Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: Sony slösar bort sin potential

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

UPPDATERAD. Sony går som tåget och går med rejäl vinst, med undantag för mobildivisionen. Det är ett monumentalt slöseri med resurser som fått fortgå allt för länge.

Läs hela artikeln här

Håller med. Sony släpper för ofta nya flaggskepps modeller var sjätte månad, med rätt små skillnader. Det har inte hjälpt dem. Jag hoppas de tänker till framöver. De tillverkar bra kamera sensorer men ändå kommer de sällan upp i samma kvalité som Samsung har vilket är lite märkligt.

Om de inte vänder trenden under 2018 tror jag Sony lägger ner mobilerna.

Lägger sony ner sina mobiler blir nog ingen särskilt ledsen finns gott om tillverkare på marknaden.
Senast jag hade en sony telefon så var det bara krångel. När man laddade den blev den väldigt varm vilket ledde till att limmet som höll fast bakstycket mjukna och efter ett tag släppte det lite vilket gjorde att den inte var vattentät längre. Ständiga problem med antennerna så blåtand samtal wifi bröts väldigt ofta. (något sonys reparatörer skyllde på att den var repig på sidorna...) Var däremot nöjd de första 2 månaderna innan problemen uppstod. Tror inte det var pga att min hade repiga sidor som antennproblemen uppstod kollegan fick nämligen exakt samma symptom några månader senare och hans hade suttit i ett skal sedan dag ett.

Har en Tv från dom. efter en uppdatering får jag ständigt upp något felmeddelande när jag startar den i stil med " Vissa funktioner fungerar inte " men det står inte vad som inte fungerar och detta måste man vänta på i kanske 10 sekunder innan man kan börja använda tvn.
Så jag lär aldrig ge det företaget mina pengar igen.

  • Medlem
  • 2017-11-05 14:41

Jag kan bara hålla med, förvirrande produktnamn och små designskillnader skapar bara förvirring, och då letar konsumenterna efter andra alternativ. Vilken bra krönika. Sony kan bättre och jag hoppas att det kommer fler bra Android-alternativ.

Senast redigerat 2017-11-05 15:13

Kanske gör Sony mobiler utifrån fosterlandsplikt. Annars finns det väl ingen mobiltillverkare i Japan, som i övrigt är ett framstående elektronikland.

Ursprungligen av Zeugma:

Kanske gör Sony mobiler utifrån fosterlandsplikt. Annars finns det väl ingen mobiltillverkare i Japan, som i övrigt är ett framstående elektronikland.

Sharp, Panasonic och Fujitsu är några japanska tillverkare jag kommer att tänka på men har ingen koll på om de fortfarande gör Android telefoner men de har gjort det i alla fall. Finns säkert ett gäng till.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-11-05 16:00
Ursprungligen av johnh3:

Håller med. Sony släpper för ofta nya flaggskepps modeller var sjätte månad, med rätt små skillnader. Det har inte hjälpt dem. Jag hoppas de tänker till framöver. De tillverkar bra kamera sensorer men ändå kommer de sällan upp i samma kvalité som Samsung har vilket är lite märkligt.

Om de inte vänder trenden under 2018 tror jag Sony lägger ner mobilerna.

Ja jag tror inte heller att Sony som moderbolag kommer ha tålamod med den här kräftgången särskilt länge till. Om den påstådda nya designen som ska komma inte gör större nedslag hos konsumenterna blir det nog inte så många fler försök. De pratade ju för några år sedan om att deras olika divisioner skulle effektiviseras och dela expertis mer, men det verkar ju inte ha fått allt för stort genomslag i praktiken.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-11-05 16:09
Ursprungligen av Jonatatatan:

Lägger sony ner sina mobiler blir nog ingen särskilt ledsen finns gott om tillverkare på marknaden.
Senast jag hade en sony telefon så var det bara krångel. När man laddade den blev den väldigt varm vilket ledde till att limmet som höll fast bakstycket mjukna och efter ett tag släppte det lite vilket gjorde att den inte var vattentät längre. Ständiga problem med antennerna så blåtand samtal wifi bröts väldigt ofta. (något sonys reparatörer skyllde på att den var repig på sidorna...) Var däremot nöjd de första 2 månaderna innan problemen uppstod. Tror inte det var pga att min hade repiga sidor som antennproblemen uppstod kollegan fick nämligen exakt samma symptom några månader senare och hans hade suttit i ett skal sedan dag ett.

