Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone X - Allt om

Tråden skapades och har fått 338 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-11-03 22:18

Grymt nöjd med telefonen än så länge.

Det enda klagomålet jag har är att control center är väldigt konstigt placerad. Hade varit mycket bättre att ha den som ett eget ”kort” i multitaskingmenyn längst till höger.

En till sak jag stör mig på också är att telefonen frågar efter face id när jag går in på hemsidor med automatisk inloggning (t.ex. 99.se). Någon som vet hur man stänger av det?

Ursprungligen av q1986:

Många verkar ha fått sin enhet.

Så vad tycker ni om iPhone X? Vad är bra? och vad är mindre bra?

Suttit med min 64gb silver några timmar nu, återställt kopia etc. Kommer från en 7 plus & den var på inget sett långsam men nya X springer ifrån. Varenda liten gest är som smält smör. Kvalitén i luren är grym, härlig tyngd, jämt fördelad. Skönt med en något mindre storlek än plusmodellen, kan dock sakna tangentbordet något, alltså bredden/ storleken.

Skärmen underbar, har studerat en s8+ noga & den här skärmen är kanske bättre, absolut inte sämre. Animoji har varit betydligt roligare än jag trodde, väcker lite barnasinne i en. Face id har funkat utan problem, kanske något långsam? systemet kanske lär sig med tiden...

Hursom väldigt nöjd, känts som iPhonen jag suktat efter sedan iPhone 5 släpptes.

  • Medlem
  • 2017-11-04 01:16
Ursprungligen av jimel:

Såg det men skulle vilja ha det framme hela tiden.

Det är inte möjligt. Vill också ha det framme hela tiden.

Ursprungligen av jimel:

Funkade ju bra att uppdatera i samband med aktivering och inläsning från säkerhetskopia så inga problem. Måste vara nytt?

Edit: kan man inte aktivera batteriprocent? Har ju vant mig med det ?

Automatisk uppdatering vid aktivering är nytt

Den nya migrationshjälpen var väldigt smidig och att du kan flytta klockan till den nya telefonen utan att behöva radera och installera om klockan från en backup

Tips: när du börjar aktivera den nya telefonen. Lås upp din gamla, då får du en fråga om du vill överföra din konfiguration till den nya telefonen

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-11-04 13:32

Var är mina ringsignaler

Ursprungligen av q1986:

Många verkar ha fått sin enhet.

Så vad tycker ni om iPhone X? Vad är bra? och vad är mindre bra?

Jag går igenom alla mina inställningar efter att jag fått mina nya Iphone X och ser till mina fasa att alla mina egna ringsignaler tagits bort - och det går bara att välja apples egna, eller köpta. Jag hade byggt upp ett system kring vem som ringde med vilken signal - dessutom kändes det väldigt personligt med lite kul låtar. Är det borta för evigt nu?

Ursprungligen av LeifB:

Jag går igenom alla mina inställningar efter att jag fått mina nya Iphone X och ser till mina fasa att alla mina egna ringsignaler tagits bort - och det går bara att välja apples egna, eller köpta. Jag hade byggt upp ett system kring vem som ringde med vilken signal - dessutom kändes det väldigt personligt med lite kul låtar. Är det borta för evigt nu?

Jag blir nyfiken. Jag hade iofs bara en egen signal men den fördes över

Hur aktiverade du telefonen? Använde du den nya migrationstjänsten där telefonen automatiskt kopierar inställningar från din gamla telefon eller körde du med en ren återställning från backup

Jag använde den nya migrationstjänsten och funderar på om det gör någon skillnad?

Har du kvar den gamla telefonen fortfarande? Då går det kansle att rädda situationen

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-11-04 13:52
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag blir nyfiken. Jag hade iofs bara en egen signal men den fördes över

Hur aktiverade du telefonen? Använde du den nya migrationstjänsten där telefonen automatiskt kopierar inställningar från din gamla telefon eller körde du med en ren återställning från backup

Jag använde den nya migrationstjänsten och funderar på om det gör någon skillnad?

Har du kvar den gamla telefonen fortfarande? Då går det kansle att rädda situationen

Jag använde backupen - ja, jag har (ännu) kvar den ”gamla” iphone7:an

Ursprungligen av ipodfan:

Grymt nöjd med telefonen än så länge.

Det enda klagomålet jag har är att control center är väldigt konstigt placerad. Hade varit mycket bättre att ha den som ett eget ”kort” i multitaskingmenyn längst till höger.

En till sak jag stör mig på också är att telefonen frågar efter face id när jag går in på hemsidor med automatisk inloggning (t.ex. 99.se). Någon som vet hur man stänger av det?

För att stänga av Face ID på hemsidor bockar du av safari-autofyll under Face ID och lösenkod i inställningar. Störde mig också på detta.

