonlur! Helt klart värt varenda spänn!

Märker dock lite buggar, men det är nog ios 11.. som förövrigt fortfarande är buggigt.

När jag skriver på instagram å väljer emoiji tangentbordet så täcker den över raden där man skriver så man ser inte vilka emoijis man valt

Kanske har att göra med att det är ett jättegap mellan spacebar/emojiknappen och längst ner på skärmen.

Annars tycker jag det är en kanonlur. Faceid funkar riktigt bra. Väldigt smidigt. Skönt att ha större skärm än iphone 7/8 plus fast i mindre skal..

Vad händer om du kör typ SwiftKey?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2017-11-03 19:29
Ursprungligen av BlackSmp:

Aktivera under hjälpmedel (minns inte exakt vad inställningen heter, har telefonen i andra ändra delen av huset).

Sedan så sveper man neråt från "hemstrecket" längst ner och neråt. Det är i alla fall på så sätt som jag får det att fungera

ÄNTLIGEN, tack så mycket!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-11-03 19:34

Problem med Face ID?
https://support.apple.com/sv-se/HT208114

'håll telefonen 25-50 cm från ansiktet'

Ursprungligen av PaO:

Vad händer om du kör typ SwiftKey?

använder inte swiftkey

  • Medlem
  • 2017-11-03 21:15

Nu har jag använt min iPhone X ett par timmar, och jag älskar den! Några snabba intryck och åsikter kommer här.

Negativt

- FaceID funkar bra men den hade kunnat vara snabbare. Man måste testa flera gånger om man har ansiktet för nära telefonen, vilket jag ofta har när jag är sängliggandes. Detta är dock inget stort bekymmer och i de flesta fall så sker inloggningen utan några problem.

- "Dubbelklicka för att ladda ner" är ett onödigt och irriterande extrasteg. Även om det inte tar sån lång tid så känns det som ett onödigt steg som bara tar tid.

Positivt

+ Skärmen är riktigt bra och detsamma gäller högtalarna.

+ Kvalitén är oslagbar, det är premiumkänsla rakt igenom. Jag gillar det rostfria stålet. Många vill ha aluminium i stället eftersom att det rostfria stålet repar sig, men aluminium ger inte alls samma känsla som det rostfria stålet.

Jag och ni andra kommer säkert tycka mer senare. Håll tråden uppdaterad!

Om man ska stänga appar, måste man då alltså hålla inne så stäng pluppen dyker och sen kan man swipa upp för att stänga dem?

Apples säger att det är normalt att skärmen blir lite blåaktig när man ser den från sidan

Macrumors

  • Medlem
  • 2017-11-03 22:02
Ursprungligen av Laserturken:

Om man ska stänga appar, måste man då alltså hålla inne så stäng pluppen dyker och sen kan man swipa upp för att stänga dem?

Ja, du kan inte dra upp direkt för att stänga dem.

Bevaka tråden