Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FaceID med BankID

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Från array.se

Citat:

Från Finansiell ID-Teknik BID AB som står bakom Bank ID-tekniken svarar man så här på frågan om varför man avaktiverat funktionen.

”Mobilt BankID har i dag, förutom säkerhetskod, stöd för fingeravtryck. Olika tekniker för att identifiera sig är något vi ser kommer att utvecklas över tid. Vi behöver verifiera och testa hur Face ID fungerar tillsammans med Mobilt BankID innan vi kan stödja det.”

  • Medlem
  • 2017-11-02 18:13
Ursprungligen av keptang:

Från array.se

Klart att de vill. Bara för att Apple plockar bort fingeravtryck så behöver inte Bank ID hoppa. Hade gärna sett iris med som funktion

Ursprungligen av PaO:

Klart att de vill. Bara för att Apple plockar bort fingeravtryck så behöver inte Bank ID hoppa.

Naturligtvis, detta var väntat, precis som jag skrev i inlägg #18.

  • Medlem
  • 2017-11-02 18:44
Ursprungligen av keptang:

Naturligtvis, detta var väntat, precis som jag skrev i inlägg #18.

Hade jag missat ?

Det finns ju även alternativ till BankID. Elektroniska id som inte är kopplade till bankerna såsom Freja eID (Verisign)

De försöker att ta sig upp till en kritisk massa så att exvis 1177 blir tvungna att acceptera dem

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-11-03 09:56

Som jag varit inne på tidigare, det handlar inte om Apple byggt det hela eller ej. Givetvis kan och har Apple kodat det som så att FaceID ska kunna ersätta Touch ID relativt seamless.

Men, detta handlar snarare om politik, bestämmelser, etc. BankID är nog nojjiga och har ingen lust att slå på FaceID innan dom själva fått tag på en ajjfån X och kunna testa hur det funkar.

https://developer.apple.com/documentation/loc...
Kollar vi t ex där så kan man som app-kodare kolla av om telefonen kör Face ID eller Touch ID.
Helt enkelt så har ju bank-id bara gjort som så att dom kollar om det är Face ID, i så fall så stänger dom av funktionen för biometri.

Detta handlar ju inte på något sätt om, som tidigare talare sagt, att man bara "fixar" support. Det är ju istället policybeslut som ligger bakom.

Det är nog snarare så att BankID fått LÄGGA TILL kod för att slå av face id för tillfället, ett aktivt beslut helt enkelt.

EDIT: Dock är detta en riktig f*ck me over. Jag hade totalt missat detta. Använder nog utan problem BANK-ID minst 5 gånger om dagen. Kommer bli helt jävla galen på att behöva slå in kodhelvetet på min X. Hoppas BANKID ser till att "godkänna" FaceID snarast.

Senast redigerat 2017-11-03 10:06
  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-03 10:56
Ursprungligen av Basss:

fått tag på en ajjfån X och kunna testa hur det funkar.

Jag måste fråga, varför skriver du "ajjfån" ?

Jag utgår från att du vet att den heter iPhone så jag är nyfiken, varför? Anser du att det på något sätt är skoj? Lättare att stava och skriva? Ärligt nyfiken.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-11-03 11:01
Ursprungligen av zinned:

Jag måste fråga, varför skriver du "ajjfån" ?

Jag utgår från att du vet att den heter iPhone så jag är nyfiken, varför? Anser du att det på något sätt är skoj? Lättare att stava och skriva? Ärligt nyfiken.

Mest förbannad kring hela skiten. BankID och dess utvecklare anser förmodligen att varken Apple eller iPhonen / FaceID är att lita på.
BankID behöver då alltså själva få tag på ett exemplar för att kunna slå på funktionen, och väljer då att crippla alla oss som betalar top notch deg för att få tag på det senaste.
Det är mer en pik åt dom, än åt iPhonen. Så var nog fel sätt att göra det på, point taken!

Ursprungligen av Basss:

Mest förbannad kring hela skiten. BankID och dess utvecklare anser förmodligen att varken Apple eller iPhonen / FaceID är att lita på.
BankID behöver då alltså själva få tag på ett exemplar för att kunna slå på funktionen, och väljer då att crippla alla oss som betalar top notch deg för att få tag på det senaste.
Det är mer en pik åt dom, än åt iPhonen. Så var nog fel sätt att göra det på, point taken!

En notch på toppen får du allt på iPhone X.
För övrigt, vårda språket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-11-03 16:41

Kanske borde slå ihop denna tråd med "Bank ID stöder inte Face ID från start". Nu blev det två parallella trådar istället för den där megatråden 99 brukar skapa…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-11-03 16:43
Ursprungligen av keptang:

En notch på toppen får du allt på iPhone X.

Betyder det att iPhone X är… top notch?

Ursprungligen av Erik.dv:

Betyder det att iPhone X är… top notch?

Gammalt men bra:)

Mobilt bankid funkar ju hur bra som helst med faceid. Handelsbanken appen kopplar över till mobilt bankid som kollar av med faceid å sen är man inloggad.

Aktiverade touchid i inställningar på mobilt bankidappen. Antar det gäller faceid också!

Senast redigerat 2017-11-03 19:51

Konstigt, såhär ser det ut för mig. Har ni fått en gammal version utav apppen?
Jag har Version: 7.7.21.145

  • Medlem
  • 2017-11-03 19:57
Ursprungligen av jimel:

Konstigt, såhär ser det ut för mig. Har ni fått en gammal version utav apppen?
Jag har Version: 7.7.21.145

Jag kan i vissa lägen använda FaceID. Det går inte i BankID-appen men när jag ska logga in på Nordeas mobilbank autentiserar den direkt med antingen TouchID eller FaceID. Egentligen så år den nog inte ens avsedd för FaceID eftersom att det står TouchID, men det är som sagt fortfarande möjligt. Antagligen för att de använder samma API.

Ursprungligen av WiFi:

Jag kan i vissa lägen använda FaceID. Det går inte i BankID-appen men när jag ska logga in på Nordeas mobilbank autentiserar den direkt med antingen TouchID eller FaceID. Egentligen så år den nog inte ens avsedd för FaceID eftersom att det står TouchID, men det är som sagt fortfarande möjligt. Antagligen för att de använder samma API.

Så kan det ju vara, är i ett bank byte där jag går ifrån Nordea så kommer inte skapa ett BankID hos Nordea.

7.7.0.131 har jag. Har ingen uppdatering av appen. Skumt

  • Medlem
  • 2017-11-03 20:56

FaceID dyker upp väldigt ofta i Safari och här på 99 av någon anledning, någon som har samma problem?

Ursprungligen av WiFi:

FaceID dyker upp väldigt ofta i Safari och här på 99 av någon anledning, någon som har samma problem?

Japp märker samma sak. Tänkte mest att den loggar in på sajten precis som touchid loggar in på andra siter..

Bevaka tråden