Nu har jag inte sett den i realiteten, men jag får en uppfattning om att den är lite för mycket leksak istället för att faktiskt tillföra nya funktioner. Skulle jag byta från min Note 8 så skulle det bli en 8 Plus, var nöjd med 7 Plus. Men nu kan jag inte leva utan Dual Sim, o tro det eller ej, men jag har svårt att tänka mig att vara utan S-Pen också. Sitter o skriver detta inlägg från min iPad, o saknar S-Pen sjukt mycket på denna enhet!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-11-04 18:03

Face ID är lite opålitligt verkar det som:
https://www.reddit.com/r/iphone/comments/7anj...

#nyhetstips

1 på miljonen skulle kunna låsa upp din telefon och de verkar ha träffat rätt. I ett land med över en miljard i befolkning.

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2017-11-04 20:42

Mike har som vanligt gjort en fin video.

Dbrand skins verkar snyggt integrerade.

Ursprungligen av LeifB:

Jag använde backupen - ja, jag har (ännu) kvar den ”gamla” iphone7:an

Prova med att rensa nya telefonen. Starta om aktiveringen. Öppna gamla telefonen och då får du en fråga om du vill kopiera till nya. Kör den vägen så kanske det blir bättre. Svara på de frågor som du får

Jag har ingen aning om det hjälper men det kan inte bli sämre så det är nog värt att prova

Har stött på en sak som jag reagerar på. Sitter på en silver-modell. Den kromade kanten är extremt repkänslig. Har på en dag redan fått små små repor på toppen av telefonen, ska tilläggas att jag har varit väldigt försiktig, sakta lagt den ner, inte dragit den på något bord eller så. Måste uppkommit av t.ex små små korn/damm/skräp man har i byxfickan eller något sånt. Enda sättet jag kan komma på att toppen legat emot något.

Kommer bli intressant att se hur mycket repor det kommer bli med tiden.

  • Medlem
  • 2017-11-04 21:52
Ursprungligen av marcushenkel:

Har stött på en sak som jag reagerar på. Sitter på en silver-modell. Den kromade kanten är extremt repkänslig. Har på en dag redan fått små små repor på toppen av telefonen, ska tilläggas att jag har varit väldigt försiktig, sakta lagt den ner, inte dragit den på något bord eller så. Måste uppkommit av t.ex små små korn/damm/skräp man har i byxfickan eller något sånt. Enda sättet jag kan komma på att toppen legat emot något.

Kommer bli intressant att se hur mycket repor det kommer bli med tiden.

Då Apple valt blank rostfri metall på kanten så är det oundvikligt med repor, tyvärr
Men samtidigt charmen med produkten att den får en patina

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2017-11-05 11:06
Ursprungligen av jurassic579:

Hur upplever folk med långt hår face ID om det hänger ner lite i ansiktet vs uppsatt? Funkar det med och utan glasögon? Keps? Solglasögon? Halloweensmink?

Fungerade utmärkt med solglasögon på i bilen häromdagen. Mycket imponerande!

Någon som vet om man har ett riktigt helskägg och rakar av detta och då inte kommer in med Face Id.
Hur löser man detta? Jag antar att det inte är helt lätt att komma runt.

  • Medlem
  • 2017-11-05 13:43
Ursprungligen av RolexJocke:

Någon som vet om man har ett riktigt helskägg och rakar av detta och då inte kommer in med Face Id.
Hur löser man detta? Jag antar att det inte är helt lätt att komma runt.

Om det blir problem är det inte bara att omregistrera ansiktet?

Ursprungligen av RolexJocke:

Någon som vet om man har ett riktigt helskägg och rakar av detta och då inte kommer in med Face Id.
Hur löser man detta? Jag antar att det inte är helt lätt att komma runt.

Du kommer förmodligen bli frågad att trycka in passcode. Sen ska den lära sig att du rakat av dig (neural inlärning).
Funkar inte det får du scanna om ditt ansikte i inställningarna!

Ok, jag visste inte att man även hade en passcode och då brode det ju inta vara några problem.

Tackar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-11-05 14:03
Ursprungligen av razorfisk:

När jag skriver på instagram å väljer emoiji tangentbordet så täcker den över raden där man skriver så man ser inte vilka emoijis man valt

Emojibuggen går genom hela OS:et. Hoppas de fixar buggen i nästa version

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-11-05 14:07

Mycket är redan sagt och håller med de flesta. För mig har FaceID funkat jättebra. Jag är en kille med glasögon och linser och FaceID har känt igen mig varje gång, till och med i ett bäcksvart sovrum. De gånger den inte känner igen mig är när precis vaknat och jag ligger med halva ansiktet på kudden och med halvöppna ögon. Annars är jag överlag väldigt väldigt nöjd. Äntligen känns iPhone spännande igen!

Jag har dock lite värmeproblem. Mobilen blir väldigt varm när jag fotar, speciellt i porträttläge. Nån som har samma problem?