Har en Tv från dom. efter en uppdatering får jag ständigt upp något felmeddelande när jag startar den i stil med " Vissa funktioner fungerar inte " men det står inte vad som inte fungerar och detta måste man vänta på i kanske 10 sekunder innan man kan börja använda tvn.
Så jag lär aldrig ge det företaget mina pengar igen.

Jag har personligen aldrig ägt en Android-baserad Sony-telefon, har bara recenserat deras moderna telefoner, men jag har familjemedlemmar som ägt Xperia Z- modeller och haft stora problem med dessa. Jag har däremot ägt plattan Xperia Z3 Tablet Compact som jag var mycket nöjd med, och mina Sony MDR-1000-hörlurar är jag grymt nöjd med. Klart man kan ha otur med deras andra produkter också, som tv-apparater, men det verkar primärt vara telefonerna som lider av en del strul.

Ja det finns några japanska telefontillverkare som du nämner i din andra kommentar, och dessa är nog fortfarande stora även om aktörer som Apple sannolikt har blivit stora på senare år. Japan var ju väldigt tidigt ute med 3G och mobila betalningar, bland andra mobila lösningar, så där har ju lokala mobilmärken etablerat sig i en mobil livsstil långt innan Apple med flera slog igenom.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-11-05 16:12
Ursprungligen av WiFi:

Jag kan bara hålla med, förvirrande produktnamn och små designskillnader skapar bara förvirring, och då letar konsumenterna efter andra alternativ. Vilken bra krönika. Sony kan bättre och jag hoppas att det kommer fler bra Android-alternativ.

Vad kul att den uppskattades, tack! ? Jag har pratat om det här länge och nu var kollegorna på mig om att jag faktisk borde skriva krönikan.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-05 16:48

Har aldrig ägt en Sony-lur, men 40+ prylar ur deras övriga sortiment. Prylarna håller ofta hög klass, men användarupplevelsen håller inte måttet. Dåliga översättningar, krångliga menyer, begränsande format för filer, appar med fattigt utbud av funktioner. Ena året gör knappen X en sak, nästa år en annan i den uppföljande produkten.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Sharp, Panasonic och Fujitsu är några japanska tillverkare jag kommer att tänka på men har ingen koll på om de fortfarande gör Android telefoner men de har gjort det i alla fall. Finns säkert ett gäng till.

Då är vi två. Därför att utan att kolla först känner alltså du också bara till Sony, att de gör Android i nutid. Vilket säger det mesta om japansk mobiltillverkning.

Ursprungligen av reboot81:

Har aldrig ägt en Sony-lur, men 40+ prylar ur deras övriga sortiment. Prylarna håller ofta hög klass, men användarupplevelsen håller inte måttet. Dåliga översättningar, krångliga menyer, begränsande format för filer, appar med fattigt utbud av funktioner. Ena året gör knappen X en sak, nästa år en annan i den uppföljande produkten.

Kan hålla med där! Äger lite av en slump rätt många Sony-produkter, mycket för att de ofta har funktioner och hittar nischer som andra inte gör - i alla fall till rimliga prislappar.

Hårdvaran är oftast väldigt bra, men mjukvaran håller sällan samma nivå. Exempel är min reciever av 2016 års modell, kalasbra funktioner och bra ljud men givetvis en hög Sony-quirks. Bland annat att den inte kan väckas vid Spotify Connect/Google Cast, samt att ända fram tills nyligen sänkte trådbundet nätvek routern (!) med stärkaren i standy-läge (utbrett fel). Hur? HUR?!

Har en ny Sony compakt ZX eller vad den heter som släpptes nyligen.

Bara glad jag inte valt/köpt den själv. Tycker kameran är sämre/lika bra som min Samsung s3.

Skärmen tycker jag min oled är betydligt bättre. Sen formatet, vist lite större batteri än min s3 men är klumpig i stället (skulle stå ut med större mobil som är smalare).

Sen låsknappen sitter för långt ner (blir obekvänt och man får byta handgrepp).

Simkortsluckan är riktigt dålig, där SD kortet ska sitta är riktigt dålig kvalité (plast bit som följer med luckan ser ut att sitta riktigt dåligt). Sen SD kort händer man vi ta ut det, hur som kvaliteten känns inte bra.

On screenbuttons är inte roligt när det inte ens går att döja/få ur bild.

Nej dom har mycket att jobba på, lg har också ologiskt tänk och lite missar. Men Sony har missat mer.

Haha Känner definitivt igen det där med likartade och förvirrande modellnummer

Samtidigt kan man ju känna att Apple "hittade på" 8:an och sen kallade Iphone X för X för att automagiskt hoppa 2 versioner före Samsung Lite barnsligt, nästan. Som om ingen kommer fatta det, liksom.

Köpte första Xperia Z (EJ Z1!! OBS!! haha) när den kom, kraftfull som du skriver och älskar fortfarande formspråket. En rektangel, detta är funktion inget skitsnack, fortfarande det bästa för mig efter rundade hörn och rundade kanter. Därför som jag sneglat mot nya Razer som du också nämner, just för det.

De har nog inte ändrat för det känns som det inte behövs några ändringar? Det är liksom bara en skärm och någon knapp? De undvek kamerabumps också, ingen ultratunn unibodyhysteri med allt hopgjutet. På ett sätt är detta stilrent på ett större sätt...

Och det följde med bra inears, trådade då som fortfarande mäter sig med de bästa. Töntig jämförelse med det känns som 'business class'. "De andra kan jaga små designskillnader, vi gör telefoner." Typ gillar det.

Om jag fick önska mig vad som helst så vore det att Sony som kan ljud gick in och skänkte Android OS gåvan att ta stereo audio in via OTG. Det är verkligen en killer feature för massor med kreativa personer som vill ta videoinspelning till en proffsigare nivå. Just nu finns inget som helst alternativ till Iphone om man har det kravet...

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-11-09 11:12
Ursprungligen av HolyFather:

Köpte första Xperia Z (EJ Z1!! OBS!! haha) när den kom, kraftfull som du skriver och älskar fortfarande formspråket. En rektangel, detta är funktion inget skitsnack, fortfarande det bästa för mig efter rundade hörn och rundade kanter. Därför som jag sneglat mot nya Razer som du också nämner, just för det.

De har nog inte ändrat för det känns som det inte behövs några ändringar? Det är liksom bara en skärm och någon knapp? De undvek kamerabumps också, ingen ultratunn unibodyhysteri med allt hopgjutet. På ett sätt är detta stilrent på ett större sätt...

Och det följde med bra inears, trådade då som fortfarande mäter sig med de bästa. Töntig jämförelse med det känns som 'business class'. "De andra kan jaga små designskillnader, vi gör telefoner." Typ gillar det.

Om jag fick önska mig vad som helst så vore det att Sony som kan ljud gick in och skänkte Android OS gåvan att ta stereo audio in via OTG. Det är verkligen en killer feature för massor med kreativa personer som vill ta videoinspelning till en proffsigare nivå. Just nu finns inget som helst alternativ till Iphone om man har det kravet...

För att svara på din första kommentar så kan Apple alltid hävda att det är tioårsjubileumet som ger namnet X, och att de hoppar före Samsung i numreringen är en trevlig bieffekt. Det återstår ju fortfarande att se hur de gör nästa år, om det blir en Iphone 9-serie med X som super-flaggskepp eller om de inför X-komponenterna i hela serien (och om den då ändå kallas 9-serien).

Jag har gillat designspråket för Xperia Z, även om de tidigare modellerna var lite för stora och fyrkantiga för min smak (dock var detta innan jag ansåg att Galaxy Note 8 var hanterbar, så mina ståndpunkter har tydligen ändrats med tiden). Sony har mycket bra teknik i bolaget, ljud som du är inne på men också kamerasensorer, och nu senast 3D-avläsningen som är imponerande när det väl fungerar. Det är det jag finner så frustrerande, att de har så mycket bra teknik och expertis i bolaget men kan inte omsätta det i telefoner som inte dras med några större brister. Hoppas att det blir ändring på det, för Sonys och konkurrensens skull!