Ursprungligen av macki81:

Emojibuggen går genom hela OS:et. Hoppas de fixar buggen i nästa version

Jag kör 11.2 och har inga sådana problem

Kameran är riktigt grym. Speciellt i lägen med svagt ljus

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-11-05 21:30
Ursprungligen av BlackSmp:

Prova med att rensa nya telefonen. Starta om aktiveringen. Öppna gamla telefonen och då får du en fråga om du vill kopiera till nya. Kör den vägen så kanske det blir bättre. Svara på de frågor som du får

Jag har ingen aning om det hjälper men det kan inte bli sämre så det är nog värt att prova

Tack för tipset!
Efter att ha rensat telefonen 5ggr och återskapat data enligt alla möjliga varianter insåg jag att något lurt var i görningen. Jag började söka på " iphone ringsignaler" och fick då lära mig att Itunes inte längre supportar egna ringsignaler. En fullständig säkerhetskopia på telefonen är således inte fullständig - det förstår jag först efter mina hopplösa försök att få tillbaks min fullständiga kopia. Jag var tvungen att leta reda på mina urprungs m4r-filer och "dra dem" till iphone x ikon när den var kopplad till Itunes via datorn, eftersom Itunes inte längre supportar egna ringsignaler, vare sig man har en säkerhetskopia på telefonen eller inte... Trist att en fullständig säkerhetskopia inte är fullständig, det förklarar varför en backup tar betydligt mindre utrymme på "hårddisken" än vad iphonen utnyttjar.
Nu har jag iaf fått tillbaks mina egna ringsignaler igen, men det var svettigt innan jag hittade lösningen.
Tack igen!
Nedan en länk från Macworld från oktober som förklarar att Itunes fr.o.m version 12.7 inte längre supportar egna ringsignaler, men att det går att fixa ändå!

https://macworld.idg.se/2.1038/1.525694/gor-r...

Gillar telefonen mycket so far.. men som andra säger skulle det vara trevligt att kunna uppna den med en hand lättare typ kuna dra fingret lite mer från mitten och upp.. men man vänjer sig antar jag.

Sen höll jag på att få spel, eller fick spel kan man säga... skulle sätta på skärmskydd och det ska ju alltid vara så jäkligt pilligt och på denna är det inte så mkt att gå på när man ska lina upp skyddet innan man sätter på det så vart lite snett först och pröva om men fick inte till det och alltid några jäkla dampartiklar som ska lyckas leta sig in även fast man är försiktig.

Så första skyddet vart tillslut inte användbart längre.. Så fick köpa ett nytt vilket var mindre kul att behöva lägga ut sammanlagt 700 på det. Och med den så var jag extra jäkla noggrann och vart perfekt med hur den satt helt rakt.

Och allt var bra tills jag kolla under en stark lampa på skärmen och jo fan en liten liten partikel hade satt sig under men den var så liten och syns inte när man använder telefonen, bara när den är svart och under ljus så det får vara så nu.. man blir bara frustrerad att det inte bara kan bli perfekt.

aja sorry för klagandet men var bara tvungen att skriva av mig. Nån mer som satt på skärmskydd på eran X och fick en behagligare eller lika frustrerande resultat?

Ursprungligen av lallare:

Gillar telefonen mycket so far.. men som andra säger skulle det vara trevligt att kunna uppna den med en hand lättare typ kuna dra fingret lite mer från mitten och upp.. men man vänjer sig antar jag.

Sen höll jag på att få spel, eller fick spel kan man säga... skulle sätta på skärmskydd och det ska ju alltid vara så jäkligt pilligt och på denna är det inte så mkt att gå på när man ska lina upp skyddet innan man sätter på det så vart lite snett först och pröva om men fick inte till det och alltid några jäkla dampartiklar som ska lyckas leta sig in även fast man är försiktig.

Så första skyddet vart tillslut inte användbart längre.. Så fick köpa ett nytt vilket var mindre kul att behöva lägga ut sammanlagt 700 på det. Och med den så var jag extra jäkla noggrann och vart perfekt med hur den satt helt rakt.

Och allt var bra tills jag kolla under en stark lampa på skärmen och jo fan en liten liten partikel hade satt sig under men den var så liten och syns inte när man använder telefonen, bara när den är svart och under ljus så det får vara så nu.. man blir bara frustrerad att det inte bara kan bli perfekt.

aja sorry för klagandet men var bara tvungen att skriva av mig. Nån mer som satt på skärmskydd på eran X och fick en behagligare eller lika frustrerande resultat?

Hej!

Samma erfarenhet här. Fick slänga det första skyddet och köpa ett nytt. En minimal dammpartikel perifert (invid ena kanten). Orkar inte heller bry mig. Tror jag kan leva med det, men kommer att vara en smula irritation varje gång jag ser den.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-11-06 08:13

Vet någon hur/om man in stänga av att Face id ska snurra förbi i safari när man går in på en sajt dit man har loginuppgifter?

Ursprungligen av Basss:

Vet någon hur/om man in stänga av att Face id ska snurra förbi i safari när man går in på en sajt dit man har loginuppgifter?

Inlägg 40

Bevaka tråden