Själv så minns jag hur de första Sony telefonerna såg ut. Tråkiga, ointressanta och sedan kom samgåendet med Ericssons mobiltelefondivision. Sony Ericsson har i början på androidtåget kommit ut med gammal hårdvara, långsamma mjukvaruuppdateringar. Efter utköpet så är Sony åter sig likt. De för en anonym tillvaro och frågan är hur länge kontoret i Lund kommer att finnas kvar. Det finns ingen vinst med att ha utvecklingen här i Sverige, speciellt inte om företaget heter Sony. Senaste uppdateringen på surfplattefronten, Z4 med en Snapdragon 810 som SoC.

Om man tänker Sony i sin helhet så dumpade de väldigt många trogna medarbetare i Japan 2012 som snabbt sögs upp av kineserna, koreanerna och andra japanska företag. Fientligheten mot öppna standarder. När MP3-spelare (t.o.m Apple gjorde sin iPod kompatibel med den dominerade standarden), så envisades Sony med ATRAC. MiniDisc är ett lysande exempel där endast en enda kopia kunde göras digital från en originalet. Du kunde inte göra en digital kopia av kopian, men en analog kopia gick bra. De enda divisioner som går med vinst idag är Sony Entertainment där varumärket Playstation samt Columbia (filmbolaget).

Om man pratar ekosystem som finns det inget som är "the Sony Experience", Det går ingen röd tråd genom produktlinjen, Sony hade allting i sin hand, men tappade bort det.

Sony är en dinosaurie som krossas under sin egen tyngd.

Senast redigerat 2017-11-09 15:06
  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-10 22:43

Mycket bra observationer och analys i krönikan.

Det är inte omöjligt för Sony att vända utvecklingen, men jag tycker det mesta pekar på att det blir mycket, mycket svårt.

Marknadsutvecklingen ser ut att klart mynna ut i att de enda som både gör bra vettiga vinster och behåller avgörande marknadsandelar är Samsung och Apple, tillsammans med alla kinesika pure players (Huawei, ZTE, Oppo, Xioami, etc.) som dominerar resten av marknaden.

Tror personligen att det kanske bara är en tidsfråga tills att Sony, LG och HTC lägger ner deras företagsdelar som sysslar just med mobiltillverkning, eller säljer av de delarna och/eller IP till kineserna.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-11-10 22:59
Ursprungligen av ekloev:

För att svara på din första kommentar så kan Apple alltid hävda att det är tioårsjubileumet som ger namnet X, och att de hoppar före Samsung i numreringen är en trevlig bieffekt. Det återstår ju fortfarande att se hur de gör nästa år, om det blir en Iphone 9-serie med X som super-flaggskepp eller om de inför X-komponenterna i hela serien (och om den då ändå kallas 9-serien).

Jag har gillat designspråket för Xperia Z, även om de tidigare modellerna var lite för stora och fyrkantiga för min smak (dock var detta innan jag ansåg att Galaxy Note 8 var hanterbar, så mina ståndpunkter har tydligen ändrats med tiden). Sony har mycket bra teknik i bolaget, ljud som du är inne på men också kamerasensorer, och nu senast 3D-avläsningen som är imponerande när det väl fungerar. Det är det jag finner så frustrerande, att de har så mycket bra teknik och expertis i bolaget men kan inte omsätta det i telefoner som inte dras med några större brister. Hoppas att det blir ändring på det, för Sonys och konkurrensens skull!

Som jag skrev nyss så har alla på mobilmarknaden, förutom Apple, Samsung och kinesiska ”pure players”, det mycket svårt att ha både bra lönsamhet och hälsosamma marknadsandelar.

Gillar själv personligen mycket av Sonys stilrena designspråk, och de är duktiga på mycket hårdavara, speciellt på komponentsidan som du påpekar. Där är de ofta både teknik- och matknadsledande.

Men tyvärr så har de inte lyckats få till detta på deras telefondivision, och generellt så även om Sonys övriga konsumentprodukter ofta har mycket högklassisk hårdvara, så brister de tyvärr ofta på några irriterande men viktiga detaljer på ergonomi/handhavandesidan och/eller mjukvarusidan (förutom undantaget PlayStation, som de är mycket duktiga på och lyckats extremt väl med, både produkt- och marknadsmässigt).

1
Bevaka tråden